LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ADHD kids veroorzaakt door slechte opvoeding!

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
bertvisscher
Berichten: 70
Lid geworden op: 31 mar 2009 14:15

ADHD kids veroorzaakt door slechte opvoeding!

Ongelezen bericht door bertvisscher »

Als je meer dan een ADHD kid hebt zou het ADHD symdrome niet veroorzaakt kunnen worden door een slechte opvoeding?

Als er meer begeleiding komt van sociaal werk voor ADHD gezinnen zou er heel wat geld bespaart kunnen worden op de verstrekking van ADHD medicijnen en dat geld zou kunnen worden aangewend voor kanker onderzoek.

ADHD wordt veroorzaakt door sociale omstandigheden ik heb nog niet gezien dat het medisch en genetisch veroorzaakt wordt

Da silva
Berichten: 719
Lid geworden op: 31 jul 2008 09:01

Re: ADHD kids veroorzaakt door slechte opvoeding!

Ongelezen bericht door Da silva »

Als er meer begeleiding komt van sociaal werk voor ADHD gezinnen zou er heel wat geld bespaart kunnen worden op de verstrekking van ADHD medicijnen en dat geld zou kunnen worden aangewend voor kanker onderzoek.
Waar haal je deze wijsheid vandaan?
En wat als je 1 kind hebt met ADHD?

Paul123
Berichten: 69
Lid geworden op: 27 nov 2004 17:44

Re: ADHD kids veroorzaakt door slechte opvoeding!

Ongelezen bericht door Paul123 »

ADHD wordt veroorzaakt door sociale omstandigheden ik heb nog niet gezien dat het medisch en genetisch veroorzaakt wordt
En dat blijkt uit je eigen, goed onderbouwde wetenschappelijk onderzoek? Toe toch zeg.. Dat er soms te makkelijk medicijnen worden voorgeschreven ben ik met je eens, maar deze conclusie raakt natuurlijk kant nog wal.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: ADHD kids veroorzaakt door slechte opvoeding!

Ongelezen bericht door dhc »

Mijn dochters worden normaal opgevoed, zwerven niet op straat, spreken met twee woorden, zeggen netjes alstublieft en dankuwel, spreken hun opa en oma met U aan, moeten eten wat de pot schaft, gaan op tijd naar bed, mogen niet alles zien op TV...en hun schoolresultaten zijn goed.
Toch heeft één van de twee ADHD, en dat heeft te maken met slecht opvoeden?

Je bent niet wijs!

MaanSelena
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 jul 2009 12:33

Re: ADHD kids veroorzaakt door slechte opvoeding!

Ongelezen bericht door MaanSelena »

Bert, wat een ongelofelijke klap in het gezicht is dit voor ouders met kinderen met ADHD! *****, wat erg, dat je dit zo durft te stellen!

En die hersenscans bij wetenschappelijk onderzoek, die aantoonbare verschillen laten zien tussen ADHD-ers en "gezonde" mensen, die hebben ze verzonnen dan zeker? Alsof die ouders er zelf wat aan kunnen doen, die hebben hierom gevraagd ofzo?

Jarenlang moeten ze leuren met hun kind bij allerlei instanties, het kind heeft het moeilijk op school, is "irritant", is "druk", is "vervelend", wordt gepest, lijdt en weet ik veel wat nog meer. En dan wil jij suggereren dat ouders hier zelf een aandeel in hebben?

Ik heb juist gruwelijk veel respect voor ouders van wie de adem lang genoeg is om de hele rit uit te zitten tot aan diagnose en behandeling! Wat denk jij, dat het eindeloze commentaar van de buitenwereld over hoe vervelend hun kind is of hoe slecht de medicatie is, makkelijk is ofzo? Dat het die ouders niet recht door hun ziel snijdt als ze hun kind voor de zoveelste keer stuk zien lopen ergens op?

