LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Makelaar wil van de verkoop-opdracht af?

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
Miss JC

Makelaar wil van de verkoop-opdracht af?

Ongelezen bericht door Miss JC »

Wie kan en wil mij meer vertellen hoe dit aan te pakken?
Mijn vriend en diens exvrouw hebben destijds besloten(wegens echtscheiding) dat het voor beide partijen beter was/is hun koopwoning te verkopen, wegens een openstaande schuld. Zij hebben toen de makelaar opdracht gegeven hiervoor, en die makelaar heeft toen ook een taxatie gedaan op het huis, inmiddels staat het huis nu ruim twee en een half jaar te koop, en zijn ze 13 duizend Euro gezakt met de prijs, vele bezichtigingen al gehad, zelfs ook een bezichtiging waar de makelaar niet bij kwam opdagen, en na telefonisch contact werdt er medegedeeld door de makelaar zelf, dat vriend dan zelf maar even de kijkers een rondleiding "moest" geven :?
Nu sinds enkele weken is er een beslaglegging gelegd op het huis doordat ex nog een openstaande schuld elders heeft lopen, dus vriend heeft de makelaar hiervan op de hoogte gebracht, en zodra de beslaglegging is/wordt opgeheven, hij dat z.s.m. zal melden aan de makelaar.
Vanmiddag heeft de makelaar telefonisch contact opgenomen met vriend, met de mededeling, dat hij/hun eigenlijk geen zaken meer met hun(vriend en exvrouw) willen doen, en dus de opdracht willen intrekken/afstoten, dit eigenlijk tegen de wil van vriend en exvrouw in, kan dit zomaar? En hij/hun willen toch de kosten ervan incasseren, maar hoeveel en welke kosten zijn ons (nog) onbekend.
Wat kunnen "wij" hier tegen/aan doen, en wat kunnen "wij" ondernemen, want vriend en exvrouw zijn het met deze mededeling/beslissing van hem/hun niet bepaald eens.

Wie heeft er tips? :?:

marcel75

Re: Makelaar wil van de verkoop-opdracht af?

Ongelezen bericht door marcel75 »

Voordat een makelaar van zijn opdracht af wil, is er vaak wel wat aan de hand. Wellicht heeft hij verkoopadviezen gegeven die constant in de wind zijn geslagen. Daarnaast kan het ook het zijn dat de makelaar tot de conclusie is gekomen dat het hem niet lukt om de woning te verkopen. Soms helpt het namelijk om over te stappen naar een andere makelaar. Je bent toch even weer het nieuwtje van het dorp.

Ook kan het zijn dat de makelaar voor zijn geld vreest. Als ondernemer moet hij daar natuurlijk rekening mee houden.Niet zelden wordt een woning nadat er beslag is gelegd voor veel minder geld verkocht dan er aan schuld openstaat of verkoopt de bank de woning. In beide gevallen moet de makelaar dan maar zien hoe hij zijn geld krijgt. Vrees voor het niet betaald krijgen van je nota, is een reden om je werkzaamheden op te schorten/te staken.

Ik wil dus eigenlijk wel eens weten welke tips/adviezen/opmerkingen de makelaar in het verkooptraject gegeven heeft.

Miss JC

Ongelezen bericht door Miss JC »

De makelaar, heeft weinig tot geen advies gegeven, wel de opmerking over de indeling/inrichting van het huis (aangezien vriend en ik hier woonzaam zijn)
Dat bijvoorbeeld het dressoir "te vol" staat en het rommelig oogt, de woonkamer is niet al te groot, en onpraktisch om in te richten(lees: je kunt aan de indeling weinig veranderen) maar ik heb aangegeven dat als de kijkers echt geinteresseerd zijn, hun niet de inboedel kopen/erbij krijgen, maar "kaal" karkas. (onze smaak is niet altijd een andermans smaak :wink: )
Ik zorg bij elke bezichtiging dat alles spik en span is zodat de makelaar zijn klant(en) een rondleiding kan geven door de woning, want vriend kreeg ook de opmerking dat hun nooit een bezichtiging kunnen komen doen wanneer het hun uitkomt, nee wij zijn beide werkzaam en 's middags heb ik tot circa 15:00u ook nog een dreumes die slaapt, dus aangegeven dat de bezichtigingen gelieve of 's morgens of 's middags na 15:00u kunnen plaats vinden en op Zaterdagen is ook geen probleem.
Maar ik denk zo als je al aangaf, dat het feit is, dat er een beslaglegging op de woning ligt, uiteraard kan ik mezelf daar best iets bij voorstellen van hun gedachtengang hierover, ware het niet dat wij het zelf ook alles behalve prettig vinden, en er vanuitgaande dat ex-vrouw dit ook niet had voorzien :? want dit bevorderd niet echt de verkoop, maar ex-vrouw heeft die za(a)k(en) voldaan en afgehandeld, dus eerdaags zal er hier een berichtgeving van op de deurmat liggen, dat de beslaglegging is opgeheven.

marcel75

Ongelezen bericht door marcel75 »

Misschien is het nog een optie om de tot nu toe gemaakte kosten te voldoen aan de makelaar en dat hij dan wel door wil.

Janny

Ongelezen bericht door Janny »

Bron: Voorwaarden NVM 2006
http://www.nvm.nl/nvm/index.jsp?navid=_ ... kresultaat
06 Algemene Voorwaarden NVM voor professionele opdrachtgevers versie februari 2006
9. Een opdracht loopt voor onbepaalde tijd. Hij eindigt onder meer door
# vervulling door het NVM-lid;
# intrekking door de opdrachtgever;
# teruggaaf door het NVM-lid.
Het NVM-lid heeft zijn opdracht vervuld, zodra de beoogde overeenkomst als gevolg van door hem verleende diensten tot stand is gekomen. Het vervuld zijn van de opdracht laat onverlet zijn uit de opdracht voortvloeiende verplichting om de opdrachtgever bij de afwikkeling te begeleiden. Bij overeenkomsten, waarvan de definitieve totstandkoming of de verplichting tot uitvoering, krachtens een tot de overeenkomst behorend beding, afhankelijk is van een opschortende of ontbindende voorwaarde, is ook het vervuld zijn van de opdracht daarvan afhankelijk. Teruggaaf van de opdracht door het NVM-lid is slechts mogelijk op grond van gewichtige reden. Als gewichtige reden wordt in elk geval beschouwd:
# de onder artikel II.5, tweede en volgende volzinnen beschreven situatie;
# verstoring van de relatie tussen NVM-lid en opdrachtgever.
Het intrekken of teruggeven van een opdracht dient schriftelijk te geschieden.
Als datum voor een beëindiging van de opdracht geldt de datum, waarop het NVM-lid respectievelijk de opdrachtgever de schriftelijke mededeling inzake het intrekken of teruggeven ontvangt of de in die mededeling genoemde latere datum. Bij beëindiging of opschorting van de opdracht kunnen kosten in rekening worden gebracht overeenkomstig het bepaalde in artikel II.23, 24 en 25. Na het einde van de opdracht kunnen courtageverplichtingen ontstaan overeenkomstig het bepaalde in artikel II.16.[/
b]

Gesloten