LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Speelt de makelaar een spelletje met me?

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
Patta
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 nov 2016 10:40

Speelt de makelaar een spelletje met me?

Ongelezen bericht door Patta »

Wij hebbben sinds kort een huis op het oog.

we zijn 2x wezen kijken, de eigenaar was een vriendelijke man. Hij gaf al meteen aan dat we snel het huis in kunnen, en de meubels ed waren ook wel over te nemen. Hij zit namelijk in het buitenland voor zijn werk. Het kwam allemaal over of hij graag van zijn huis af wil, het staat nu inmiddels ook al bijna 1,5 jaar te koop.

Nu hebben we 2 weken geleden een bod gedaan van 192.500 euro. We wisten zelf dat dit nogal laag was, maar er probeerden onderhandeling opgang te krijgen. De makelaar was hier echter totaal niet van gedient, wou de eigenaar voor een bod als dit absoluut niet lastig vallen. Ook gaf de makelaar aan dat het huis onder de 2 ton zeker niet verkocht word. Niet de reactie de we hadden gehoopt, maar ergens nog wel begrijpelijk. EerGister heb ik opnieuw een bod gedaan van 2 ton, overtuigd dat we nu wel in de onderhandelingsfase zouden belanden. Nu kreeg ik gister tot mijn verbazing een telefoontje van de makelaar, dat de eigenaar niets met het bod wil doen, niet eens een tegenbod. Volgens de makelaar wil de eigenaar echt niet zakken, en zijn de laatste paar duizend eventueel onderhandelbaar. De makelaar zei zelf al dat het gat te groot is, en dat hij niks voor ons kan betekenen.

We hebben sterk het gevoel dat de makelaar een spelletje met ons speelt, vraag is alleen of de eigenaar dit weet. Het lijkt mij nogal een grote gok om zo om te gaan met een bieder als je huis al 1,5 jaar tekoop staat. Ik heb het nummer van de eigenaar weten te achterhalen maar ik weet niet of het verstandig is hem op te bellen, of toch opnieuw met de makelaar contact op te nemen.

Ter info, dit is het enigste huis in onze prijsklasse in achterveld.

Iemand een soortgelijke situatie mee gemaakt? Tips of info?

Mvg
Laatst gewijzigd door Patta op 30 nov 2016 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Speelt de makelaar een spelletje met me?

Ongelezen bericht door berndv »

Patta schreef:Wij hebbben sinds kort een huis op het oog; http://funda.nl/49707892

we zijn 2x wezen kijken, de eigenaar was een vriendelijke man. Hij gaf al meteen aan dat we snel het huis in kunnen, en de meubels ed waren ook wel over te nemen. Hij zit namelijk in het buitenland voor zijn werk. Het kwam allemaal over of hij graag van zijn huis af wil, het staat nu inmiddels ook al bijna 1,5 jaar te koop.

Nu hebben we 2 weken geleden een bod gedaan van 192.500 euro. We wisten zelf dat dit nogal laag was, maar er probeerden onderhandeling opgang te krijgen. De makelaar was hier echter totaal niet van gedient, wou de eigenaar voor een bod als dit absoluut niet lastig vallen. Ook gaf de makelaar aan dat het huis onder de 2 ton zeker niet verkocht word. Niet de reactie de we hadden gehoopt, maar ergens nog wel begrijpelijk. EerGister heb ik opnieuw een bod gedaan van 2 ton, overtuigd dat we nu wel in de onderhandelingsfase zouden belanden. Nu kreeg ik gister tot mijn verbazing een telefoontje van de makelaar, dat de eigenaar niets met het bod wil doen, niet eens een tegenbod. Volgens de makelaar wil de eigenaar echt niet zakken, en zijn de laatste paar duizend eventueel onderhandelbaar. De makelaar zei zelf al dat het gat te groot is, en dat hij niks voor ons kan betekenen.

We hebben sterk het gevoel dat de makelaar een spelletje met ons speelt, vraag is alleen of de eigenaar dit weet. Het lijkt mij nogal een grote gok om zo om te gaan met een bieder als je huis al 1,5 jaar tekoop staat. Ik heb het nummer van de eigenaar weten te achterhalen maar ik weet niet of het verstandig is hem op te bellen, of toch opnieuw met de makelaar contact op te nemen.

Ter info, dit is het enigste huis in onze prijsklasse in achterveld. We zijn bereid om tot 215.000 te gaan.

Iemand een soortgelijke situatie mee gemaakt? Tips of info?

Mvg
In principe handelt de makelaar in opdracht van de verkoper. Als de verkoper de opdracht heeft gegeven om het huis niet voor x bedrag te verkopen, zal de makelaar ook niet daar onder kunnen gaan zetten. Stel dat de verkoper als minimum 220.000 gesteld heeft, zal onderhandelen vanaf 192.500 ook redelijk zinloos zijn.

