LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tot hoevere kun je en taxateur aansprakelijk stellen.

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
testertje

Tot hoevere kun je en taxateur aansprakelijk stellen.

Ongelezen bericht door testertje »

Hallo Mensen.

Ik zou graag willen weten tot hoeverre wij een erkende makelaar/taxateur aansprakelijk kan stellen voor wangedrag.

Aangezien we altijd in een huurhuis hebben gezeten hebben we zelf aan dit huis in de loop der tijd het een en ander verbouwd.(serre betimmeringen Enz.
Uiteraard hebben we ook het en ander zoals op zolder nooit echt iets aan gedaan aangezien we toch gehuurd zaten.
We hebben de woningbouw vereniging enkele jaren geleden gevraagd of we het huis ook konden kopen.(dit is destijds afgewezen)

Enkele weken geleden kregen we een brief binnen dat we het nu wel konden kopen voor getraceerde waarden.(reële waarden)
Alles wat we zelf aan het huis hadden gedaan mocht niet worden meegeteld bij het eindbedrag.

Alles is met grote haast op gang gebracht maar tot onze verbazing was het bedrag dat getraceerd was dermate groot dat we het nogmaals hebben laten taxeren.
Niet alleen wij maar ook andere mensen in de straat die het wilden kopen hebben het allemaal laten hertaxeren.
Allemaal kwamen we op een bedrag uit dat tussen de € 16.000 en de € 20.000 lager was dan wat de eerste makelaar getaxeerd had.

Uiteraard kan iedereen fouten maken maar dat een erkende makelaar/taxateur voet bij stuk blijft houden dat zij gelijk heeft en de rest fout zit vind ik wel heel erg vreemd.

Het vervelende is dat we voor ons doen veel kosten hebben moeten maken om dit huis te kunnen kopen.
Verder stelde de woningbouw vereniging als eis dat de contracten dit jaar nog zouden worden getekend aangezien we anders in het beleid 2007 zouden komen en de verkoop zou stoppen.
Vandaag hebben wij dan ook met groten tegenzin en enige druk getekend.

We hebben de taxateur prijzen laten zien van huizen die bij ons in de buurt werden verkocht of te koop stonden.
Ze was totaal niet voor reden vatbaar en de woningbouw vereniging heeft vandaag haar prijzen overgenomen.
Een mooi voorbeeld was dat ik voor € 12.000 euro meer een ander huis had met 100 vierkante meters grond meer en een garagebox.
Verder was hier ook een serre en verbouwde badkamer/keuken bij.

Wij weten voor 100% zeker dat we via een rechter ons gelijk kunnen halen en aantoonbaar kunnen maken dat zij ons door haar toedoen schaden heeft berokkend.
Heeft het zin om naar een rechter te stappen
Kunnen wij ergens nog een beroep doen of kunnen wij de taxateur aansprakelijk stellen voor het extra geld dat wij nu moeten gaan betalen.

Bij voorbaat dank voor uw antwoord.

Jos

Chanmaster

Re: Tot hoevere kun je en taxateur aansprakelijk stellen.

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Waarom vraagt u geen secund opinion aan? Zou ik zeker doen!

testertje

Bedankt voor je aandacht en je antwoord.

Volgens de brief van de woning bouw vereniging werden er alleen secund opinion uitgevoerd als het verschil groter was dan 10%
In ons geval was het verschil net geen 10%
Uiteraard mochten we wel een eigen taxateur laten komen maar onder de 10% verschil komt er geen secund opinion waar zij aan meewerken.

Het was kort door de bocht gezegd vandaag tekenen of no deal.

Jos

Chanmaster

Maar de bank zal ook een SO uitvoeren!

testertje

De bank kijkt alleen of je kredietwaardig bent.
Zij kijken niet of het huis wel de juiste waarden heeft.

Jos

Chanmaster

Dat is onjuist testertje, de bank is verplicht die taxatie te laten uitvoeren of anders gezegd, u moet die laten uitvoeren door een onpartijdig taxateur zodra u een hypotheek aanvraagt.

Walter van V

Ongelezen bericht door Walter van V »

Vandaag hebben wij dan ook met groten tegenzin en enige druk getekend
tja dan heeft u nog heel even bedenktijd om de zaak terug te draaien, wat ik zeker zou doen, of de aanvullende opmerking maken dat e.e.a getoetst zal gaan worden aangaande de koopsom. Een overeenkomst is ook bij de rechtbank een overeenkomst.

Als u geen gebruik gaat maken van de wettelijke bedenktermijn is er gewoon een overeenkomst tot stand gekomen , ook al is het boven de reeel waarde. Dit is altijd het probleem met dit soort situaties, zeker als er druk op gezet wordt (erg belachelijk overigens...wisten ze dit niet eerder dan??)
Volgens de brief van de woning bouw vereniging werden er alleen secund opinion uitgevoerd als het verschil groter was dan 10%
gelooft u alles wat zij beweren?? dit is gewoon een zakelijke overeenkomst die niet anders werkt dan andere koopovereenkomsten. Bent u het niet eens met de prijs gewoon niet kopen.
Een mooi voorbeeld was dat ik voor € 12.000 euro meer een ander huis had met 100 vierkante meters grond meer en een garagebox.
Verder was hier ook een serre en verbouwde badkamer/keuken bij.
mits te financieren is de keuze niet moeilijk dan toch??
Wij weten voor 100% zeker dat we via een rechter ons gelijk kunnen halen en aantoonbaar kunnen maken dat zij ons door haar toedoen schaden heeft berokkend.
daar heb ik dus twijfels bij tenzij u e.e.a. duidelijk schriftelijk als bezwaar kenbaar maakt op de voorlopige koopovereenkomst, en de andere partij daar voor mee tekent....(doen zij niet , kan ik u nu al voorspellen..). Overigens betekent dit wel dat u dus blijkbaar bereid bent minimaal 2 jaar te gaan procederen hiervoor....(geschatte advokaatkosten regio 10.000,-??, en een rechtsbijstandsverzeekring accepteert dit waarschijnlijk niet als risico want u wist al dat het scheef zat voor u tekende...) en gelijk hebben en gelijk krijgen zijn nog steeds 2 verschillende dingen, ook in NL...

Mijn advies: nooit dit soort transacties onder druk accepteren!!
Ik zou die woningbouwvereniging laten stikken, en elders naar een koophuis kijken als u graag wilt kopen.
De extra kosten en de stress wegen niet op tegen het woongenot of het voordeel niet te hoeven verhuizen.

Jonjo

Ongelezen bericht door Jonjo »

U en andere mensen in de straat zijn geen taxateur. Vandaar.

Miss M

Ongelezen bericht door Miss M »

Een bank laat i.d.d. een taxatie uitvoeren bij het afsluiten van een hypotheek, maar laat de marktwaarde vaststellen bij verkoop en gedwongen verkoop. Dus niet de waarde van de woning zonder de door u gedane aanpassingen.

Als het verschil zo groot is, kunt u toch beter wel zelf een taxatie laten doen? Zoiets kost zo'n 300-400 euro, dat heeft u dan toch zo terug verdiend?

Gesloten