LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huurcontract laten tekenen zonder arbeidsverklaring/contract

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
RavenBM

Huurcontract laten tekenen zonder arbeidsverklaring/contract

Ongelezen bericht door RavenBM »

Hallo,

Hopelijk kan iemand mij hier antwoord op geven, of mij verder helpen:

Ik heb onlangs een huurcontract getekend bij een makelaar voor een huurwoning. Nu had ik van te voren aangegeven dat ik nog niet over een arbeidscontract beschik, omdat deze nog in de maak is. Toch hebben ze mij laten tekenen, maar nu willen ze pas de sleutel overhandigen als ik kan aantonen dat ik binnenkort in dienst treedt bij mijn nieuwe werkgever. Ik heb inmiddels al wel alle kosten betaald (bemiddelingskosten, contract kosten, 1e maand huur en borg).

Mijn vraag is, hadden ze mij dit contract mogen laten tekenen, wetende dat ik nog niet kon bewijzen dat ik binnenkort in dienst treedt bij mijn nieuwe werkgever. En mogen ze dan ook weigeren de sleutel te overhandigen totdat ik dergelijk bewijs lever (terwijl ik aan alle kosten verplichtingen heb voldaan).

Hopelijk kan iemand mij verder helpen.

Jolijn

Re: Huurcontract laten tekenen zonder arbeidsverklaring/contract

Ongelezen bericht door Jolijn »

Hebben ze je laten weten voor het ondertekenen van het contract dat je de woning pas zou mogen bewonen als je die arbeidsverklaring kunt overhandigen?
Lekker is dat, geld vangen en je niet de woning waarvoor je al huur hebt betaald, laten bewonen. Is wel een éénzijdig iets op deze manier.
Weet niet hoe het juridisch in elkaar steekt, je zou eens een telefoontje kunnen plegen met de Jurofoon of Juridisch loket.
Ik snap die makelaar wel een beetje, hij wil een bepaalde zekerheid dat je de woning kunt betalen, niet voor 1 maand, maar voor langer.
Maar de manier waarop hij gehandeld heeft, vind ik niet kloppen.
Dan had hij zo flink moeten zijn, geen geld aan te nemen tot het geregeld was.

sjoegel

Ongelezen bericht door sjoegel »

Je hebt zelf getekend. De makelaar mocht erop vertrouwen dat je de waarheid sprak toen je zei dat het contract in de maak was. Je had ook nog even kunnen wachten met tekenen totdat je eht contract had.

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

ben het met sjoegel eens..
het is logisch dat ze toch je contract (of werkgevers )verklaring willen zien.

ook al voldoe je aan bepaalde verplichtingen,maar nog niet allemaal,nl?

stel dat je dus je contract niet laat zien zal alles terug gedraaid worden denk ik..
is dus noodzaak om er zo snel mogelijk achter aan te gaan...

succes

cindyanne76

Ongelezen bericht door cindyanne76 »

als je daadwerkelijk in dienst treedt bij die nieuwe werkgever dan is het toch niet moeilijk om aan die vraag te voldoen? meestal kun je een verklaring krijgen.

ik denk dat die makelaar niet in overtreding is zijn aangezien een werkverklaring altijd wel een vereiste is bij aanvaarding. je hebt aangegeven dat het nog in de maak is, en zij hebben toen in goed vertrouwen je laten tekenen. Eerder om je op dat moment te helpen.

Het lijkt me logisch dat je eerst aantoont dat je aan de financiele verplichting kunt voldoen alvorens je kunt intrekken.

staat er ergens in je overeenkomst wat de regels zijn voor definitieve overdracht?

RavenBM

Ongelezen bericht door RavenBM »

cindyanne76 schreef:als je daadwerkelijk in dienst treedt bij die nieuwe werkgever dan is het toch niet moeilijk om aan die vraag te voldoen? meestal kun je een verklaring krijgen.

ik denk dat die makelaar niet in overtreding is zijn aangezien een werkverklaring altijd wel een vereiste is bij aanvaarding. je hebt aangegeven dat het nog in de maak is, en zij hebben toen in goed vertrouwen je laten tekenen. Eerder om je op dat moment te helpen.

Het lijkt me logisch dat je eerst aantoont dat je aan de financiele verplichting kunt voldoen alvorens je kunt intrekken.

staat er ergens in je overeenkomst wat de regels zijn voor definitieve overdracht?
In goed vertrouwen... dat zeiden zij ook ja. Maar dat heeft niets te maken met het mij op dat moment willen helpen. Dat had alles te maken met het feit dat ze snel geld wilden zien.

En nu blijkt wel dat deze makelaar gewoon niet klopt. Ik woon er nu sinds 9 mei, en heb nog geen contract gezien. De eigenaar (waar ik contactgegevens van heb) heeft het contract naar eigen zeggen nog helemaal niet gezien, laat staan ondertekend. En reden volgens de makelaar: ze wachten op toestemming van de gemeente i.v.m. leegstandswet. En of ik wel even een automatische incasso wil afgeven bij de makelaar...

Bert_Weter

Ongelezen bericht door Bert_Weter »

sjoegel schreef:Je hebt zelf getekend. De makelaar mocht erop vertrouwen dat je de waarheid sprak toen je zei dat het contract in de maak was. Je had ook nog even kunnen wachten met tekenen totdat je het contract had.
Het klopt dat je hebt getekend, maar een voorwaarde dat je een arbeidscontract hebt is een voorwaarde geen wettelijke eis. Je kan de verhuurder (niet de makelaar) om coulance kunnen vragen. Als je alles hebt betaald en je contract komt binnen afzienbare tijd aan, dan lijkt me allerminst redelijk.

Succes,

Bert

Gesloten