Als u het idee heeft dat de makelaar niet opkomt voor de belangen van de verkoper, kunt u de verkoper hier van op de hoogte brengen. Of dit een (positief) effect gaat hebben is lastig in te schatten. Als de verkoper momenteel de financiele ruimte heeft om dit huis aan te houden, is er ook geen dringende noodzaak om het huis per direct voor ruim 10% onder de vraagprijs te verkopen. Zeker gezien de huidige markt toch weer enige stijging laat zien van de huizenprijzen.

Misschien is het een idee om hiervoor dan ook een onderhandelaar of aankoopmakelaar in de arm te nemen om dit voor u te kunnen regelen, die halen er vaak meer uit dan u als consument.

BL2
Berichten: 4848
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Speelt de makelaar een spelletje met me?

Ongelezen bericht door BL2 »

Denk zeker niet dat de makelaar een spelletje speelt, maar gewoon handeld naar wat de verkoper wil.
Je zou E 210.00,00 kunnen bieden en kijken over dan te onderhandelen valt, zo niet, dan is de woning gewoon te kostbaar voor jullie finaciele mogelijkheden.
De verkoper maar ook de makelaar heeft een belang om de verkoopprijs zo hoog mogelijk te laten zijn, en weten dat jullie (zeer veel) interrese hebben, en daar spelen ze op in.
Zeker nu ze via dit openbare forum weten wat jullie maximale bod is ! !

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Speelt de makelaar een spelletje met me?

Ongelezen bericht door crazyme »

Biedt 215 en het wordt gemiddeld op 220.

Succes.

Serieus : je biedt naar waarde. Wanneer je op zoek bent naar een koopje dan heeft u in dit geval pech. Verder zoeken is altijd een optie.

Maar wanneer je zover gaat om op dit forum te klagen over de onderhandelingsstrategie van de verkoper dan denk ik dat de verkopend makelaar weet wat u ook weet : u wil dolgraag dat huis kopen...

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Speelt de makelaar een spelletje met me?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Patta schreef:Ook gaf de makelaar aan dat het huis onder de 2 ton zeker niet verkocht word.
Ik denk dat je deze uitspraak te letterlijk hebt genomen door op basis hiervan 200.000 te bieden. Tussen de regels door zegt hij dat het boven de 2 ton moet zitten. Aangezien jij heel makkelijk het bod met 7500 euro verhoogd verwachten ze dat er wel meer in zit. Een tegenbod van de verkoper is in jouw voordeel, dus wacht de verkoper gewoon af wat jij gaat doen. Jouw volgende bod is in zijn voordeel. Er wordt geen spelletje gespeeld, maar het verkoopspel wordt gewoon goed gespeeld om de woning zo goed mogelijk te verkopen.

Patta
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 nov 2016 10:40

Re: Speelt de makelaar een spelletje met me?

Ongelezen bericht door Patta »

Even wat dingen op een rijtje;

Ik snap dat de makelaar ook belang heeft bij een hogere prijs. Wat ik raar vind is dat er eerst word gezegd onder de 200.000 euro word het huis niet verkocht. dan bied je dat de 2e keer, dan is het onder de de 220.000 euro word het niet verkocht.

We zijn niet opzoek naar een koopje, het is gewoon een huis waar nog wat werk aan zit. En ja dat weten we van te voren.

En ja, we willen inderdaad graag dat huis kopen, maar wel naar onze financiële megelijkheden. Kans bestaat dat dat er bij dit huis gewoon niet in zit.

Grootste punt voor ons was dat het een beetje overkomt alsof de makelaar voor zichzelf handeld en bv niet voor de eigenaar....

Dat allemaal gezegd hebbende; iedereen alvast bedankt voor Jullie reactie's

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Speelt de makelaar een spelletje met me?

Ongelezen bericht door kweenie »

Je zult zelf ook wel enigszins een beeld hebben van wat de prijzen in dat dorp zijn. De vraagprijs van de huizen begint daar bij een kwart miljoen, behalve als het om een veel kleiner huis gaat. Zij zitten dus al een flink stuk onder de andere huizen (mogelijk ook omdat er nog wat werk aan zit).

