LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] valse voorlichting hypotheek adviseur

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
buddy
Berichten: 29
Lid geworden op: 09 jun 2005 15:01

valse voorlichting hypotheek adviseur

Ongelezen bericht door buddy »

Een paar weken geleden hebben wij een hypotheek adviseur in de arm genomen om ons te laten voorlichten over verschillende soorten van hypotheken. Wij hadden een week voordat de man bij ons thuis kwam alle benodigde kopietjes naar hem toegestuurd. Na de door ons gekozen hyphoteek berekening zijn we vol goede moed op zoek gegaan naar een huis. Na een tijdje vonden wij het huis van onze dromen en hebben weer contact opgenomen met de adviseur. Hij zou de hypotheek in orde maken en ons de berekening van de hypotheek via de pc door sturen. Wat een schrik toen deze berekening vele malen hoger was dan de berekening die hij bij ons thuis had doen voor komen. Ik heb direct contact met hem opgenomen en hem aan gesproken op valse voorlichting. Ons droomhuis werdt een luchtkasteel. Gelukkig hadden wij nog niets getekend ook het voorlopige koopcontract van het huis niet. Want daar kan je alleen nog maar vanaf als de bank je de hypotheek niet geeft. En wij hadden deze hypotheek wel gekregen, alleen was hij dan veel hoger als dat wij wilde.

Achteraf bedacht hadden wij met meerdere adviseurs in zee moeten gaan. Niet handig van ons dat is zo, maar bij deze misschien een waarschuwing voor een ander.

Buddy

Xpert
Berichten: 463
Lid geworden op: 27 aug 2005 15:54

Re: valse voorlichting hypotheek adviseur

Ongelezen bericht door Xpert »

Hoi Buddy,

Was deze adviseur aangesloten bij een of andere brancheorganisatie?

Kijk anders even of deze adviseur als erkend hypotheekadviseur staat ingeschreven. http://www.erkendhypotheekadviseur.nl/

Mogelijk kan je dan je ongenoegen over deze adviseur daar kwijt.

Maar er is er hoop voor een ieder. Het parlement is voornemens binnenkort een wet aan te nemen die vanaf half november in werking zal treden; Wet Financiele Dienstverlening (Wfd). Wanneer deze wet in werking treedt mogen er alleen nog hypotheekadviezen worden gegegeven door personen die daar een vergunning voor hebben. De vergunning wordt alleen dan verstrekt wanneer er aan bepaalde opleidingseisen wordt voldaan en er voldoende onafhankelijk is gewaarborgd..

Er is echter wel één verschil. Bankmedewerkers staan indirect onder toezicht van deze wet. Bankmedewerkers die complexe financiele producten verkopen vallen onder het toezicht van de eigen bankinstelling. Bankmedewerker hoeven dus formeel geen vergunning aan te vragen. Banken en haar medewerkers worden niet als onafhankelijke beschouwd daar zij vaak alleen de producten van hun eigen (bank)instelling kunnen of gaan aanbieden.

Adviseurs die niet onder toezicht staan van de eigen bankinstelling of verzekeringsmaatschappij en niet over een vergunning beschikken is het na inwerkingtreding van de Wfd verboden hypotheken en andere complexe financiele producten te verkopen.

De Autoriteit Financiele Markten(de AFM) houdt toezicht op deze wet. Bij overtreding zijn de boetes niet mals. De wet schrijft voor dat de gegeven adviezen "volledig" en niet misleidend mogen zijn. Volledig is misschien een ruim begrip maar de adviezen mogen niet misleidend zijn..

elize
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 sep 2005 01:24

Re: valse voorlichting hypotheek adviseur

Ongelezen bericht door elize »

