LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] bijwerkingen anti depressiva

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Hans

bijwerkingen anti depressiva

Ongelezen bericht door Hans »

Vele soorten gebruikt van alle generaties. (i.v.m. depressies) Helaas tot nu toe met weinig resultaat. Wel vermoed ik dat de ontstane tremor rechtshandig hiervan afkomstig is... Neurologisch niets gevonden, dus???
Iedereen reageert verschillend op medicijnen. Mijns inziens zouden psychiaters en artsen in beginstadium van gebruik medicijnen dit veel vaker moeten begeleiden om er snel bij te zijn en mensen te doen stoppen, indien de bijwerkingen zo hevig zijn. Vaak is zoals in verschillende reacties geuit is de bijwerkingen erger dan het aanpakken van de ziekte.
Wat ik ook niet snap is dat de wetenschap iedere keer met nieuwe medicijnen op de proppen komt terwijl er zoveel bijwerkingen aan vast zitten... Is het alleen geldgewin?

petra

Re: bijwerkingen anti depressiva

Ongelezen bericht door petra »

Hallo Hans,
Ik ben het roerend met jou eens dat de medische wetenschap soms de indruk wekt meer het financiële belang als doel lijkt te hebben als de algemene gezondheid, ethiek en professionele integriteit. De positieve werking van nieuwe medicijnen worden over het algemeen erg benadrukt en aangeprezen in vergelijking met mogelijke schaduweffecten die mondjesmaat worden belicht of pas later op de herziene bijsluiter verschijnen, aangezien in de tussentijd dan onbekende en/of onvoorziene neveneffecten aan het licht zijn gekomen. Dit houdt in dat we in zekere zin als proefkonijn worden gebruikt..... Van Valium was destijds de verslavende werking ook niet bekend evenals het feit dat het bij langdurig gebruik averechts kon werken. In de tussentijds ging het middel wel royaal over de (apotheker's) toonbank. Ook van het DES-hormoon werden pas later de desastreuze gevolgen voor de ongeboren vrucht bekend waarvan zelfs de opeenvolgende generaties nog hinder ondervonden ..... Een soortgelijk iets lijkt zich met deze klasse medicijnen voor te doen.
M.i. doet men er alle moeite voor (als indirecte, omhulde of bedekte reclame) om de nieuwste middelen aan de man te krijgen, terwijl is gebleken dat de tests voor psychofarmaca ontoereikend zijn. Uiteraard met alle vervelende gevolgen vandien voor de pechvogel, die met onverklaarbare klachten bij de arts aanklopt die er op zijn beurt niets van af weet (of wil weten?) en de gedupeerde het vervolgens zelf maar moet zien uit te zoeken in het doolhof van de gezondheidszorg, die vaak ook nog een "blaming-the-victim" aanpak hanteert en de verschijnselen op diens psyche afschuift. Desalniettemien is bekend geworden dat tics of bewegingsstoornissen (aangeduid met de gewichtige medische term tardieve diskinesie) ook met SSRI's-gebruik in verband worden gebracht. Een iatrogene aandoening oftewel opgelopen schade door medische behandeling, die in enkele gevallen blijvend kan zijn. Als je daar al niet depressief van wordt .... Ik heb zelf ook een averechtse reactie van Cipramil ondervonden. De psychische klachten werden verdubbeld en mijn lichaam was van slag. Ondanks dat de termijn voor de gebruikelijke inwerkperiode al lang voorbij was en de klachten bleven toenemen, werd dit verschijnsel maar al te gretig verklaard als een uiting van mijn psychische problematiek. Terwijl ik achteraf denk dat hier sprake was van een Serotonine Syndroom, een overmatige werking van het middel op het zenuwstelsel. Toen ik echter de mogelijke ernstige bijwerkingen van SSRI's in enkele gevallen op Amerikaanse consumentensites weerspiegeld en bevestigd zag, ben ik tegen doktersadvies gestopt met het middel. Het was zowaar mijn redding, want de aanvankelijke klachten vielen in het niet vergeleken bij allerhande symptomen die zich tijdens het gebruik van dit middel voordeden.
Sindsdien heb ik serieuze bedenkingen over de dieperliggende motieven van de medische wetenschap die een struisvogelpolitiek lijkt te bedrijven wanneer het gaat om de mogelijke schaduwzijde van haar zo bejubelde nieuwe medicijnen........

