LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ervaring uitspraak boete bij ontbinding via de rechtbank

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
BarbaraJane

Ervaring uitspraak boete bij ontbinding via de rechtbank

Ongelezen bericht door BarbaraJane »

Hallo medestanders,

Ik, verkoper: wie heeft ervaring met uitspraken van de Rechtbank bij ontbinding van de koopovereenkomst? Van de ene hoor ik dat er flink gematigd wordt en gekeken wordt naar de werkelijke schade en van de ander hoor ik dat de rechter de schade neemt zoals in de koopovereenkomst staat beschreven.
Of wie weet waar ik jurisprudentie hierover kan vinden op internet?

Een beknopte samenvatting.

* april 2007:kopers tekenen koopovereenkomst en willen zsm leveren
* kopers hebben leveringsdatum bij notaris vastgelegd.
* notaris belt af ivm ontbreken hypotheekstukken van kopers
* kopers in gebreke gesteld
* geen reactie van kopers
* advocaat ingeschakeld
* kopers reageren niet op brieven van advocaat
* na zes weken reageren kopers dat zij boete niet betalen vlgs koopovk
* na 8 weken: notaris belt, hypotheekstukken ontvangen
* ik wil eerst schade verhalen
* schade loopt op tot 60.000 euro (volgens koopovereenkomst)
* Ik doe (via de advocaat) een voorstel voor betaling van de werkelijke schade + levering van de woning (10.000 euro).
* Geen reactie kopers
* Inmiddels drie maanden na de afgesproken leveringsdatum.

NAK

Re: Ervaring uitspraak boete bij ontbinding via de rechtbank

Ongelezen bericht door NAK »

* schade loopt op tot 60.000 euro (volgens koopovereenkomst)
* Ik doe (via de advocaat) een voorstel voor betaling van de werkelijke schade + levering van de woning (10.000 euro).

Waaruit bestaat de werkelijke schade?

Ik weet zelf als geen ander hoe fijn het is om je huis verkocht te hebben.
Maar was het in dit geval niet beter om na de ingebreke stelling, waarop totaal niet gereageerd werd, de koop afte blazen en het huis opnieuw in de verkoop te doen?

elianne

Ongelezen bericht door elianne »

Ik begrijp dat de hypotheekstukken inmiddels wel zijn ontvangen en dat de verkoop dus in feite door kan gaan? je kunt dan de verkoop door laten gaan en achteraf een procedure starten. Je advocaat moet je toch wel meer info kunnen geven? 60.000 Euro krijg je niet terug ben ik bang(of je moet mazzel hebben) maar in ieder geval wel advocaatkosten, extra hypotheek, etc.. Succes!

D1RK

Ongelezen bericht door D1RK »

Waarom heeft Uw makelaar niets gedaan?

Je hebt meestal 10% boete onder voorbehoud hypotheek, dus als die niet rond is en tijdig gemeld door kopers gaan ze vrijuit!
De termijn is meestal 6 of 8 weken!

Als er sprake is van snel leveren, kan het zijn dat die datum van notaris voor de einddatum hypotheek is geweest!
Dan is er dus een probleem met de ontbinding!

Heeft de koper tijdig gemeld bij U of Uw makelaar dat de hypotheek later word?

Wees blij met verkoop, alleen bij niet doorgaan geld die 10% regel, en dat U andere kosten er bij op wilt tellen?
Rente en advokaatskosten mag niet!
Alleen een huis van E600.000,- komt U op dit bedrag!
Deze huizen zijn vaak lastig en traag verkoopbaar, dus accepteer het bod, en leegstaande huizen die te lang staan brengen vaak veel minder op dan die nog bewoond worden en de tijd hebben!

Als je meer eis dan waar je recht op hebt, word de volledige claim vaak afgewezen, dus dan krijg je niet meer, maar niets!
Zelfs die 10% kan dan kwijtgescholden worden, omdat U een rechtszaak wilde die extra kosten voor de kopers mee bracht.

Alleen als zij onderling regelen duidelijk weigeren is een rechtszaak mogelijk, en die 10% is dus ook incl alle kosten voor U!

