| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Taxaties
-
Gast
Taxaties
Hoe zit het met taxaties??
Ik ben vorig jaar gescheiden. Mijn man en ik hebben een makelaar ingeschakled om het huis te laten taxeren.
Deze betreffende makelaar was de keuze van mijn man (een kennisje bleek achteraf). Deze makelaar heeft het huis zooooo laag getaxeerd dat ik bijna niets kreeg.
Omdat ik zeer wantrouwend was heb ik een tweede makelaar een taxatie laten doen. Het verschil tussen de eerste en tweede taxatie was ruim 20000 euro!???
Mag dit zomaar???? Hoe kan je er op nazien dat een makelaar deze taxatie goed uitvoert??
Ik ben vorig jaar gescheiden. Mijn man en ik hebben een makelaar ingeschakled om het huis te laten taxeren.
Deze betreffende makelaar was de keuze van mijn man (een kennisje bleek achteraf). Deze makelaar heeft het huis zooooo laag getaxeerd dat ik bijna niets kreeg.
Omdat ik zeer wantrouwend was heb ik een tweede makelaar een taxatie laten doen. Het verschil tussen de eerste en tweede taxatie was ruim 20000 euro!???
Mag dit zomaar???? Hoe kan je er op nazien dat een makelaar deze taxatie goed uitvoert??
-
Gast
Re: Taxaties
20.000 euro verschil tussen 2 taxaties is niet spectaculair hoor.
Laatst sprak ik een rechter die vaak zaken krijgt rondom WOZ taxaties van huizen. Die vertelde: tja, de ene makelaar zegt 300.000, de andere 320.000. Denk je dat ik als rechter het juiste weet? Nee hoor, we gaan dan gewoon in het midden zitten.
Laatst sprak ik een rechter die vaak zaken krijgt rondom WOZ taxaties van huizen. Die vertelde: tja, de ene makelaar zegt 300.000, de andere 320.000. Denk je dat ik als rechter het juiste weet? Nee hoor, we gaan dan gewoon in het midden zitten.
-
Gast
Ja dat zal wel niet zo spectaculair zijn.. voor mij op dat moment wel omdat het voor mij op het randje zat of ik een nieuw huis voor mezelf zou kunnen kopen of dat ik weer naar mijn ouders moest....
-
ozb
op zich maakt die 20.000 verschil ook helemaal niets uit op een WOZ taxatie, wat is nu 20.000 gedeeld door € 2268,- en dat x het OZB tarief?
als het verschil tussen 2 taxaties nu groter is dan wordt het misschien interessant.
Verder, WOZ taxaties zijn heel anders dan taxaties die je voor de verkoop van een woning gebruikt en totaal niet met elkaar te vergelijken.
Daarnaast weet ik zeker dat als je 10 taxateurs een woning laat taxeren dat ze alle tien een ander bedrag noemen.
als het verschil tussen 2 taxaties nu groter is dan wordt het misschien interessant.
Verder, WOZ taxaties zijn heel anders dan taxaties die je voor de verkoop van een woning gebruikt en totaal niet met elkaar te vergelijken.
Daarnaast weet ik zeker dat als je 10 taxateurs een woning laat taxeren dat ze alle tien een ander bedrag noemen.
-
rick
´´Deze betreffende makelaar was de keuze van mijn man (een kennisje bleek achteraf). Deze makelaar heeft het huis zooooo laag getaxeerd dat ik bijna niets kreeg. ´´
Je bent samen partij bij de opdracht tot taxatie van het object en had dus samen een taxateur in de arm moeten nemen welke door beidde partijen als onafhankelijk wordt erkend.
Nu heb je het aan je ex overgelaten en ben je dus bewust overgeleverd aan zijn ,,vriendenkring,,
Je bent samen partij bij de opdracht tot taxatie van het object en had dus samen een taxateur in de arm moeten nemen welke door beidde partijen als onafhankelijk wordt erkend.
