LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Courtage!

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
gummetje
Berichten: 54
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:29

Courtage!

Ongelezen bericht door gummetje »

Wat is een nu een goede courtage,voor de verkoop van een appartement en wat mag ik voor die courtage verwachten.

ik heb nu 4 makelaars gebeld:

nr. 1
1,85% excl. BTW en foto serie (NVM) doet verder alles

nr 2:
1.75% excl. BTW + 300 excl. btw voor een reportage en folder (NVM doet alles)

nr. 3:
1.00 % excl. BTW eenvoudige repo, bezichtigingen doe je zelf. (NVM)

nr. 4:
0,85% excl BTW doet alles, alleen geen advertenties (€ 150, per st.)
(Geen NVM)

ik zie door de bomen het bos niet meer, ik heb wel het idee dat de NVM-ers hier in de regio behoorlijke prijs afspraken gemaakt hebben. Echt concurrentie onderling tussen de NVM-ers is er niet.

edmoor
Berichten: 316
Lid geworden op: 10 jul 2003 17:24

Re: Courtage!

Ongelezen bericht door edmoor »

Probeer het eens hier: http://makelaar.zanfi.nl/

anch
Berichten: 24
Lid geworden op: 19 feb 2005 17:35

Re: Courtage!

Ongelezen bericht door anch »

heb net mijn huis verkocht (eensgezins tussenwoning), en ben zeer tevreden over mijn (NVM) makelaar. Courtage bedroeg 1,4% ex BTW incl kleurenfolder, bezichtigingen etc. excl evt. advertentiekosten in dagblad/makelaarskrant.

LAMORE
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 aug 2005 13:51

Re: Courtage!

Ongelezen bericht door LAMORE »

kijk eens op www.11makelaars.nl, ze werken landelijk, zijn NVM en hebben tarieven v/a 0.85% INCL. BTW.

brinkie
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 aug 2005 16:38

Re: Courtage!

Ongelezen bericht door brinkie »

ik zie door de bomen het bos niet meer, ik heb wel het idee dat de NVM-ers hier in de regio behoorlijke prijs afspraken gemaakt hebben. Echt concurrentie onderling tussen de NVM-ers is er niet.
Dan moet je eens bij een ander dan NVM makelaar gaan informeren. Dat heb ik ook gedaan en het scheelt enorm, er is heel veel concurrentie op de teruglopende woningmarkt. De tijden, dat je sneller over een huis moest beslissen dan over een paar schoenen, zijn allang voorbij.

Zelf heb ik uitstekende ervaringen met Xaza.nl in Nijmegen. Okay, het is een goede bekende van me, maar ook daarvan verwacht ik dat 'ie z'n werk goed doet van mijn centen :wink:. Vantevoren goed afgesproken wat 'ie wel en niet zou doen en z'n courtage heeft 'ie dubbel en dwars verdiend, omdat 'ie van een toch al lage vraagprijs toch nog even 8000 euro af heeft gekregen.

Waar ik absoluut nooit zaken mee zou willen doen, is Hestia. Dit grote (NVM) makelaarskantoor was van de verkopende partij, vangt voor praktisch geen inspanning een vette courtage (ik zag toevallig de afrekening bij de notaris, inderdaad 1,85% ex. BTW) en stuurde bij de bezichtiging een knul van een jaar of 23 ("assistent bedrijfsmakelaar" stond op z'n kaartje), die werkelijk van toeten noch blazen wist. Informatie over het pand werd onvolledig en onjuist verstrekt (o.a. een schutting van de buren die 15cm op ons terrein staat, bleek dat het zo gedaan was vanwege de afvoer die eronder loopt, maar de makelaar hing een lulverhaal op), gelukkig konden we de vorige bewoner per e-mail benaderen. Daarnaast was de folder een lachertje, slechts 1 foto van de voorkant van het huis en er stonden bijvoorbeeld geen maten op van de kamers. "We wachten nog op bouwtekeningen van de gemeente", was hun excuus. Klets, de opdracht tot verkoop was in april gegeven en het was inmiddels juni. En de bouwtekeningen had ik met welgeteld 6 muisklikken opgehaald van de website van de gemeente. Ik wilde weten of ik tegen vergoeding eerder in het huis kon dan de overdracht (het huis stond al leeg), maar werd hierover niet teruggebeld. Weer bellen, weer niet teruggebeld. Tenslotte kreeg ik de secretaresse van de makelaar te spreken, die hield ruggespraak met de makelaar (die kreeg ik niet aan de lijn) en vervolgens deelde men mij mee dat het teveel problemen met zich meebracht en ze daarom daar niet aan wilden beginnen. Hun courtage hebben ze denk ik nodig om het dure pand en de vette leasebakken te betalen! :evil:

