LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Ervaringen met Hypotheek Adviescentrum in Spijkenisse
Ervaringen met Hypotheek Adviescentrum in Spijkenisse
Ik heb een verschil van mening met dit adviescentrum over nota's die ik heb ontvangen naar aanleiding van een geannuleerde oversluiting van mijn hypotheek. Ik vind dat er naar mij toe onzorgvuldig is gehandeld. Heeft iemand ervaring met dit adviescentrum, dat gekoppeld zit aan Koophuis Makelaars en de van Rijswijk groep?
Re: Ervaringen met Hypotheek Adviescentrum in Spijkenisse
Wat voor nota's zijn dat dan?
Gemaakte Taxatiekosten?
annuleringkosten reeds geaccepteerde hypotheekofferte?
Gemaakte Taxatiekosten?
annuleringkosten reeds geaccepteerde hypotheekofferte?
1. Nota voor taxatiekosten. Na de taxatie werden de hypotheekvoorwaarden in voor mij ongunstige zin gewijzigd. Had te maken met mijn pensioenvooruitzichten, die echter ten tijde van het eerste gesprek volledig helder waren.
2. Nota voor notariskosten terwijl de afspraak was dat de adviseur zou wachten op groen licht van mij alvorens verdere stappen te (laten)zetten.
3. Nota voor een maandelijkse verzekeringspremie die, zo laat het zich aanzien, inmiddels geannuleerd is. Terecht, want het oversluiten van de hypotheek is niet doorgegaan.
Wat ik er van geleerd heb is dat ik er verstandig aan had gedaan om alle afspraken schriftelijk vast te leggen en door de adviseur te laten ondertekenen. Ik heb teveel in vertrouwen zaken gedaan.
2. Nota voor notariskosten terwijl de afspraak was dat de adviseur zou wachten op groen licht van mij alvorens verdere stappen te (laten)zetten.
3. Nota voor een maandelijkse verzekeringspremie die, zo laat het zich aanzien, inmiddels geannuleerd is. Terecht, want het oversluiten van de hypotheek is niet doorgegaan.
Wat ik er van geleerd heb is dat ik er verstandig aan had gedaan om alle afspraken schriftelijk vast te leggen en door de adviseur te laten ondertekenen. Ik heb teveel in vertrouwen zaken gedaan.
ad 1. Taxatienota lijkt mij terecht. Dat de bank de voorwaarden achteraf heeft gewijzigd kan de hypotheekadviseur waarschijnlijk niets aan doen, behoudens als hij/zij van tevoren wist dat de hypotheek ongunstig zou worden aangepast. Moeilijk aan te tonen lijkt mij.
ad 2. Kosten voor de notaris zijn m.i. niet bij jou te belasten. Zonder jou toestemming heeft de adviseur de gegevens naar de notaris gezonden.
Ad 3. De kosten van een maandelijkse premie kunnen jou alleen ten lasten worden gebracht wanneer de vezekering moet jouw toestemming is ingegaan. Dat de polis achteraf weer geannuleerd moest worden kan buiten de schuld van de adviseur liggen. Wanneer de adviseur op eigen initiatief de aanvraag heeft verzonden dan lijkt mij dat je de premies niet hoeft te betalen.
ad 2. Kosten voor de notaris zijn m.i. niet bij jou te belasten. Zonder jou toestemming heeft de adviseur de gegevens naar de notaris gezonden.
Ad 3. De kosten van een maandelijkse premie kunnen jou alleen ten lasten worden gebracht wanneer de vezekering moet jouw toestemming is ingegaan. Dat de polis achteraf weer geannuleerd moest worden kan buiten de schuld van de adviseur liggen. Wanneer de adviseur op eigen initiatief de aanvraag heeft verzonden dan lijkt mij dat je de premies niet hoeft te betalen.