LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Rol makelaar tijdens openhuisdagen
-
Rol makelaar tijdens openhuisdagen
Naar mijn mening neem je een makelaar in de arm om voor jou een huis te verkopen. (zoals wij zelf) De deelname aan de openhuis route dag is niet bepaald vrijblijvend: Als verkoper moet je er nog een aardig bedrag voor uitgeven om bekendheid te geven aan het feit dat jouw huis te koop staat. De makelaar zie je echter niet. Die hoopt dat er toevallig een belangstellende langskomt zodat hij/zij mogelijk een bedrag aan courtage kan toucheren. Je mag n.l. zelf niet gaan onderhandelen.
Een informatiesessie via het www plus wat informatie van ervaringsdeskundigen leverde slechts op dat de investering van plm 300 euro weggegooid geld was plus zonde van de tijd.
Slechts een heel klein percentage van het onroerend goed wat ter bezichtiging open stond wordt uiteindelijk op deze wijze verkocht.
N.a.v. deze gegevens hebben wij besloten zelf een filmpje van in en rond het huis te maken en dit op b.v. youtube te plaatsen. Een stuk goedkoper en al zou het succes even groot zijn als via een bezichtiging op open huis dagen, dan win je toch nog een leuk bedrag wat je waarschijnlijk wel beter kunt besteden.
Een informatiesessie via het www plus wat informatie van ervaringsdeskundigen leverde slechts op dat de investering van plm 300 euro weggegooid geld was plus zonde van de tijd.
Slechts een heel klein percentage van het onroerend goed wat ter bezichtiging open stond wordt uiteindelijk op deze wijze verkocht.
N.a.v. deze gegevens hebben wij besloten zelf een filmpje van in en rond het huis te maken en dit op b.v. youtube te plaatsen. Een stuk goedkoper en al zou het succes even groot zijn als via een bezichtiging op open huis dagen, dan win je toch nog een leuk bedrag wat je waarschijnlijk wel beter kunt besteden.
Re: Rol makelaar tijdens openhuisdagen
Je zou je inderdaad kunnen afvragen hoeveel interesse een kijker heeft wanneer hij niet de moeite wil nemen om een afspraak met een makelaar te maken.
Wellicht Trigger je mensen die overwegen om op zoek te gaan. Dus in het prille begin van het orientatieproces.
Wellicht Trigger je mensen die overwegen om op zoek te gaan. Dus in het prille begin van het orientatieproces.
Jij hebt een makelaar in de arm en betaalt extra voor deelname aan de open dag??Tiidmasine schreef:De deelname aan de openhuis route dag is niet bepaald vrijblijvend: Als verkoper moet je er nog een aardig bedrag voor uitgeven om bekendheid te geven aan het feit dat jouw huis te koop staat.
ik vind dit altijd een beetje een melkkoe voor de makelaars.
heb veel collega`s die een huis te koop hebben, die zeggen allemaal het zelfde. er komen weinig of geen mensen op de open huizen dagen. je betaalt enkele honderden euro, alleen om dat je hoopt je huis dan kwijt te zijn.
heb veel collega`s die een huis te koop hebben, die zeggen allemaal het zelfde. er komen weinig of geen mensen op de open huizen dagen. je betaalt enkele honderden euro, alleen om dat je hoopt je huis dan kwijt te zijn.
Een enigszins serieus iemand maakt toch gewoon een afspraak met de makelaar op een tijdstip dat het hem past ?
Een filmpje kun je sowieso al op de website zetten. Ik zie dat niet echt als vervanging voor een bezoekje. Die open huizen dagen zijn meer bedoeld voor mensen die wel een beetje in wat huizen zijn geïnteresseerd, maar uit de presentatie op de website nog geen goed beeld hebben. En die niet meteen al een afspraak met een makelaar willen maken.
Het organiseren van die dagen kost trouwens ook een hoop geld, vooral aan promotie/reclame. Logisch dat veel makelaars daar extra voor rekenen.