Xpert
Berichten: 463
Lid geworden op: 27 aug 2005 15:54

Re: Courtage!

Ongelezen bericht door Xpert »

Hoi Brinckie,

Ben je een beetje gefrusteerd of zo!
Alle waar naar zijn geld zeg ik altijd maar.
Je kan een woning gewoon niet verkopen tegen een lage courtage.
Klant kan niet verwachten van een makelaar dat hij te woning verkoopt tegen b.v. een 0,5% en dat zijn kantoor in de P.C. Hooftstraat in Amsterdam gevestigd is.

Een klant verwacht van een makelaar nu éénmaal dat deze gevestigd is op een gedegen zichtlocatie.

Aangezien de NVM nog altijd 70-80% van de markt in verkoop heeft, hebben de NVM makelaars hun toegevoegde waarde bewezen lijkt mij.


En voor Gummetje:
Het blijft nog altijd een advies tarief. Als je sterk onderhandeld met een NVM Makleaar kan er meestal nog wat van het tarief af.

Xpert

ondernemer_
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 apr 2005 21:59

Re: Courtage!

Ongelezen bericht door ondernemer_ »

Een klant verwacht van een makelaar nu éénmaal dat deze gevestigd is op een gedegen zichtlocatie.
Een zichtlokatie is helemaal niet nodig bovendien veel en veel te duur. Ook advocaten, notarissen, ed zie je steeds meer op bedrijventerreinen verschijnen.

Xpert
Berichten: 463
Lid geworden op: 27 aug 2005 15:54

Re: Courtage!

Ongelezen bericht door Xpert »

Beste ondernemer,

Ik begrijp dat een zichtlocatie niet strikt noodzakelijk is maar dat "de markt" dit wel een beetje van een professionele makelaar verwacht. Een professionele makelaar wil zich nu eenmaal niet vereenzelvigen met alle cowboy's in de markt die zich sinds een paar jaar makelaars mogen noemen maar nooit een gedegen opleiding hebben voltooid op onroerendgoed gebied.

Gisteren autoverkoper zijn geweest en jezelf vandaag "makelaar met een gedegen opleiding" noemen is maar voor zeer weinigen weggelegd.

gannef

Re: Courtage!

Ongelezen bericht door gannef »

Makelaars beweren dat ze de JUISTE prijs bepalen.
Kan iemand mij daarover meer uitleggen!!!

sjaan banaan
Berichten: 84
Lid geworden op: 09 sep 2004 21:23

Re: Courtage!

Ongelezen bericht door sjaan banaan »

Op ons dorp zitten inmiddels meerdere makelaars en dan merk je dat de ene makelaar tegen mensen bijvoorbeeld zegt u kunt beginnen met vraagprijs 250.000 en de andere makelaar zegt nou 240.000. Bij ons is het dan zo dat die van 250.000 gewoon de opdracht wil binnen slepen terwijl de andere makelaar wel een reele prijs noemt. Maar ja daar komen de mensen pas achter als hun vraagprijs plots als een baksteen gaat zakken als hun huis inmiddels al eeuwen te koop en inmiddels leeg staat!! En vergeet niet dat veel makelaars alleen reele prijzen kunnen noemen in hun eigen regio! Ook adverteren sommigen alsof zij het goedkoopst zijn maar is dat vaak niet waar want dan blijken zij excl. advertentie te zijn en de ander incl. all in zeg maar. Ik heb hier huizenprijzen zien zakken van 350.000 naar 340.000 en uiteindelijk stond het dan voor 320.000 te koop en wie weet wat er nu echt voor betaald is. Dan ben je toch mooi geflest als je van die hoge prijs uitgegaan was. Dus stel de makelaar zegt vraagprijs 205.000 en minimaal 190.000 ga dan ivm hypotheek nieuwe woning uit van het slechtste dus reken eerder 180.000 dan is er een kleine kans dat je de boot ingaat. En plaats je zelf in de schoenen van een potentiele koper, zou jij dat bedrag er voor over hebben en eerlijk zijn he........

