LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Makelaar berekend courtage maar huis is niet verkocht
Makelaar berekend courtage maar huis is niet verkocht
Twee weken geleden hebben wij bij de makelaar het koopcontract getekend van onze woning, drie dagen later zouden de kopers bij hun makelaar het koopcontract tekenen, maar inplaats van te tekenen besloten zij van de koop af te zien.
Ons huis heeft vanaf 2010 in de stille verkoop gestaan, dat wil zeggen geen bord in de tuin alleen foto's op de site van de makelaar tot ongeveer Juli 2012 toen we besloten met de makelaar om wat actiever te zijn tot december, zou het dan niet verkocht zijn dan zouden we het uit de verkoop halen wat we inmiddels ook gedaan hebben.
Nu hebben wij een nota gekregen van de makelaar om courtage te betalen van 1,30% van de afgesproken koopsom, vermeerderd met 100 euro advertentiekosten en ook nog eens daaroverheen 21% B.T.W. al met met al een flink bedrag.
Naar onze mening kan dat toch niet zo zijn want de woning is niet verkocht, dat ze de kosten rekenen van reportage en bezichtigingen enzvoort is begrijpelijk, maar toch geen courtage.
Onze vraag is eigenlijk of de makelaar in zijn recht staat of niet.
Ons huis heeft vanaf 2010 in de stille verkoop gestaan, dat wil zeggen geen bord in de tuin alleen foto's op de site van de makelaar tot ongeveer Juli 2012 toen we besloten met de makelaar om wat actiever te zijn tot december, zou het dan niet verkocht zijn dan zouden we het uit de verkoop halen wat we inmiddels ook gedaan hebben.
Nu hebben wij een nota gekregen van de makelaar om courtage te betalen van 1,30% van de afgesproken koopsom, vermeerderd met 100 euro advertentiekosten en ook nog eens daaroverheen 21% B.T.W. al met met al een flink bedrag.
Naar onze mening kan dat toch niet zo zijn want de woning is niet verkocht, dat ze de kosten rekenen van reportage en bezichtigingen enzvoort is begrijpelijk, maar toch geen courtage.
Onze vraag is eigenlijk of de makelaar in zijn recht staat of niet.
Re: Makelaar berekend courtage maar huis is niet verkocht
Hallo,
Als ik jullie was, zou ik jullie makelaar eens bellen over de nota, met daarop de courtage kosten. Deze had namelijk niet verstuurd mogen worden, omdat jullie je huis niet hebben verkocht.
Makelaarscourtage is een aan de makelaar te betalen provisie bij een geslaagde aankoop of verkooptransactie van een woning. Vaak bestaat de makelaarscourtage uit een percentage, maar er zijn ook makelaars die tegen een vast tarief per aankoop of verkoop werken.
Je zal natuurlijk wel moeten betalen voor de advertentiekosten en fotoreportage, maar dat geef je zelf ook al aan.
Gewoon achteraan bellen!
Als ik jullie was, zou ik jullie makelaar eens bellen over de nota, met daarop de courtage kosten. Deze had namelijk niet verstuurd mogen worden, omdat jullie je huis niet hebben verkocht.
Makelaarscourtage is een aan de makelaar te betalen provisie bij een geslaagde aankoop of verkooptransactie van een woning. Vaak bestaat de makelaarscourtage uit een percentage, maar er zijn ook makelaars die tegen een vast tarief per aankoop of verkoop werken.
Je zal natuurlijk wel moeten betalen voor de advertentiekosten en fotoreportage, maar dat geef je zelf ook al aan.
Gewoon achteraan bellen!
ik mag toch hopen dat er niet staat wat er staatmemooty schreef:Hallo,
Gewoon achteraan bellen!
