LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geschillencommissie makelaars

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
kristin
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 okt 2007 16:37

Geschillencommissie makelaars

Ongelezen bericht door kristin »

Heeft iemand ervaring met behandeling van een klacht door de geschillencommissie makelaars in den Haag.
Bedankt alvast voor jullie reacties.

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Geschillencommissie makelaars

Ongelezen bericht door D1RK »

Nee, maar je klacht hier plaatsen, eventueel met naam kantoor, en je krijgt veel adviezen of ze gelijk hebben of niet.
Anti reclame hier werkt vaak beter dan officiele elkaar beschermende en tijdrovende goedbedoelde geschillen commissie's die vaak nog geld kosten ook, dus plaats maar.

rbwrdr
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:58

Re: Geschillencommissie makelaars

Ongelezen bericht door rbwrdr »

Ik heb (helaas) ervaring met deze geschillencommissie.

Laat ik eerst mijn advies geven: niet doen! Stap naar de kantonrechter of voorzieningenrechter. De kosten zijn ongeveer gelijk, en de rechtbank behandelt je zaak echt veel sneller dan die commssie.

Want die commissie is echt een extreem trage organisatie is. Ik heb op 16 januari 2007 een klacht bij ze neergelegd. Na herhaaldelijk schriftelijk vragen waarom er geen actie kwam is uiteindelijk op 4 september de zaak behandeld. Ik ben er heen gegaan, maar kreeg niet de gelegenheid mij formeel te verweren. Ik mocht expliciet geen schriftelijk verweer overleggen en het was ook niet de bedoeling een pleidooi te houden. Ik had immers mijn klacht al geformuleerd. Ik mocht dus geen reactie meer geven op het verweer van de makelaar maar slechts wat vragen van de commissie beantwoorden.

De commissie kwam mij niet onafhankelijk over, maar er is nog geen uitspraak gedaan, dus het kan zijn dat het allemaal toch meevalt.

Mijn klacht betrof een NVM makelaar die geen NVM makelaar bleek te zijn maar via een ander kantoor advertenties op Funda plaatste. De advertentie voor mijn woning of Funda bevat dus geen link naar de website van de makelaar, en laat het nou net een doe-het-zelf makelaar zijn waarbij de enige methode om met mij als verkoper in contact te treden die website van de makelaar is.

Op de dag na de plaatsing op Funda heb ik deze makelaar verzocht om dit alsnog in orde te maken. De makelaar wilde daar geen gehoor aan geven waarop ik na een aantal herhaaldelijke verzoeken ontbinding van de overeenkomst heb geeist met natuurlijk volledige terugbetaling van de vooruit betaalde courtage. Dit was dus een aantal dagen na plaatsing op Funda. De makelaar wilde hier geen gehoor aan geven en zodoende heb ik de zaak aan de geschillencommissie voorgelegd.

Achteraf bleek dat deze makelaar dit uitbesteden van de Funda plaatsing met toestemming van de NVM deed en ook toestemming had om als "NVM makelaar" naar buiten te treden. Leuk en aardig, maar natuurlijk volledig onbegrijpelijk dat de NVM aan dit soort constructies meewerkt. Voor mij betekent het dat mijn advertentie op Funda weinig tot geen relevantie heeft. Als men belt met het adverterende kantoor krijgt men telefonisch de URL te horen van de site van de doe-het-zelf makelaar waar de woning echt te koop staat, en daarbij haken de meeste potentiele kopers natuurlijk al af. Daarbij is er nog een grote kans op spelfouten in een url die telefonisch wordt doorgeven. Daarbij komt dan nog dat die Funda advertentie juist de enige reden is dat ik met deze "NVM makelaar" in zee ging. De overige door hem aangeboden diensten hebben geen enkele waarde, op het te koop bord na. Maar goed, dat gaat ook om een stukje plastic van een tientje.

Ik wacht nog steeds op de uitspraak van de geschillencommissie. Inmiddels zijn er bijna 11 maanden verstreken, is het huis nog niet verkocht, en wil ik gewoon van deze makelaar af en mijn geld terug, zodat ik een echte NVM makelaar kan inschakelen. Ik had verwacht binnen een paar weken klaar te zijn met dit verhaal. Had ik vooraf geweten dat het zo lang ging duren dan was ik naar de voorzieningenrechter gestapt.

