Ik doe bij deze graag een beroep op een ieders juridische kennis inzake 2 geschillen die wij hebben met het NTI. Ik begin met het eerste geschil.
Mijn vrouw heeft een HBO studiejaar afgesloten bij het NTI en betaald deze in maandelijkse termijnen. Als oud cursiste krijgt zij hiervoor diverse kortingen. Er zijn een aantal maanden verstreken na aanvang van de studie als zij van het Incassobureau (de Inkasso-Unie) een schrijven ontvangt waarin aangegeven wordt dat zij een termijn niet zou hebben voldaan. Daar deze termijn weldegelijk betaald is is het voor ons ook niet moeilijk om dit bij het NTI aan te tonen. Het NTI erkend de fout en beloofd dit recht te zetten. Weer verstrijken er een paar maanden en met nog 4 maanden betalen te gaan krijgt mijn vrouw ineens (zonder enig schrijven vooraf) van het inkasso-unie een vordering. Hierin worden de resterende maandtermijn én alle verstrekte kortingen teruggevorderd. Als wij naarvraag doen naar het waarom krijgen wij als antwoord te horen dat het NTI, volgens de algemene voorwaarden, het recht heeft om verstrekte kortingen terug te vorderen in geval van een inkassoprocedure. Wij staan perplex want de inkassoprocedure waar het om gaat is die waarvan wíj aangetoond hebben dat deze niet terecht is. Wij gaan met deze vordering niet akkoord en dienen een protest in. We krijgen echter alleen maar te horen dat de kortingen worden teruggevorderd omdat we bij het incassobureau geplaatst waren, iets waarvan de NTI zelf heeft toegegeven dat dat niet correct was. Ze gaan daarbij verder en vragen dus het volledige openstaande bedrag terug. Terwijl het heen en weer van deze procedure loopt (en deze loopt nog steeds) hebben wij de normale maandtermijnen voldaan binnen de gestelde tijd. De NTI wil echter niet toegeven dat zij fout handelen door de aan ons verstrekte kortingen terug te vorderen omdat de grond van deze vordering een fout ven het NTI zélf is geweest. Inmiddels zijn we een jaar verder en is sinds kort de vordering overgegeven aan het NIB. Ook bij hun heb ik bezwaar gemaakt tegen deze vordering maar krijg als enige reactie een dreiging dat binnenkort een deurwaarder op bezoek zal komen. Ik ga verder met probleem 2.
Ruim een jaar terug twijfelde mijn vrouw of ze al dan niet alsnog een HBO opleiding bij het NTI zou gaan volgen. Dit is in de beginfase van de problematiek met die andere opleiding. Uiteindelijk besteld ze de cursus maar annuleerd hem weer. Ze neemt contact op met haar studiebegeleidster van de andere opleiding en verteld aan haar dat ze de opleiding toch graag wilt gaan doen. Van haar Studiebegeleidster krijgt ze echter te horen dat zij de studie niet mág volgen zolang de inkassoprocedure van de andere opleiding nog duurt. De studie begeleidster geeft hierbij zelfs nog aan dat mijn vrouw zelf maar moet aangeven wanneer ze de opleiding denkt te gaan volgen. Daar mijn vrouw verbolgen is hierover annuleert zij met een "Laat dan maar" de opleiding. Wij zijn echter hoogst verbaast als nog geen twee weken later een pakket binnenkomt met de opleiding (een deel ervan) die mijn vrouw van het NTI niet mócht volgen. Het pakket komt met de eerste acceptgirokaarten. Op internet hadden wij ons inmiddels kundig gemaakt over de manier van doen van het NTI. Een voorbeeld van een mevrouw die een stiudie moet betalen van het NTI die zij wel toegezonden heeft gekregen, maar niet besteld heeft, brengt ons in vertwijfeling. Wat te doen? Zij mag de studie niet volgen, ze heeft de studie geannuleerd, maar volgens derden kun je het pakket ook niet terug sturen. Zodra het NTI echter met een nieuwe incassoprocedure begint maken wij wederom bezwaar en sturen het pakket alsnog retour. Het pakket komt ons rechtens niet toe om eerder genoemde redenen. Het NTI blijft echter halsstarrig vasthouden aan de vordering, ondanks onze veelvuldige protesten en bezwaren. Ook hier wordt alleen verwezen naar de algemen voorwaarden welke gelden voor een overeengekomen studie. Een studie welke wij vóór aanvang hebben geannuleerd, een studie waarvan het NTI zélf heeft aangegeven dat mijn vrouw die niet mocht volgen. Als enige redevoering geeft het NTI aan dat de cursus is aangevraagd onder een andere naam (ik wist niet dat mijn vrouw er meerdere had) en op een ander adres (wij hadden toen ook nog een postbus) en dat zij daarom onder een ander nummer is ingeschreven (een cursist wordt altijd 1 keer ingeschreven onder 1 cursistennummer waarbij altijd zo'n beetje het complete doopperceel wordt doorgenomen - geboorteatum, geboorte plaats, voornaam achternaam, etcetera). Ik blijf bezwaar maken maar stuit hierbij op dovemansoren. Ze blijven verwijzen naar de algemene voorwaarden terwijl de cursus (ik kan het niet vaak genoeg zeggen) vóór aanvang van de studie al is geannuleerd.
Destijds is er een deurwaarder via de inkasso-unie langsgeweest voor beide zaken. Ik was met de hond onderweg en het verzoek van mijn vrouw om even te wachten tot ik thuiswas heeft hij niet aangenomen. Hij was met een paar minuten weer verdwenen. dit was medio maart 2007 (als ik mij niet vergis). Na lange tijd niets meer vernomen te hebben komt er nu ineens een vordering binnen via het NIB. Net als bij de andere vordering hou ik vast aan mijn bezwaar. Ik krijg er echter geen reactie op, alleen een schrijven dat ik ook hiervoor binnenkort een deurwaarder kan verwachten.
Ik begin zo langzaam aan radeloos te worden en heb ditzelfde verhaal gisteren op de website van "Kassa" en vandaag bij Radar ingevuld. Ik ga hier nog mee naar DAS rechtsbijstand maar ik heb geen rechtsbijstandsverzekering en ik ben zelf niet draagkrachtig genoeg om een advocaat in de hand te nemen.
Wat kan, mag ik nog doen zonder dat ik mezelf in de kosten ga werken voor de fouten van een ander?
Wie weet raad? Alle adviezen zijn welkom
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] NTI, InkassoUnie en NIB problemen
-
Re: NTI, InkassoUnie en NIB problemen
Beste Arctos,
graag nodig ik u uit contact met mij op te nemen om de kwestie door te nemen via [email protected].
Vriendelijke groet,
NTI
Els Beltman, hoofd klantenservice
graag nodig ik u uit contact met mij op te nemen om de kwestie door te nemen via [email protected].
Vriendelijke groet,
NTI
Els Beltman, hoofd klantenservice