Het organiseren van die dagen kost trouwens ook een hoop geld, vooral aan promotie/reclame. Logisch dat veel makelaars daar extra voor rekenen.
1 Als ik 5 huizen wil zien is 5 afspraken met volle agenda Makelaars en bewoners!
2 Ik weet dat ook de NVM Makelaar niet perfect is, het gekochte apartement door mijn zoon had
in de brochure Servicekosten 2013 staan... Mei 2013 bekend geworden.
Echter, in november 2014 kwam het in de verkoop dus tenminste het 2014 tarief, 2015 was toen niet bekend... maar toch, slordig....
3 Wij tekende binnen 1 week dus alle die niet meedoen, jammer!
4 Als je voor studie op TU Delft iets wil... 100 Km van mijn woning ga ik echt geen 5x rijden, plons benzine!
5 Snipperdagen, als ik voor 5 woningen 2 of 3 dagen vrij moet nemen....?
Hoe moet ik dan afloop klussen?
6 Geen parkeerruimte of scheuren in muren, en geen info VVE of nauwelijks saldo...
Ja, die 3 vielen dus af in woonkamer, rest niet gezien dus we hielden er van deze 5 voorselectie online maar 2 over....
7 Parkeerruimte en plannen vergunning in te voeren aan rand centrum met de kosten...
Daarom bleef er van deze 5 maar 1 over en gekocht...
Als het 8 maanden leeg staat, rommelig is dus nieuwe keuken & Badkamer, eigen keuzen en voordelig + makkelijk een leuke prijs daling?
8 Welke makelaar, Makelaarsland doet het altijd zo en dan nauwelijks kosten...
Per makelaar dus verschil en vooraf informeren.....
Als er vele mee doen vallen de advertentie kosten mee....
Ook zijn er met foto en beschrijving die duurder zijn maar adres lijstje er naast die ook meedoen zijn wel betaalbaar, en zie Jaap.nl zie je meer info als die tekst met foto in de krant...
Open dagen kosten geld maar niet verkopen is vaak nog vele malen duurder...!
En denk eens aan een koper die 102 Km moet rijden van oude naar nieuw gekochte huis!
Als ik 5 afspraken, niet 100% aansluitend moet maken, en kans op dubbel dus weer regelen...
Met 5 makelaars + 5 Verkopers en mijn persoonlijke agenda?
Ja, die Open dagen verkopen daarom beter...!
2 Ik weet dat ook de NVM Makelaar niet perfect is, het gekochte apartement door mijn zoon had
in de brochure Servicekosten 2013 staan... Mei 2013 bekend geworden.
Echter, in november 2014 kwam het in de verkoop dus tenminste het 2014 tarief, 2015 was toen niet bekend... maar toch, slordig....
3 Wij tekende binnen 1 week dus alle die niet meedoen, jammer!
4 Als je voor studie op TU Delft iets wil... 100 Km van mijn woning ga ik echt geen 5x rijden, plons benzine!
5 Snipperdagen, als ik voor 5 woningen 2 of 3 dagen vrij moet nemen....?
Hoe moet ik dan afloop klussen?
6 Geen parkeerruimte of scheuren in muren, en geen info VVE of nauwelijks saldo...
Ja, die 3 vielen dus af in woonkamer, rest niet gezien dus we hielden er van deze 5 voorselectie online maar 2 over....
7 Parkeerruimte en plannen vergunning in te voeren aan rand centrum met de kosten...
Daarom bleef er van deze 5 maar 1 over en gekocht...
Als het 8 maanden leeg staat, rommelig is dus nieuwe keuken & Badkamer, eigen keuzen en voordelig + makkelijk een leuke prijs daling?
8 Welke makelaar, Makelaarsland doet het altijd zo en dan nauwelijks kosten...
Per makelaar dus verschil en vooraf informeren.....
Als er vele mee doen vallen de advertentie kosten mee....
Ook zijn er met foto en beschrijving die duurder zijn maar adres lijstje er naast die ook meedoen zijn wel betaalbaar, en zie Jaap.nl zie je meer info als die tekst met foto in de krant...
