LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] nalatigheid van de makelaar

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
zonline

nalatigheid van de makelaar

Ongelezen bericht door zonline »

Tijdens een bezichtinging van ons huis dat te koop staat, is de makelaar nalatig geweest bij het achterlaten van de woning. hij heeft niet gecontroleerd of alles nog in orde was toen hij weg ging en wij hebben daardoor schade geleden.
komt dit vaker voor en is dit aan hem te wijten of blijf ik verantwoordelijk. op het moment van de bezichtiging waren wij in het buitenland en dat wist hij en was er ook mee akkoord.

Leo The Emperor

Re: nalatigheid van de makelaar

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

zonline schreef:Tijdens een bezichtinging van ons huis dat te koop staat, is de makelaar nalatig geweest bij het achterlaten van de woning. hij heeft niet gecontroleerd of alles nog in orde was toen hij weg ging en wij hebben daardoor schade geleden.
komt dit vaker voor en is dit aan hem te wijten of blijf ik verantwoordelijk. op het moment van de bezichtiging waren wij in het buitenland en dat wist hij en was er ook mee akkoord.
Kun je iets specifieker zijn.

Heeft hij bijvoorbeeld vergeten om de deur op slot te doen, of heeft hij een raam opengelaten, of is iets totaal anders?

zonline

hij heeft het licht op de overloop laten branden en hij of de bezichtiger heeft de cv hoog gezet tijdens hun bezoek, terwijl het de koudste weken van het jaar waren. toen ik thuis kwam 3 weken later, was het bloedheet in huis, terwijl ik de cv op 15 graden had gezet voordat ik weg ging. slechts tijdens de bezichtiging kan het gebeurd zijn, maar de makelaar is niet thuis. voordat de makelaar het huis verliet heeft hij dus niet gechecked of alles ok was.
het heeft mij aan extra stookosten rond de 400 euro gekost.
blijft de vraag wat is de verantwoordelijkheid van de makelaar in een kwestie als deze.
Laatst gewijzigd door zonline op 15 jun 2011 09:43, 1 keer totaal gewijzigd.

riddert

Ongelezen bericht door riddert »

Trek hem €50,- van zijn courtage af, ik denk niet dat ie daar zo'n punt van zal gaan maken.

Rebellian

Ongelezen bericht door Rebellian »

riddert schreef:Trek hem €50,- van zijn courtage af, ik denk niet dat ie daar zo'n punt van zal gaan maken.
Courtage wordt via de notaris betaald, die zla niet passeren als je de rekening niet geheel voldoet. Dus stel de makelaar voor de rekening met 50,00 EUR oid te laten zakken of een keer gratis te adverteren indien je woning nog niet verkocht is.

Of de makelaar aansprakelijk is voor deze actie kan ik niet zeggen. Overmacht kun je het noemen aangezien een thermostaat niet altijd duidelijk aangeeft op welke stand hij staat (loopt langzaam op).

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

400 euro voor 3 weken stoken ?
Op hoe hoog heeft de makelaar je thermostaat gezet dan, want je zegt
zelf je kwam 3 weken later thuis, neem aan dat je alle ramen etc gesloten had, dus heeft de ketel alleen hoeven bij te warmen, verloor amper warmte.

zonline

op 23 graden, terwijl het buiten vroor

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

zonline schreef:op 23 graden, terwijl het buiten vroor
Oke, maar deuren/ramen waren gesloten dus de warmte bleef in huis en bleef dus continue op temperatuur doordat de warmte het huis niet uit kon.
Lijkt me erg sterk 400 euro bij betalen voor 3 weken. :shock:

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

Lijkt me erg sterk 400 euro bij betalen voor 3 weken.
Nou, wij stoken niet warmer dan 19 graden, en dan ongeveer 9 uur per dag. Toch heb ik in de periode december tot en met januari ongeveer 60% verbruikt van wat ik gemiddeld in een jaar verbruik. Als de TS een zuinige stoker is dan lijkt me die 400 euro niet zo gek hoor.

Hoeveel kuub verbruik jij zelf gemiddeld per jaar? En hoeveel heb jij de afgelopen winterperiode verstookt?

