LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kosten deelname Openhuizenroute?

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
Bell
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 mei 2007 18:31

Kosten deelname Openhuizenroute?

Ongelezen bericht door Bell »

Op basis van "3 strikes, you're out" heb ik de makelaar laten weten dat ik geen gebruik meer wil maken van zijn "service".

Uiteraard kreeg ik een gepeperde rekening van bijna € 2000,-!
Hierin zit o.a. de kostenpost "Openhuizenroute". Hij berekent € 250,- per keer. Nu klopt het aantal keren dat ik mee heb gedaan sowieso al niet maar zijn deze kosten reëel?

Alvast dank voor de reacties.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Kosten deelname Openhuizenroute?

Ongelezen bericht door SJZ »

Op basis van "3 strikes, you're out"
Het civiel recht in Nederland kent die regel niet.

Valt jouw contract met de makelaar onder het strafrecht van de VS?

Bell
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 mei 2007 18:31

Re: Kosten deelname Openhuizenroute?

Ongelezen bericht door Bell »

Beste SJZ,

Helaas ga je aan de strekking van het bericht voorbij. Desalniettemin, dank voor je reactie.

Groet,
Bell

Makger
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 jan 2009 17:09

Re: Kosten deelname Openhuizenroute?

Ongelezen bericht door Makger »

De hoogste kosten bij een Open Huis zijn vaak de advertentie kosten. Ik weet niet of uw makelaar destijds heeft geadverteerd. Als dat wel zo is en u heeft een paar keer meegedaan is € 250,- volgens mij heel reëel.

Bell
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 mei 2007 18:31

Re: Kosten deelname Openhuizenroute?

Ongelezen bericht door Bell »

Dank Makger voor je reactie.

Voor advertentiekosten is een aparte post opgenomen. Er is mij trouwens ook nooit meegedeeld dat dit extra kosten met zich mee zou brengen, ik vind het dan ook erg vervelend om, jaren later, achteraf mee geconfronteerd te worden.

Makger
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 jan 2009 17:09

Re: Kosten deelname Openhuizenroute?

Ongelezen bericht door Makger »

Heb je ook nooit schriftelijk bevestigd dat je mee zou doen aan een open huis? daar worden de kosten dan ook wel ingenoemd.
Of worden de kosten ook niet genoemd in de uitnodiging om mee te doen aan een open huis, want dan had je het kunnen weten.

Bell
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 mei 2007 18:31

Re: Kosten deelname Openhuizenroute?

Ongelezen bericht door Bell »

In 2005 en 2006 (toen ik meedeed aan de OHroute) ben ik telefonisch uitgenodigd, zonder opgaaf van kosten.

Ik las trouwens in de NVM voorwaarden dat NVM-lid verplicht is verkoper op de hoogte te stellen van (extra) kosten buiten genoemde posten (advertentiekosten) zoals vermeld in het contract. Neem aan dat dat dan op voorhand dient te gebeuren en geen 3 jaar na dato!

Zojuist heb ik ook maar contact gezocht met de Juridische afdeling van VEH, deze belt mij morgenmiddag met hopelijk (voor mij) positief nieuws.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Kosten deelname Openhuizenroute?

Ongelezen bericht door kweenie »

Waarschijnlijk zou het bij een verkoop via die makelaar niet tot extra kosten leiden, en gewoon bij de prijs in zitten. Maar als je de opdracht intrekt, dan worden de tot dan toe gemaakte kosten in rekening gebracht. Vandaar dat deze kosten dan wel op de rekening staan.

Bell
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 mei 2007 18:31

Re: Kosten deelname Openhuizenroute?

Ongelezen bericht door Bell »

@ Kweenie, dat is een logische redenering als een makelaar idd zonder mededeling kosten in rekening màg brengen. Wellicht zou ik er niet eens over vallen als het hem gelukt was om na 4 jaar mijn huis te verkopen.

Tijger van Maleisië
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 jan 2009 18:35

Re: Kosten deelname Openhuizenroute?

Ongelezen bericht door Tijger van Maleisië »

Bell,

Ben je met de makelaar schriftelijk overeen gekomen welke (advertentie) diensten hij mag verzorgen???
Mijn makelaar gaf aan dat het adverteren op zijn website, op Jaap, op Funda en in in bepaalde huis-aan-huis bladen bij de prijs inbegrepen was en dat andere advertenties afzonderlijk betaald moesten worden.

Ik ben toen met de makelaar overeengekomen dat hij die extra advertenties alleen maar mocht plaatsen als ik hem daar schriftelijk toestemming voor had gegeven.

Toch heeft de makelaar 11 maal in een regionaal blad geadverteerd zonder mijn toestemming.
Toen hij met een rekening kwam van ruim € 400,- heb ik hem onze overeenkomst onder z'n neus geschoven en dus niet betaald.

Ik heb in de beide keren dat mijn woning te koop stond, uit principe, nooit mee gedaan aan de open-huizen-route.

Bell
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 mei 2007 18:31

Re: Kosten deelname Openhuizenroute?

Ongelezen bericht door Bell »

In het contract staat een advertentiepost van 500 euro. Verder zijn er geen afspraken gemaakt dus gelden de algemene voorwaarden van de NVM (neem ik even aan) en hij had mij dus op voorhand moeten informeren over de kosten.

Overigens heb ik een reactie van de makelaar hierop gekregen en die luidde dat de oorspronkelijke kosten voor de openhuizenroute vele malen hoger lagen maar dat hij me wel wilde matsen door maar E 250,- te berekenen (ex btw).

Voor mij reden om aan te nemen dat ik in mijn gelijk sta. Ik zal het morgen wel horen van VEH.

Gesloten