LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] oversluiten hypotheek, zin of onzin ???

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
mars36
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 apr 2005 14:24

oversluiten hypotheek, zin of onzin ???

Ongelezen bericht door mars36 »

Ik sta op het punt om mijn aflossingsvrije hypotheek over te sluiten.

Dit is de huidige situatie;

242K tegen 6,5% rente (nog 5 jaar rente vast)
13K tegen 4,6% rente (variabele rente, geen rentevast termijn)
255K dus totaal

Totale huidige rentelasten ong. 1.365,- p.mnd.

Dit kan de nieuwe situatie worden;

255K pus 25K (boeterente 22K, taxatiekosten etc. etc.).
280K totaal tegen 3,6% voor 5 jaar vast

Totale nieuwe rentelasten ong. 840,-

Derhalve een besparing van 1.365,- -/- 840,- = 525,- p.mnd.
De rente vasttermijn is 5 jaar, dus 525,- X 60mnd = 31.500,- Besparing !

Wat zie ik over het hoofd :shock:

Mvrgr,

Marcel

Gast

Re: oversluiten hypotheek, zin of onzin ???

Ongelezen bericht door Gast »

De reparatiekosten van je auto en het grootonderhoud van je huis etc.

gastkees
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 mar 2005 11:54

Re: oversluiten hypotheek, zin of onzin ???

Ongelezen bericht door gastkees »

Dag Marcel,

opzich zie je niets over het hoofd: je houdt rekening met de (hoge)boete en de andere hypotheekkosten (die allemaal overigens wel weer aftrekbaar zijn) etc. Met het voordeel dat je maandelijks hebt heb je die boete er met ruim drie jaar weer uit.

Het enige waar je misschien nog niet aan gedacht hebt is dat je de boete opnieuw meefinanciert (als dat tenministe zo is) in je nieuwe hypotheek. Dat betekend dat je de boete dan betaald met je overwaarde. Dat is, als je van plan bent om binnen nu en 10 jaar nog eens te gaan verhuizen dan niet echt slim omdat dan overwaarde dus of compleet weg is of een stuk geslonken is.

Wellicht had je hier al wel rekening mee gehouden maar ik dacht ik meld het maar even.

Groeten
Kees

Gast

Re: oversluiten hypotheek, zin of onzin ???

Ongelezen bericht door Gast »

In principe goede benadering.

Je feitelijke besparing is echter € 31.500 besparing minus € 25.000 kosten is 6.500 voordeel voor de komende 5 jaar (rekening houdend met belastingvoordeel is dit dus lager)

Fiscaal gezien moet je er rekening mee houden dat je de nu betaalde kosten in één keer van je belastbaar inkomen over dit jaar kan aftrekken terwijl de betaalde (hoge) rente over 5 jaar gespreid wordt. In de regel pak je dan een hogere schijf en is het belastinvoordeel iets hoger.
Feit blijft dat het voordelig is. Alleen geen € 31.500 of € 6.500.

Let op dat je van de besparing wel € 25K aflost anders kom je over 5 jaar voor een renteherziening over 280K ipv 255K.

Overigens kan je bij verhuizing altijd boetevrij aflossen. Wanneer je dat in de nabije toekomst van plan bent is dat nu een mooi moment. Het bespaart je de 22K boete!

OK

Radar
Site Admin
Berichten: 5518
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: oversluiten hypotheek, zin of onzin ???

Ongelezen bericht door Radar »

Dit onderwerp bestaat al en is daarom gesloten. Met de zoekfunctie bovenaan het forum kunt u het onderwerp terugvinden.

TROS Radar Internetredactie

Gesloten