Nu heb je het aan je ex overgelaten en ben je dus bewust overgeleverd aan zijn ,,vriendenkring,,
-
Ik-zeg-ook-wat
Laat je huis door 10 verschillende makelaars taxeren en je krijgt 10 verschillende en zeer uiteenlopende taxaties. Zegt meer over de onkunde en onwetendheid van de makelaars dan over je huis 
Ach 20.000 is een verschil van niets... wij hebben een stuk eigen land laten taxeren voor de bouw van een woning en de taxatie van de makelaar kwam toen uit op 70.000 gulden en de belasting heeft het later het zelfde stukje land getaxeerd op het ongeloofelijke bedrag van 145.000 gulden, dat is een verschil van meer dan 100%, deze fout heeft ons dus heel veel geld gekost de belasting wist ons meteen te vinden.
Wij hebben wel ons rechtsbijstand in geschakeld en die heeft zich er nu over gebogen, er mag een redelijk verschil in zitten maat 100% is niet echt meer redelijk te noemen
Wij hebben wel ons rechtsbijstand in geschakeld en die heeft zich er nu over gebogen, er mag een redelijk verschil in zitten maat 100% is niet echt meer redelijk te noemen
-
NAK
Wat snap ik hier niet ?????Ja dat zal wel niet zo spectaculair zijn.. voor mij op dat moment wel omdat het voor mij op het randje zat of ik een nieuw huis voor mezelf zou kunnen kopen of dat ik weer naar mijn ouders moest....
Leg het me maar uit......
Je koopt samen een huis.......
Het wordt getaxeerd voor de verkoop......
Verschil tussen aankoop en verkoop is óf winst óf verlies......
Als ik me dan niet vergis is dat voor beide toch even veel ?????
Of zie ik dat verkeerd?
-
Gast
Prijsverschillen tot 10 % zijn heel normaal. 20.000 euro op 300.000 euro is iets minder dan 7 %. Bovendien maakt het ook nog verschil of je de verkopende makelaar laat taxeren of een onafhankelijke partij. Tevens hangt het doel van de taxatie ook af, is het voor verkoop, een aankoopbeslissing of verkrijgen van de hypotheek? Bij het doen van taxaties voor een aankoopbeslissing, is de taxateur meestal erg kritisch; daarentegen, als het huis al gekocht is, zal de taxateur een iets hogere waarde taxeren aangezien u een hypotheek op het huis dient te krijgen.
Als de verkopende makelaar een huis taxeert voor verkoop en u bent pas van plan om na ca. 9-12 maanden te willen verhuizen, dan zal de taxatieprijs ook wel aan de hoge kant zijn. De makelaar probeert het gewoon: Wat de gek ervoor geeft. Hoe hoger de prijs, hoe meer provisie hij ontvangt. Maar u loop het risico! Als u na 9 maanden het huis nog steeds niet heeft verkocht, moet u in prijs dalen! De makelaar ontvangt zijn geld toch wel, misschien is dat ietsje minder. Als een huis langer te koop staat, dan is hij over het algemeen moeilijker te verkopen. Doe dus vooral altijd een taxatie door een onafhankelijke partij om te weten wat een beetje een redelijke prijs is.
Als de verkopende makelaar een huis taxeert voor verkoop en u bent pas van plan om na ca. 9-12 maanden te willen verhuizen, dan zal de taxatieprijs ook wel aan de hoge kant zijn. De makelaar probeert het gewoon: Wat de gek ervoor geeft. Hoe hoger de prijs, hoe meer provisie hij ontvangt. Maar u loop het risico! Als u na 9 maanden het huis nog steeds niet heeft verkocht, moet u in prijs dalen! De makelaar ontvangt zijn geld toch wel, misschien is dat ietsje minder. Als een huis langer te koop staat, dan is hij over het algemeen moeilijker te verkopen. Doe dus vooral altijd een taxatie door een onafhankelijke partij om te weten wat een beetje een redelijke prijs is.