LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] verborgen verbreken met mondelinge koopovereenkomst

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
Mendy83

verborgen verbreken met mondelinge koopovereenkomst

Ongelezen bericht door Mendy83 »

Ik was tot vorige week bezig met het kopen van een huis, ik had een mondelinge overeenkomst voor de koop van dit huis en afgesproken was dat ik het koopcontract zou ondertekenen na uitslag van de bouwtechnische keuring. Tijdens deze keuring werd mij als koper geadviseerd om een extra funderingsonderzoek te plaatsen, welke ik gedaan heb. Het bleek dat het grondwater stelselmatig te laag stond en de fundering aan het rotten was, deze moest binnen 10 jaar vervangen worden. Uiteraard heb ik hierna van de koop afgezien. Maar nu blijkt dat de verkopers en de verkopend makelaar van de funderingsproblemen af wisten. De riolering is namelijk 2 jr geleden in de betreffende straat vervangen en de gemeente heeft destijds de eigenaren van de straat aangeboden om een nieuwe fundering te leggen voor een kleine vergoeding omdat de huizen gingen zakken en scheuren.
Ik heb nu tussen de 800 en 1000 euro aan kosten gemaakt voor de bouwtechnische keuring, het funderingsonderzoek, mijn aankoopmakelaar en het taxatie rapport. Kan ik deze verhalen op de verkopers / verkopend makelaar?

stofzuigertje

Re: verborgen verbreken met mondelinge koopovereenkomst

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Door de keuring heeft U geen miskoop en vooraf informeren of er via plaatselijke klant iets bekend is... of bij buren is ook mogelijk zonder kosten.

Vooraf vragen of er dingen bekend zijn zou beter geweest zijn want dan had U dit op verzwijgen bekende info wel kunnen claimen.
Als het dus bij de huidige eigenaar bekend was, en de verkopende makelaar ook kunt U een claim proberen....
Helaas moet U dan bewijs leveren dat het vooraf bekend was, en dit onderzoek dus eigenlijk gezien het achteraf noodzakelijke bodem onderzoek overbodig was want ze wisten de uitslag al.

Ik hoop dat U een rechtsbijstandsverzekering heeft want anders kan deze claim duur worden...
Dreigen met inschakelen rechtsbijstand verzekeraar is meestal voldoende ter voorkoming extra kosten voor verkopende partij.

Mendy83

Ongelezen bericht door Mendy83 »

Ik heb inderdaad een rechtsbijstand verzekering en ik ga aankomende week aanvullende informatie bij de gemeente opvragen en het bedrijf dat de fundering goedkoop zou herstellen.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dit is iets dat het beste kunt bespreken met je rechtsbijstandverzekering.

marcel75

Ongelezen bericht door marcel75 »

Van een verborgen gebrek kan in dit geval nog geen sprake zijn omdat er juridisch gezien nog een koopovereenkomst gesloten is. Deze komt namelijk alleen tot stand door ondertekening van een schriftelijke koopovereenkomst.

De kosten die u nu gemaakt hebt zijn kosten waar u rekening mee moet houden om aan uw onderzoeksplicht te voldoen. Als koper heb je namelijk een verregaande onderzoeksplicht waarvan de kosten voor je eigen rekening komen. Deze kunt u dus niet verhalen op de verkoper en/of de makelaar.

Nogmaals: verhalen van kosten is ook niet mogelijk omdat er nog geen overeenkomst was.

Een beetje jurist bij een rechtsbijstandverzekering zal dit moeten kunnen weten/zeggen.

aankoopmakelaar

Ongelezen bericht door aankoopmakelaar »

.
Laatst gewijzigd door aankoopmakelaar op 16 nov 2009 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Sjors_B

Ongelezen bericht door Sjors_B »

Bij dit voorstel om de kosten te laten betalen, doe je dan natuurlijk het aanbod om het onderzoeks rapport te overhandigen. Kan de verkoper het gebruiken. Voor die tijd dus nooit iets afgeven.

Gesloten