LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] zelf een huis kopen

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
Toebie
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 okt 2005 12:16

zelf een huis kopen

Ongelezen bericht door Toebie »

Mijn vriend en ik waren leken op de huizenmarkt en startten wat betreft de aankoop van een woning. Wij hebben vorig jaar besloten eerst eens langs een aant. makelaars te gaan om te bezien wat zij ons kunnen leveren aan diensten. Na een aantal gesprekken hebben wij besloten om met een makelaar in zee te gaan. Deze gesprekken riepen bij ons geen goed gevoel op, we waren een van de zovelen...en lieten ze merken ook. We hebben met deze makelaar twee bezichtigingen gedaan, maar merkten al snel dat wij zelf meer kritisch waren over de staat van het huis en de vraagprijs dan de makelaar. Wij hebben op dat moment de overweging gemaakt om ons eerst goed te verdiepen in de huizenmarkt, funda!!, wetgeving e.d., om vervolgens zo zelf verder op zoek te gaan.

Zo gezegd zo gedaan, eigenlijk.....Wij hebben zelf de bezichtiging van ons droomhuis gedaan. We hebben wel bouwtechnisch laten keuren voordat we een bod zouden doen en zijn zelf de onderhandeling ingegaan. Dit alles met een postitief resultaat. want let wel op, ook de verkopende partij-makelaar moet je juist voorlichten over de woning. Het aankopen van onze eigen woning is zo goed bevallen, je hebt zelf de controle, dat we het niet anders zullen doen in de toekomst.

Xpert
Berichten: 463
Lid geworden op: 27 aug 2005 15:54

Re: zelf een huis kopen

Ongelezen bericht door Xpert »

Was de z.g. aankopende makelaar een makelaar die was aangesloten bij een branchorganisatie als de NVM, LMV, VBO...e.d.?

Zo ja, welke?
Laatst gewijzigd door Xpert op 15 okt 2005 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Toebie
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 okt 2005 12:16

Re: zelf een huis kopen

Ongelezen bericht door Toebie »

Beste Xpert,

Bij de aankoop van ons huidige huis was geen z.g. aankopende makelaar betrokken, wel een verkopende makelaar (van de andere partij).

Wellicht dat je vraag gericht is op de makelaar waarmee we eerder twee bezichtigingen gedaan hebben, maar niet tot koop zijn overgegaan. Deze persoon was aangesloten bij NVM en had een goede naamsbekendheid, tevens is hij bouwkundige. Wij hadden van hem meer verwacht qua kritische blik op huizen (waar wij de mankementen eerder zagen dan hij....) vandaar dat we eigenwijs dachten zelf beter te kunnen moeilijk doen, bieden/onderhandelen e.d. Dat was ook zo. We hebben onszelf heel wat euro's (geen makelaarscourtage!) bespaard op deze manier en een mooie nieuwe bank en tafel kunnen aanschaffen.

Katinka
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 okt 2005 08:42

Re: zelf een huis kopen

Ongelezen bericht door Katinka »

Wij hebben ook zelf de aankoop van ons huis gedaan; veel informatie opgezocht op internet en in boeken. Vooral het boek "eigen Huis" van de consumentenbond verschaft veel informaite. We waren ook leken op dit gebied.
Katinka

Xpert
Berichten: 463
Lid geworden op: 27 aug 2005 15:54

Re: zelf een huis kopen

Ongelezen bericht door Xpert »

Hoi Toebie,

Ik begrijp dat jij contact hebt gehad met de "verkopende" makelaar. Jouw opmerking "dat je meer van deze makelaar had verwacht" is gestoeld op een klassieke fout die veel kopers maken.

Je moet weten dat een verkopende makelaar de belangen dient te behartigen van zijn verkoper. Deze verkoper betaalt voor de dienstverlening van de makelaar. De opmerking dat "jij" waarschijnlijk meer van hem had verwacht heeft meer te maken met jouw verwachtingspatroon. Een verkopende makelaar moet op alle vragen die jij stelt eerlijk antwoorden. Maar je mag van een verkopende makelaar niet verwachten dat deze jou meer informatie verstrekt dan strikt noodzakelijk is om de woning aan jou te verkopen, behoudens informatie die hij op grond van de meldingsplicht aan jou dient te melden.

Als je meer van een gecertificeerde makelaar wil verwachten dan moet je zelf een makelaar aanstellen die jou kan adviseren en voor jou mag/kan onderhandelen. Maar ja, dat kost natuurlijk geld en dat willen kopers er vaak niet voor uitgeven. Als je de kosten voor een gemiddelde
dienst van een aankopende makelaar wil meefinancieren dan zijn de extra kosten enkele Euro's per maand
. Wel dien je je te realiseren dat deze kosten voor de volle duur van de hypotheek worden meegeteld en niet fiscaal aftrekbaar zijn.

