LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kan een makelaar een bezichtiging weigeren?

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
Jupr9202
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 mei 2016 15:14

Kan een makelaar een bezichtiging weigeren?

Ongelezen bericht door Jupr9202 »

Wij willen een woning bezichtigen maar de makelaar weigert ons een bezichtiging omdat wij eerst nog onze woning moeten verkopen. Er zijn veel bezichtigingen bij dat pand en ze geeft aan dat verkopers een voorkeur hebben voor kandidaten die op kort termijn kunnen afnemen .
Kan zij ons zomaar een bezichtiging weigeren?
Laatst gewijzigd door Radar op 23 mei 2016 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel door Moderatie aangepast

John52
Berichten: 71
Lid geworden op: 12 mei 2016 14:49

Re: Kan een makelaar een bezichtiging weigeren?

Ongelezen bericht door John52 »

Ik denk niet dat de makelaar dit kan weigeren. Ik zou de verkopers informeren omtrent de weigering van de makelaar. Ten opzicht van de verkopers pleegt de makelaar hiermee een wanprestatie.

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Kan een makelaar een bezichtiging weigeren?

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Als dit de wens is van de verkopers, kan dit wel degelijk worden geweigerd.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

riddert
Berichten: 2140
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Kan een makelaar een bezichtiging weigeren?

Ongelezen bericht door riddert »

Natuurlijk mag de makelaar een bezichtiging weigeren. De makelaar heeft als opdracht de woning snel te verkopen, aan dus mensen die vrij zijn om per direct te kopen.
U heeft nog een woning te koop, en bent dus niet interessant voor de verkopende partij, er zijn immers gegadigden genoeg, gezien het aantal bezichtigingen.
Een wanprestatie kun je dat zeker niet noemen, de makelaar handelt in opdracht van de verkoper. Als deze instructies aan de makelaar geeft heeft deze zich daar aan te houden.

John52
Berichten: 71
Lid geworden op: 12 mei 2016 14:49

Re: Kan een makelaar een bezichtiging weigeren?

Ongelezen bericht door John52 »

Een bezichtiging is nog geen verkoop. Elke bezichtiging kan een potentiële koper opleveren. Door een bezichtiging te weigeren wordt dus ook een potentiële koper geweigerd.
Daarnaast heeft de makelaar geen inzicht in de financiële situatie van TS en kan dus ook niet beoordelen of de verkoop van de huidige woning de aankoop van een andere woning in de weg staat. Mogelijk heeft TS een dermate lage hypotheek dat tijdelijk twee woningen kunnen worden betaald.

Als er veel bezichtigingen zijn en nog geen verkoop is het maar de vraag welke gegadigden de makelaar oproept voor de bezichtiging.

angel1978
Berichten: 10990
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Kan een makelaar een bezichtiging weigeren?

Ongelezen bericht door angel1978 »

John52 schreef:Een bezichtiging is nog geen verkoop. Elke bezichtiging kan een potentiële koper opleveren. Door een bezichtiging te weigeren wordt dus ook een potentiële koper geweigerd.
Daarnaast heeft de makelaar geen inzicht in de financiële situatie van TS en kan dus ook niet beoordelen of de verkoop van de huidige woning de aankoop van een andere woning in de weg staat. Mogelijk heeft TS een dermate lage hypotheek dat tijdelijk twee woningen kunnen worden betaald.

Als er veel bezichtigingen zijn en nog geen verkoop is het maar de vraag welke gegadigden de makelaar oproept voor de bezichtiging.
Da's allemaal mooi en fijn, maar uiteindelijk niet relevant. Dat jij een andere tactiek erop na zou houden moet je natuurlijk zelf weten, maar hier telt alleen wat verkoper en makelaar met elkaar hebben afgesproken. Als verkoper hiermee tevreden is, dan mag de makelaar deze werkwijze gewoon handhaven.

John52
Berichten: 71
Lid geworden op: 12 mei 2016 14:49

Re: Kan een makelaar een bezichtiging weigeren?

Ongelezen bericht door John52 »

angel1978 schreef:Da's allemaal mooi en fijn, maar uiteindelijk niet relevant. Dat jij een andere tactiek erop na zou houden moet je natuurlijk zelf weten, maar hier telt alleen wat verkoper en makelaar met elkaar hebben afgesproken. Als verkoper hiermee tevreden is, dan mag de makelaar deze werkwijze gewoon handhaven.
Wij weten niet welke afspraak is gemaakt tussen verkoper(s) en makelaar, hier kunnen wij alleen maar naar gissen. Wij hebben alleen maar de uitspraak van de makelaar.
Feit is dat de verkoper(s) een makelaar in de arm hebben genomen en de makelaar beslist dat potentiële kopers geen bezichtiging krijgen. Voor de rest weten wij dus niets.

angel1978
Berichten: 10990
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Kan een makelaar een bezichtiging weigeren?

