ik ben aangesloten bij Vereniging Eigen huis en heb mijn huis te koop aangeboden bij een makelaar aangesloten bij de NVM. Nu is de woning na 11 maanden eindelijk verkocht, blijkt dat de kopende partij de afspraken niet nakomt en na het verlopen van de ontbindende voorwaarden komt met de mededeling dat zij de hypotheek niet rond kunnen krijgen. Zit ik met het huis.
het mooiste van alles is dat ik een week na dato de rekening van de makelaar krijg. Of ik de provisie, advertentiekosten etc wil betalen. Ik dacht dat ik ongeveer door de grond zakte. Volgens de NVM VOORWAARDEN is het niet doorgaan van de verkoop van de woning na het verlopen van de ontbindende voorwaarde geen reden om de provisie NIET te betalen. Kortom mijn woning is niet verkocht, maar ik moet wel de makelaar betalen...... Want het koopcontract is rechtsgeldig en de ontbindende voorwaarden zijn verlopen.
Buiten het feit of dit rechtsgeldig is. Ik vind het gewoon weg ASSOCIAAL van de makelaar, die nu een incassoburo op mijn dak heeft gestuurd, dat zij dit doen. De NVM doet helemaal niets en zeggen dit zijn de voorwaarden, opgesteld in overleg met de consumentenbond. Hoezo ERE-Code. De notaris heeft aangegeven dat ik hem moet betalen op het moment dat de overdracht heeft plaatsgevonden. Kijk zo hoort het!!
Vereniging Eigen Huis was niet op de hoogte hiervan en kon na het nalezen van de voorwaarden alleen maar stellen dat de makelaar juridisch gezien gelijk heeft. Ben ik daarvoor lid geworden

ik geef iedereen als tip mee om niet akkoord te gaan met deze voorwaarde in de NVM voorwaarden. Als je de verkeerde makelaar treft, en die zijn er ook aangesloten bij de NVM, dan kan die je helemaal uitkleden door bijvoorbeeld samen te werken met de kopende partij en zo de provisie op te steken. en dat een paar keer achter elkaar met wisselende kopers.
Nu loopt er een rechtzaak tegen de kopers van mijn woning en ik overweeg de makelaar aan te klagen voor het niet goed behartigen van mijn belangen. Zij hadden in mijn ogen de mensen moeten beoordelen op kredietwaardigheid, pas dan hebben zij mijn belangen goed behartigd, maar waarschijnlijk krijg ik hier nul op mijn rekest.
PAS OP DUS OP VOOR DE COWBOYS AANGESLOTEN BIJ DE NVM.
Ps. wie nog tips heeft wat ik nog kan doen. GRAAG
Ps. wie nog een huis in de regio schiedam wil kopen. ik heb er nog 1:)
Marcel