LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] verborgen gebreken

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
R. WEHNES

verborgen gebreken

Ongelezen bericht door R. WEHNES »

Wij hebben op 26 juni 2001 een huis gekocht van NOORD HOLLAND NOORD MAKELAARDIJ. Na verloop van enkele maanden kwamen gebrek na gebrek tegen. Onder andere aardlekspanning wat in de keuken niet afvloeit, een verrot garagedak, wij troffen op zolder asbest aan, aan de buitenkant wat ook niet in het koopkontrakt vermeld stond. Van de makelaar krijgen wij weinig of geen hulp in deze zaken. Rechtsbijstand kan in principe ook niets voor ons doen omdat wij met bewijzen moeten komen, maar hoe kan je zoiets bewijzen wat je aan de buitenkant niet ziet. Want dat een garagedak in een half jaar zo verrot kan zijn gaat er bij ons niet in. Wie heeft er suggesties.

Caroline

Re: verborgen gebreken

Ongelezen bericht door Caroline »

Probeer de schade te verhalen op de vorige eigenaar, als koper ben je tegenwoordig beter beschermd tegen verborgen gebreken.

De verborgen gebreken in mijn huis werden overigens door de aankoopkeuring van Vereniging Eigen Huis aan het licht gebracht, en hun rapport was een ijzersterk wapen in de prijsonderhandelingen. Voor het geval je nog eens gaat verhuizen...

Jozee J

Re: verborgen gebreken

Ongelezen bericht door Jozee J »

op de eersteplaats de makelaar hier op aanspreken stellen en als hier niet met de makelaar uitkomt dat je wenden tot de stichting keurmerk voor makelaar.

R. Voorbach

Re: verborgen gebreken

Ongelezen bericht door R. Voorbach »

Makelaars, het beste is om er zo min mogelijk mee te maken te hebben, ze zijn alleen maar op uit om hun courtage te vangen en verder niets. Ik heb ook zo een geintje gehad bij de aankoop van mijn woning. 70% van de fundering was vernieuwd werdt veteld, nou mooi niet dus. Rechtzaak begonnen tegen de vorige eigenaar, wat ik na 3 jaar procederen wel gewonnen had, maar de beste man had geen rooie cent meer, dus je kunt fluiten naar je centen.
Zo werkt het rechtsysteem hier in nederland, je staat met je rug tegen de muur. Dus even slikken, diep ademhalen, en gewoon doorgaan met waar je mee bezig was.
De enige die er wijzer van geworden zijn, zijn de heren advocaten, die uurtjes krijg je alsnog gepresenteerd.
Sterkte.

lo

Re: verborgen gebreken

Ongelezen bericht door lo »

Ik heb ook alleen maar ellende met mijn makelaar(NVM!!!!) uit Haarlem Als iemand weet hoe je zo'n hork aan kunt pakken houd ik me aanbevolen Alvast bedankt

sandra

Re: verborgen gebreken

Ongelezen bericht door sandra »

Wij hebben ook problemen gehad met onze makelaar Noorlander en van Veen. Wij hebben een huis uit de verhuur gekocht, ons bad lekte, de ketel was niet goed enz, enz, maar wij konden (binnen de gestelde 4 weken) niets verhalen.

Robert

Re: verborgen gebreken

Ongelezen bericht door Robert »

Wij hebben vorige maand een huis gekocht, en na het wegbreken van planken op de zoldermuren en het zolderdak zagen we dat de balk waar de dakkapel op steunt is verzakt. Komt doordat deze balk uit 2 delen bestaat, en van enkele aannemers begrepen we dat alleen een prutser tot zulke wanprestaties in staat is. Schijnt een Klusjesman uit omgeving Hoofddorp te hebben gedaan.

Herstelwerk gaat ruim 3000 euro kosten (stutten oude balk en nieuwe balk laten plaatsen, meer niet!) en de verkoper zegt niet meer te weten wie het werk heeft gedaan in 2000. Betreft een woning uit 2000 dus het is allemaal recent. De makelaar wist van niets, en wij ook niet: niets te zien! De Rechtsbijstand hebben we ingeschakeld, en de woningbouwinspecteur van de gemeente zei dat sprake is van instortgevaar als een muurtje wordt weggehaald. En dat wilden we weghalen omdat het niet alleen prutswerk was (restjes hout) maar ook de zolder er verkleint door wordt.