Open dagen kosten geld maar niet verkopen is vaak nog vele malen duurder...!
En denk eens aan een koper die 102 Km moet rijden van oude naar nieuw gekochte huis!
Als ik 5 afspraken, niet 100% aansluitend moet maken, en kans op dubbel dus weer regelen...
Met 5 makelaars + 5 Verkopers en mijn persoonlijke agenda?
Ja, die Open dagen verkopen daarom beter...!
-
Zo'n openhuis dag is toch alleen maar bedoeld om eens lekker in andere huizen rond te kijken? Het "rendement" lijkt me heel erg laag. Ik kan me niet voorstellen dat als ik serieus geinteresseerd ben in een huis dat ik dan ga wachten op een openhuis dag. Maar ik zie op Funda best wel huizen die ik wel eens in het echt zou willen zien zonder dat ik die zou willen of kunnen kopen. Dan is zo'n openhuis dag wel leuk.
Als je interesse in een bepaalde specifieke woning, dan wacht je natuurlijk niet op die dagen. Maar ik ken genoeg mensen die in het achterhoofd hebben dat ze de komende tijd misschien wel eens een ander huis zouden willen, maar nog niet echt heel actief zoeken. Meer als ze ergens tegenaan lopen. Voor hen is zo'n dag wel handig, om even vrijblijvend wat huizen te bekijken.
Het is gewoon één van de vele middelen. Je kiest zelf of je er gebruik van maakt of niet. Ik zie het probleem niet.
-
Heb opzettelijk even niet op de diverse reacties gereageerd.
Als verkoper betaal je al een zeker bedrag aan een makelaar eer je woning op b.v. funda verschijnt. Dat doet de makelaar dus. In b.v. ons geval was het 500 euro. Een serieuze gegadigde wacht niet op een half jaarlijkse open huis route.
Het lijkt me voor verkopers niet leuk om, zoals renewouters schrijft er bezoekers komen die zo' n dag min of meer zien als "dagje meubelboulevard; wel kijken, niet kopen"
Iemand die serieus op zoek is naar een bepaald type woning op een bepaalde locatie zal in eerste instantie toch eerst de beschrijving op b.v. funda lezen en dan beslissen of het interessant genoeg is om een bezichtiging aan te vragen bij de makelaar. Zelfs als de vraagprijs aan de hoge kant is. Daarvoor heb je de optie "onderhandeling" tenzij het verschil tussen vraagprijs en wat er geboden kan worden te groot is: Wij kregen b.v. een bod van bijna 50k minder dan de vraagprijs van rond de 220k. Onze reactie was een spreekwoordelijke middelvinger.
Je moet er als verkoper gewoon van uitgaan dat de koper er al is. Ze moeten elkaar alleen nog even tegen komen
Moneyman schreef:Het is gewoon één van de vele middelen. Je kiest zelf of je er gebruik van maakt of niet. Ik zie het probleem niet.
Als verkoper betaal je al een zeker bedrag aan een makelaar eer je woning op b.v. funda verschijnt. Dat doet de makelaar dus. In b.v. ons geval was het 500 euro. Een serieuze gegadigde wacht niet op een half jaarlijkse open huis route.
Het lijkt me voor verkopers niet leuk om, zoals renewouters schrijft er bezoekers komen die zo' n dag min of meer zien als "dagje meubelboulevard; wel kijken, niet kopen"
Iemand die serieus op zoek is naar een bepaald type woning op een bepaalde locatie zal in eerste instantie toch eerst de beschrijving op b.v. funda lezen en dan beslissen of het interessant genoeg is om een bezichtiging aan te vragen bij de makelaar. Zelfs als de vraagprijs aan de hoge kant is. Daarvoor heb je de optie "onderhandeling" tenzij het verschil tussen vraagprijs en wat er geboden kan worden te groot is: Wij kregen b.v. een bod van bijna 50k minder dan de vraagprijs van rond de 220k. Onze reactie was een spreekwoordelijke middelvinger.
