LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wie heeft ervaring met KoopGarant?

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
G. Ruitenberg
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 jun 2006 19:40

Wie heeft ervaring met KoopGarant?

Ongelezen bericht door G. Ruitenberg »

Ik heb wel interesse in een nieuw te bouwen appartement. Het ziet er er mooi uit en de prijs bevalt mij ook. Toen ik informatie ging opvragen bij de corporatie die het plan ontwikkelt bleek dat hierop de voorwaarden van KoopGarant van toepassing zijn.
Je koopt het appartement dan met 15% korting t.o.v. de marktprijs (zeggen ze). Dat betekent ook dat als je het appartement ooit weer wilt verkopen, dat je het dan weer aan hen moet verkopen en dat de winst (boven deze marktprijs) gedeeld wordt. Stel dat het verlies oplevert dan wordt dat ook gedeeld. (Maar zullen de prijzen eerder stijgen of dalen?)
Als je binnen 3 maanden geen nieuwe koper hebt gevonden dan koopt de corporatie het gegarandeerd van je terug. Maar tegen welke prijs?

Wat denken jullie van deze constructie? Het maakt mij nogal onzeker. Het appartement is van mij maar de corporatie bepaalt wat er gebeurt als ik het zou willen verkopen.
Wie heeft er ervaringen mee, positief (gegarandeerde verkoop) of negatief (verplicht inleveren van een deel van de verkoopwinst?).
groeten,

Guus Ruitenberg

jeanet
Berichten: 47
Lid geworden op: 08 jan 2005 17:49

Re: Wie heeft ervaring met KoopGarant?

Ongelezen bericht door jeanet »

Het woordje moet zou ik niet vertrouwen.geen ervaring.maar als jij er jaren woont en je kunt een veel betere koper krijgen hang je

JBnl
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 apr 2006 12:27

Re: Wie heeft ervaring met KoopGarant?

Ongelezen bericht door JBnl »

Nou ik heb zelf momenteel ook een huis onder koopgarant gekocht en het is als het volgende.

Men krijg bv 15% korting op de aankoop waarde, deze 15% komt dan ook weer terug bij de verkoop. Het is namelijk zo jij neemt zelf een makelaar in handen en de in mijn geval de woningbouw. Zij laten de woning taxeren en jouw eigen makelaar. Maar die 15% winst deling is alleen op de woning zoals ie werd opgeleverd, dus dingen die je zelf hebt gedaan die waarde toevoegen aan de verkoop is de winst daarvan 100%. Een rekensom:
Huiswaarde 200.000 10 % korting 180.000.

Jij bied je woning te koop aan:
Jouw makelaar taxeert de waarde op 220.000 waarbij 10.000 komt door de dingen die je zelf hebt aangebracht zoals bv keuken dakkapel enz.

Dus kaal zoals ie opgeleverd werd is de waarde 210.000 dus 10.000 euro winst, daarvan is 85% voor jouw. De overige 10.000 is voor 100% voor jouw.

Het heeft voordelen en nadelen, maar je mag zelf een makelaar in de hand nemen dus je krijgt over het algemeen een goeie marktprijs.
Voordeel je bent je huis binnen 3 maanden kwijt.

Kijk hier ook maar eens : http://www.koopgarant.com/

teddio
Berichten: 23
Lid geworden op: 30 jan 2006 12:07

Re: Wie heeft ervaring met KoopGarant?

Ongelezen bericht door teddio »

Ik denk dat koopgarant er in verschillende vormen is.Wij kunnen op dit moment onze huurwoning kopen met koopgarant Wij krijgen 25 % korting op de koopsom.Dat is ook altijd de prijs die je terug krijgt van de woning bouwvereniging.Ik heb na het lezen van de brochure grote twijfels ik denk dat de woningbouwvereniging het hartste lacht.Ik ga hun huis onderhouden en bij verkoop dus nieuwe taxatie, delen ze in de winst. Ze delen ook als er verlies is.Op het moment zie ik niet zoveel vermogensopbouw bij eigen huizenbezitters om mij heen ik draai ook gewoon voor de kostenkoper op die moet ik eerst terug zien te verdienen.Wij zijn verplicht bij nhg te financieren,vanmorgen in de telegraaf een stuk erover gelezen.Ik ben bang dat veel kopers van huurwoningen met een schuld blijven zitten een nieuwe keuken een dakopbouw, ik denk niet dat dat geld eruit komt.Er staan op dit moment heel wat huizen te koop.

JBnl
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 apr 2006 12:27

Re: Wie heeft ervaring met KoopGarant?

Ongelezen bericht door JBnl »

Nou ik moest ook met NHG maar dat er mooi vanaf gelult, kortom ik heb geen NHG. En ik heb ook maar 10% korting gehad.
Maar er vinden dan 2 taxatie's plaats. Eentje zoals je de woning nu koopt en eentje zoals hij is na aanbouw van bv uitbreiding nieuwe keuken enz...
Maar ik weet niet hoe dat precies bij jullie woningbouw is.
25% is veel korting idd ja... Je moet het zelf overwegen.
Maar verplicht via NHG is onzin... Die heb ik er ook namelijk zelf afgekregen door hun een rekensom voor te leggen dat het voor mij ongunstig was.