Nu is het dus de vraag wat de term 'verborgen gebreken' inhoudt. We gaan uiteraard zoveel mogelijk proberen te verhalen op de verkoper, maar heeft iemand ervaringen/tips hierover?

De makelaar uit Nieuw-Vennep is gewoon ronduit slecht qua afhandeling en adviezen, en in dit geval ook wellicht een aan te spreken partij, dus daar komen we niet verder mee.

Is het 'recht' en de kopersbescherming een wassen neus?
Rondvragen bij Vereniging Eigen Huis en rechtswinkels leverde op dat men je weinig kans geeft. Is het echt zo triest gesteld met die voorwaarden?

Annelies

Re: verborgen gebreken

Ongelezen bericht door Annelies »

Wij hebben een gelijksoortig verhaal....Lekkend dak na een fikse hoosbui....een bijkeuken die blank kwam te staan en ineens een onverklaarbare stank in huis. De rioolbuis vertoonden gaten die gedicht waren met gips, en onder t huis vond men een niet afgesloten put, waar de stank dus vandaan kwam. We hadden net houten vloeren en tegels gelegd, dus alles moest er weer uit. Ook aan het dak waren we een hoop onkosten kwijt. Er werd als gebruikelijk gereageerd: wie eist bewijst, en veel verder zijn we niet gekomen. De verkopende partij bleek geen geld, en t kwam er op neer dat er van een kale kikker niks te plukken viel.
Helaas laat t rechtsysteem in dit land veel te wensen over.

Jaap

Re: verborgen gebreken

Ongelezen bericht door Jaap »

Neem nooit een aankoopmakelaar, allemaal weggegooid geld!!!
Bij een bestaand huis gewoon een keuring door de VEH laten uitvoeren, veel beter ook voor de prijsonderhandeling!

Kees

Re: verborgen gebreken

Ongelezen bericht door Kees »

Blijkbaar heb je met de aankoop van een tweedehands auto meer rechten dan bij de aankoop van een bestaand huis.
Wat zit die wereld hier krom in elkaar.

John

Re: verborgen gebreken

Ongelezen bericht door John »

2 woorden: Bouwkundig Rapport. (altijd doen bij oudere huizen)
VEH is geen garantie voor een goed huis.
De verkoper wil zijn huis kwijt voor zoveel mogelijk en schakelt een makelaar in. De makelaar weet ook niet alles; zeker niet alle gebreken want dat drukt de waarde voor de verkoper. Dus de verkoper zegt ook niet alles.

Over het dakkapel:
De makelaar zal niet met een breekijzer in de hand een bezichtiging uitvoeren...en zoals hierboven vermeldt; de verkoper houdt zijn mond wel.

Over het rechtssysteem:
In dit land is het gelukkig juist zo dat je iemand zijn schuld moeten bewijzen. Anders kan jij of ik zo aangeklaagd worden en zonder bewijs ben je de klos.

Philipine Vinke

Re: verborgen gebreken

Ongelezen bericht door Philipine Vinke »

aankopen?
Als koper van een woning heb je de plicht om je goed te informeren. Heb je achteraf klachten, dan zal een rechter altijd vragen wat jij als koper hebt gedaan om je zo goed mogelijk te informeren.
Wat kun je doen om je zo goed mogelijk te informeren?
-een aankoopkeuring
-onderzoek van titels (bewijs van eigendom)
-kadastraal onderzoek
-bodemonderzoek
-etc.
Mijn mening is: dit kun je als leek niet allemaal zelf. Je hebt geen routine en weet niet waar je moet beginnen.
Schakel dus wel een makelaar in, maar dan wel een goede.
(Dit advies kun je op waarde schatten: ik ben makelaar)
Voor een gratis second opinion of advies kun je terecht op www.koopeendroomhuis.nl

Meisje

Re: verborgen gebreken

Ongelezen bericht door Meisje »

Mensen,

Neem alsjeblieft contact op met de juridische afdeling van de vereniging Eigen Huis. Zij kunnen in jouw specifieke geval aangeven wat je het beste kan ondernemen. Stel in ieder geval je makelaar aansprakelijk voor de eventuele schade. Want je hebt van de makelaar gekocht en hebt niets te maken met de vorige eigenaar.

