LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Slechte NVM Makelaar in Nieuwegein

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
marienvanvliet
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 dec 2007 15:54

Slechte NVM Makelaar in Nieuwegein

Ongelezen bericht door marienvanvliet »

Wij hebben een klacht over een NVM Makelaar in Nieuwegein.
De Makelaardij is "Makelaardij Evers BV"

Wij hebben op 10-12-2007 een afspraak gemaakt persoonlijk op kantoor bij de makelaardij in Nieuwegein voor het bezichten van een woning in Nieuwegein voor zaterdag 15-12-2007. Deze afspraak hebben we voor zaterdag gemaakt omdat mijn zoon, waar de woning voor is, vrachtwagen chauffeur is en zodoende niet door de week in de gelegenheid is om de woning te bezichtegen.

Nu ben ik vandaag op 14-12-2007 gebeld dat de afspraak niet door kan gaan omdat de woning verkocht is.

Dit is bijzonder vreemd omdat de woning vrij was en dat er geen bezichtegingen gepland waren en dat er geen optie op de woning was.

Dit getuigt van GEEN STIJL mentaliteit van deze Makelaardij.
Daar we hebben verteld dat het niet eerder kon vanwegen het beroep van mijn zoon.

Wij vinden dat deze Makelaardij zijn NVM lidmaatschap zou moeten worden ontnomen.

Deze NVM organistatie stelt in principe niks voor. Op deze manier hebben we gewoon met een stelletje autoverkopers te doen.

Zelfs wanneer je de eerte bent die een afspraak maakt voor bezichteging wordt aan voorbij gegaan.

Werkelijk schande.

Hoogachtend M. van Vliet, Dronten.

Immo
Berichten: 147
Lid geworden op: 16 aug 2006 23:05

Re: Slechte NVM Makelaar in Nieuwegein

Ongelezen bericht door Immo »

Zeg nu eens eerlijk:
Stel dat u uw woning aan het verkopen bent, op dinsdag wordt er met u een afspraak gemaakt dat er zaterdag kijkers komen. Op woensdag biedt iemand de vraagprijs of een hele goede prijs. Stel dit bod geldt 24 uur.
Neemt u dan het risico dit bod te laten schieten en te wachten op de kijkers van zaterdag waarvan u niet weet of die uberhaupt gaan kopen?

De verkoper beslist over de verkoop van de woning, niet de makelaar.
Volgens de erecodes van de branche-organisaties mag de makelaar niet meerdere gegadigden tegen elkaar uit spelen.
Hier is het: wie het eerst komt, het eerst maalt.
Erg makkelijk om de makelaar de schuld te geven, hij heeft opdracht van zijn klant, de verkoper. Diens belangen dient hij op dat moment zo goed mogelijk te behartigen.

A.Heksenberg

Re: Slechte NVM Makelaar in Nieuwegein

Ongelezen bericht door A.Heksenberg »

Marienvanvliet:

Ik sluit mij volledig aan bij vorige spreker. Dit is pech, meer niet. Natuurlijk is de teleurstelling er niet minder om, maar als ik zo vrij mag zijn: overweeg a.u.b. in het vervolg nog eens goed of u deze ervaring als klacht wenst te plaatsen op dit forum. Het kan schadelijk zijn voor de makelaar. Het is zeer wel mogelijk dat hij zijn clienten c.q. opdrachtgevers een goede dienst heeft bewezen. Voor de goede orde kan ik u verzekeren dat ik de makelaar niet ken, noch dat ik een makelaar ben. Evenwel wens ik u succes met de zoektocht!

marienvanvliet
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 dec 2007 15:54

Re: Slechte NVM Makelaar in Nieuwegein

Ongelezen bericht door marienvanvliet »

Gedeeltelijk kan ik meegaan in de reactie's over goede diensten verleend aan de verkoper.

Alleen zou het de makelaar sieren wanneer er kontakt zou zijn opgenomen.

Nu hebben wij geen enkele kans en sta je meteen buitenspel.

Sjors_B
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 jun 2005 20:45

Re: Slechte NVM Makelaar in Nieuwegein

Ongelezen bericht door Sjors_B »

Gedeeltelijk kan ik meegaan in de reactie's over goede diensten verleend aan de verkoper.

Alleen zou het de makelaar sieren wanneer er kontakt zou zijn opgenomen.