Het is dus geen 10% + kosten, maar 10% incl alle eventuele kosten!
Zie uitspraken rechtbank Amsterdam.

BarbaraJane

Bedankt Dirk,

De kopers hebben nergens op gereageerd en niets van zich laten horen. Echt helemaal niets.

In de overeenkomst staat 10% in het geval van ontbinden en 3 promille van het aankoopbedrag vanaf de datum van ingebrekestelling (minus 8 dagen die de kopers nog krijgen om de zaak te regelen). Ingebrekestelling is als je de kopers wil verplichten om de koop doorgang te laten vinden. Later kan je altijd ontbinden en dan komt die 10% erbij zoals omschreven in de koopovereenkomst.

Inmiddels wordt er beslag gelegd op de woning van de kopers (daar blijven zij in wonen). En de koop heb ik ontbonden.
Pas nù reageren de kopers en willen alsnog kopen en 5000 euro aan schadevergoeding betalen. De kopers beginnen nu te onderhandelen, terwijl die fase al voorbij is.

Het hele circus (gerechtelijke procedure) is is net in gang gezet, omdat er geen reactie op is gekomen.
Pas als alles ontbonden is en de gerechtelijke procedure van start is gegaan(na 2 maanden), reageren zij pas. Ik had toch niets anders kunnen doen....?

Mijn doel is om in ieder geval mijn werkelijk schade die ik heb geleden op de kopers te verhalen, maar ja......ook op dat voorstel hebben ze pas gereageerd op het moment dat alles al in gang was gezet nadat de deathline al verstreken was.

BarbaraJane

Elainne,

60.000 is ook te gek voor woorden. Uiteraard verwacht ik dit niet en zeker niet in de wetenschap dat de kopers hiermee in grote problemen komen.
Ik wil minimaal mijn echt geleden schade en dat is beduidend lager, maar ja, als de kopers ook daarop in eerst instantie niet reageren, dan heb ik geen andere keuze.

De procedure is in gang gezet en alles loopt........
Plots lieten de kopers zich weer horen. Voor het eerst rechtstreeks met mij.........

seagoing racer2

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste BarabaraJane,

Een rechter zal altijd volgens redelijkheid en billikheid vonnis wijzen.
Mocht jouw werkelijke aantoonbare schade lager zijn dan is een reden om het boete bedrag te matigen.

Het verhaal van de tegenpartij staat hier natuurlijk niet, en ook daarin kunnen elementen naar voren komen om het het boetebedrag naar beneden bij te stellen.

Je kan een aantal rechterlijke uitspraken nalezen die in de afgelopen jaren zijn gevoerd in deze materie : www.rechtspraak.nl (zoeken op handelszaken met trefwoorden huis en koop )

BarbaraJane

Dank je wel voor de tip.

Sander S.

Ongelezen bericht door Sander S. »

Beste BarbaraJane,

De situatie die jij hebt doorlopen is heel vervelend, ik ondervind het namelijk nu aan de levende lijven. Gelukkig is het bij mij nog niet zover dat ik de rechtelijke macht moet gaan aanschrijven. Ik hoop dat jij er inmiddels al uit ben en daarom vraag ik jouw advies, maar ook andere die dit lezen. Mijn makelaar doet haar uiterste best om alles goed te krijgen, maar wil kijken of we het op een akkoord kunnen gooien met de koper. Eigenlijk ben ik daar geen voorstander van, want de koper speelt nu gewoon een spelletje en veegt met het koopcontract letterlijk zijn kont af, want dat is dus niks waard. De boetes die gesteld zijn in het contract hebben dus geen rechtswaarde als uiteindelijk de rechter anders oordeelt.

Even voor de duidelijkheid: de koper is in gebreke gesteld vanaf 29 februari 2008, omdat hij die dag geen overdracht heeft kunnen bewerkstelligen door allerlei redenen, niet verder vernoemd.