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

SJZ schreef:
Lijkt me erg sterk 400 euro bij betalen voor 3 weken.
Nou, wij stoken niet warmer dan 19 graden, en dan ongeveer 9 uur per dag. Toch heb ik in de periode december tot en met januari ongeveer 60% verbruikt van wat ik gemiddeld in een jaar verbruik. Als de TS een zuinige stoker is dan lijkt me die 400 euro niet zo gek hoor.

Hoeveel kuub verbruik jij zelf gemiddeld per jaar? En hoeveel heb jij de afgelopen winterperiode verstookt?
Dat lijkt mij ook zo gek nog niet eerlijk gezegd. Daarbij weten we niet om wat voor soort woning en inhoud van de woning en CV-ketel het gaat. Een groot vrijstaand pand welke in een open gebied staat helemaal op 23 graden warm stoken (als 't buiten flink vriest) 3 weken lang 24u per dag is toch even wat anders dan een beschut klein tussenwoninkje. Daarbij zet bijna iedereen de verwarming 's nachts flink lager da's toch al gauw 1/3e van de tijd. Als je daarbij normaliter ook nog eens 1/3de weg bent ivm werk of iets dergelijks, stook je normaal maar 1/3de van de tijd. Misschien is het wel een oudere woning welke niet topgeisoleerd is of een oudere CV-ketel enz.

Daarbij is het vrij waarschijnlijk dat de makelaar al voor de bezichtiging aanwezig was en toen zelf de verwarming even flink heeft opgestookt en de lampen aangedaan om een lekker behaaglijk gevoel te geven tijdens de bezichtiging. Dus had die hem ook wel ff terug kunnen zetten, lijkt me zo.

Heb je de makelaar dit verhaal al voorgelegd en wat was de reactie?
Je zou eens advies kunnen inwinnen bij een juridisch loket. Of bij Vereniging Eigen Huis of eventueel de NVM als het een aangesloten makelaar is of zoiets dergelijks.

zonline

bedankt voor dit zinnige antwoord. natuurlijk heb ik de makelaar erop aangesproken, maar die zegt dat hij niets gedaan heeft en is nog beledigd ook.
ik sluit de discussie en zal je tip opvolgen en juridische steun zoeken.

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Da's makkelijk zeg om maar gewoon te zeggen dat ie niets gedaan heeft, beetje te kort door de bocht en als het al zo zijn dat ie niets gedaan heeft. Waarom heeft hij dan niet even een paar basics gecontroleerd ? Hij wist immers dat jullie met vakantie waren. Wat als het huis was afgebrand ofzo door onzorgvuldigheid..

Een beetje makelaar is even voor de bezichtiging al aanwezig en loopt het huis nog even vlug na. Als je dan niet thuis bent en zeker toch al een paar dagen, zetten ze al gauw een raam open (even frisse lucht binnen) maken ze de lampjes aan, zeker als het somber en donker weer is en als het koud is even de verwarming aan en bij warmte misschien zelf een airco als deze aanwezig is enzenz.. Ze willen hiermee een aangenaam, licht en behaaglijk gevoel creëren voor de bezichtiging. Ze willen toch ook dat het verkocht wordt (courtage)..

Om het uit te testen wat jouw makelaar doet, zou je een goede bekende eens een bezichtiging kunnen laten aanvragen en dan deze eens laten letten op zaken als licht en ramen etc...

Niekleij

Ongelezen bericht door Niekleij »

hij heeft het licht op de overloop laten branden en hij of de bezichtiger heeft de cv hoog gezet tijdens hun bezoek, terwijl het de koudste weken van het jaar waren. toen ik thuis kwam 3 weken later, was het bloedheet in huis, terwijl ik de cv op 15 graden had gezet voordat ik weg ging. slechts tijdens de bezichtiging kan het gebeurd zijn, maar de makelaar is niet thuis. voordat de makelaar het huis verliet heeft hij dus niet gechecked of alles ok was.
het heeft mij aan extra stookosten rond de 400 euro gekost.
blijft de vraag wat is de verantwoordelijkheid van de makelaar in een kwestie als deze.
€ 400,- euri in een paar weken? Waar woon je? Kasteel Soestdijk? Kom op zeg. Dit verstook je nergens in een paar weken.

Gesloten