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: Geschillencommissie makelaars

Ongelezen bericht door Walter van V »

vaak nemen rechters een zaak pas in behandeling nadat de geschillencommissie zich erover gebogen heeft. Als je regelrecht naar de rechter gaat is er dus een kans dat ie terugverwijst. Wat wel het geval is bij trrage behandeling : om de gang erin te houden kan je natuurlijk dreigen naar de rechter te stappen wanneer een fatsoenlijke termijn overschreden gaat worden. En dan zal de rechtbank ook niet meer terugverwijzen.

Je kan wel zeggen dat dit soort commissies de eigen club de hand boven het hoofd houdt, maar wij moesten een keer gebruik maken van de raad van arbitrage voor de bouw (aangespannen door de aannemer zelf overigens, want wij weigerden een deel van de nota ivm overschijding oplevering met forse afgesproken boete per dag o.a)
en de aannemer kon wel met de billen bloot, de facturen ook van onderaannnemers werden uitgespit en naast onze bezwaren bleek er ook nog een aantal zaken dubbel gefactureerd.. Zij konden dus financieel bij hun eigen club zwaar aan het gas..

Dus probeer het eerst maar eens, maar houd wel zelf de regie. Uit hoofde van overeenkomsten ben je vaak ook gehouden eerst naar de geschillencommissie te gaan, voor de rechtbank..

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: Geschillencommissie makelaars

Ongelezen bericht door Walter van V »

Ik wacht nog steeds op de uitspraak van de geschillencommissie. Inmiddels zijn er bijna 11 maanden verstreken, is het huis nog niet verkocht, en wil ik gewoon van deze makelaar af en mijn geld terug, zodat ik een echte NVM makelaar kan inschakelen. Ik had verwacht binnen een paar weken klaar te zijn met dit verhaal. Had ik vooraf geweten dat het zo lang ging duren dan was ik naar de voorzieningenrechter gestapt.
dat zou ik dus alsnog gewoon doen!. manen tot een uitspraak eerst uiteraard. Als die uitspraak negatief is heb je wel voldoende argumenten in de hand dat de zaak niet op eerlijke wijze behandeld is. de basisformule van recht doen, nl woord en weerwoord is niet gerespecteerd namelijk! Daarnaast zou ik dus ook gelijk een schadeclaim indienen voor eventuele extra te maken kosten. het blijft natuurlijk lastig te bewijzen dat de makelaar en deze handelswijze oorzaak ervan is dat het huis niet verkocht is. Dat kan je alleen doen door een niewue makelaar in de arm te nemen en het huis alsnog snel te verkopen binnen de overeengekomen financiele bandbreedte. bandbreedte

aankoopmakelaar
Berichten: 92
Lid geworden op: 16 jan 2007 15:41

Re: Geschillencommissie makelaars

Ongelezen bericht door aankoopmakelaar »

.
Laatst gewijzigd door aankoopmakelaar op 16 nov 2009 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.

consumentned
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 nov 2007 00:08

Re: Geschillencommissie makelaars

Ongelezen bericht door consumentned »

een geschillencommissie is erg tijdrovend en je schiet er niets mee op.
heb je een probleem schik dan maar is het allergoedkoopste

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: Geschillencommissie makelaars

Ongelezen bericht door Walter van V »

een geschillencommissie is erg tijdrovend en je schiet er niets mee op.
even goed mijn verhaal hierboven lezen, ging niet over makelaar maar aannemer, maar die aannemer kon wel 20.000 gulden ging het toen nog om, en daarboven wettelijke rente terugbetalen. Veroordeeld door zijn eigen club. Dus er gebeurt weldegelijk iets! (ok, niet latijd, zie andewre verhaal, maar daar is makkelijk tegen op te treden..).

rbwrdr
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:58

Re: Geschillencommissie makelaars

Ongelezen bericht door rbwrdr »

Een korte update over de zaak die ik hier een tijdje geleden beschreef.

Vorige week heb ik eindelijk de uitspraak van de geschillencommissie binnen gekregen,11 maanden en ruim 2 weken nadat de zaak daar door mij is neergelegd. Zij gaven mij echter wel volledig gelijk en hebben deze doe-het-zelf makelaar opgedragen om te betalen. Ik hem daarop een declaratie gestuurd.

De makelaar heeft inmiddels de courtage en de door mij betaalde kosten voor de procedure van de geschillencommissie op mijn rekening gestort. In mijn declaratie aan hem heb ik echter ook vergoeding gevorderd van mijn kosten (reiskosten naar de zitting van de geschillencommissie, portokosten) en vergoeding van de wettelijke rente (6%, niet-handelstransacties). Helaas heeft hij hieraan nog geen gehoor gegeven, ook al gaat dit maar om enkele tientjes.

