LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Apotheker bepaalt zelf de hoeveelheid

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Arie_O
Berichten: 52
Lid geworden op: 28 okt 2008 20:02

Apotheker bepaalt zelf de hoeveelheid

Ongelezen bericht door Arie_O »

Apotheek bepaald zelf de hoeveelheid medicijnen.
Krijg van het ziekenhuis een recept voor drie maanden medicijnen, en de apotheek geeft voor twee weken.
Terwijl deze medicijnen niet vergoed worden, moet deze zelf betalen.
Is dit normaal?
14 tabletten voor 30 euro, SCHANDALIG.

gr. Arie

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Apotheker bepaalt zelf de hoeveelheid

Ongelezen bericht door puma73 »

Apotheek bepaald zelf de hoeveelheid medicijnen.
Krijg van het ziekenhuis een recept voor drie maanden medicijnen, en de apotheek geeft voor twee weken.
het is normaal als u een nieuw medicijn krijgt voorgeschreven dat u eerst voor 15 dagen medicijnen krijgt en daarna de rest. dit i.v.m. eventuele reacties op het medicijn.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Apotheker bepaalt zelf de hoeveelheid

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Arie_O schreef:Apotheek bepaald zelf de hoeveelheid medicijnen.
Krijg van het ziekenhuis een recept voor drie maanden medicijnen, en de apotheek geeft voor twee weken.
Terwijl deze medicijnen niet vergoed worden, moet deze zelf betalen.
Is dit normaal?
14 tabletten voor 30 euro, SCHANDALIG.

gr. Arie
Misschien omdat ze zo duur zijn dat de apotheek er minder meegeeft? Het zou immers een beetje zonde van het geld zijn als u meteen voor 3 maanden moet afrekenen en dat er later bijwerkingen zijn (of dat het helemaal niet werkt).

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Apotheker bepaalt zelf de hoeveelheid

Ongelezen bericht door ciske »

puma73 schreef: het is normaal als u een nieuw medicijn krijgt voorgeschreven dat u eerst voor 15 dagen medicijnen krijgt en daarna de rest. dit i.v.m. eventuele reacties op het medicijn.

Klopt dit anwoord, als er een stof in zit waar je niet tegen kan, dan heb je maar voor 14 dagen mee en hoeft de rest niet weggegooid te worden.

Vervolg recept zal je gewoon helemaal krijgen.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Apotheker bepaalt zelf de hoeveelheid

Ongelezen bericht door Emmy75 »

GJvdZ schreef:Misschien omdat ze zo duur zijn dat de apotheek er minder meegeeft? Het zou immers een beetje zonde van het geld zijn als u meteen voor 3 maanden moet afrekenen en dat er later bijwerkingen zijn (of dat het helemaal niet werkt).
Inderdaad en terugbrengen en geld terugvragen gaat niet.

@Arie,
Zoals de anderen al aangeven is dit inderdaad niet vreemd. Misschien zijn er nare bijwerkingen of misschien werkt het middel voor u wel helemaal niet en moet er een ander medicijn voorgeschreven worden.

Dan is het toch juist fijn dat u niet zoveel heeft moeten afrekenen ? De apotheker denkt dus ook een beetje aan uw portemonnee.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Apotheker bepaalt zelf de hoeveelheid

Ongelezen bericht door ciske »

De apotheker denkt dus ook een beetje aan uw portemonnee.
:lol: dit geloof je toch zelf niet mag ik hopen? :lol:

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Apotheker bepaalt zelf de hoeveelheid

Ongelezen bericht door Emmy75 »

ciske schreef:
De apotheker denkt dus ook een beetje aan uw portemonnee.
:lol: dit geloof je toch zelf niet mag ik hopen? :lol:
Wel en niet, de regels zijn ook deels opgesteld om de zorgkosten lager te houden, zodat niet (nog meer) tonnen betaalde medicijnen in de kliko verdwijnen. Dus kan ik me best voorstellen dat de apotheek weinig verschil maakt of de medicijnen wel of niet zelf betaald moeten worden.

