LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Paar vragen over makelaars

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
maiky-mikes
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 jan 2012 17:15

Paar vragen over makelaars

Ongelezen bericht door maiky-mikes »

Goede avond,

Ik zit met iets in me maag: als je een bod op een huis doet wat een x bedrag onder de vraagprijs bied, en de makelaar is er niet mee eens, is het normaal als die nijdig word en gelijk begint van daar gaat me klant nooit mee akkoord en dat ik moest me schamen en dat die het bod niet door geeft?

Mag de makelaar een bod weigeren door te geven?

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Paar vragen over makelaars

Ongelezen bericht door Emmy75 »

maiky-mikes schreef:Mag de makelaar een bod weigeren door te geven?
Waarom niet ? Misschien zijn dat wel de afspraken met de verkopende partij, een bod onder x niet door te geven.

Waarschijnlijker is dat het bod wel degelijk doorgegeven wordt, maar dat dit hoort bij het onderhandelingsspel. Hebben wij ooit ook meegemaakt met ons huis. Daarop hebben we enkele dagen later het bod met 1000,- verhoogd, ja ik weet net zo belachelijk, vond de makelaar ook. Anderhalve week later nam die makelaar toch nog eens contact op om te babbelen.

Soms hoort wachten ook bij het spel. Niet gek laten maken er zijn huizen genoeg te koop, gewoon afvragen wat is het me waard en hoe groot de ramp is als u het huis niet krijgt.

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: Paar vragen over makelaars

Ongelezen bericht door aardjee »

Ook al zou de makelaar niet mogen weigeren, hoe controleer je of de makelaar überhaupt een bod heeft doorgegeven? Voor hetzelfde geld had de makelaar met een glimlach gezegd het is wat aan de lage kant maar u kunt het altijd proberen. Vervolgens belt de makelaar - zonder het bod door te geven - u heel vriendelijk terug dat het bod is afgewezen.

maiky-mikes
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 jan 2012 17:15

Re: Paar vragen over makelaars

Ongelezen bericht door maiky-mikes »

aardjee schreef:Ook al zou de makelaar niet mogen weigeren, hoe controleer je of de makelaar überhaupt een bod heeft doorgegeven? Voor hetzelfde geld had de makelaar met een glimlach gezegd het is wat aan de lage kant maar u kunt het altijd proberen. Vervolgens belt de makelaar - zonder het bod door te geven - u heel vriendelijk terug dat het bod is afgewezen.

dit had ik liever gehad, dan wat ik vertelde.

Emmy75 schreef:
maiky-mikes schreef:Mag de makelaar een bod weigeren door te geven?
Waarom niet ? Misschien zijn dat wel de afspraken met de verkopende partij, een bod onder x niet door te geven.

Waarschijnlijker is dat het bod wel degelijk doorgegeven wordt, maar dat dit hoort bij het onderhandelingsspel. Hebben wij ooit ook meegemaakt met ons huis. Daarop hebben we enkele dagen later het bod met 1000,- verhoogd, ja ik weet net zo belachelijk, vond de makelaar ook. Anderhalve week later nam die makelaar toch nog eens contact op om te babbelen.

Soms hoort wachten ook bij het spel. Niet gek laten maken er zijn huizen genoeg te koop, gewoon afvragen wat is het me waard en hoe groot de ramp is als u het huis niet krijgt.
Kijk in feiten heb ik ook een luxe positie, ik woon nog thuis, zeer goede betaalde baan. ik heb een goede band met me ouders, daardoor heb ik ook niet veel haast uit het huis te gaan. Maar dit was gewoon een huis die aan me wensen vol deed. Maar moest veel aan verbouwd worden (wat ik zelf kan) aangezien het een redelijk oud huis is (oude huurwoning) maar mijn bedrag en het verkoop bedrag lag nog niet eens zo veel uit elkaar..

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Paar vragen over makelaars

Ongelezen bericht door nevermind »

Kijk in feiten heb ik ook een luxe positie, ik woon nog thuis, zeer goede betaalde baan.
Dus een goede partij voor de vrijgezellen hier. :lol:
Bram, laat iets van je horen. :?

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: Paar vragen over makelaars

Ongelezen bericht door aardjee »

Maar de vraag was toch of een makelaar een bod mag weigeren??

maiky-mikes
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 jan 2012 17:15

Re: Paar vragen over makelaars

Ongelezen bericht door maiky-mikes »

aardjee schreef:Maar de vraag was toch of een makelaar een bod mag weigeren??
Ja dat was de hoofdzakelijke vraag ja.

Is er toevallig nog een website voor de regels waar een makelaar aan moet houden?

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: Paar vragen over makelaars

Ongelezen bericht door manondoris »

wat is de vraagprijs van het huis en wat heb jij geboden?? wij hebben ook eens smakelijk moeten lachen op een bod op ons toendertijd te koop staand huis, soms gaat iemand er ook wel belachelijk ver onder zitten :wink:

maiky-mikes
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 jan 2012 17:15

Re: Paar vragen over makelaars

Ongelezen bericht door maiky-mikes »

Het bod lag 20.000 uit elkaar ivbm de bouwvallige staat van de woning

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Paar vragen over makelaars

Ongelezen bericht door bprosman »

@Nevermind,

Ik heb al een huis :wink: .

arnowingen
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 jun 2010 20:00
Contacteer:

Re: Paar vragen over makelaars

Ongelezen bericht door arnowingen »

@ TS - Heb je de redenen voor het bod erbij vermeld? Als wij voor aankoopklanten een bod uitbrengen proberen we altijd erbij te vermelden waarom een bepaald bod wordt gedaan. In dit geval de bouwkundige toestand, of een vergelijkbare transactie, of een andere factor...
Dat helpt de verkopend makelaar ook weer om het inzichtelijk te maken voor zijn klant (de verkopers).