Je opmerking omtrent de makelaar is dus niet helemaal juist. Maar deze fout maken wel meer kopers.

hera
Berichten: 296
Lid geworden op: 14 okt 2005 14:53

Re: zelf een huis kopen

Ongelezen bericht door hera »

Meestal bespaar je wel met een aankopend makelaar. Wij zien regelmatig "afmeldingen" van huizen en dan is er heus iets van de vraagprijs af, maar dan vinden wij vaak dat ze nog duizenden euro's teveel hebben betaald. En als het maar gaat om begeleiding bij een specifiek pand, kan je bij ons al voor 1750 ex btw terecht voor aankoop begeleiding. Dan doen wij de onderhandelingen, kijken wij of een bouwkundige keuring noodzakelijk is (en ja, onze makelaar klimt wel in de goten en kijkt onder de vloer). en begeleiden we de afhandeling mbt de notaris en overdracht.

Een particulier kan bijvoorbeeld bij het kadaster verkoopprijzen opvragen van andere huizen, maar dan heb je het moment van overdracht. En daar zit over het algemeen toch wel gemiddeld een half jaar en soms langer tussen. Dat geeft toch een vertekend beeld. En in het kadaster kan je afwerking en onderhoudstoestand niet zien. Wij hebben toegang tot systemen waarin ook foto's en uitgebreide beschrijvingen staan.

En we is in dit geval een NVM makelaar. Zij hebben toch nog het grootste deel van de markt in handen. Bovendien is NVM een kwaliteitslabel en zijn andere organistaties vaak marketinglabels..

elize
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 sep 2005 01:24

Re: zelf een huis kopen

Ongelezen bericht door elize »

Xpert: misschien eerst nogmaals goed de berichten lezen. Ik lees toch echt dat ze meer hadden verwacht van de makelaar die zijzelf in de arm hadden genomen, de aankopende makelaar dus. Toen dat na twee bezichtigingen niet was bevallen hebben ze besloten geen makelaar te nemen voor de aankoop van hun huis maar het zelf te doen. Dat laatste is ze erg goed bevallen. Toen hadden ze dus alleen te maken met de makelaar van de verkopende partij, de verkopende makelaar dus. Over die makelaar heb ik niets gelezen, niet positief en niet negatief. Deze mensen waren duidelijk teleurgesteld in die "goede en bij de juiste organisatie aangesloten" aankopende/hun makelaar.

Je opmerkingen over het stukje zijn dus niet helemaal juist. Maar ja, makelaars steken niet graag de hand in eigen boezem en die fout maken wel meer makelaars. :lol:

Xpert
Berichten: 463
Lid geworden op: 27 aug 2005 15:54

Re: zelf een huis kopen

Ongelezen bericht door Xpert »

Elize,

Ik weet niet wie er goed kan lezen maar in het tweede bericht van Toebie staat toch duidelijk dat er geen aankopende makelaar in het spel was.
Bij de aankoop van ons huidige huis was geen z.g. aankopende makelaar betrokken, wel een verkopende makelaar (van de andere partij).

elize
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 sep 2005 01:24

Re: zelf een huis kopen

Ongelezen bericht door elize »

En dat bedoel ik dus: uiteindelijk hebben ze bij de aankoop van hun huidige huis geen makelaar genomen omdat ze dus eerst een aankopende makelaar hadden (met wie ze twee bezichtigingen deden) die niet beviel en zijn ze dus hun huidige huis gaan kopen zonder eigen/aankopende makelaar.

Quote:
Wellicht dat je vraag gericht is op de makelaar waarmee we eerder twee bezichtigingen gedaan hebben, maar niet tot koop zijn overgegaan. Deze persoon was aangesloten bij NVM en had een goede naamsbekendheid, tevens is hij bouwkundige. Wij hadden van hem meer verwacht qua .......

Er was dus in eerste instantie WEL sprake van een aankopende makelaar en daar gaat dit item over. Toebie schrijft over de verkopende makelaar alleen maar:

ook de verkopende partij-makelaar moet je juist voorlichten over de woning.

Verder niets positiefs of negatiefs over de verkopende makelaar.

Jij vat haar stukje duidelijk op als kritiek richting de verkopende makelaar maar het hele verhaal gaat dus over de aankopende makelaar waar ze niet verder mee zijn gegaan.

Wellicht kan Toebie alles nog eens toelichten als het je nu nog niet duidelijk is. :wink:

Xpert
Berichten: 463
Lid geworden op: 27 aug 2005 15:54

Re: zelf een huis kopen

Ongelezen bericht door Xpert »

Toebie,

Help ons uit de brand, want het gaat weer nergens over!!!

