Chevax schreef:van de week kreeg ik een, in mijn ogen, vreemd verzoek van de apotheek. Bij het afhalen van medicatie kreeg ik een brief en de vraag of ik die wil ondertekenen. Daarmee geef ik de apotheek toestemming om laboratorium-uitslagen op te vragen. De reden is om te kunnen kijken hoe bloedwaardes zijn en daar eventueel medicatie op aanpassen.
Vreemd inderdaad. Je geeft zelf al aan dat je langdurig hetzelfde medicijn slikt en dat er geen verandering te verwachten is in het ziektebeeld.
Ik ben het eens met je vermoeden. Dit kan goed te maken hebben met de verzekeraar die graag een goedkoper medicijn wil vergoeden. Ik kan mij zo voorstellen dat zij op basis van de laboratorium-onderzoeken, kunnen inschatten of het goedkopere medicijn ook geschikt zou kunnen zijn. Misschien dat ze daarna een eigen arts willen inschakelen voor een contra expertise met een diagnose in hun voordeel?
Advies:
1) Overleg eerst met je eigen arts of deze vraag van de apotheek gerechtvaardigd is (of was het zelfs misschien wel in zijn opdracht?). Vraag ook meteen welke alternatieve medicijnen zouden kunnen voldoen, zodat je weet wat je kan verwachten. Misschien bestaan er goede, of zelfs betere, alternatieven die ook nog goedkoper zijn.
2) Vraag aan de apotheek wat het exacte doel is van de brief. Laat die toelichting op schrift zetten. Als je het niet eens bent met de reden, of als die reden vaag blijft onderteken dan niet.