Ongelezen bericht door angel1978 »

De vraag is of een makelaar dat KAN doen. Antwoord daarop is dus: ja

Juist als je verder behalve het verhaal van TS ( waarin staat dat verkopers de voorkeur geven aan verkoop met kopers die op korte termijn kunnen afnemen ) niets weet is deze conclusie:
Ten opzicht van de verkopers pleegt de makelaar hiermee een wanprestatie.
Veel te kort door de bocht en nergens op gebaseerd.
Laatst gewijzigd door angel1978 op 23 mei 2016 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Kan een makelaar een bezichtiging weigeren?

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

John52 schreef:
angel1978 schreef:Da's allemaal mooi en fijn, maar uiteindelijk niet relevant. Dat jij een andere tactiek erop na zou houden moet je natuurlijk zelf weten, maar hier telt alleen wat verkoper en makelaar met elkaar hebben afgesproken. Als verkoper hiermee tevreden is, dan mag de makelaar deze werkwijze gewoon handhaven.
Wij weten niet welke afspraak is gemaakt tussen verkoper(s) en makelaar, hier kunnen wij alleen maar naar gissen. Wij hebben alleen maar de uitspraak van de makelaar.
Feit is dat de verkoper(s) een makelaar in de arm hebben genomen en de makelaar beslist dat potentiële kopers geen bezichtiging krijgen. Voor de rest weten wij dus niets.
Angel1978 schrijft niet voor niets 'als'.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Kan een makelaar een bezichtiging weigeren?

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

angel1978 schreef:De vraag is of een makelaar dat KAN doen. Antwoord daarop is dus: ja
De makelaar mag en kan dit doen als verkoper het hiermee eens is (zoals ik al eerder antwoordde). Een verkoper zonder makelaar mag dit namelijk uiteraard ook doen.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

John52
Berichten: 71
Lid geworden op: 12 mei 2016 14:49

Re: Kan een makelaar een bezichtiging weigeren?

Ongelezen bericht door John52 »

Met "als" komen wij dus nooit verder net zo min als de aanname dat er een afspraak bestaat tussen verkoper en makelaar. Stel dat dit allemaal niet speelt.

Op het moment dat ik mij bij de makelaar meld voor de bezichtiging kan de makelaar niet zelfstandig beslissen om een bezichtiging te weigeren. Dit kan uiteraard wel in overleg met de verkoper. In de overeenkomst tussen verkoper en makelaar heeft de makelaar een inspanningsverplichting. Het weigeren van een bezichtiging is strijdig met de inspanningsverplichting.

Blijkbaar zijn er nog geen vergaande onderhandelingen aangezien de makelaar hier geen melding over maakt. Dat had zijn weigering voor de bezichtiging meer kracht bijgezet.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Kan een makelaar een bezichtiging weigeren?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

John52 schreef:Met "als" komen wij dus nooit verder net zo min als de aanname dat er een afspraak bestaat tussen verkoper en makelaar. Stel dat dit allemaal niet speelt.

Op het moment dat ik mij bij de makelaar meld voor de bezichtiging kan de makelaar niet zelfstandig beslissen om een bezichtiging te weigeren. Dit kan uiteraard wel in overleg met de verkoper. In de overeenkomst tussen verkoper en makelaar heeft de makelaar een inspanningsverplichting. Het weigeren van een bezichtiging is strijdig met de inspanningsverplichting.

Blijkbaar zijn er nog geen vergaande onderhandelingen aangezien de makelaar hier geen melding over maakt. Dat had zijn weigering voor de bezichtiging meer kracht bijgezet.
Heb je bovenstaande berichten eigenlijk wel gelezen? Wij weten niet wat de makelaar met de verkopers heeft afgesproken. Als dit volgens afspraak is, voldoet de makelaar aan zijn inspanningsverplichting.

witte angora
Berichten: 30885
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kan een makelaar een bezichtiging weigeren?

Ongelezen bericht door witte angora »

Jupr9202 schreef:Wij willen een woning bezichtigen maar de makelaar weigert ons een bezichtiging omdat wij eerst nog onze woning moeten verkopen. Er zijn veel bezichtigingen bij dat pand en ze geeft aan dat verkopers een voorkeur hebben voor kandidaten die op kort termijn kunnen afnemen .
Kan zij ons zomaar een bezichtiging weigeren?
Ik ga gewoon even een wedervraag stellen. Zijn jullie serieus geïnteresseerd in deze woning of willen jullie alleen kijken om je eigen wensen/eisenpakket voor de volgende woning samen te stellen?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Kan een makelaar een bezichtiging weigeren?

Ongelezen bericht door kweenie »

Als de makelaar dit specifiek heeft afgesproken met de verkopers dan is dat iets wat wel mag. Maar ik vraag me af of ze dit wel zo afgesproken zouden hebben. Een snelle levering staat namelijk los van de vraag of je oude woning al verkocht is of niet. Zeker als je misschien nog een en ander zou willen verbouwen.