Maar ik zie de topics al voorbij komen met kreeg een nieuw recept voor 2 maanden met medicijnen die ik zelf moest betalen en ze werken niet en nu krijg ik geen geld terug voor de ongebruikte verpakking.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Apotheker bepaalt zelf de hoeveelheid

Ongelezen bericht door ciske »

Maar ik zie de topics al voorbij komen met kreeg een nieuw recept voor 2 maanden met medicijnen die ik zelf moest betalen en ze werken niet en nu krijg ik geen geld terug voor de ongebruikte verpakking
Hier kunnen ze wel een topic over aanmaken , tis algemeen bekend dat medicijnen niet ingeleverd kunnen worden tegen terugbetaling. :lol:

Arie_O
Berichten: 52
Lid geworden op: 28 okt 2008 20:02

Re: Apotheker bepaalt zelf de hoeveelheid

Ongelezen bericht door Arie_O »

@
Allemaal bedankt voor de terug koppeling.

Het mag toch niet zo wezen dat een apotheker op de stoel van mijn arts gaat zitten.
En ten alle tijden blijf ik verantwoordelijk voor wat er met de medicijnen gedaan wordt.
Vergeet niet ik betaal alles, zonder één eurocent vergoeding.

gr. Arie

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Apotheker bepaalt zelf de hoeveelheid

Ongelezen bericht door bprosman »

Ik heb voor drie maanden nieuwe medicijnen meegekregen en nu blijkt dat deze niet goed werken. Ik mag ze niet terubrengen. Had die apotheker niet even na kunnen denken en voor 15 dagen mee kunnen geven om te testen. Op deze manier wordt er wel veel (al dan niet) gemeenschapsgeld verspild. Beste Ombudsman... kan dat zomaar ?


@Emmy, zo iets ? :)
Laatst gewijzigd door bprosman op 13 feb 2012 15:25, 1 keer totaal gewijzigd.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Apotheker bepaalt zelf de hoeveelheid

Ongelezen bericht door ciske »

Arie_O schreef:@
Allemaal bedankt voor de terug koppeling.

Het mag toch niet zo wezen dat een apotheker op de stoel van mijn arts gaat zitten.
En ten alle tijden blijf ik verantwoordelijk voor wat er met de medicijnen gedaan wordt.
Vergeet niet ik betaal alles, zonder één eurocent vergoeding.

gr. Arie

sorry hoor maar de apotheker zit echt niet op de stoel van de huisarts , ik heb ook wel eens dat ze iets voor mijn maag voorschrijven, is het een nieuw middel ...krijg ik er ook 15 mee dat is gewoon hoe het altijd gaat .

@Emmy onzin topics hier genoeg :lol:

slaat dus niet op jou Arie :wink:

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Apotheker bepaalt zelf de hoeveelheid

Ongelezen bericht door ciske »

bprosman schreef:Ik heb voor drie maanden nieuwe medicijnen meegekregen en nu blijkt dat deze niet goed werken. Ik mag ze niet terubrengen. Had die apotheker niet even na kunnen denken en voor 15 dagen mee kunnen geven om te testen. Op deze manier wordt er wel veel (al dan niet) gemeenschapsgeld verspild. Beste Ombudsman... kan dat zomaar ?


@Emmy, zo iets ? :)
:lol: zet ze te koop :lol:

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Apotheker bepaalt zelf de hoeveelheid

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Arie_O schreef:Het mag toch niet zo wezen dat een apotheker op de stoel van mijn arts gaat zitten.
Doen ze ook niet u krijgt het medicijn ook gewoon mee, alleen minder dan het recept voorschrijft. Waarschijnlijk kunt u op basis van dit recept de rest gewoon ophalen bij de apotheek als het bijna op is en krijgt u wel voor langere perioden mee.
Arie_O schreef: En ten alle tijden blijf ik verantwoordelijk voor wat er met de medicijnen gedaan wordt.
Vergeet niet ik betaal alles, zonder één eurocent vergoeding.
Dat is op zich niet zo heel belangrijk.
Stel nu eens u krijgt een vervelende bijwerking na 2 dagen, dan heeft u voor 2 of 3 maanden medicijnen gekocht die u dan ongebruikt kunt weggooien. Ruim 100,- de kliko in. Is toch ook een beetje zonde van het geld of niet soms ?