Nu hebben wij geen enkele kans en sta je meteen buitenspel.
En dan een kan u een hoger bod doen ? Een goede makelaar doet dit niet tenzij het een veiling is.
De makelaar heeft goed gehandeld, hij heeft u op tijd meegedeeld dat de woning verkocht is.

marienvanvliet
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 dec 2007 15:54

Re: Slechte NVM Makelaar in Nieuwegein

Ongelezen bericht door marienvanvliet »

Er wordt aan voorbij gegaan dat ik eerste in lijn was en met een speciaal verzoek voor de zaterdag.

Maar daar wordt aan voorbij gegaan.

Het heeft alles te maken met fatsoen.

Wanneer makelaars zich niets aantrekken van fatsoen dan verlagen ze zich tot autoverkopers niets meer niet minder.

Immo
Berichten: 147
Lid geworden op: 16 aug 2006 23:05

Re: Slechte NVM Makelaar in Nieuwegein

Ongelezen bericht door Immo »

De makelaar heeft juist gehandeld. Het onderhandelingsproces kan soms dagen duren, soms is het binnen een half uur rond. Stel dat tijdens dit proces de makelaar gebeld had met u, wat zou u gedaan hebben ? Zonder de woning gezien te hebben een bod doen ?
Had hij het bod van de snelle koper niet aan moeten nemen, met kans dat deze afhaakt. Hij doet dan zijn werk voor zijn klant niet goed.
De makelaar mag van zijn brancheorganisatie geen kopers tegen elkaar uitspelen op straffe van het verlies van zijn lidmaatschap. Nogmaals de makelaar voert alleen uit wat zijn klant, de verkoper, wil.
Bovendien heeft hij u netjes verwittigd dat de woning verkocht is.
U kunt van de verkoper en zijn makelaar niet verwachten dat zij een goede koper laten schieten. Alleen als u schriftelijk overeengekomen zou zijn dat u voorkeursrecht van koop heeft, dit moet dan tevens bij het kadaster ingeschreven zijn.
Bovendien diskwalificeert u hiermee autoverkopers. Ik ken zeer goede integere autoverkopers, nu worden zij over een kam geschoren. Het is niet juist een volledige beroepsgroep aan te spreken op het gedrag van enkelen.

Sjors_B
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 jun 2005 20:45

Re: Slechte NVM Makelaar in Nieuwegein

Ongelezen bericht door Sjors_B »

Er wordt aan voorbij gegaan dat ik eerste in lijn was en met een speciaal verzoek voor de zaterdag.

Maar daar wordt aan voorbij gegaan.

Het heeft alles te maken met fatsoen.

Wanneer makelaars zich niets aantrekken van fatsoen dan verlagen ze zich tot autoverkopers niets meer niet minder.
Het maken van afspraken is niet bindend, pas als u een bod doet en de makelaar reageert hier op bent u in onderhandeling.
Tot die tijd kan iedereen afspraken maken en het huis bekijken.
Dit is een "gedragscode" waar de meeste makelaars zich aan houden en ook door iedereen geaccepteerd worden.

pluisjemuis
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 okt 2007 12:54

Re: Slechte NVM Makelaar in Nieuwegein

Ongelezen bericht door pluisjemuis »

Ik denk dat u er bewust van moet zijn dat dit in de gehele regio Utrecht gebeurd. Ik heb ook echt heel vaak naast het net gevist terwijl de woning pas een dag op Funda stond.

Ik heb uiteindelijk een zoekopdracht laten doen via een makelaar omdat zij soms eerder weten dat een huis beschikbaar is en je dan soms wel exclusief kjkrecht kunt krijgen, maar wederom als ze voor een goede prijs kunen verkopen wachten ze echt niet.

brande
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 dec 2007 20:44

Re: Slechte NVM Makelaar in Nieuwegein

Ongelezen bericht door brande »

dit vindt NVM makelaardij Evers te Nieuwegein vast niet leuk.
Misschien voorleggen aan de NVM te Nieuwegein.

hypotheekadviseurs
Berichten: 239
Lid geworden op: 17 feb 2007 02:35

Re: Slechte NVM Makelaar in Nieuwegein

Ongelezen bericht door hypotheekadviseurs »

Het gaat er niet om wie zich het eerste meldt voor een bezichtiging, maar degene waarvan het eerste bod wordt geaccepteerd als openingsbod is op dat moment de partij waar de verkoper (lees de makelaar) mee gaat onderhandelen.

