Op zoek naar een koopwoning kwamen mijn vriend en ik een M.G.E. project tegen. Nieuwbouw, groot, mooi en goedkoper dan vergelijkbare 'normale' woningen. Heeft er iemand ervaring mee? Wij willen graag weten wat de keerzijde van dit prachtig aanbod is. Het lijkt te mooi om waar te zijn, en toch zegt een klein stemmetje er niet in te trappen. Wellicht onterecht, daarom vragen wij iemand met ervarig of kennis ons in te lichten.
Alvast bedankt!
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Een nieuwe woning voor een droomprijs. Wat is M.G.E.?
-
Gast
Re: Een nieuwe woning voor een droomprijs. Wat is M.G.E.?
mge staat voor maatschappelijk gebonden eigendom. Deze huizen zijn in mede-eigendom bij veelal woningbouw maatschappijen en daardoor goedkoper dan woningen die alleen het eigendom zijn van eigenaar/bewoners. Een advies van een eigen! makelaar (niet de verkopende makelaar !) kan je in deze materie helderheid verschaffen. Want goedkoop is niet altijd duurkoop. Dit hangt af van je situatie en de lange termijn doelstelling die je hebt als koper. Succes !
-
Blond en slim
Re: Een nieuwe woning voor een droomprijs. Wat is M.G.E.?
Beoordeling inkomen en (daar komt ie) maatschappelijke gebondenheid van de kopers. Niet iedereen kan en mag zomaar kopen. Ook staat er bij mijn weten altijd een aanbiedingsplicht in. Kortweg komt het erop neer dat de woning bij verkoop weer aan de stichting moet worden aangeboden. Die is dan in eerste instantie ook vaak weer verplicht de woning terug te kopen maar dan niet tegen de marktwaarde. Als belegging in vastgoed dus geen goed uitgangspunt. Aan de andere kant van die aanbiedingsplicht wordt ook regelmatig een terugkoopgarantie afgesproken. Je kan er dan ook niets bij inschieten.
Waarschuwing: Deze woningen zijn voor zover bekend bij de handelsbanken alleen met NHG te financieren. Voldoe je niet aan die normen dan pech maar geen lening. Neem dus een goed omschreven ontbindende voorwaarde van financiering.
Succes