per slot van rekening is de woning verkocht geweest, al was het maar voor 3 dagen
ik ga er echter niet van uit dat dit zo moet worden geintepreteerd en dat de courtage pas ter sprake komt als de handtekening bij de notaris is gezet
wat er wel is, is dat er normaal gesproken in het contract dat u met de makelaar bent aangegaan staat, dat u een vergoeding schuldig bent als u uw opdracht intrekt
voor de hoogte daarvan moet u in uw contract kijken
die vergoeding is niet zo vreemd, want de makelaar heeft uiteraard tijd besteed aan de [ poging tot ] verkoop van uw woning
ik verbaas mij daarbij wel enigszins over het percentage, want normaal gesproken is er geen verkoop geweest als u de opdracht intrekt
ik vraag me af hoeveel 1,3% van geen verkoop dan zou moeten worden
normaal gesproken is die vergoeding dus een vast bedrag
maar goed, u zult dus in uw contract moeten kijken wat daar staat
Het hangt er allemaal vanaf wat er in uw contract met de makelaar staat.
als dit overeengekomen is in het contract heeft u helaas geen poot om op te staan, zo niet dan zou ik zeker bezwaar maken en daar bovenop een klacht indienen via de NVM (als uw makelaar daar bij aangesloten is) en mischien zelfs wel aangifte doen van oplichting.
normaal zou een makelaar u een rekening sturen van gemaakte kosten (wat overigens ook best nog wel een aardig bedrag is) maar deze zijn dan niet gerelateerd aan de (indicatieve) verkoopprijs van het huis.
als dit overeengekomen is in het contract heeft u helaas geen poot om op te staan, zo niet dan zou ik zeker bezwaar maken en daar bovenop een klacht indienen via de NVM (als uw makelaar daar bij aangesloten is) en mischien zelfs wel aangifte doen van oplichting.
normaal zou een makelaar u een rekening sturen van gemaakte kosten (wat overigens ook best nog wel een aardig bedrag is) maar deze zijn dan niet gerelateerd aan de (indicatieve) verkoopprijs van het huis.
Hallo,
De makelaar is niet aangesloten bij de NVM naar mijn weten, en zoals memooty stelde om de makelaar te bellen gaan we ook zeker doen, vandaar mijn vraag hier op dit forum, omdat er misschien mensen zijn die hier ervaring mee hebben.
Ik ben nog aan het zoeken in de papieren maar waarschijnlijk hebben wij hier geen contract liggen en zijn er toen ook geen mondelingen afspraken gemaakt omtrent kosten met de makelaar, slordig dat is waar, maar daar was toendertijd de situatie naar.
De makelaar is niet aangesloten bij de NVM naar mijn weten, en zoals memooty stelde om de makelaar te bellen gaan we ook zeker doen, vandaar mijn vraag hier op dit forum, omdat er misschien mensen zijn die hier ervaring mee hebben.
Ik ben nog aan het zoeken in de papieren maar waarschijnlijk hebben wij hier geen contract liggen en zijn er toen ook geen mondelingen afspraken gemaakt omtrent kosten met de makelaar, slordig dat is waar, maar daar was toendertijd de situatie naar.
laat de makelaar dan maar aantonen wat u bent overeengekomenKaBo schreef:Hallo,
een pecentage is in ieder geval onwaarschijnlijk
het begint zelfs mogelijk/ waarschijnlijk te worden de de kopers niet echt kopers zijn geweest
gewoon vriendjes van de makelaar die voor de show een handtekening hebben gezet
Zeker zullen wij dat ook doen om in overleg te gaan met de makelaar.
De stelling dat de kopers vriendjes van de makelaar zouden kunnen zijn daar geloof ik niet zo in, zij hebben ons verder naar behoren bijgestaan.
De kopers hebben ook niet getekent op de dag dat ze zouden gaan tekenen besloten ze toch nog om van de koop af te zien helaas.
De stelling dat de kopers vriendjes van de makelaar zouden kunnen zijn daar geloof ik niet zo in, zij hebben ons verder naar behoren bijgestaan.
De kopers hebben ook niet getekent op de dag dat ze zouden gaan tekenen besloten ze toch nog om van de koop af te zien helaas.
Zie contract cq. opdracht en de algemene voorwaarde NVM of VBO of wat dan ook.
toch is het opvallend dat de makelaar een percentage berekend over een fictieve verkoopprijs waarvoor u achteaf alleen maar zelf hebt getekendKaBo schreef:Zeker zullen wij dat ook doen om in overleg te gaan met de makelaar.
normaal gesproken teken je zo'n contract samen
dat roept bij mij toch vraagtekens op
en het lijkt mij toch een opzetje van de makelaar