Alle andere personen gaan in de "wachtkamer", bezichtiging kunnen wel gewoon doorgaan.

U bent dus niet benadeeld, maar u bent gewoon te laat.

Vrachtwagenchauffeur zijn heeft zo z'n voordelen van het beroep, maar u kunt niet verwachten dat een makelaar op uw zoon gaat wachten. Uw zoon heeft immers niet als eerste een openingsbod gedaan.

Extra info:
Een bieding op de woning wordt vaak pas aangenomen nadat u de woning daadwerkelijk heeft gezien. Ongezien een openingsbod doen wordt als "niet serieus" beschouwd en daarom ook vaak niet geaccepteerd.
Laatst gewijzigd door hypotheekadviseurs op 31 dec 2007 00:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Immo
Berichten: 147
Lid geworden op: 16 aug 2006 23:05

Re: Slechte NVM Makelaar in Nieuwegein

Ongelezen bericht door Immo »

dit vindt NVM makelaardij Evers te Nieuwegein vast niet leuk.
Misschien voorleggen aan de NVM te Nieuwegein.
Slecht advies, de makelaar treft geen blaam en de klacht zal als niet ontvankelijk worden beoordeeld.

brande
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 dec 2007 20:44

Re: Slechte NVM Makelaar in Nieuwegein

Ongelezen bericht door brande »

NVM makelaardij Evers had toch wel klein beetje rekening mogen houden met deze gegadigde? Op zijn minst had men kunnen berichten volgens mij. Dat was wel zo netjes geweest. Je kunt gewoon de NVM klachtenafdeling vragen hoe dat de makelaar had moeten reageren. Blijkbaar heeft NVM makelaardij Evers uit Nieuwegein niet afdoende gereageerd naar klagers, anders had men toch niet een klacht gedeponeerd bij Tros Radar? Dus toch klachtwaardig voor de NVM! :wink:

Babetz
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 jan 2008 11:16

Re: Slechte NVM Makelaar in Nieuwegein

Ongelezen bericht door Babetz »

Ik ben misschien wat laat qua reactie, maar er viel me toch iets op...
Als je als eerste een bezichtiging hebt en het huis is verkocht, dan heb ik gelijk mijn vraagtekens.

Betekend dat dan dat iemand het huis heeft gekocht zonder het te zien, of (meer logisch) heeft de makelaar gewoon gelogen dat er meerdere bezichtigingen zijn gepland..

het klopt dat je met alleen een bezichtiging nergens recht op hebt.. het is inderdaad zo. wie het eerst komt wie het eerst maalt... maar elke makelaar behoort op juiste wijze om te gaan met zijn consumenten, want is het niet zo dat elke consumenten een klant zou kunnen worden?

Een klacht indienen heeft niet zoveel zin, maar met elkaar discussieren wel. Hopelijk neemt deze betreffende makelaar maatregelen in zijn CRM strategie door partijen voortijdig op de hoogte te brengen dat zij niet meer als eerste gaan bezichtigen en daardoor een eerste bod kunnen mislopen...
feit blijft dat dit een kwestie is van goed fatsoen... en deze fatsoensnormen gelden ook gewoon voor makelaars. Makelaars hebben al geen beste reputatie. door juist eerlijk te zijn kunnen zij deze reputatie weer een beetje opvijzelen. Dus alle makelaars van Nederland. Wees eerlijk en verschaf mensen geen valse hoop. Vertel mensen dus niet dat zijn als eerste gaan bezichtigen, want dan doe je een belofte die je na kunt houden. Behandel je klanten zoals je zelf behandel wilt worden... Je gaat een vertrouwensband aan met je klanten. Beschaam deze niet... versterk deze juist... ook als je minder goed nieuws hebt.. breng dit nieuws tijdig en objectief...

Ik zie reacties graag tegemoet...

Babet

brande
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 dec 2007 20:44

Re: Slechte NVM Makelaar in Nieuwegein

Ongelezen bericht door brande »

Babet, ik vind juist wel dat je deze kwestie gewoon voor moet leggen aan de NVM. De NVM heeft een klachtenafdeling, alwaar iedere kwestie wordt bekeken en beoordeeld. Met elkaar discussieren lijkt mij in dit geval niet zinvol. Als je aangesloten bent bij de NVM, moet je je houden aan de gedragsregels en fatsoensnormen opgesteld door de NVM. Denk je als NVM makelaar dat je je daar niet aan hoeft te houden, is het toch normaal dat je gecorrigeerd wordt. NVM Evers te Nieuwegein kent deze huisregels vast wel! Ben trouwens wel benieuwd of de klager ook daadwerkelijk een klacht bij de NVM heeft ingediend. Ps Babet, wat bedoel jij met CRM strategie? :wink:

Babetz
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 jan 2008 11:16

Re: Slechte NVM Makelaar in Nieuwegein

Ongelezen bericht door Babetz »

CRM staat voor Customer Relation Managment.
behalve een ICT benaming is dit ook een communicatieve term.

In principe houdt het in dat je door een vastgelegde CRM strategie je vast hebt gelegd hoe je met je klanten (of potentiele klanten) omgaat.

Ik weet namelijk uit ervaring dat het indienen van een klacht weinig tot geen zin heeft. Het is niet zo dat de NVM je niet serious neemt, maar de NVM heeft te weinig middelen om hun gestelde regels/richtlijnen te hand te haven. dus een spreekwoordelijke tik op de vingers vindt weinig plaats. Ik vind het persoonlijk jammer dat dit gebeurd. De NVM streeft ernaar een keurmerk te zijn voor makelaars die handelen uit naam van de NVM. maar door een gebrek aan middelen is het meer naam als daad geworden. reden te meer voor de NVM om eens te bekijken hoe zij weer van toegevoegde waarde kan zijn. Want als de NVM op deze weg doorzet verliest zij uiteindelijk haar "keurmerk" in de ogen van de consument. en dat zou toch jammer zijn....

Door deze discussie op gang te houden en te laten merken dat je het er niet mee eens bent zal de NVM genoodzaakt zijn uiteindelijk actie te ondernemen. alleen is maar alleen, maar met meerdere sta je sterker. hoe meer mensen van zich laten horen des te meer je gaat bereiken. Ik vind dus een discussie absoluut niet zinloos... juist het tegenover gestelde ZINVOL...

Ik zou het ook erg interessant vinden als iemand van de NVM zich wil wagen aan een reactie... dat houdt de boel levendig...

brande
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 dec 2007 20:44

Re: Slechte NVM Makelaar in Nieuwegein

Ongelezen bericht door brande »

Oke, zo leer ik ook nog eens iets via het forum!

Maar wat jij bedoelt te zeggen is dat NVM Makelaar Evers uit Nieuwegein lid is van de NVM, zich moet houden aan de richtlijnen en gedragscode van de NVM, maar indien makelaar Evers hiervan afwijkt, hij toch niet bestraft wordt door de NVM.
Dus het is een wassen neus?
Dat is lekker makkelijk, je pretendeert naar de buitenwereld dat je een goede NVM makelaar bent, maar je weet dat als je je niet aan de regels houdt, de NVM toch geen sancties neemt.
Nou makelaar Evers uit Nieuwegein, doe je best lijkt mij.
Ik denk er toch anders over. En inderdaad, misschien kan een NVM makelaar eens reageren. :shock:

meerst
Berichten: 143
Lid geworden op: 24 feb 2008 15:08

Re: Slechte NVM Makelaar in Nieuwegein

Ongelezen bericht door meerst »

Ben zelf ook op zoek geweest naar een ander huis. En soms is een huis gewoon snel verkocht. Als je dan later een afsraak hebt, heb je gewoon pech. Er zijn soms huizen die maandag in de verkoop gaan, dat mensen die woning bekijken, en dezelfde dag een bod doen...

Zelf hebben we dat ook gedaan(huis was al iets langer in verkoop) maar idee is hetzelfde. Bezoeken--->leuk?-->ja-->bod

als je dan later een bezichtiging heb, heb je pech. Niks vreemds aan, en dat u dan teleurgesteld ben begrijp ik. Maar dat is wat anders..

Hendrik Kappers
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 jun 2008 15:55

Re: Slechte NVM Makelaar in Nieuwegein

Ongelezen bericht door Hendrik Kappers »

Ik ben wel beieuwd wat de spelregels nu zijn? Het is voor mij onduidelijk. Weet iemand waarik die recode kan lezen?

Gesloten