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Apotheker bepaalt zelf de hoeveelheid

Ongelezen bericht door Emmy75 »

bprosman schreef:@Emmy, zo iets ? :)
Yep.
ciske schreef:@Emmy onzin topics hier genoeg :lol:
Inderdaad :lol:
ciske schreef: slaat dus niet op jou Arie :wink:
Nee, zeker niet! Dat wil ik voor de duidelijkheid ook even bevestigen. 't was even een zijspoor.

Renske99
Berichten: 263
Lid geworden op: 19 dec 2011 13:00

Re: Apotheker bepaalt zelf de hoeveelheid

Ongelezen bericht door Renske99 »

Klachten over apotheken waar kun je die indienen dan?

Voor elke bedrijfstak is wel een organisatie te vinden waar je met klachten terecht kunt.
Ik heb vorig jaar die klucht eens geprobeerd, wij hebben hier in klompendorp nl. een hopeloze apotheek, dus ik dacht dit wil ik weleens bij een instantie voorleggen.
Geloof me in nederland is geen vereniging of organisatie waar je dan terecht kunt, na veel zoeken kwam ik in Belgie terecht, daar is wel een klachtenlijn voor apotheken, dat bestaat in nederland niet eens :mrgreen:

Ik heb er nl. een gruwelijke hekel aan als een apotheek dingen zelf gaat wijzigen zogenaamd geven ze dan een goedkoper middel met dezelfde stoffen.
Al meerdere keren is bij ons gebleken dat je op dat vervangend middel niet goed kunt reageren, het ene stofje is net iets meer of minder als in het eerdere medicijn, dat krijg je ze met geen mogelijkheid aan hun verstand gepeuterd, ik denk altijd maar zo er is geen mens gelijk, dus zal ook elk mens anders op een medicijn reageren.
Ik baalde daar natuurlijk van en nam contact op met de huisarts, legde het probleem uit.
Tot mijn verbazing kreeg ik het antwoord, maar dat medicijn is duurder dan wat je had.
Conclusie? Het 2de medicijn krijgt de apotheker zelf meer voor in de kas, hoe jij er dan op reageert is biet, zij moeten verdienen en onder het mom van, van de overheid moeten we altijd het goedkoopste leveren doen ze maar wat.
(dat is althans mijn ervaring met de slechte apotheek hier in klompendorp)

Als je van je huisarts een nieuw middel krijgt dan is dat idd voor 15 dagen, ze leggen je bij de apotheek het gebruik uit, samen met duidelijke geprinte informatie over het medicijn, het gebruik en eventuele bijwerkingen.
Daarbij krijg je een herhalingsrecept voor als je na die 15 dagen geen klachten hebt, met dit herhalingsrecept kun je rechtstreeks naar de apotheek om de resterende medicijnen te halen.

Wilmamazone
Berichten: 378
Lid geworden op: 15 jan 2010 12:56

Re: Apotheker bepaalt zelf de hoeveelheid

Ongelezen bericht door Wilmamazone »

Renske99:
Klachten over apotheken waar kun je die indienen dan?
Geloof me in nederland is geen vereniging of organisatie waar je dan terecht kunt, na veel zoeken kwam ik in Belgie terecht, daar is wel een klachtenlijn voor apotheken, dat bestaat in nederland niet eens :mrgreen:
http://www.knmp.nl/organisatie-regelgev ... e-apotheek

Klachtenprocedures
In bijgaande bestanden vindt u antwoord op de vragen: hoe werkt de Klachtencommissie Openbare Apotheek, wie zijn hier lid van, en wat houdt bemiddeling in?