Ik ben zelf ADHD-er, mijn broertje heeft het syndroom van Asperger. Mijn ouders scheidden op mijn elfde, waardoor mijn moeder alleen met twee pubers met beiden een autistisch-spectrum-stoornis achterbleef. Ga er maar aanstaan! Desondanks is mijn broertje onlangs geslaagd op een regulier VMBO, gaat hij nu naar een regulier ROC en is hij afdelingsmanager bij een warenhuis.

En ik? Ik ben summa-cum laude geslaagd voor de havo en volgde een tijdje een HBO-studie, die overigens om andere redenen voortijdig is beeindigd.

Het kan dus wel! Maar zonder mijn moeder, het baken van rust, het locomotiefje, het stoomscheepje, dat geen genoegen nam met halve antwoorden en aanstelleritis, waren we beiden nooit zover gekomen.

Ik ben het in zoverre met je eens dat ADHD c.q. een verergering van de symptomen getriggerd wordt door omgevingsfactoren. Een deel ligt absoluut in het vele tv-kijken en computeren. Maarre, Bert, denk eens even aan het enorm hoge percentage van comorbiditeit van allerlei zaken bij ADHD-ers? Hoe vaak hoor je niet dat mensen zowel ADHD als een depressie hebben? Of zowel ADHD als een persoonlijkheidsstoornis?

Hoe denk jij dat dat komt? Veelal ontwikkelen kinderen dit als copingmechanisme. Als een manier om om te gaan met de kritiek van alle kanten. Als mensen maar vaak genoeg tegen je zeggen dat je irritant en vervelend bent, krijgt je zelfvertrouwen vanzelf een keer een knauw.

Enne, commentaar van mensen zoals jij, buitenstaanders, helpt daar absoluut niet bij, kan ik je vertellen!

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: ADHD kids veroorzaakt door slechte opvoeding!

Ongelezen bericht door eeliane »

DEnk dat schrijver er mee gedoeld dat sommige kinderen wellicht niet genoeg steun krijgen in hun opvoeding, als je al een concentratie-stoornis hebt, waardoor het verergerd en er idd snel naar medicatie wordt gegrepen, ik zie dat wel vaker bij ons in de praktijk, sommige ADHD kinderen zitten zwaar onder de pillen mede ook omdat ze ouders hebben die helemaal niet weten hoe er mee om te gaan en die ook zelf eerlijk gezegd 'te dom' zijn om hun kinderen te stimuleren op school en in de verdere opvoeding. Die ouders hebben zelf haast geen opvoeding en scholing gehad.
Jammer maar helaas.
Maar ik moet zeggen mijn vriendin liep ook steeds te melden aan iedereen dat haar kind ADHD had en dat ie aan de pillen moest want hij was vervelend en niet te houden. Nou na alle onderzoeken blijkt dat dus helemaal niet en is het gewoon een vervelend joch dat nodig opgevoed moet worden en evt een 'schop onder zn kont " moet hebben.
Dat had zijn omgeving allang al gezien alleen moeders vond het wel handig dat ie ADHD zou hebben, zij op dr gat en hij vervelend. Nu via jeugdzorg aan betere opvoeding werken en op school meer begeleiding aangevraagd. Ze helpt m nu met huiswerk en gaat echt goed met m om, ventje verandert gelukkig wel dus zo kan het ook...
Hiermee zeg ik niets over andere kinderen maar ht gebeurt wel eens dat ouders er naast zitten en dat kind gewoon druk en vervelend kan zijn door wellicht te weinig of verkeerde aandacht.

mool
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 jul 2009 14:21

Re: ADHD kids veroorzaakt door slechte opvoeding!

Ongelezen bericht door mool »

@ topicstarter: Simpel antwoord op je vraag of ADHD veroorzaakt kan worden door slechte opvoeding: NEE! ADHD is aangeboren.

Het is meer de vraag hoe veel last kinderen ervan moeten hebben, en dat is inderdaad gerelateerd aan ouders en opvoeding.

Gesloten