LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] makelaar brengt zich steeds dieper in de problemen

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
zessenberg
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 jul 2012 21:17

makelaar brengt zich steeds dieper in de problemen

Ongelezen bericht door zessenberg »

Nadat de verkoopmakelaar de koopovereenkomst naar mijn aankoopmakelaar had verstuurd kwam hij er pas achter na telefonische overleg met verkopend makelaar dat voor de lijst roerende zaken 20000 euro wordt gevraagd,en dit bovenop de uiterste prijs kwam die we waren afgesproken.
Hij besluit dit echter voor ons te verzwijgen.Zijn secretaresse belt ons met de mededeling dat alles rond is en getekend kan worden en we maken een afspraak.We nemen de koopovereenkomst door op zijn kantoor en alles leek in orde.Op het moment dat ik tekende vroeg ik naar de lijst roerende zaken die ik niet kon vinden,waarop hij de akte uit mijn griste en zelf begon te ''zoeken'' zgn (achteraf) hij kon hem ook niet vinden maar verzekerde ons dat alles geregeld was zoals afgesproken.Hij ging naar achteren om de papieren te copieren en overhandigde deze aan ons.
Later bij thuiskomst bleek echter de lijst roerende zaken gewoon in de akte te zitten (heeft hem er tijdens het copieren stiekum tussen gedaan)met de mededeling dat de roerende zaken tegen een x bedrag konden worden overgenomen.
Dezelfde dag bij hem langs geweest en hem hiermee geconfronteerd,hij reageerde direct van alles zit erbij.Dit wil ik wel zwart op wit hebben en binnen 3 dagen anders de koop niet doorgaat.
Dit zou hij regelen.
(later zou blijken dat hij pas na 2weken contact heeft opgenomen met andere makelaar)
IK besluit van nu af alles te gaan opnemen,je weet immers maar nooit waar dat goed voor is.
Na 2weken ben ik naar zijn kantoor gegaan om te vragen hoe het ervoor stond,en of het geregeld was.
Dat was het dus niet,maar niets aan de hand hij had de papieren nog op zijn buro liggen.
We spraken af dat hij deze niet mocht versturen voor alles geregeld was en mij eerst moest bellen,dit zou hij doen.
Weer 2 weken later op zijn kantoor geweest, nu vertelde hij mij de papieren toch te hebben verstuurd
dit omdat de andere makelaar zo raar begon te doen en dreigde met een andere koper die meer bood,
hij heeft nog geprobeerd mij te bellen maar kon mij niet bereiken, maar ook nu niets aan de hand hij had er een brief bijgedaan met ontbindende voorwaarden.(ook dit bleek later niet waar te zijn)
Ik vraag hem of ik er nu nog vanaf kon,ja dat kan was zijn antwoord.
Samen met mijn vrouw overlegd en kwamen tot de conclusie zo niet door te willen gaan en zouden er vanaf zien.
Dit hebben we hem medegedeeld en dat was goed, en hij zou de papieren laten terug sturen,waarop ik hem aangaf de rekening te sturen, maar dat vond hij niet nodig.

Enkele weken later kregen we een brief van de notaris,u heeft nog 2 dagen om de 10% aanbetaling te doen,3 dagen later,de termijn is verstreken, u krijgt de kans dit voor.... te doen etc.
Na vraag bij de makelaar hierover,dit kan niet dat moet een fout zijn.
Hij zou contact opnemen met de notaris en zou het regelen (ook dit heeft hij niet gedaan, ik heb later
zelf contact opgenomen met de notaris die wist van niets)
In de periode die volgde beweerde hij steeds dat ik niet aan de koop vast zat,de notaris was fout ,hij werd"genaaid" door de ander makelaar,hij gaat inbreken op haar computer om achter informatie te komen,gaat een advocaat in handen om haar aan te pakken.
HIj neemt inderdaad een advocaat in handen,maar wat doet hij ,hij gaat mij aanpakken,overigens hier had ik al rekening meegehouden de andere makelaar had in mijn ogen niets fouts gedaan.

De verkoper eist inmiddels de 10% boete,die ik niet betaal er was volgens mijn aankoopmakelaar nooit een koopovereenkomst.Wel stel ik mijn rechtbijstandverzekering op de hoogte,echter deze konden in eerste instantie niets voor mij doen er was volgens hen wel een geldige koopovereenkomst.
Nadat ik het hele verhaal verteld had en zei alles te hebben opgenomen besloten we dat ik alles op papier zou zetten.
Na dit te hebben gedaan kwamen ze tot de conclusie dat hij zijn boekje te buiten was gegaan en bij hoge uitzondering mocht ik een advocaat in handen nemen .

De verkoper heeft inmiddels beslag laten leggen op mijn bank te goeden.

De rechtzaak die hierop volgt wordt ik veroordeelt voor het betalen van de 10% boete plus kosten,
die vervolgens weer op de makelaar worden verhaald.
De rechter veroordeeld mijn makelaar tegen tegen een behoorlijk bewijs van kwijting.
Deze weet dat ik alles heb opgenomen(deze gesprekken zijn trouwens tijdens de rechtzaak niet eens ter spraken geweest) en besluit niet in hoger beroep te gaan.
Zijn beroepsaanspakelijkheidverzekering voor makelaars betaald vergoed mij de 10% plus kosten.
Dus ook deze heeft hij een verkeerde voorstelling van zaken gegeven,bij deze ""fouten"" is men immers niet verzekerd.
Een tijd na de rechtzaak heb ik contact per mail gezocht met de andere makelaar om achter de waren toedracht te komen,echter daar had ze geen behoefte aan.
Ben haar toch gaan opzoeken en heb haar alle gesprekken die op papier staan laten doornemen,
ze was op zijn zachts gezegd verbrauwereerd, ze wist niet wat ze las,en dat van een collega, walgelijk.
Ze bevestigde mij de dat mijn makelaar wel degelijk op de hoogte was van de 20000 euro voor de lijst van zaken voor het tekenen van de overeenkomst.
Hij heeft dit altijd ontkend,hij geeft steeds andere verklaringen,zelf kwam ik er pas na 5 maanden achter door een brief van de andere makelaar,daarvoor wist ik dus van niets

Dit gedrag van een beedigd nvm makelaar is dan ook ontoelaatbaar.
Voor de nvm staat de dienstverlening naar de klant en de betouwbaarheid/deskundigheid van een nvm lid op het hoogste niveau volgens hun regelement.
Dan vraag ik me af wat de raad van toezicht of de centale raad van toezicht hiervan vinden
Na het tekenen van de koopovereenkomst heeft deze makelaar alleen maar gelogen en niets anders dan dat,en mij voor zijn fouten proberen op te laten draaien en dit op een smerige manier.
Zonder de opgenomen gesprekken had het me anders een jaar later 20000 euro gekost als wij er toen pas waren achtergekomen,omdat we 1 jaar later pas het pand in handen zouden krijgen moet hij erop hebben gegokt dat wij zolang de koopovereenkomst in de la zouden leggen,gelukkig niet dus.

william.22
Berichten: 19
Lid geworden op: 21 nov 2012 14:25

Re: makelaar brengt zich steeds dieper in de problemen

Ongelezen bericht door william.22 »

amai das nen hele boterham :)

Gesloten