Een makelaar die snelle verkoop vertaalt met ' oude woning moet verkocht zijn', of de verkopers niet van dat idee kan afhelpen, zou -op zijn zachtst gezegd- niet mijn voorkeur hebben.

John52
Berichten: 71
Lid geworden op: 12 mei 2016 14:49

Re: Kan een makelaar een bezichtiging weigeren?

Ongelezen bericht door John52 »

GJvdZ schreef:Heb je bovenstaande berichten eigenlijk wel gelezen? Wij weten niet wat de makelaar met de verkopers heeft afgesproken. Als dit volgens afspraak is, voldoet de makelaar aan zijn inspanningsverplichting.
Dat is dus ook de hele discussiepunt waarvan uitgegaan wordt. Er wordt voor het gemak maar vanuit gegaan dat er een afspraak is tussen verkopers en makelaar. Nogmaals, dat weten we niet maar is maar een aanname. Laten we de hele discussie terugbrengen tot de kernpunt. Wij weten niets over bezichtigingen, afspraken en snelle verkoop. Blijft over de simpele vraag:

Mag een makelaar een bezichtiging weigeren.

Mijn stellige antwoord daarop is nee.

Moneyman
Berichten: 30203
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kan een makelaar een bezichtiging weigeren?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik kan me zo voorstellen, als ik de OP tussen de regels door lees, dat de makelaar echt wel gevraagd zal hebben naar de gewenste termijn van afname. Dat is namelijk de crux waar zijn opdracht om draait, dus het is onlogisch om te veronderstellen dat dat onderwerp dan niet besproken wordt. Maar wellicht kan TS dat nog even bevestigen?

Sowieso is het met de beschikbare informatie onmogelijk om de vraag van TS khard met NEE (of ja) te beantwoorden.

witte angora
Berichten: 30885
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kan een makelaar een bezichtiging weigeren?

Ongelezen bericht door witte angora »

Nog een keer dan:
witte angora schreef:
Jupr9202 schreef:Wij willen een woning bezichtigen maar de makelaar weigert ons een bezichtiging omdat wij eerst nog onze woning moeten verkopen. Er zijn veel bezichtigingen bij dat pand en ze geeft aan dat verkopers een voorkeur hebben voor kandidaten die op kort termijn kunnen afnemen .
Kan zij ons zomaar een bezichtiging weigeren?
Ik ga gewoon even een wedervraag stellen. Zijn jullie serieus geïnteresseerd in deze woning of willen jullie alleen kijken om je eigen wensen/eisenpakket voor de volgende woning samen te stellen?
Een makelaar is namelijk ook niet op zijn achterhoofd gevallen, die kan zijn 'klantjes' er vaak prima uit pikken.

zorg
Berichten: 68
Lid geworden op: 26 feb 2016 20:27

Re: Kan een makelaar een bezichtiging weigeren?

Ongelezen bericht door zorg »

Jupr9202 schreef:Wij willen een woning bezichtigen maar de makelaar weigert ons een bezichtiging omdat wij eerst nog onze woning moeten verkopen. Er zijn veel bezichtigingen bij dat pand en ze geeft aan dat verkopers een voorkeur hebben voor kandidaten die op kort termijn kunnen afnemen .
Kan zij ons zomaar een bezichtiging weigeren?
Misschien een open dag afwachten, dan kan het huis zien, zonder een afspraak te maken.

Ik zou dan met de contact met de huidige eigenaar zoeken en het probleem bespreken.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Kan een makelaar een bezichtiging weigeren?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Dan is het huis waarschijnlijk al verkocht. Bezichtiging weigeren mag iedereen.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Kan een makelaar een bezichtiging weigeren?

Ongelezen bericht door langste adem »

Mag een makelaar een bezichtiging weigeren.

Mijn stellige antwoord daarop is nee.
Geen idee of dit waar is of niet. Natuurlijk is het wel in het belang van de huiseigenaar dat het huis verkocht wordt en dus zou een makelaar zoveel mogelijk bezichtigingen moeten krijgen. Dat kan misschien een wanprestatie zijn tussen makelaar en huiseigenaar maar dat weet je niet, en is ook niet zo relevant, je hebt immers alleen met de makelaar te maken als potentiele koper.

Maar stel nou dat je zelf producten verkoopt, dan mag je toch zeker wel zelf weten of en zoja aan wie je je producten verkooopt ?
Zolang je uiteraard geen onredelijke dingen zegt, bijvoorbeeld, ik verkoop niets aan mensen met de Finse nationaliteit.
Maar hier wordt aangegeven als reden dat er erg veel bezichtingen zijn . en dus is het aan te nemen dat dit huis zonder deze ene kijker ook wel snel wordt verkocht. Lijkt mij niet helemaal onredelijk om dan een bezichtiging te weigeren.
Heeft TS toch zijn zinnen op dit huis gezet, dan moet TS misschien inderdaad rechtstreeks met de huiseigenaar contact opnemen of er toch geen mogelijkheid is.

Gesloten