LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] energiecertificaat

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
Starx
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 sep 2007 13:55

energiecertificaat

Ongelezen bericht door Starx »

Vanaf 1 januari 2008 moet iedere verkoper of verhuurder van een woning bij verkoop of verhuur van de woning een energiecertificaat overleggen.

Wat vinden jullie van dit plan?

meer informatie:
http://prive.eneco.nl/over_energie/ener ... _wonen.asp


Sjors_B
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 jun 2005 20:45

Re: energiecertificaat

Ongelezen bericht door Sjors_B »

Zoveelste weggegooid geld uitvinding van Brussel. Ik kan zelf ook wel zien of er een goede cv ketel, dubbel glas en muurisolatie in een huis zit. Gewoon vragen aan de verkoper, kost niets.

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: energiecertificaat

Ongelezen bericht door D1RK »

Mijn woning uit 1983 was in 2005 de ketel voor het eerst vervangen en aan de gasmeter uit 1983 kon ik het verbruik van de oude Laag rendement ketel berekenen, maar de Nuon gasrekening was wel gedaald, dus hun verbruik afgelopen 2 en 3 jaar terug en huidige dus ik zag wel wat hun verbruik was....

Persoonlijk zijn er verschillen, als je wintersport vakantie neem, bespaar je meer gas dan 3 weken spanje in zomer.... kachel in koude periode uit, maar toch is het een leuke indruk, en het bouwjaar bepaalde ook de isolatie...

Het is theorie, en persoonlijk vind ik dit onzin, bouwbesluit eist bepaalde dingen, maar ooit heb ik een blok huizen gevraagt, alle 8 verschillend en waarom waren de hoekhuizen met koude buitenmuren de nr's 2 en 3?
Ze zouden juist hoger moeten liggen, maar gewoon mensen die zuinig zijn, en ook de autobanden gingen bij deze 2 langer mee...

Dus eigenlijk zegt het niets, eenmalig veel kosten, en later gebruiken ze vermoedelijk een verouderd rapport...

Gezien de kosten heb ik liever als koper de korting dan dit voor mij onzinnige rapport.
Alleen bij nieuwbouw is een Passieve woning die minder dan EPN 1.0 is maar bijvoorbeeld 0,4 dankzij zonnepanelen en warmtepomp belangrijk, en gebruik is het bekend aan welke toenmalige normen de meeste huizen voldoen zouden moeten....

Marco vdK
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 sep 2007 16:12

Re: energiecertificaat

Ongelezen bericht door Marco vdK »

Op zich een goed idee, zo'n energiecertificaat.

Maar heel weinig mensen staan stil bij de kosten van energie van een woning. Gek genoeg laat iedereen een hypotheekberekening maken en valt daar soms over het feit dat een woning per maand 50 tientjes te veel gaat kosten. Het verschil tussen een energiezuinig huis en een energievretend huis kan je per maand misschien wel meer dan 100 euro kosten! En daar wordt niet op gelet.

Het energiecertificaat kijkt naar bouwtechnische eigenschappen die het energieverbruiken beïnvloeden. Dus isolatie, afdichting, type C.V.-ketel, etc.. Wel degelijk belangrijke factoren.

Bovendien krijg je nu een eerlijk vergelijk. In de huidige situatie wordt vaak gevraagd naar het voorschotbedrag wat de huidige eigenaar aan het energiebedrijf betaald. Maar dit is zo afhankelijk van de persoonlijke situatie dat dat een compleet verkeerd vergelijk is.

Ik ben dus voor.

Gesloten