LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Energielabel

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
Sann
Berichten: 56
Lid geworden op: 07 jun 2005 12:09

Energielabel

Ongelezen bericht door Sann »

Ik ben vorige week naar een koophuis gaan kijken, wat sinds begin februari in de verkoop staat.
Omdat het om een wat ouder huis (1954) gaat, was ik benieuwd naar het energielabel.
Ik vroeg de makelaar hiernaar en hij gaf aan dat het energielabel pas uitgereikt wordt als je het huis werkelijk gekocht hebt of in ieder geval zo ver in de onderhandeling bent dat je het huis gaat kopen.
Ik wil graag voordat ik een huis koop weten hoe het zit met energieverbuirk, islotie e.d. met de woning zit.

Wat zijn hierin mijn rechten?
En heeft de makelaar mij juist geinformeerd door te zeggen dat hij dit nu nog niet hoeft te overleggen...?

DaPowerrr
Berichten: 67
Lid geworden op: 07 nov 2006 16:58

Re: Energielabel

Ongelezen bericht door DaPowerrr »

Hmmm, heb ik toch steeds begrepen dat het label er juist was voor de inzichtelijkheid...

Weer wat verkeerd (geleerd)! :wink:

Ik als verkoper zou het als deel van mijn informatieplicht zien (zeker gezien de heisa eromheen) en als koper zou ik graag op de hoogte zijn van de eventuele verbeterpunten in de woning (en dus eventueel een afdingmogelijkheid).

Maar goed, de meningen hierover zijn nogal verdeeld geloof ik.

Afijn, misschien kun je eens kijken op http://www.vrom.nl of http://www.veh.nl (en dan in het dossier "energie")

Hier staan een hele hoop aankopingspunten mbt het energielabel.

Succes!

BeuningenCees
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 mar 2008 14:20

Re: Energielabel

Ongelezen bericht door BeuningenCees »

Wij hebben onlangs ons huis gekocht via Van Eldik & Van Eldik Notarissen (Malden bij Nijmegen). Deze notarislegde duidelijk uit dat bij aankopen vanaf 1 janauri 2008 een verwijzing naar een energielabel noodzakelijk is (de energieklasse op zich maakt niet uit, als er maar door verkoper en koper iets over bepaalt wordt in de akte). Als verkoper verklaart dat er geen label is en koper (wij dus in dit geval) accepteert dit, dan is dat in orde. Er staat blijkbaar geen claim op als er geen label overhandigd wordt, als beide partijen maar op de hoogte zijn en akkoord gaan.

BeuningenCees

Bosjesman
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 feb 2007 14:09

Re: Energielabel

Ongelezen bericht door Bosjesman »

Ok,

maar even antwoord op vraag TS:

een energielabel is pas verplicht bij overdracht van het huis (en ja, dat is nu net het probleem, voor je beslissing heb je er dan niets aan) dus de makelaar heeft wel gelijk, overigens zie ik het ls verkoper wel als een pluspunt bij de verkoop.

Als koper en verkoper kun je in de akte wel opnemen dat jullie geen label hoeven. Het is wel verplicht om een label te hebben, maar er is geen straf als je het nietdoet...

PieterPostuma
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 jul 2008 10:11

Re: Energielabel

Ongelezen bericht door PieterPostuma »

Als je echt een energielabel wil dan kun je de verkoper helaas niet dwingen.
Het is inderdaad pas bij overdracht "verplicht" volgens de wet. Er is echter (helaas) geen handhaving c.q. gevolg als het energielabel er niet is (en koper gaat hiermee akkoord).

Maar zou je een huis niet kopen als blijkt dat het een D-label heeft? Nieuwe HR ketel erin en voila, een C-label, dubbelglas erin en voila een B-label.

Volgens mij zijn andere zaken veel belangrijker dan een energielabel en ik zou het hier niet op laten hangen.

Gesloten