Je moet er als verkoper gewoon van uitgaan dat de koper er al is. Ze moeten elkaar alleen nog even tegen komen
Dat is de keus die je als verkoper zelf kunt maken: wil je dat er alleen mensen komen die al precies weten wat ze willen en die, bij wijze van spreken, al weten dat ze jou huis willen, dan moet je niet meedoen aan zo'n openhuizendag. Wil je de grote groep twijfelaars ook bereiken, dan is het wel handig om mee te doen.Tiidmasine schreef: Het lijkt me voor verkopers niet leuk om, zoals renewouters schrijft er bezoekers komen die zo' n dag min of meer zien als "dagje meubelboulevard; wel kijken, niet kopen"
Maar het is niet altijd zo zwart-wit. Er zijn veel mensen die niet op basis van alleen de Funda-beschrijving meteen al de stap naar een makelaarsbezichtiging (willen) maken. Daarnaast zijn er situaties waarin er bijvoorbeeld vijf vergelijkbare woningen in een wijk te koop zijn en je graag alle vijf woningen zou willen 'voelen', maar dus niet meteen vijf makelaarsafspraken wil maken.Iemand die serieus op zoek is naar een bepaald type woning op een bepaalde locatie zal in eerste instantie toch eerst de beschrijving op b.v. funda lezen en dan beslissen of het interessant genoeg is om een bezichtiging aan te vragen bij de makelaar.
Ja, en een van de manieren om elkaar tegen te komen is...?Je moet er als verkoper gewoon van uitgaan dat de koper er al is. Ze moeten elkaar alleen nog even tegen komen
Het is inderdaad net als bij een 'dagje meubelboulevard'. Veel mensen zullen langskomen zonder iets te kopen, maar er zitten altijd mensen bij die door zo'n dag op zijn minst in de verleiding komen om serieus over het aanbod na te denken. Als die thuis waren gebleven, dan had je niets bereikt.
Welke makelaar?
Mijn zoon heeft nu na aankoop nog de mogelijkheid andere te kopen....
Echter, deze makelaar heeft niet verteld of het een Zuid , Oost of West gelegen is, alleen welke etage!
Ook de service kosten, hij melde de fout maar een appartement dat op 3 maart 2015 in de verkoop kwam heeft nog steeds de service kosten van 2013 in tekst staan!
Hij heeft nu gekocht maar als iemand hetzelfde wil...
Er staat niet bij en is nauwelijks zichtbaar of het geverfde muren of behang is...
Ook de keuken, kasten staan erop maar de binnenkant, van versleten tot netjes...
Dat zie je pas na bezichtiging en ook schade aan Frans balkon, op foto op 30 meter afstand niet te zien of hekje en kozijn goed is, zelfs de vervuiling was nauwelijks zichtbaar...
Ook is op de foto niet te zien vooraf of je een geel gerookt en stinkend hok kreeg of nette witte plafond.
Ja, ik heb het hier over voor studenten geschikte maar per appartement zoveel verschil...
Verder is het maar net welke foto ze hoe maken bij welk licht, lampen of daglicht met felle zon?
De ex huurwoningen kun je vaak achter elkaar bekijken maar particulieren is het lastiger...
Vaak meerdere makelaars en ook de eigenaar moet beschikbaar zijn en voor 1e bezoek moet je dan veel tijd uittrekken.
U denkt verkeerd, vele verhuizen niet binnen de gemeente maar komen van elders dus maken vele reis uren... en hebben ook vaak werk en niet altijd tijd.
Ik weet dat enkele weken/maanden na open huizen route er een verkoop piek is, maar ook afgewezen woningen, als je naam en adres + telefoon bezoekers noteerde kan een makelaar een ander huis aanbieden die niet in de route zat was beter aan hun behoefte voldoet.
Dit kan zowel goedkopere als betere woningen zijn of andere buurt met meer parkeerruimte of voorzieningen als openbaar vervoer of scholen!