Wij hadden een aantaal adviseurs verzocht een opgave te doen van onze mogelijkheden en de bijbehorende kosten. Een kwam er erg goed uit en gaf ook eerlijk aan als hij niet direct het antwoord wist op onze kritische vragen. Hij kwam er dan gewoon de volgende dag op terug. Hij is meerder keren bij ons thuis geweest en we hadden eigenlijk al besloten met hem verder te gaan. Toen vertelde hij dat hij weg ging bij het bedrijf waar hij werkte en wij niet met hem mee konden (hij ging zelfstandig werken met een aantal collega's) ivm zijn concurrentiebeding. Jammer en we hadden al wat minder vertrouwen in het betreffende bedrijf (waarom gingen een aantal adviseurs precies weg? We wisten alleen dat zij andere gedachten hadden over de bedrijfsvoering). Toen kwam de vervanger. Ik kan alleen maar zeggen dat hij nog niet binnen was en ik al wist dat we er van af zouden zien. Wat een ******** zeg! Vertelde allemaal leugens (helaas voor hem zijn zowel ik als mijn man behoorlijk wiskundig geschoold en kunnen dus redelijk rekenen). We hebben hem o.a. op de hoogte moeten stellen van belastingtechnische zaken gewezen op fouten in zijn berekeningen, etc.. We hebben aangegeven nog wat van ons te laten horen en hij is vertrokken. De volgende dag heb ik gebeld maar hij was niet bereikbaar, ook de drie dagen erna niet. Ik heb diverse malen verzocht te worden teruggebeld maar we hebben nooit meer iets van hem gehoord. Ik heb dit nog wel schriftelijk gemeld bij het bedrijf maar ook daar geen reactie op gekregen. We zijn dus blij dat we daar niet mee in zee zijn gegaan. Het bedrijf is trouwens redelijk bekend en we hadden er veel meer van verwacht. Mensen die minder op de hoogte zijn van alle zaken mbt een hypotheek kunnen hiermee dus flink in de problemen komen.

jippiep
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 okt 2005 22:24

Re: valse voorlichting hypotheek adviseur

Ongelezen bericht door jippiep »

Wij hebben ook zo'n adviseur gehad. Deze kwam uit Holten.
Hij heeft ons een veel te hoge hypotheek aangesmeerd (Bleek later). Hij kwam ook zo overtuigend over dat we hem echt vertrouwden. Dus zijn we met hem in zee gegaan.

Bij ons heeft het uiteindelijk tot een rechtzaak geleid omdat hij ons verkeerd heeft voorgelicht (wat we niet doorhadden) en zeer nalatig is gebleven. We hebben nu een boete boven ons hoofd hangen van 15.000 euro omdat we uiteindelijk ingebreke zijn gesteld.

Dit doe ik nooit meer!!! Ik heb er wel van geleerd!!

Ik hoop niet dat hij meer jongeren (zelf zijn we 23 jaar) zo te pakken neemt.

Trieste mensen hé. Bah

sjaan banaan
Berichten: 84
Lid geworden op: 09 sep 2004 21:23

Re: valse voorlichting hypotheek adviseur

Ongelezen bericht door sjaan banaan »

Veel hypotheekverstrekkers gaan er schijnbaar vanuit dat je niet hoeft te eten, geen auto hebt en ook geen hobbies etc etc. Kortom laat je niet gek maken en maak zelf ook de rekensom! Als ze zeggen u kunt max. 250.000 euro aan hypo krijgen wees dan gewoon verstandig en koop voor 200.000 iets.......... Vraag vrienden of familie die zelf hypotheek hebben om advies en of zij voor jou de calculaties van de hypoverstrekker eens kunnen narekenen en daarbij rekening houdende met kleine lettertjes en eigen ervaringen. Zo kon mijn man dus gelukkig ook veel beter rekenen dan een of andere sukkel van de hypotheker!! Maar ik zeg niet dat het allemaal oplichters zijn hoor, uiteindelijk hadden wij bij de Rabo wel een fijne adviseur. Misschien kwam dat ook wel omdat mijn man zelf al via internet een mooie calculatie had gedaan die inderdaad overeenkwam met die van de adviseur!! En had de beste kerel wel in de gaten dat hij de addertjes onder het gras niet moest vergeten te vermelden enzo

hildep
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 mei 2006 00:32

Re: valse voorlichting hypotheek adviseur

Ongelezen bericht door hildep »

hoi jippiep

ik ben geinteresseerd in je verhaal...
zou ik dit voor een reportage rond huizenkopen voor de viva mogen gebruiken?

buddy
Berichten: 29
Lid geworden op: 09 jun 2005 15:01

Re: valse voorlichting hypotheek adviseur

Ongelezen bericht door buddy »

Als iemand dit verhaal wil gebruiken voor een blad, wat is daar dan mis mee. Het is toch erg genoeg dat mensen worden beduveld. Ons heeft het geen geld gekost, maar het was wel een grote teleurstelling. Een paar weken lang op zoek naar je droomhuis en als je die dan hebt gevonden valt je droom in duigen. En de persoon die ons dat heeft aangedaan gaat op zoek naar de volgende klant.

Ps. ik ben de persoon die deze topic heeft geopend

Gesloten