LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] AD zyban

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
TIM

AD zyban

Ongelezen bericht door TIM »

Nogmaals doe ik een op roep aan een ieder die het AD middel Zyban gebruikt om te stoppen met roken en mij hun bijwerkingen te melden.

Esther

Re: AD zyban

Ongelezen bericht door Esther »

Ik ben 2 weken geleden begonnen met Zyban. Ná 1 week ben ik toen gestopt met roken en heb de dosis verdubbeld. Afgelopen vrijdag, gelukkig zat ik thuis op de bank en NIET in de auto, kreeg ik een epileptische aanval. Zelf heb je dat niet eens in de gaten, maar mijn vriend had gelijk de ambulance al gebeld. Nu grondig onderzoek was gebleken, dat ik per direct met Zyban moest stoppen. Nu was ik al een week gestopt en wil dat graag volhouden. Ik wil dit nl. nooit meer mee maken. Achteraf merkte ik wel, dat ik langzaam aan het aftakelen was, maar dacht dat dat er gewoon bijhoorde. Ik ben nog steeds niet helemaal de oude. Ik hoop écht, dat ik snel mijzelf weer ben, geestelijk als lichamelijk. Het kan goed helpen bij het stoppen met roken, maar pas op... voor sommige mensen kan het een heel gevaarlijk goedje zijn!

leen

Ongelezen bericht door leen »

hoi Tim,
ik heb ook zyban gebruikt en maar één dag wellis waar
ik nam een eerste pil in en de volgende dag werd ik wakker met een kater zo leek het wel ik was werkelijk doodziek terwijl ik geen druppel drank op had omdat ik nl toen ook aan de seroxat zat en de oxazepan ,vanaf dat moment heb ik de cold turky uit kast getrokken en dat ging me goed af,totdat het zwakkemoment weer om de hoek kwam kijken he en mezelf weer zielig vond en die peuk de schuld gaf van al mijn klachten wat natuurlijk onzin is
want het zit allemaal tussen je oren uiteindelijk
succes verder
groet
leen

Hennie

Ongelezen bericht door Hennie »

Hoii Tim
Net als jij was ik benieuwd naar zyban, maar na alle reacties die ik inmiddels gelezen heb vind ik dit een gevaarlijk middel.
Ik hoef het niet.
Als je verstandig bent neem jij het ook niet.
Groetjes Hennie

Claire

Ongelezen bericht door Claire »

HOi
Ik heb 3 keer Zyban gebruikt om te stoppen met roken. Dit is me de eerste keer gelukt. Ben echter weer begonnen met roken en heb ongeveer 8 maanden daarna weer een poging gewaagd mbv Zyban. Sindsdien - december 2001 - ben ik mezelf niet meer. Ik heb paniek- en angstaanvallen, mijn gevoelsleven is totaal verstoord, ik wantrouw mensen, waaronder mijn eigen man, met wie ik al 25 jaar een gelukkig bestaan had, en slaap sindsdien slecht....
Volgens mijn huisarts had ik een depressie en ik ben aan de AD gegaan en doorverwezen naar een psychiater. Ik twijfelde daar echter heel erg aan, ik ben gewoon het type niet, zullen we maar zeggen. Ik had zelf het idee dat het door Zyban kwam.
Ik gebruik nu niets meer, maar ben nog steeds niet mezelf en mijn gezinsleven heeft ook nog steeds te lijden. Wat ik me afvraag is of de schade blijvend is en of er misschien iets tegen te doen is in de vorm van een ander medicijn? (hoewel ik sindsdien eigenlijk niets meer durf te slikken. mijn allerliefste wens is om weer "normaal" teworden.
NB Zyban zal vast ook mensen helpen, maar het risico dat je er iets van krijgt is naar mijn idee veeeel te groot, dus voor de zekerheid: NEEMGEEN ZYBAN!!!!!!!!!!
Groeten
Claire

David

Ongelezen bericht door David »

Ik gebruik Zyban nu 14 dagen en ben al 4 dagen gestopt met sigaretten én weed roken. Het lukt perfect. Ik vind het echt een wondermiddel. Geen centje last.

b

Ongelezen bericht door b »

rook al 3 jaar niet meer
zyban is een goed middel
je moet er wel achter staan.

zybangebruikster

Ongelezen bericht door zybangebruikster »

heb het hier al meer gezegd maar; zorg zelf ook eens voor je eigen info voor je iets gaat slikken!
Ja, Zyban heeft zijn kanttekeningen en met name SLIKVOORSCHRIFTEN!! , maar om te zeggen dat dit een levensgevaarlijk goedje is? Das nogal rap en ondoordacht. De cijfers en feiten die er gebruikt worden voor dit soort meningen zijn oud, de laatste wetenschappelijke onderzoeken daarvan dateren van meer als 3 jaar terug, waaruit ook bleek dat met name een combinatie van verkeerd gebruik en verkeerd voorschrijven problemen kan veroorzaken.