Even een paar vraagjes die bij mij opkomen?
Hoe is het uiteindelijk bij jou afglopen, als je dat wil vertellen, ik hoop goed?
Wat was bij jou het advies over de te nemen rechtelijke stappen?
Heb je nog tips en tools om deze periode door te komen?

Bijvoorbaat dank voor je reactie.

Sander S.

BarbaraJane

Beste Sander,

Toevallig ben ik vandaag bij mij advocaat geweest.
Helaas is er dus geen uitspraak.
Wat de waarde is van de getekende overeenkomst is voor mij ook een vraag.
In ieder geval is erg belangrijk dat, elke stap goed doordacht wordt. Volgens mij is het zo dat de rechter gaat bekijken of jij er alles aan gedaan hebt voor wat betreft het de koper de tijd heb gegeven om de koop plaats te laten vinden. Ik heb toen een maand gewacht na de ingebrekestelling. In de tussentijd contact gehad met de notaris of de garantie al gestort was of al iets over de financiering bekend was.
Het koopcontract is leuk, maar REDELIJKHEID EN BILLIJKHEID ZIJN DE GRONDSLAGEN VAN NEDERLANDS RECHT.
Als verkoper moet je er alles aan doen om de schadeposten zo laag mogelijk te houden.
Ik heb nu een advocaat. De kosten voor de advocaat worden meestal in rekening gebracht bij de verliezer. Maaaaar, daar zijn normbedragen voor. Heb ik een dure advocaat, dan moet ik er misschien op toeleggen.

Ik heb ongeveer 2 maanden gewacht en daarna de koop ontbonden. Vervolgens opnieuw ik verkoop gedaan en inmiddels is de woning verkocht.

De rechtzaak loopt dus voor de schade en inmiddels heb ik duizenden euro's aan kosten voor moetenschieten. Ik wil er verder niet teveel inhoudelijk op ingaan, omdat de zaak nog loopt.
Ik denk dat ik je over een maand meer kan vertellen. Mocht je willen weten hoe het verloop is, mail me dan weer.

Wat is de reden dat jouw koper niet over de brug komt? Wat wil hij dan regelen? Zorg in ideer geval dat allles zwart op wit staat.

Sander S.

Ongelezen bericht door Sander S. »

Bedankt voor je snelle reactie, BarbaraJane. En natuurlijk je openheid voor zover dat kan en respecteer je geslotenheid in het kader van de lopende zaak. Ook ik moet daar natuurlijk rekening mee houden, maar zal wel op je vragen ingaan. De redelijk- en billijkhied had ik inderdaad al enigszins begrepen, ook uit rechtelijke uitspaken. In de uitspraken staat dan ook elke keer weer, dat de boetebedinging een soort dwangmiddel om de overdracht plaats te laten vinden, maar dan vind ik wel dat als er in gebreke is gesteld, dat dan ook de rechter daar naar moet handelen. Bij mij is de boete inmiddels 3 promille per dag na 29 februari 2008 van de koopsom van ongeveer 300.000 euro, reken maar uit. Je vraagt waarom de koper niet over de brug komt, puur en alleen maar laksigheid. Hij heeft een eigen bedrijf en moest daarvoor langer de tijd krijgen voor de financiering, deze heeft hij ook gekregen. De bankgarantie heeft hij wel gestort, maar uiteindelijk na de termijn die er voor stond en naar mijn idee uit eigen zak. Door zijn eigen bedrijf zit hij veel in het buitenland en duurt en duurt het maar dat hij bijvoorbeeld de stukken bij de notaris heeft aangeleverd en daarbij komt dan ook nogeens dat hij van de financierder een ander notaris in moet schakelen, een soort samenwerkingsovereenkomst van de notaris met de financierder. De notaris, welke die eerst had werd weer aan de kant geschoven en de stukken moesten weer overgeheveld worden, maar omdat hij dus in het buitenland zat, kwam hier dus weer niks van. Daarbij komt ook nogeens dat zijn vriendin / vrouw, welke medeeigenaar zou worden van buitenlandse afkomst is en je raad het waarschijnlijk al, ze was een soort 'illegaal', althans ze was nog geheel onbekend in Nederland, omdat ze nog nergens was ingeschreven en dus kon de bank haar niet terugvinden en werd er geen goedkeuring gegeven aan de financiering. Ik zei het al nu is de bankgarantie gestort met de bedoeling dat de verkoop / koop wel doogang vindt, maar wel meer als een maand later. Mijn makelaar heeft mij dus geadviseerd om een compromis te sluiten met de koper over de schade en de boete. Wat ik in het vorige stukje schreef, ben ik daar niet zo'n voorstander van, als bijvoorbeeld de boete de schade gaat dekken, dan zou ik denk al tevreden zijn, want als het voor de rechter moet komen, ga ik dus net zoals jij veel kosten maken en inderdaad moet ik die zo laag mogelijk houden, je maak er geen winst op. Maar ik zal bijvoorbeeld dubbele woonlasten zeker opvoeren als een schadepost.
Als het goed is, ga ik op korte termijn om de tafel met mijn makelaar om een voorstel te maken, om die vervolgens aan de koper door te spelen. Mocht hij daar niet akkoord mee gaan of we komen er niet uit, dan zal hij aan mij en zware dobber hebben, want ik zit een beetje in het rechtscircuit, dus weet wel een beetje hoe het werkt. Maar ja, dan ben ik bang dat het naar billijkheid lager uit gaat vallen gezien de eerdere uitspraken. Ik ben inmiddels begonnen om mijn lijstje samen te stellen aan de hand van diverse bewijsmaterialen die zwart op wit aangetoond als schadepost meegenomen kunnen worden in een eventuele rechtsgang. Tot dusver. Hoop dat je het een beetje begrijp en zal je, als je dat wil op de hoogte houden.

