LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mededelingsplicht?

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
JaapMollie
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 dec 2012 12:35

Mededelingsplicht?

Ongelezen bericht door JaapMollie »

Ik ben sinds vorige week eigenaar van een appartement. (gekocht via woningbouwvereniging)
2 dagen na de overdracht merkte ik dat er sprake was van een lekkage bij mijn voordeur.
Na navraag bij mijn buren kwam ik er achter dat de woningen al langer met dit probleem te maken hebben en dat er ook al diverse keren iemand voor is langs geweest. De verkopende partij wist dus van dit probleem, maar dit is nooit gemeld bij de verkoop. Kan ik mij nu beroepen op de mededelingsplicht?
Ik weet niet welke stappen ik nu verder moet ondernemen. Heeft iemand hier ervaring mee?

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Mededelingsplicht?

Ongelezen bericht door vroem »

valt zeker onder de mededelingsplicht zoals elk gebrek wat bekend is bij verkoper. Moet ongevraagd worden medegedeeld.
Ik neem aan dat er bij de koop specifiek gevraagd is of er defecten en problemen bekend zijn, dus dan is dit express verzwegen. per omgaande verkoper melding maken heirvan, en aansprakelijk stellen voor de herstel kosten, of de mogelijkheid geven zelf herstel te regelen.
(aangetekende brief uiteraard).

Bloempie
Berichten: 55
Lid geworden op: 25 mei 2012 11:59

Re: Mededelingsplicht?

Ongelezen bericht door Bloempie »

U heeft zelf, als koper, ook een onderzoeksplicht!
U kunt dus niet alles op de makelaar/verkoper afschuiven.

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Mededelingsplicht?

Ongelezen bericht door sjohie »

vroem schreef:valt zeker onder de mededelingsplicht zoals elk gebrek wat bekend is bij verkoper. Moet ongevraagd worden medegedeeld.
Ik neem aan dat er bij de koop specifiek gevraagd is of er defecten en problemen bekend zijn, dus dan is dit express verzwegen. per omgaande verkoper melding maken heirvan, en aansprakelijk stellen voor de herstel kosten, of de mogelijkheid geven zelf herstel te regelen.
(aangetekende brief uiteraard).
En die brief komt dan op het bureau van de juridische afdeling van de verkopende partij, welke een woningbouwvereniging is, lees ik hierboven. En dan? Dit "winnen" werkt alleen als TS een rechtsbijstandverzekering heeft, aannemelijk kan maken dat hij zich van zijn onderzoeksplicht heeft gekweten, en bereid is om hiervoor tot aan het einde te vechten. Een gemiddelde woningbouwvereniging laat zich niet echt tot actie dwingen door 1 brief, zeker niet als het zo te lezen al een langlopend/hardnekkig probleem is.

JaapMollie
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 dec 2012 12:35

Re: Mededelingsplicht?

Ongelezen bericht door JaapMollie »

Ik heb zelf wel een rechtsbijstandverzekering. Ik heb ook een aankoopmakelaar ingeschakeld bij de aankoop en die heeft ook niets opgemerkt.
Laat ik duidelijk zijn. Het valt niet te zien totdat je de vloer losmaakt bij de deur. Bovendien komt het pand uit 2007, dus van schade door ouderdom is ook geen sprake.

Bloempie
Berichten: 55
Lid geworden op: 25 mei 2012 11:59

Re: Mededelingsplicht?

Ongelezen bericht door Bloempie »

Heeft u de beschikking gekregen over notulen van de VVE? Deze zaten wellicht bij uw voorlopige koopovereenkomst.
Daarin stond misschien ook al te lezen dat er problemen waren.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Mededelingsplicht?

Ongelezen bericht door berndv »

Bloempie schreef:Heeft u de beschikking gekregen over notulen van de VVE? Deze zaten wellicht bij uw voorlopige koopovereenkomst.
Daarin stond misschien ook al te lezen dat er problemen waren.
het gaat om een woning die gekocht is van een woningbouwvereniging, dus voormalig huur

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Mededelingsplicht?

Ongelezen bericht door sjohie »

berndv schreef:
Bloempie schreef:Heeft u de beschikking gekregen over notulen van de VVE? Deze zaten wellicht bij uw voorlopige koopovereenkomst.
Daarin stond misschien ook al te lezen dat er problemen waren.
het gaat om een woning die gekocht is van een woningbouwvereniging, dus voormalig huur
Ik kocht mijn appartement ook van een verhuurder, maar daar zat wel een VvE aan vast. bij koop. :wink: Maar als dit de eerste tranche verkochte appartementen in het gebouw is, en de VvE nog in oprichting is, zullen die notulen weinig zeggen, of zelfs nietbestaand zijn..

Bloempie
Berichten: 55
Lid geworden op: 25 mei 2012 11:59

Re: Mededelingsplicht?

Ongelezen bericht door Bloempie »

sjohie schreef:
berndv schreef:
Bloempie schreef:Heeft u de beschikking gekregen over notulen van de VVE? Deze zaten wellicht bij uw voorlopige koopovereenkomst.
Daarin stond misschien ook al te lezen dat er problemen waren.
het gaat om een woning die gekocht is van een woningbouwvereniging, dus voormalig huur
Ik kocht mijn appartement ook van een verhuurder, maar daar zat wel een VvE aan vast. bij koop. :wink: Maar als dit de eerste tranche verkochte appartementen in het gebouw is, en de VvE nog in oprichting is, zullen die notulen weinig zeggen, of zelfs nietbestaand zijn..

Dat is ook weer waar. Ben benieuwd hoe TS hierin staat.

JaapMollie
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 dec 2012 12:35

Re: Mededelingsplicht?

Ongelezen bericht door JaapMollie »

Gebouw is in beginsel nooit van de woningbouw geweest. Er zijn slechts enkele appartementen verhuurd en de woningbouwvereniging is slechts deelnemer van de VVE.
Woningbouw (verkoper) stuurt mij naar de VVE omdat zij vinden dat het hun probleem is. VVE stuurt mij naar de verkoper omdat ik een woning met gebreken heb gekocht. Typisch verhaal van kastje en de muur...
in de notules staat trouwens niets specifieks genoemd, slechts een loze kreet "problemen met balkons zijn nog niet opgelost"

Gesloten