Had je nu wel of niet in eerste instantie een "aankopende makelaar"?

elize
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 sep 2005 01:24

Re: zelf een huis kopen

Ongelezen bericht door elize »

Volgens mij gaat het er niet om of er in eerste instantie wel of niet sprake was van een aankopende makelaar (of hoe je de makelaar noemt waarmee Toebie de eerste twee bezichtigingen deed) maar gaat het om de vraag of Toebie kritisch/ontevreden was over de aankopende of verkopende makelaar. De kritiek was dus, zoals ik de tekst lees, gericht op de makelaar waarmee ze de eerste twee bezichtigingen deed. Die heeft ze dus uiteindelijk niet genomen als aankopende makelaar. Er was dus geen sprake van kritiek op een verkopende makelaar. Toebie geef aub aan wat je bedoelde want iemand begrijp iets niet. Wie dat is willen we graag duidelijk hebben. :D

hera
Berichten: 296
Lid geworden op: 14 okt 2005 14:53

Re: zelf een huis kopen

Ongelezen bericht door hera »

Ze had uiteindelijk geen aankopend makelaar omdat ze over de service van de makelaar die ze in eerste instantie in de arm hadden genomen niet tevreden waren. Ik vraag me af wat voor een opdracht jullie met de goede man hadden? Bij ons heb je of een opdracht voor een aankooptraject dus ben je courtage verschuldigd gedurende de looptijd van de opdracht ongeacht of je t uiteindelijk zelf regelt. Of voor een bepaald object..

En sommige huizen kan je misschien ook wel makkelijker zonder aankopend makelaar kopen. Een bijna nieuwe huis bijvoorbeeld, daar zit vaak weinig marge in..

elize
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 sep 2005 01:24

Re: zelf een huis kopen

Ongelezen bericht door elize »

Zo las ik het verhaal dus ook Hera, niet tevreden over de eerste makelaar die ze in de arm hadden genomen. Ik beschouw dit maar als een aankopende makelaar want het was de bedoeling dat ze hem in de arm namen voor de zoektocht en aankoop van een huis. Ook vroeg ik me af hoe ze weer van de man was afgekomen, bij de meeste makelaars ga je of wel of geen opdracht aan met dus wel of geen kosten.

hera
Berichten: 296
Lid geworden op: 14 okt 2005 14:53

Re: zelf een huis kopen

Ongelezen bericht door hera »

Dat vroeg ik me dus ook af, van die kosten. Soms voelen wij ons erg genaaid als je met iemand tig huizen af bent geweest en uiteindelijk kopen ze zelf wat aan. En ook heel soms sturen we evengoed een nota voor de diensten tot dan toe. (als we een getekende opdracht van zo iemand hebben). Maar ik moet ook zeggen dat we het er ook regelmatig bij laten zitten. Dan ben je zo klaar met zo iemand.

elize
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 sep 2005 01:24

Re: zelf een huis kopen

Ongelezen bericht door elize »

Ik dacht eigenlijk dat je altijd moest betalen, als je de opdracht intrekt of als je een huis koopt. Koop je een huis zonder de makelaar (nadat je hem eerst wel een zoekopdracht hebt gegeven) dan moet je toch gewoon de kosten voor intrekken van de opdracht betalen?

hera
Berichten: 296
Lid geworden op: 14 okt 2005 14:53

Re: zelf een huis kopen

Ongelezen bericht door hera »

Officieel wel, maar de makelaar moet je wel een rekening sturen.. en als die dat verzuimen dan heb je mazzel.

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: zelf een huis kopen

Ongelezen bericht door NAK »

Kijk eens op deze site: http://makelaars.overzicht.nl/
Dan kan je thuis al een keuze maken uit woningen en makelaars.

Succes

radarfrans
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 nov 2005 16:03

Re: zelf een huis kopen

Ongelezen bericht door radarfrans »

Het is dus duidelijk: om een huis te kopen neem je geen makelaar maar een adsl-aansluiting zodat je zelf kunt zoeken en vinden. Verkopende makelaars moeten verborgen gebreken melden (zoals lekken of asbest), en met een eigenhuis-aankoopkeuring er bij zit je op rozen. Ook bij de notarissen kun je behoorlijk
shoppen
, het scheelt duizenden euro's.

hera
Berichten: 296
Lid geworden op: 14 okt 2005 14:53

Re: zelf een huis kopen

Ongelezen bericht door hera »

Verkopend makelaars moeten melden wat ze weten. Als iets verborgen zit en de eigenaar van de woning weet ook van niets... dan heb je ook niets. Een aankopend makelaar zou kunnen adviseren een bouwkundige keuring te doen bij een huis met een bepaald bouwjaar of een buurt met een bepaalde " smet" . Die weet uit ervaring wat er met vergelijkbare huizen mis kan zijn..

Maar als je als koper zelf een bouwkundige keuring laat doen, ben je waarschijnlijk per saldo goedkoper uit. Je keuring zal misschien iets durder zijn (sommige makelaars kunnen wel een kortingstarief bedingen) maar je hebt je makelaar weer niet te betalen.

Maar toch, met de fluctuerende markt zoals je die nu soms hebt, is voor de onderhandeling een aankopend makelaar toch wel erg prettig hoor.

misterfigo
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 nov 2005 02:38

Re: zelf een huis kopen

Ongelezen bericht door misterfigo »

...
Laatst gewijzigd door misterfigo op 18 nov 2005 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten