LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Koopovereenkomst ontbinden door koper

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
aafje87
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 apr 2007 10:56

Koopovereenkomst ontbinden door koper

Ongelezen bericht door aafje87 »

Ik hoop dat iemand mij hierin kan helpen.
Mijn huis was verkocht, koopovereenkomst is getekend en de datum voor de ontbindende voorwaarde is verstreken.
Echter wordt ik gisteren ineens gebeld door de makelaar dat de dame en heer die het huis hebben gekocht gaan scheiden.
Echter krijgen wij van deze melding een rare smaak in onze mond, aangezien de makelaar krap een week geleden nog contact met de kopers heeft gehad en toen was alles in kanen en kruiken.
Wij hebben sterk onze vermoedens dat ze op deze manier onder de koop willen uitkomen.
Echter wat is nu wijsheid om te gaan doen?
Ik ga zoiezo op mijn strepen staan, en wil ook daadwerkelijk bewijs zien van een scheiding.
Daarbij zal ik de bankgarantie ook gaan opeisen.
Maar wat is nu de juiste procedure om te volgen? Mijn makelaar zal ook nog contact hier over met mij hebben maar wil voor mij zelf ook duidelijk hebben hoe en wat.

Janny
Berichten: 2094
Lid geworden op: 27 aug 2003 21:15

Re: Koopovereenkomst ontbinden door koper

Ongelezen bericht door Janny »

Wanneer uw (voorlopige)koopakte is getekend, en alle bedenktijd is verstreken, evenals de tijd voor ontbindende voorwaarden van financiering, en dan pas deelt de aankopende makelaar mee dat de kopers gaan scheiden.
Dan hebben deze kopers een groot probleem.
Voor u gaan(mits er goede contracten gehanteerd zijn)gewoon de tijd verder tot aan de levering. Zij de kopers zijn verplicht af te nemen.ze moeten als ze niet willen afnemen u dat schriftelijk meedelen? voor u is er de garantiestelling van 10% van de verkoopprijs. deze kunt u behouden, en opnieuw beginnen. De aankopende makelaar zal voor de afwerking moeten zorgen. U hoeft daarvoor niet het echtscheidingsbewijs te zien.Echter, echtscheiding kan wel de oorzaak wezen dat men de financiering niet rond krijgt.
Mocht de tijd die er genomen is voor ontbindende voorvaarden niet zijn verstreken, dan moeten zij ,de kopers, schriftelijk aangeven dat ze minimaal 2 hijpotheekverstrekkers hebben geraadpleegd,en hierin niet zijn geslaagd.daarna kunnen ze van de koop afzien.Immers de financiering is niet rond.gekomen.Dit echter alles binnen de daarvoor in het koopcontract opgenomen tijdsbestek.
Uw verkopende makelaar/advocaat kan u hierbij begeleiden.
janny

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: Koopovereenkomst ontbinden door koper

Ongelezen bericht door marcel75 »

Tja, die scheiding is niet uw probleem. Ze hebben getekend, termijnen laten verstrijken en zullen nu wel samen moeten zorgen dat ze koopsom kunnen betalen. Als ze slim zijn gaan ze meteen op zoek naar een andere koper, maar dat is niet uw probleem.

10% Opeisen is niet altijd mogelijk. Ten eerste moet er wel afgesproken zijn dat er een bankgarantie gesteld wordt en ten tweede moet die dan ook gesteld zijn. Is dat laatste niet het geval, dan zul je moeten proberen om van de kopers in prive die 10% te halen. Zal niet makkelijk zijn.

Stel de koper eerst voor zijn eigen probleem (daar heb je eigenlijk je eigen makelaar voor om dat te doen) en laat ze het zelf oplossen.

aafje87
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 apr 2007 10:56

Re: Koopovereenkomst ontbinden door koper

Ongelezen bericht door aafje87 »

Wij hebben gisteren(3 december) te horen gekregen dat de kopers van de koop af zien ivm scheiding terwijl in november de termijnen waren verstreken.
Verder hebben wij inderdaad een bankgarantie in de overeenkomst opgenomen(Standaard model NVM koopakte).
Of de bankgarantie al is betaald aan de notaris is mij nog niet bekend(helaas is het kantoor vandaag niet te bereiken, daar zal ik dan ook maandag achteraan gaan)

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Koopovereenkomst ontbinden door koper

Ongelezen bericht door vroem »

hoe is het vervolg?

Gesloten