LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Financiering onder voorbehoud

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
beniknugek?!?

Financiering onder voorbehoud

Ongelezen bericht door beniknugek?!? »

Onlangs is voor mijn woning door kopers en mijzelf een voorlopig koopcontract onder voorbehoud van financiering getekend. Nu krap een week voor het aflopen van het gestelde termijn is de starterssubsidie afgewezen (na toetsing BKR) en is het hoogst onwaarschijnlijk dat de financiering rondkomt. Er is nog een gesprek op handen met een Hypotheekverstrekker maar daar verwacht ik niet zo veel van. Mijn makelaar vraagt nu aan mij of ik wil vasthouden aan de ontbindende voorwaarde dat er min. 2 afwijzigen mbt financiering overlegd moeten worden voor het aflopen van het termijn. ??? Ik proef dat er gewijfeld wordt of er wel voor het aflopen van het termijn 2 afwijzigingen overlegd kunnen worden. Na de termijn zou in theorie 10% vd koopsom verschuldigd zijn. Makelaar zegt dat naar een rechter gaan wellicht geen zin heeft. Persoonlijk ben ik van mening dat de gemaakte afspraken nagekomen moeten worden, tenslotte heb ik al die tijd de woning van de markt afgehouden. Makelaar geeft verder nog aan dat hij waarschijnlijk dan een financiele instantie zal moeten benaderen om een 2e afwijzingsbrief te krijgen. Is dat niet de omgekeerde wereld, ik betaal de makelaar toch om voor mij alles netjes te regelen.

Zo wordt er wel heel licht gedacht over een voorlopig koopcontract!

Graag advies wat ik hiermee aanmoet, wat mijn rechten zijn.

Bosjesman

Re: Financiering onder voorbehoud

Ongelezen bericht door Bosjesman »

naar de letter van de overeenkomst heeft u gelijk, 2 afwijzingen = 2 afwijzingen.

Dan nu even praktisch: vanwege toetsing bij BKR is de financiering niet rond te krijgen, dus wat verwacht u nu helemaal? Iedereen extra aan de slag, en u weet nu al dat dat niets uithaalt; mijn advies: accepteren en de woning z.s.m. weer aangaan bieden, loop je het minste verlies.

Enja: het is een feit dat er op dit moment veel te makkelijk wordt gedacht: een koopakte tekenen kan wel, ontbinden kunnen we toch wel. Maar ja, dat verander e niet door nu halstarrig te gaan doen...

beniknugek?!?

met andere woorden zo'n overeenkomst is niks waard voor de verkoper!

De toetsing bij BKR kan ieder van zichzelf opvragen bij de bank voor een paar euro. Waar ik grote moeite mee heb is dat men wat tekend zonder verder vooraf enig onderzoek te doen in hoeverre het haalbaar is voor hen. Op dit moment is er nog door geen enkele hypotheek verstrekker aangegeven dat financiering niet mogelijk is enkel dat starters subsidie geen optie is. Met dit gegeven vind ik het te makkelijk om te zeggen dat financiering niet rond te krijgen is en ben ik er niet van overtuigd dat al het mogelijke is gedaan om dit helder te krijgen.
Als dit halstarrig is dan moet het maar zo. Ik trek mijn leer wel uit deze situatie en misschien de "kopers" ook.

Bosjesman

Ongelezen bericht door Bosjesman »

oeps, sorry, ik heb het even niet goed genoeg gelezen.

ik ging er even vanuit dat er 1 afwijzing van een hypotheek binnen was en je een tweede afwijzing wilde. Mar koopsubsidie die is afgewezen hoeft nog niet te betekenen dat er geen hypotheek komt, Koopsubsidie betekend vaak dat er een lagere hypotheek genomen kan worden. Zoals je zelf al stelt: als zij de ontndende voorwaarde inroepen, zou ikook echte chriftelijke afwijzingenverlangen.

Let er wel p dat je de termijnen scherp in de gaten houdt, vooral omdat er nu al sprake is van een BKR codering.

beniknugek?!?

Ik de makelaar gebeld en gesteld dat ik in iedergeval 1 afwijzing van de hypotheekverstrekker wil ontvangen voor het einde vh termijn en de afwijzing van de gemeente mbt starterssubsidie. Deze zal ik dan als 2 afwijzingen beschouwen. Met de mensen die gebeld hebben dat er interesse was voor de woning wordt as maandag gebeld om een bezichtigingsafspraak te maken. Het termijn is nog niet verlopen dan (eind vd week) maar het zal niet zo'n vaart lopen dat er gelijk een nieuwe koper is.

Persoonlijk verwacht ik niet dat financiering goed komt bij "kopers" maar in principe heeft men tot de 5e de tijd om dit te regelen dus dat wachten we dan nog maar even af.

Wordt vervolgd, (oja en bedankt voor je 2e reactie, gelukkig ben ik dus niet helemaal gek :wink: )

Gesloten