JBnl
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 apr 2006 12:27

Re: Wie heeft ervaring met KoopGarant?

Ongelezen bericht door JBnl »

hier kun je het een en ander vinden:

http://www.koopgarant.com/

Let wel op niet elke geld verstrekker gaat met Koopgarant in zee !!!

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Wie heeft ervaring met KoopGarant?

Ongelezen bericht door SJZ »

Maar verplicht via NHG is onzin... Die heb ik er ook namelijk zelf afgekregen door hun een rekensom voor te leggen dat het voor mij ongunstig was.
'k Ben benieuwd waarom dat voor jou ongustig was, in het algemeen is het zo dat je met NHG minder rente betaalt.

JBnl
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 apr 2006 12:27

Re: Wie heeft ervaring met KoopGarant?

Ongelezen bericht door JBnl »

nou dat was in mijn geval niet zo, en met NHG kreeg ik minder geleend, en dan moest ik gebruik maken van een lening van de gemeente dus stukken duurder was.
En goed zoeken naar een geld verstrekker kwam ik op de zelfde rente uit als met NHG. Dus uiteindelijk was het beter voor mij.
Dit was vorig jaar dan toen de rente heel erg laag was.

teddio
Berichten: 23
Lid geworden op: 30 jan 2006 12:07

Re: Wie heeft ervaring met KoopGarant?

Ongelezen bericht door teddio »

Als ik nu op de site kijk van nhg gaan ze uit van 6% rente bij het uitrekenen van de hypotheek die je kan krijgen,dat lijkt mij best veel de indicatieprijs voor onze woningen is 205,000 euro kosten koper een hypotheek van + - 230,000euro .Met koopgarant is de prijs voor de bewoner 153,750 euro kk.Dat is ongeveer een hypotheek van + - 170,000 euro.Bij terugverkoop aan de woningbouw krijg ik de 153,750 euro terug .Dan kijken ze welke winst er gemaakt is op de prijs van 205,000 euro en daar krijg ik de helft van.Echte woningverbeteringen krijg ik 100%.Deze woningen zijn 15 jaar oud dus de ketel is ook aan vervanging toe en een nieuwe keuken hebben we over 5 jaar recht op als we blijven huren.Ik denk dat een nieuwe keuken gewoon onder onderhoud valt en de ketel ook, dus niet onderwoning verbetering dat wil ik allemaal eerst goed navragen.Een opbouw of een erker of aanbouw zullen er wel ondervallen.Maar gaan de huizenprijzen nog zoveel omhoog dat de kopers in onze straat dat er nog uit zullen halen?Ik heb eerder het idee dat ze weer zullen gaan zakken als de plannen van de regering doorgaan.Denk maar aan renteaftrek .Er moeten nu al zoveel mensen verplicht hun huis verkopen omdat ze niet meer rond kunnen komen,er blijven er veel met een schuld zitten,als de rente s gaan stijgen vallen er nog meer slachtoffers.In het folder staat ook dat je lagere woonlasten krijgt,dat verbaast me ik moet zorgen voor het onderhoud van de woning ik moet verzekeringen afsluiten anders sta ik na het eventueel wegvallen van het salaris van mijn man op straat, en ik moet onroerende zakenbelasting gaan betalen ,wat dit jaar voor huurders is afgeschaft,die kostendaling voor ons zal dus anders uitgelegt moeten worden.Het enige positieve wat ik er in zie is dat het huis weer makkelijk kwijt kan aan de woningbouw, en er niet maanden of jaren op een nu al overvolle woningmarkt mee hoef te leuren.

JBnl
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 apr 2006 12:27

Re: Wie heeft ervaring met KoopGarant?

Ongelezen bericht door JBnl »

idd maar bij mij gaat het om een nieuwbouw woning en bij jouw om een woning van 15 jaar oud.
Dus ik snap jouw ook wel in jouw situatie.

teddio
Berichten: 23
Lid geworden op: 30 jan 2006 12:07

Re: Wie heeft ervaring met KoopGarant?

Ongelezen bericht door teddio »

Ja inderdaad bij een nieuwbouw woning is het heel anders.Bij ons zit er allerlei onderhoud aan te komen door de leeftijd van de woningen.Daarnaast is er ook al bekent dat in dit wijk de rioleringen de komende jaren opgetrokken moeten worden omdat naar verwachting de grond 15 centimeter gaat verzakken. Ik heb een voortuin dus als het huis van ons is, zijn die kosten van aansluiting op de riolering vanuit huis, ook voor ons.Het stukje straat is dan op kosten van de gemeente natuurlijk.Maar ik denk dat de woningbouwvereniging die kosten ook ziet aankomen en denkt daar zijn we mooi van af als de mensen maar zo gek zijn om te kopen.Wij denken dat we met een nieuwbouwwoning ook beter af zijn,en gaan eens flink om ons heen kijken jullie veel plezier in het huis en bedankt voor de reactie.

haas92
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 nov 2006 20:55

Re: Wie heeft ervaring met KoopGarant?

Ongelezen bericht door haas92 »

Ik las op www.koopgaranthypotheek.nl ook veel informatie over koopgarant. NHG is niet verplicht met koopgarant. Je kunt bij verkoop je huis gewoon laten taxeren en wordt tegen de marktprijs.

Gesloten