LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ervaring met studiekosten opgeven bij de belasting

Problemen met jouw opleiding of ervaringen? Bespreek ze hier.
greet65
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 jun 2009 21:15

ervaring met studiekosten opgeven bij de belasting

Ongelezen bericht door greet65 »

hallo studenten en bijna afgestudeerden.

wie van jullie moet zelf de studie betalen en heeft dat kunnen aftrekken van de belasting?
Ik weet dat er een drempel is van 500 euro en dat je bonnetjes moet bewaren.
Maar heeft iemand dit al een keer gedaan,gaf het nog problemen.

Ik moet het zelf betalen aangezien ik geen werkgever heb en ook geen uitkering krijg...

groetjes greetje

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: ervaring met studiekosten opgeven bij de belasting

Ongelezen bericht door kweenie »

Als je geen toelage of vergoeding krijgt voor de studiekosten, dan kun je de kosten zonder problemen van je inkomen aftrekken. Maar als je nauwelijks inkomen hebt (je schrijft dat je geen werkgever hebt), dan heb je ook nauwelijks een inkomen om de kosten vanaf te trekken. En het fiscaal voordeel is dan misschien ook erg klein.

Houd er wel rekening mee dat het alleen om de directe kosten voor de studie zijn, want reiskosten etc. zijn niet aftrekbaar.

greet65
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 jun 2009 21:15

Re: ervaring met studiekosten opgeven bij de belasting

Ongelezen bericht door greet65 »

hoi,

eigenlijk heb ik wel een werkgever hoor..ik neem nu de verzorging e.d. van onze gehandicapte zoon voor eigen rekening.Als ik straks ga studeren dan veranderd dat natuurlijk en hebben we zorg nodig.
Ik heb dus wel inkomen via PGB.
Sorry,had daar niet zo snel aan gedacht..is ook zo een jonge werkgever,maar die betaald de studie in ieder geval niet.
In ieder geval alvast bedankt voor de info.

Greetje

sjorsie1982
Berichten: 213
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:27

Re: ervaring met studiekosten opgeven bij de belasting

Ongelezen bericht door sjorsie1982 »

Ik heb mijn studiekosten van de belasting afgetrokken in het laatste jaar, toen had ik geen studiefinanciering meer.

Het heeft alleen nut als je belasting betaald. Bij een fatsoenlijk salaris betaal je 42% belasting, dus je krijgt dan 42% terug, mits je belastbaar inkomen - aftrekposten ook nog in de 42% schaal vallen, anders is het gedeeltelijk 42% en gedeeltelijk geloof ik 35%.

Maar je moet dus wel belasting betalen, anders heeft het totaal geen nut.

Reet
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 jul 2009 17:01

Re: ervaring met studiekosten opgeven bij de belasting

Ongelezen bericht door Reet »

hallo, ikzef heb geen inkomen, maar mijn man wel. Wij zijn dus fiscaal partners en als hij mijn studie betaalt is het dan wel mogelijk om het aftrekbare deel terug te krijgen? Weet iemand dat toevallig?

groetjes Rachel

sjorsie1982
Berichten: 213
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:27

Re: ervaring met studiekosten opgeven bij de belasting

Ongelezen bericht door sjorsie1982 »

Ja, je kan de aftrekposten vrij verdelen tussen je fiscale partner en jezelf. Verdeel het zo, dat je het maximale terug krijgt. Er zijn geen regels aan het verdelen verbonden.

Gesloten