En waarschijnlijk heeft de eigenaar helemaal geen haast met verkopen. Mogelijk worden de dubbele lasten gewoon door de werkgever betaald. Of heeft hij alleen het huis te koop staan voor de vorm, zodat het huis in box 1 kan blijven, en hij straks weer terug kan komen uit het buitenland. (Tenzij hij een 'offer you can't refuse' krijgt...). Er zijn in elk geval genoeg situaties denkbaar waarbij de verkoper helemaal geen aanleiding zou hebben om flink met de prijs te dalen.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Speelt de makelaar een spelletje met me?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Patta schreef:Even wat dingen op een rijtje;

Ik snap dat de makelaar ook belang heeft bij een hogere prijs. Wat ik raar vind is dat er eerst word gezegd onder de 200.000 euro word het huis niet verkocht. dan bied je dat de 2e keer, dan is het onder de de 220.000 euro word het niet verkocht.

We zijn niet opzoek naar een koopje, het is gewoon een huis waar nog wat werk aan zit. En ja dat weten we van te voren.

En ja, we willen inderdaad graag dat huis kopen, maar wel naar onze financiële megelijkheden. Kans bestaat dat dat er bij dit huis gewoon niet in zit.

Grootste punt voor ons was dat het een beetje overkomt alsof de makelaar voor zichzelf handeld en bv niet voor de eigenaar....

Dat allemaal gezegd hebbende; iedereen alvast bedankt voor Jullie reactie's
Meer dan 10% onder de vraagprijs bieden is ook wel belachelijk laag, tbh. Ik vind het helemaal niet raar dat de verkoper daar zijn tijd niet aan vuilmaakt. De huizenprijzen zijn momenteel aan het stijgen en hij zal geen haast hebben.

Gewoon €210,000 bieden en aangeven dat je daarop een reactie wenst. Eventueel gewoon je max van €215K bieden met de boodschap "Take or leave it".... tenzij je dat huis wel heel graag wil en de verkoper de poot stijf houdt natuurlijk. Een fijn huis is lastig te vinden, dus ga zelf ook niet van die onzin spelletjes spelen door zo laag te bieden.

BL2
Berichten: 4848
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Speelt de makelaar een spelletje met me?

Ongelezen bericht door BL2 »

Patta schreef:dan bied je dat de 2e keer, dan is het onder de de 220.000 euro word het niet verkocht
Dat gegeven stond niet in de openingspost.

Geeft wel aan dat de eigenaar eigenlijk nog wel meer wil dan de vraagprijs van E 225.000,00. Niet vreemd bij een woning welke al flink lang te koop staat, ondertussen stijgen de woningprijzen leuk verder en daar speelt de makelaar nu als adviseur van de verkopende partij nu leuk op in.

Patta
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 nov 2016 10:40

Re: Speelt de makelaar een spelletje met me?

Ongelezen bericht door Patta »

Als ik de meeste reacties zo lees is er niks geks aan de hand. Ik had gewoon verwacht dat een huis dat al 1,5 jaar te koop staat sneller zou ingaan op een bod. niet om direct te verkopen voor het bod dat wij bieden, maar wel om een onderhandeling op gang te krijgen. Maar dat zal dan wel mijn gebrek aan ervaring zijn. En uiteindelijk weet je natuurlijk niet wat de situatie is van de verkoper. Iedereen in iedergeval bedankt voor jullie ervaring/mening

witte angora
Berichten: 30849
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Speelt de makelaar een spelletje met me?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik vraag me in alle eerlijkheid af wie er nu een spelletje aan het spelen is. Een veel te laag bod waarvan je op je vingers na kunt tellen dat dat hem niet gaat worden, plus dat de huizenprijzen nog eens stijgen, kom op...

En dan het smoesje om een onderhandeling op gang te brengen, wat wil je op deze manier nu onderhandelen? Er is een vraagprijs van 225.000, dus je kunt op je vingers natellen dat een eerste bod van 210.000 al aan de lage kant is. Ik snap wel dat ze met jouw eerste bod nog niet eens van hun stoel afkomen.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Speelt de makelaar een spelletje met me?

Ongelezen bericht door kokka »

Julie4444 schreef:
Gewoon €210,000 bieden en aangeven dat je daarop een reactie wenst
bij het tweede bod van twee ton heeft TS ook al een reactie gehad, namelijk dat de verkoper er niets mee wil doen.

BL2
Berichten: 4848
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Speelt de makelaar een spelletje met me?

Ongelezen bericht door BL2 »

witte angora schreef:Er is een vraagprijs van 225.000, dus je kunt op je vingers natellen dat een eerste bod van 210.000 al aan de lage kant is
Op zich is het een redelijk bod, echter de makalaar voelt echt wel aan dat de TS "erg graag" de woning wil, en de verkoper zit niet echt op een snelle verkoop te wachten.
Anderzijds is een prijs van 225.000,- nu ook niet schrikbarend hoog, bij ons in het dorp krijg je er net een mooi appartement voor. Maar ja, ons dorp ligt dan okk net in een geografisch gezien "wat" duurder deel van het land.

stofzuigertje

Re: Speelt de makelaar een spelletje met me?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

In 2015 werd een pand in Delft verkocht onder de vraagprijs.

Nu zijn voor gelijkwaardige woningen de vraagprijzen €10.000,- hoger of meer en is lager bieden afwijzen.
Het appartement van mijn zoon stond al 1,7 jaren leeg, de buren 2.4 jaren en nu worden ze tussen de 1 en 4 maanden verkocht!
Dit zijn kale gelijkwaardige ex huurwoningen, dus als mijn zoon nu verkoopt zal die keuken en badkamer en zo meer opbrengen maar in bovenstaande de kale huurwoningen gekeken die vrij kwamen!
Ja, de kale verouderde huurwoningen zijn al €10.000,- in vraagprijs gestegen en dat we er toen nog onder konden duiken, gewoon op bodem markt gekocht toen ze nog moeilijk verkoopbaar waren.


Via jaap.nl kun je het prijsverloop meestal zien, is hij al flink gedaald of juist gestegen?
Ik zie geen woonplaats of regio want in Groningen zakken de huizenprijzen, net als de grond....

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Speelt de makelaar een spelletje met me?

Ongelezen bericht door berndv »

stofzuigertje schreef:Ik zie geen woonplaats of regio want in Groningen zakken de huizenprijzen, net als de grond....
dan moet je even je bril opzetten, er staat zelfs een link naar de woning zoals die op funda staat

BL2
Berichten: 4848
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Speelt de makelaar een spelletje met me?

Ongelezen bericht door BL2 »

Waarom zo'n off topic bericht Stofzuiger, TS wil geen oude huurwoning, wil niet gaan wonen in Delft of Groningen, en dat woningen (ruim) onder de vraagprijs verkocht worden is jarenlang, en ook nu nog, heel gebruikelijk.

Een gebruikte keuken of badkamer voegt zelden iets toe aan de verkoopprijs, het moet er maar net nog super mooi uit zien en ook je smaak zijn. Bijna iedereen welke een woning koop sloopt als eerste juist de oude keuken of badkamer er uit.

stofzuigertje

Re: Speelt de makelaar een spelletje met me?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Link is blijkbaar verwijderd, aangepast en nu gezien...
Mooi huis en gezien die regio redelijke prijs.

Alleen op Funda en via jaap.nl zie je hoelang deze al staat en wat het prijs verloop is.
Maar met de in diverse plekken aantrekkende woningmarkt zullen vele makelaars niet meer een bod ver onder de vraagprijs accepteren.
Alleen die nog nooit gedaald zijn en/of haast hebben.

Ik ben niet op de hoogte in Achterveld dus kan daar niets over zeggen.
Funda is leuk, zelf vind ik Jaap enkele voordelen die voor mij belangrijker zijn.

Moneyman
Berichten: 30164
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Speelt de makelaar een spelletje met me?

Ongelezen bericht door Moneyman »

stofzuigertje schreef:Ik ben niet op de hoogte in Achterveld dus kan daar niets over zeggen.
Doe dat dan ook niet..... :roll:

madfred
Berichten: 332
Lid geworden op: 13 mei 2011 21:48

Re: Speelt de makelaar een spelletje met me?

Ongelezen bericht door madfred »

Moneyman schreef:
stofzuigertje schreef:Ik ben niet op de hoogte in Achterveld dus kan daar niets over zeggen.
Doe dat dan ook niet..... :roll:
Stofzuigertje laat zich door zulke onbelangrijke zaken niet weerhouden om toch haar mening en ervaringen te delen :D :)

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Speelt de makelaar een spelletje met me?

Ongelezen bericht door scontra »

Verkoper en koper hebben beiden een doel.
De verkoper zal zo dicht mogelijk bij de vraagprijs willen uitkomen.
De koper wil daar zover mogelijk onder blijven.
Het is dus de vraag wie het verst gaat in het "biedingsspel".

De woning waar u over spreekt zal zeer waarschijnlijk een vraagprijs van € 225,000 K.K. hebben.
Door bij een dergelijke verkoopprijs in eerste instantie meer dan € 30,000 lager te bieden lijkt het mij niet meer dan normaal dat er negatief wordt gereageerd.
Ook uw tweede bod wordt niet geaccepteerd vanwege het toch wel grote verschil met de vraagprijs.
Denkelijk zult u naar een bieding van tenminste € 212,500 moeten, maar zeer waarschijnlijk uitkomen op €215,000 om de woning te kunnen verwerven.
De makelaar doet overigens niets fout en kan alleen iets als de verkoper er mee instemt.

Succes ;-)

Gesloten