We hebben nog een paar dagen. Als het volledige bedrag dan nog niet binnen is ga ik verdere stappen nemen met als doel de rechter te vragen om de uitspraak te bevestigen en tot invordering over te gaan. Ook al gaat het maar om een paar tientjes die nog open staan, deze man moet gewoon de hele vordering betalen. Hij heeft mij op kosten gejaagd door misleidend te adverteren en in eerste instantie ten onrechte te weigeren de overeenkomst te ontbinden en mijn geld terug te betalen, dus hij is gewoon gehouden om die kosten en de wettelijke rente over het bedrag te vergoeden.

Voor wat betreft de vraag om welke DHZ makelaar dit gaat: dat laat ik even in het midden. Ik wil iedereen die dit leest en die overweeg in zee te willen gaan met een dergelijke makelaar wel op het hart drukken om een aantal controles te doen voordat je de overeenkomst tekent. Zoek bijvoorbeeld eens een willekeurige woning die door deze makelaar wordt aangeboden op Funda op en probeer in contact te komen met de verkoper. Als je via Funda dan bij een ander makelaarskantoor uitkomt en de woning niet terug vindt op de website van die andere makelaar zou ik je adviseren om een andere makelaar te zoeken om zaken mee te doen.

Voor wat betreft de vraag rond het NVM lidmaatschap van deze makelaar: Dit kantoor is _geen_ lid van de NVM. Een van de vennoten (het is een VOF) is echter wel NVM lid, maar heeft ook een ander kantoor, en dat kantoor is wel ingeschreven bij de NVM. Het tweede kantoor (de DHZ makelaar dus) wordt volgens mij gerund door de andere vennoot die verder niets met de NVM te maken heeft. De funda advertenties worden uitbesteed aan het andere kantoor, dat wel bij de NVM is ingeschreven.

Voor zover ik uit het NVM reglement kan afleiden is dit in strijd met dit reglement, Deze makelaar heeft echter toestemming gehad voor deze constructie. Ik heb hier een brief van de NVM waarin zij dit ook bevestigen. Maar goed, die toestemming geeft deze makelaar nog niet het recht om zijn klanten te misleiden en op die manier een overeenkomst getekend te krijgen.

Ik wacht af of de makelaar nog op tijd overgaat tot het betalen van de laatste paar tientjes die hij mij verschuldigd is. Zo ja, dan is de zaak daarmee voor mij afgedaan en ga ik op zoek naar een andere makelaar, een waarbij potentiele kopers hopelijk wel de weg naar de woning weten te vinden.

R.de Heus
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 feb 2008 20:29

Re: Geschillencommissie makelaars

Ongelezen bericht door R.de Heus »

Ja het duurt inderdaad lang voordat er een bindend advies wordt gegeven door de geschillencommissie. Ook in mijn geval duurde het bijna een jaar
Maar goed ik kreeg mijn gelijk en heb hiermee een groot deel van het geld teruggekregen.
Wat heel belangerijk is dat je wel gegronde redenen hebt en kunt aantonen wat er fout is gegaan en dat dit tevens te verwijten is aan de makelaar. Het blijkt dan ook dat je alle gemaakte afspraken met je makelaar vooraf op papier moet zetten en meenemen in het te tekenen contract. Dus heb je wensen neem deze punten mee in het contract en zoals in mijn geval wijs hem per mail of fax op deze punten als hij hier vanaf wijkt. Pss bewaar deze mails.

Maar goed eigenlijk wil ik alleen zeggen dat indien je echt denkt dat je een kans maakt, waag deze poging maar verwacht niet binnen enkele weken resultaat. Je zal veel geduld moeten hebben maar doe het. Het gaat tenslotte om je eigen geld.

itza
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 jan 2008 20:47

Re: Geschillencommissie makelaars

Ongelezen bericht door itza »

Is het gebruikelijk dat je geld moet storten bij de geschillenkommissie Het bedrag dat de makelaar in rekening heeft gebracht. Dat moeten wij nu binnen 8 dagen doen? Ben jij hiervan op de hoogte?

R.de Heus
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 feb 2008 20:29

Re: Geschillencommissie makelaars

Ongelezen bericht door R.de Heus »

Ja dat klopt, als je het geschil wint dan krijg je deze kosten weer vergoed door de makelaar. Althans zo ging het in mijn geval.

Gesloten