Groeten, Sander

BarbaraJane

Hoi Sander,

Ik ben ook beginnen met de drie promille. In de tussentijd veel gecorrespondeerd etc., maar geen reactie. Na 2,5 maand heb ik de koop onbonden. Voorafgaand is de wederpartij uiteraard nog een paar keer in de gelegenheid gesteld om te reageren. Ik heb de koop dus ontbonden omdat ik er geen vertrouwen meer in had en de woning opnieuw in verkoop gegeven. Ik heb toen een makelaar in de arm genomen die op no-cure-co-pay basis werkte en hem op de hoogte gesteld van de rechtzaak. Mocht er dus in de tussentijd toch overeenstemming komen met de eerste kopers, dan kon ik, onder extra kosten, de tweede verkoop annuleren.

Groet,
Barbara

flipper1969

Ongelezen bericht door flipper1969 »

heel apart, bij ons is het ook gebeurt, koopcontract opgesteld, getekend door koper, termijn van anuleren was verstreken en 1 dag voor de overdracht was meneer nergens te bekennen. aangetekende brieven verstuurd om dan maar met de 10% over de brug te komen maar daar werd niet op gereageerd. meneer had het gekocht op naam van zijn vastgoed bv dus indien je er een zaak van maakt kan je alleen beslag laten leggen op de b.v.....als die nog bestaat, van een kale kip kun je niet plukken......

meerst

Ongelezen bericht door meerst »

Ik ben zelf een 'koper'

Ik vraag mij af, hebben jullie een idee waarom de kopers afhaken? Hebben zij bijvoorbeeld geen geldige hypotheekofferte?

En alle stukken bij de notaris--->Dat is toch de offerte/goedkeuring van de bank+persoonlijke info?

joop681

Ongelezen bericht door joop681 »

ik wilde een huis kopen, heb de koopcontract op 11-08 getekend. Termijn van annuleren 28-08 maar hier komt de probleem ik heb van de bank pas de 15-09 bericht gehad dat het niet door ging. achter af heeft de makelaar gezegd dat ik de termijn van annuleren moest verlengen dit staat niet in de overeenkomst, ondanks ik de makelaar telefonische 3 4 maal heb gebeld van het gaat langer duren. Het enige wat die zij was we wachten het wel af. En nu wild die 10% van de koop som. Help dit was mijn eerste poging om een huis te kopen.

Gesloten