brinkie
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 aug 2005 16:38

Re: Courtage!

Ongelezen bericht door brinkie »

Hallo Xpert

Tijdje op vakantie geweest, vandaar late reactie.
Ben je een beetje gefrusteerd of zo!
Alle waar naar zijn geld zeg ik altijd maar.
Je kan een woning gewoon niet verkopen tegen een lage courtage.
Klant kan niet verwachten van een makelaar dat hij te woning verkoopt tegen b.v. een 0,5% en dat zijn kantoor in de P.C. Hooftstraat in Amsterdam gevestigd is.
Lezen is kennelijk te moeilijk voor je. Ik herhaal even de feiten voor wat deze NVM makelaar voor z'n 1,85% ex. BTW namens de verkopende partij heeft gedaan:
- onjuiste informatie verstrekt
- onvolledige informatie in folder
- niet ter zake kundige assistent bedrijfsmakelaar die bezichtiging doet
- nagenoeg geen communicatie

Ik vind het een schande, dat iemand bijna 4000 euro vangt voor dergelijk broddelwerk en dat noemt zich dan NVM makelaar.
En ik ben allerminst gefrustreerd, want doordat het huis letterlijk zichzelf heeft moeten verkopen, was er nauwelijks belangstelling en heb ik het voor een prikkie kunnen kopen. :)
Een klant verwacht van een makelaar nu éénmaal dat deze gevestigd is op een gedegen zichtlocatie.
Gelul. Een klant verwacht dat z'n huis verkocht wordt en dat kan op allerlei manieren. Ik persoonlijk hecht meer waarde aan een pro-actief optredende makelaar met een goede internetsite en een goede presentatie (folder), dan aan patserig uiterlijk vertoon en verder een afwachtende houding aannemen.
Aangezien de NVM nog altijd 70-80% van de markt in verkoop heeft, hebben de NVM makelaars hun toegevoegde waarde bewezen lijkt mij.
Ik doe niet graag zaken met een organisatie die monopolistische trekken vertoont. Ik ben ook benieuwd naar de toegevoegde waarde wat de zojuist genoemde makelaar heeft t.o.v. een cowboy die vorig jaar nog autoverkoper was. Het enige wat de NVM werkelijk te bieden heeft, is de huizensite funda.nl

pietjanhein
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 sep 2005 13:33

Re: Courtage!

Ongelezen bericht door pietjanhein »

Tjonge jonge. Wat zijn wij in dit land toch negatief over bedrijven die het gewoon goed doen en dus vaak ook de grootste zijn... Neem KPN. De grootste, de beste. Massaal blijven we met elkaar over dit bedrijf zeuren. Neem de NVM. de grootste, de betrouwbaarste, maar het gezeik en gezeur over dit bedrijf is niet uit de lucht.

JH
Berichten: 2919
Lid geworden op: 30 aug 2003 14:37

Re: Courtage!

Ongelezen bericht door JH »

maar het gezeik en gezeur over dit bedrijf is niet uit de lucht.
Mensen moeten altijd wat te zeuren en te zeuren hebben en vooral wannneer zij menen zelf nergens schuld aan te hebben. Het is toch veel makkelijker dat anderen de schuld krijgen van hun fouten ????

Ikwaseenbeetjedom
Berichten: 2956
Lid geworden op: 20 nov 2003 11:33

Re: Courtage!