Wilmamazone
Berichten: 378
Lid geworden op: 15 jan 2010 12:56

Re: Apotheker bepaalt zelf de hoeveelheid

Ongelezen bericht door Wilmamazone »

Emmy75:
Stel nu eens u krijgt een vervelende bijwerking na 2 dagen, dan heeft u voor 2 of 3 maanden medicijnen gekocht die u dan ongebruikt kunt weggooien. Ruim 100,- de kliko in. Is toch ook een beetje zonde van het geld of niet soms ?
Ieder weldenkend mens weet al járen dat medicijnen absoluut niet thuis in de vuilnisbak gegooid mogen worden en/of door het toilet gespoeld. Ze moeten ter vernietiging ingeleverd worden bij de apotheek of als chemisch afval in het milieupark. De vernietiging vindt plaats met een wettelijk geregelde speciale procedure.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Apotheker bepaalt zelf de hoeveelheid

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Wilmamazone schreef:Emmy75:
Stel nu eens u krijgt een vervelende bijwerking na 2 dagen, dan heeft u voor 2 of 3 maanden medicijnen gekocht die u dan ongebruikt kunt weggooien. Ruim 100,- de kliko in. Is toch ook een beetje zonde van het geld of niet soms ?
Ieder weldenkend mens weet al járen dat medicijnen absoluut niet thuis in de vuilnisbak gegooid mogen worden en/of door het toilet gespoeld. Ze moeten ter vernietiging ingeleverd worden bij de apotheek of als chemisch afval in het milieupark. De vernietiging vindt plaats met een wettelijk geregelde speciale procedure.
Medicijnen gooi ik niet in vuilnisbak of toilet maar dat is dan ook het enigste wat ik apart hou en meeneem naar apotheek als ik daar moet zijn.
Maar de rest gaat hier allen in de grijze container.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Apotheker bepaalt zelf de hoeveelheid

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

sorry ook ik moet hier even op reageren.
het is heel normaal dat je bij een nieuw medicijn maar voor 2 weken mee krijgt.

ik moet ook bepaalde middelen zelf betalen,u bent helaas niet de enige en idd dan ben je even duurder uit...het zei zo.

ik zal het sterker vertellen was met een medicijn gestopt wat zelf betaald moest worden om even te kijken hoe het ging..
na half jaar weer begonnen en...tja toch weer voor 2 wk gekregen en de volle mep betalen.
de apotheek kosten zijn het meeste in dit geval,de tabletten of etc in verhouding is minder...
het is de wet..helaas.

en ik vind het goed want als je er niet tegen kan dan gaat het de vernietiger in.
ook met medicatie die wel vergoed wordt,en wordt dat steeds meer dan wordt alles steeds duurder...
dan zou je zeggen waarom dan bij jou weer na een half jaar moeten betalen...tja mijnm lichaam kan wel ineens veranderd zijn en ik het niet verdragen kan....

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Apotheker bepaalt zelf de hoeveelheid

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Wilmamazone schreef:Emmy75:
Stel nu eens u krijgt een vervelende bijwerking na 2 dagen, dan heeft u voor 2 of 3 maanden medicijnen gekocht die u dan ongebruikt kunt weggooien. Ruim 100,- de kliko in. Is toch ook een beetje zonde van het geld of niet soms ?
Ieder weldenkend mens weet al járen dat medicijnen absoluut niet thuis in de vuilnisbak gegooid mogen worden en/of door het toilet gespoeld. Ze moeten ter vernietiging ingeleverd worden bij de apotheek of als chemisch afval in het milieupark. De vernietiging vindt plaats met een wettelijk geregelde speciale procedure.
Hè, dan ben ik blijkbaar wel een weldenkend mens :)
Ik weet dan ook echt wel dat het niet in de kliko thuishoort. Ik zeg ook niet dat ik ongebruikte medicijnen daadwerkelijk in de kliko gooi. Aan de andere kant weet ik ook dat velen het wel gewoon in de kliko gooien.

De uitspraak "ruim 100,- de kliko in" was een figuurlijk statement. Dus niet dat medicijnen daadwerkelijk thuis in de kliko belanden maar dat het hetzelfde zou zijn als zou men daadwerkelijk een bedrag van 100,- aan geld in de kliko werpen als men de medicijnen ongebruikt inlevert want het geld krijgt met toch niet terug.

Maar al dit maakt de post zo verdraaid lang. Dingen soms niet al te letterlijk opvatten en tussen de regels door lezen, zou een heel stuk schelen.

Gesloten