Zelf heb ik het middel dus ook geslikt, maandenlang, ongeveer 3/4 jaar. En nee niet als AD (wat het NIET is, het is ontwikkeld met de bedoeling een AD te worden, maar daarvoor bleek het niet te werken. Wel voor een aantal andere groepen), en niet om te stoppen met roken. Maar als een behandelvorm bij allergiegebonden jeukreacties. Een dosis die stukken hoger lag als de "anti-rokers" voorgeschreven krijgen.

En bij wie van jullie is het eigenlijk bekend dat Zyban in verband gebracht wordt met goede therapie resultaten bij ziekten als diabetici etc? Vast nog nooit van gehoord! Verbazingwekkend natuurlijk, want het is een walgelijk middel! Dan toch mijn vraag; waarom zijn er diverse gerenomeerde ziekenhuizen over de wereld er serieus mee bezig als medicatie bij diverse diagnoses? Geloof me; dat geven ze niet zomaar blind mee met de boodschap; alsublieft slikt u maar lekker, en zoek het maar uit. Nee, daar gaan jaren aan trials, dubbelblind toetsingen etc aan vooraf. En die zijn strikt, heel strikt zelfs!

Ja, Zyban is geen wondermiddel, maar dat is geen enkel middel. Ja, er hoort een gedegen begeleiding bij het slikken van Zyban net als bij tig andere middelen die voorgeschreven worden. Maar om Zyban meteen neer te zetten als het dodelijkste middel sinds de uitvinding van gifgas????????? Hmmz, toch ietswat overtrokken.

Maar goed, begin vooral een rechtzaak zou ik zeggen! Ontneem mensen hun medicatie, ik zou er geweldig blij mee zijn, maar niet heus!

jaja

Ongelezen bericht door jaja »

hoi,

Zyban is de grootste rotzooi die er is, mijn vriend ging 4 weken geleden naar de dokter om van het roken af te komen en kreeg ook Zyban voorgeschreven, heeft ze 2 dagen geslikt, kreeg stemmen in zijn hoofd angstaanvallen, opdrachten en die waren niet mis, na verschillende pillen hebben ze nu Risperdal voorgeschreven en die schijnen toch wel te helpen gelukkig na 4 weken, mensen denk goed na voor je Zyban gaat slikken het kan je een hoop ellende besparen

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Eerlijk gezegd denk ik dat mensen die angstpsychoses en dat soort **** van Zyban zeggen te krijgen, gewoon toch al "gek" waren. Het wordt misschien versterkt door Zyban. Als ze niet met Zyban waren begonnen was er wel iets anders gebeurd waardoor ze dat hadden gekregen.
Een normaal mens krijgt dat soort dingen niet van Zyban.

jaja

Ongelezen bericht door jaja »

Volgens zijn de mensen die zo reageren al niet goed bij hun hoofd, die hebben hun verstand op nul staan

groetjes jaja

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Zyban is een anti-depressiva dat invloed uitoefent op neurotransmitters in je hersenen.
Het is daadwerkelijk mogelijk om "aanvallen" te krijgen ervan. Niks geen aanstellerietus dus.
In Engeland is het inmiddels ook verboden. Dat is niet voor niets.

Zyban kan goed werken, maar ook erg slecht.

Je zou eigenlijk "bijna" kunnen zeggen (gezien de werking op bepaalde hersenstoffen) dat juist mensen met depressies (en bijv. adhd) en sommige andere aandoeningen met verslavingen en impulscontrole-stoornissen) gebaat kunnen zijn en dus zich er goed en beter bij voelen.
Maar mensen die geestelijk gezond zijn kunnen er dus weldegelijk een STOORNIS van krijgen in hun hersenen.

In Nederland is er geen cultuur om een fabrikant aan te klagen. Maar het geeft wel te denken dat zowel Zyban en Seroxat bij Glaxo Smith KLine vandaag komen (farmeutical) en dat er blijkbaar niet erg netjes wordt omgesprongen met consumenten/patienten. Ontkennen en ontkennen e.d. is niet de meest slimme zet van gemelde bijwerkingen.
Achterhouden van onderzoeksrapportages e.d. is bij deze farmaceutical geen uitzondering.
(overigens ze hebben in Amerika al verscheiden claims aan de broek gehad).

Nederland zal zich in de toekomst sneller/beter moeten informeren over bep. medicaties.

Vr. gr.
iemand die er gelukkig iets meer van afweet...

Gesloten