Onze makelaar had niet op mijn zoon gerekend... juist een verwaarloosde ex plantage dus moest eerst gerenoveerd worden dus nog niet in verkoop...
Hij wilde nieuwe mooie keuken, badkamer en alles nieuw dus die goedkope aanbieding die nog hersteld moest worden graag genomen!
Veel werk maar wel leuk, een goedkope klus woning,
Hij vond dus een woning ver onder normale prijs maar wel veel werk, maar parkeer ruimte, eigen keuken kiezen en niets van waarde weggooien, dus ook de binnen deuren en zo...
Elk ander huis was dit te duur geworden dus straks een perfecte woning die nauwelijks duurder zal zijn dan gerenoveerde in verkeerde smaak...
Ja, je betaal meestal wel maar of je advertentie zet of adres lijst... ik zou voor die voordelige laatste kiezen en als meerdere het doen is open huizen route met alleen adres vaak net zo effectief...
Via website Funda of Jaap vind je ook al info en foto' s en niet meedoen is gemiste kans....
Mijn zoon heeft nu na aankoop nog de mogelijkheid andere te kopen....
Echter, deze makelaar heeft niet verteld of het een Zuid , Oost of West gelegen is, alleen welke etage!
Ook de service kosten, hij melde de fout maar een appartement dat op 3 maart 2015 in de verkoop kwam heeft nog steeds de service kosten van 2013 in tekst staan!
Hij heeft nu gekocht maar als iemand hetzelfde wil...
Er staat niet bij en is nauwelijks zichtbaar of het geverfde muren of behang is...
Ook de keuken, kasten staan erop maar de binnenkant, van versleten tot netjes...
Dat zie je pas na bezichtiging en ook schade aan Frans balkon, op foto op 30 meter afstand niet te zien of hekje en kozijn goed is, zelfs de vervuiling was nauwelijks zichtbaar...
Ook is op de foto niet te zien vooraf of je een geel gerookt en stinkend hok kreeg of nette witte plafond.
Ja, ik heb het hier over voor studenten geschikte maar per appartement zoveel verschil...
Verder is het maar net welke foto ze hoe maken bij welk licht, lampen of daglicht met felle zon?
De ex huurwoningen kun je vaak achter elkaar bekijken maar particulieren is het lastiger...
Vaak meerdere makelaars en ook de eigenaar moet beschikbaar zijn en voor 1e bezoek moet je dan veel tijd uittrekken.
U denkt verkeerd, vele verhuizen niet binnen de gemeente maar komen van elders dus maken vele reis uren... en hebben ook vaak werk en niet altijd tijd.
Ik weet dat enkele weken/maanden na open huizen route er een verkoop piek is, maar ook afgewezen woningen, als je naam en adres + telefoon bezoekers noteerde kan een makelaar een ander huis aanbieden die niet in de route zat was beter aan hun behoefte voldoet.
Dit kan zowel goedkopere als betere woningen zijn of andere buurt met meer parkeerruimte of voorzieningen als openbaar vervoer of scholen!
Onze makelaar had niet op mijn zoon gerekend... juist een verwaarloosde ex plantage dus moest eerst gerenoveerd worden dus nog niet in verkoop...
Hij wilde nieuwe mooie keuken, badkamer en alles nieuw dus die goedkope aanbieding die nog hersteld moest worden graag genomen!
Veel werk maar wel leuk, een goedkope klus woning,
Hij vond dus een woning ver onder normale prijs maar wel veel werk, maar parkeer ruimte, eigen keuken kiezen en niets van waarde weggooien, dus ook de binnen deuren en zo...
Elk ander huis was dit te duur geworden dus straks een perfecte woning die nauwelijks duurder zal zijn dan gerenoveerde in verkeerde smaak...
Ja, je betaal meestal wel maar of je advertentie zet of adres lijst... ik zou voor die voordelige laatste kiezen en als meerdere het doen is open huizen route met alleen adres vaak net zo effectief...
Via website Funda of Jaap vind je ook al info en foto' s en niet meedoen is gemiste kans....