Het geeft ook aan dat het niet zomaar een schot voor de boeg is van iemand die maar wat roept. Als je er een redenatie bij vermeld maak je duidelijk dat je wel degelijk serieus geïnteresseerd bent, maar dat je er redenen voor hebt om lager te bieden.

gr. Arno Wingen

P.S. Een bod van 20.000 lager als de woning in gebrekkige bouwkundige toestand is overigens lang zo gek niet lijkt me... Tenzij de vraagprijs € 30.000 is :-)

maiky-mikes
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 jan 2012 17:15

Re: Paar vragen over makelaars

Ongelezen bericht door maiky-mikes »

arnowingen schreef:@ TS - Heb je de redenen voor het bod erbij vermeld? Als wij voor aankoopklanten een bod uitbrengen proberen we altijd erbij te vermelden waarom een bepaald bod wordt gedaan. In dit geval de bouwkundige toestand, of een vergelijkbare transactie, of een andere factor...
Dat helpt de verkopend makelaar ook weer om het inzichtelijk te maken voor zijn klant (de verkopers).

Het geeft ook aan dat het niet zomaar een schot voor de boeg is van iemand die maar wat roept. Als je er een redenatie bij vermeld maak je duidelijk dat je wel degelijk serieus geïnteresseerd bent, maar dat je er redenen voor hebt om lager te bieden.

gr. Arno Wingen

P.S. Een bod van 20.000 lager als de woning in gebrekkige bouwkundige toestand is overigens lang zo gek niet lijkt me... Tenzij de vraagprijs € 30.000 is :-)
Ik had ook reden voor het bod geven..
En inderdaad in mijn ogen was het een redelijk bod.

En nee de vraagprijs was geen 30.000 ;) :p haha

arnowingen
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 jun 2010 20:00
Contacteer:

Re: Paar vragen over makelaars

Ongelezen bericht door arnowingen »

Haha, als de vraagprijs 30.000 was had je misschien sowieso een winstpakker ;-).

Wat ook weleens wil helpen is na je telefoontje het bod ook op de mail te zetten richting makelaar. Inclusief je onderbouwing. Ik heb meegemaakt dat de verkopend makelaar het prettiger vond om het bod door te kunnen mailen, omdat zijn klant in staat was zijn hoofd af te bijten als hij het telefonisch doorgaf :-).

Als je helemaal geen feedback krijgt en je hebt toch de luxe positie dat je de tijd hebt, dan kun je ook om de week of om de maand laten weten dat je bod nog steeds geldig is. Misschien zijn de verkopers na een tijdje wel meer genegen om erover na te denken.

Arno

P.S. Als je echt enthousiast bent over het huis is het misschien ook nog de moeite om een bouwkundige keuring te laten doen. Kost ergens tussen de 200-300 euro en je krijgt een geweldig rapport van alle kosten die gemaakt moeten worden. Dat heeft bij onze onderhandelingen ook weleens de doorslag gegeven, omdat een derde partij aantoont dat het heel wat gaat kosten om het huis in orde te maken.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Paar vragen over makelaars

Ongelezen bericht door GJvdZ »

aardjee schreef:Ook al zou de makelaar niet mogen weigeren, hoe controleer je of de makelaar überhaupt een bod heeft doorgegeven? Voor hetzelfde geld had de makelaar met een glimlach gezegd het is wat aan de lage kant maar u kunt het altijd proberen. Vervolgens belt de makelaar - zonder het bod door te geven - u heel vriendelijk terug dat het bod is afgewezen.
En zelfs met zo'n situatie heeft de kopende partij niets te maken. Dit is iets tussen de verkopende partij en de makelaar.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Paar vragen over makelaars

Ongelezen bericht door GJvdZ »

maiky-mikes schreef:Het bod lag 20.000 uit elkaar ivbm de bouwvallige staat van de woning
20.000 EUR lager bieden is wel heel veel eerlijk gezegd (ervan uitgaande dat de bouwvallige staat in de vraagprijs is verwerkt).

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Paar vragen over makelaars

Ongelezen bericht door bprosman »

Ligt aan de vraagprijs of het veel is.

Eva369
Berichten: 109
Lid geworden op: 17 mei 2011 13:53

Re: Paar vragen over makelaars

Ongelezen bericht door Eva369 »

bprosman schreef:Ligt aan de vraagprijs of het veel is.

ik heb 18.000 minder geboden voor mijn huis, dan de vraagprijs. dit is een huis in ongeveer het goedkoopste sigment nl onder de ton. dus tenzij het huis echt maar 50.000/60.000 als vraagprijs heeft, is 20.000 onder de vraagprijs in deze tijd niet gek. zeker niet als er ook nog veel aan moet gebeuren.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Paar vragen over makelaars

Ongelezen bericht door GJvdZ »

bprosman schreef:Ligt aan de vraagprijs of het veel is.
Aangezien de vraag op dit forum wordt gesteld ga ik niet uit van een extreem duur huis....

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: Paar vragen over makelaars

Ongelezen bericht door aardjee »

@GjvDZ volgens mij geef ik dat ook aan oftewel ik vind de vraag niet echt relevant

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Paar vragen over makelaars

Ongelezen bericht door SJZ »

20.000 EUR lager bieden is wel heel veel eerlijk gezegd
Ach, ik heb zelf een huis gekocht en bood 37.000 onder de vraagprijs, was gewoon een goede opening van de onderhandelingen.

Ik zie ook huizen die momenteel in 1 keer met 40 of 50.000 euro in vraagprijs omlaag gaan.

Gesloten