Ongelezen bericht door Ikwaseenbeetjedom »

Moet je horen wie dit zegt...

onze grote.. algemeen ontwikkelde en op elk forum aanwezige JH.

Xpert
Berichten: 463
Lid geworden op: 27 aug 2005 15:54

Re: Courtage!

Ongelezen bericht door Xpert »

Hoi Brinckie,

Natuurlijk is het niet goed te praten dat jij deze ervaring hebt gehad, maar onderling communiceren is altijd mogelijk.

Wanneer een klant niet tevreden is over de dienstverlening moet deze dit bij zijn makelaar kenbaar maken en dan maakt het natuurlijk niet uit of dit nu een NVM makelaar is of niet.

Als je niet tevreden bent en je komt er met de makelaar niet uit dan moet je afscheid nemen van elkaar. Lijdt je echter schade door de handelswijze van een NVM makelaar en je komt er samen niet uit dan staat een er een mogelijkheid open om een officiële klacht in te dienen bij de klachtencommissie van de NVM. De klachtencommissie is onafhankelijk en doet voor de NVM-makelaar een bindende uitspraak. Laat ik je één ding vertellen een NVM-makelaar is als de dood voor de klachtencommissie.

Dus communiceer met je NVM-makelaar en dan moet je er als volwassen mensen uit kunnen komen.

Nog even een opmerking over de assistent-makelaar:
Bij de NVM heb je assistenten die in de buitendienst werken. Vaak zijn deze mensen in het opleidingstraject opgenomen of hebben de opleiding voltooid. Pas wanneer er een vaktest is afgelegd(en deze is heel zwaar) mag een persoon zich pas officieel NVM-makelaar noemen. Bij de NVM is deze gedragcode vastgelegd. Bij niet georganiseerde organisaties is dit niet vast gelegd en zijn de zich noemde makelaars vaak mensen die ongeschoold zijn. Dus gisteren autoverkoper en morgen zichzelf makelaar noemen. Er zijn denk ik genoeg voorbeeld waar het mis gaat. Zie maar je recht te halen. Procederen??? Vaak veel te kostbaar.

Bij de NVM is dit makkelijker. Het inroepen van de klachtencommissie is laagdrempelend.

jannekewil
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 okt 2005 07:28

Re: Courtage!

Ongelezen bericht door jannekewil »

Hallo

In feite is elke courtage die ze vragen is veel te hoog, probeer met elke makelaar te onderhandelen over de courtage prijs. Probeer 0,85 procent al in. De eerste 3 maanden even geen foto`s in regio kranten, makelaars willen toch met het internet je woning proberen te verkopen.
En val niet voor de charme van NVM want die maken er ook echt een potje van zie de uitzending van afgelopen zaterdag bij kassa ned3. De goedkoopste manier is zelf verkopen alleen wij komen niet op site`s zoals Funda en Dimo. Ik heb zelf de nodige ervaring met een makelaar en ik kan alleen zeggen blijf er bij en regelmatig informeren hoe het met de verkoop van de woning gaat en niet altijd per telefoon of email, maar loop gewoon onverwachts even binnen. :)
SUCSES

jannekewil
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 okt 2005 07:28

Re: Courtage!

Ongelezen bericht door jannekewil »

Hallo

Zijn we ons eigenlijk wel bewust dat makelaar een mega loonsverhoging hebben gehad terwijl de meeste nederlanders er op achteruit zijn gegaan.
Voor de euro betaalde ik voor een eensgezinswoning F 200.000,- met een courtage van 1%
Nu betaal ik voor een eensgezinshuis 200.000 euro met een courtage van 1%
Reken nu eens zijn loonsverhoging uit? Dat is toch een verhoging van meer dan 100%. Wie er anders over denkt is daar vrij in en normaal heb ik er niet zoveel moeite mee zij het niet dat er prutsers zijn en een elite houding hebben van ik regel het wel effe. :twisted:

Hendrik Kappers
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 jun 2008 15:55

Re: Courtage!

Ongelezen bericht door Hendrik Kappers »

elk huis komt toch op funda. dan is toch elka makelar goed?

Gesloten