GJ

Re: verborgen gebreken

Ongelezen bericht door GJ »

Ik ben ontzettend blij dat ik een bank heb die me zelfs na de koop nog heeft kunnen afhelpen van het koopcontract (geen finaciering mogelijk). We ontdekten gebreken achteraf...

Makelaars maken onderling afspraken om gebreken te verdonkermanen en spelen onderling spelletjes mbt prijsafspraken. Dit zijn de trieste ervaringen die ik en mijn vriendin hebben na 3 pogingen tot koop.

Uiteindelijk zijn we gaan huren. De beste beslissing op financieel die we genomen hebben!

Mevrouw vink preekt voor eigen parochie, laat je voorlichten door VEH, je bank en zoek het internet goed door op info. Bij een bestaand huis ALTIJD vooraf de benodigde keuringsrapporten laten opstellen. Better safe than sorry...

Steintje

Re: verborgen gebreken

Ongelezen bericht door Steintje »

Wij hadden een prachtig keurings rapport.Van Ooms makelaars
alles o.k. dachten wij.Maar de 2 schoorstenen bleken lek,
en een gat in de slaapkamerdeur hadden we zelf gedaan,zei
de makelaar,terwijl zij dat niet kon bewijzen.De schoor- stenen waren gerepareerd volgens haar,het was nieuwe lekkage.Zo zie je maar dat je een makelaar nooit kan vertrouwen.En dat een keuringsrapport geen fluit uitmaakt.
Je kan misschien nog het beste een degelijke aannemer als vriend proberen te krijgen,die heeft meer kennis in huis
dan een leek.

DB

Re: verborgen gebreken

Ongelezen bericht door DB »

Ik heb een bouwkundig rapport laten maken door een bevriende aannemer van mijn vriend (die zelf ook bouwkundige is). Zo iemand is tenminste te vertrouwen en ik heb een veilig gevoel over de staat van mijn huis. En het heeft me ook nog eens niks gekost!

Sandra

Re: verborgen gebreken

Ongelezen bericht door Sandra »

Een makelaar is geen bouwkundige, zoals vaak gedacht wordt. Hij inspecteerd alleen op visuele zaken. Een aanvullende bouwkundige keuring kan geen kwaad. Ik ben alleen niet zo te spreken over VEH. Die zijn vaak erg kortzichtig en soms nog juridisch onjuist. Maar waarom de makelaar in een kwaad daglicht stellen? Leer mij die kopers kennen die rustig (veel) meer dan de waarde willen betalen en wat de makelaar dus adviseert.....U begrijpt ik ben wel goed geholpen door een NVM- makelaar.

Algemeen

Re: verborgen gebreken

Ongelezen bericht door Algemeen »

Laat het huis dat u op het oog heeft altijd keuren door
WWW.KWZ.DDS.NL

Gast

Re: verborgen gebreken

Ongelezen bericht door Gast »

voor R. WEHNES
even nog een ractie over die asbest in het dak, bij ons zit er ook asbest in het dak , maar dat staat (zoals het hoort) wel tien keer in het koopcontract. als dat er bij jullie niet instaat , en het zit aan de buitenkant , dan kun je de verkoper aansprakelijk stellen. als het de eerste koper is , dan moet het in de bouwtekeningen ed staan dat er asbest inzit, als het niet de eerste koper is , zou je eens kunnen kijken of je mischien zijn koopakte van destijds kunt opvragen , om te kijken of het daar in vermeld staat.vraag desnoods bij de gemeente gegevens op over de bouwmaterialen of bij de aannemer van destijds. succes!!!

dorus

Re: verborgen gebreken

Ongelezen bericht door dorus »

De verkoper heeft een meldingsplicht
de koper een onderzoeksplicht
De meldingsplicht is sterker dan de onderzoeksplicht

Een verborgen gebrek is verkoper niet aansprakelijk voor.
Het was ook voor verkoper verborgen (tenzij u het tegendeel kan bewijzen)
Laat daarom een technische keuring uitvoeren!

Bespreek dit met een goede makelaar
www.bestekeusmakelaar.nl

Gesloten