Mandy84 schreef:Wij zijn op zoek naar een koopwoning in het midden van het land. Gisteren hebben wij voor het eerst een bezichtiging gehad. Tijdens de bezichtiging hadden wij nog diverse vragen aan de makelaar omtrent bepaalde zaken in de woning (o.a. hoe oud is de CV ketel etc. ) De makelaar wist daar helemaal niks van. Het antwoord wat we elke keer kregen is : weet ik niet. Huis staat al meer dan 2 jaar te koop.
Verders werd er ook niks verteld over de woning. Is dat normaal dat een makelaar zo doet?
Nu zijn we ontzettend afgeknapt op de woning. Totaal uitgeleefd en amper onderhoud gehad. Terwijl het toch een redelijk nieuw huis is. Bouwjaar 1999. Op de foto's zag het er netjes uit.
Ik denk dat een bod uitbrengen niet handig is. Straks worden ze nog boos

Tsja, ik weet niet of dit jullie eerste koop is, maar bijvoorbeeld het bouwjaar van de CV-ketel kan je prima zien op het apparaat zelf, dat staat bij het serienummer op het plaatje. Meestal niet meer moeite dan even door de knieën gaan.
Maar mijn ervaring is dat als iemand serieus is, er vaak nog een 2e bezichtiging volgt, meestal vergezeld van een meer technisch onderlegd persoon in de vorm van een bouwvakkende oom ofzo. Voor zo'n 2e bezichtiging zou je een aantal vragen schriftelijk/per mail kunnen stellen? Dat hebben wij wel gedaan toen we ons huis kochten.
Aan de andere kant, toen wij ons appartement verkochten sprak ik onze verkoopmakelaar, en die verzuchtte dat hij soms best wel flauw en zelfs geïrriteerd werd van starters op de woningmarkt, die te deun zijn om een aankoopmakelaar in te schakelen ivm de kosten, maar vervolgens hem tijdens een bezichtiging bombarderen met kansloze vragen, zoals een klein kind dat soms bij zijn ouders kan doen.
Ik zeg niet dat dit laatste in jullie geval ook zo is, sommige makelaars zijn inderdaad lompe beren. Maar het belangrijkste, als het huis niet goed "voelt" zou ik er aan voorbij gaan. Een huis kopen is een levensbepalend iets, zowel financieel als relationeel, en dat moet je niet overhaasten.