emine

Ongelezen bericht door emine »

hallo, twee maanden na mijn bevalling raakte ik erg gevoelig en erg vermoeid,sloom,stemmingswisseling noem maar op. hierdoor dacht mijn huisarts dat ik aan postnatale depressie lijd en schreef mij prozac voor. ik heb geweigerd te slikken omdat er heel duidelijk in staat niet gebruiken tijdens borstvoeding. maar volgens haar kon mijn baby allen wat droge mond van krijgen.danzij mijn zoon van 7 maanden die nog borstvoeding krijgt ben ik niet aan dat spul gekomen.
gegroet, emine

sylvia

Ongelezen bericht door sylvia »

valt cipramil
citalopramum
per tablet 40 mg. citalpram ( als hydrobromide)
ook onder de gevaarlijke anti depressiva

Stan

Ongelezen bericht door Stan »

Ik gebruikte ca 3 maanden seroxat. Geen resultaat voor mijn probleem opgeleverd en dus langzaam afgebouwd.Klachten tijdens gebruik: minder aandrang om te plassen, een verdovend gevoel op de darmen,niet meer kunnen visualiseren( een beeld in gedachte vasthouden),geen orgasme meer, slechter zien. Tijdens en na afbouwen: puffend geluid in mijn hoofd op ritme hartslag, 's nachts badend in het zweet wakker worden, twee dagen angstig en enorm zweten, was net of mijn inwendige thermostaat stuk was.Regelmatig hoofdpijn.
Wat niet op de bijsluiter staat ,dat gebruik met het bloeddruk verlagend middel selokeen (of gelijkwaardig produkt)wordt afgeraden. Was mijn apotheker niet bekend.Zelf ergens op het internet ontdekt !!!!

maud

Ongelezen bericht door maud »

Voordat ik met A.D. begon wist ik niet wat me te wachten stond. Verbijsterd ben ik over de bijwerkingen die ik had n.a.v. Efexor.Hypergevoelig blijk ik te zijn voor medicijngebruik. Bij een zeer langzame opbouw (van 37,5 mg naar 150 gr en ook nog wissel naar timereleased versie van Efexor)ben ik absoluut uit het zwarte dal kunnen klimmen, maar later bleken de bijwerkingen (doodmoe, overmatig zweten 's nachts, hartroffels, veel hoofdpijn,onrustige beelden, geen eetlust meer en dus te veel afvallen, extreem droge mond) erger dan de kwaal. Het afbouwen was vreselijk, de emoties kwamen er als vulkaanspuwingen uit, duizelig misselijk. Niemand die je daar van te voren voor waarschuwt. Dankzij de duidelijke communicatie met de huisarts hebben we nu besloten om een periode bij te mogen komen, dus gaan we niet direct over op een ander A-D-middel.Het is een eenzame weg moet ik zeggen maar belangrijk is : Ook bij de keuze van medicijngebruik geldt :zorg goed voor je zelf en kom voor jezelf op! Ik schrijf dit nu hier omdat ik nergens verder op het net mijn verhaal leek kwijt te kunnen.

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Sylvia, cipramil is een moderne AD en net zoals alle medicijnen kan men er goed op reageren maar ook slecht, dus je moet bij AD vaak naar de resultaten kijken en dan maakt de arts een beslissing of een andere soort nodig is.

In elk geval, je hebt 2 hoofdcategorieen de klassieke AD en moderne AD, de moderne zijn vele malen beter en minder heftige bijwerkingen.
Je zou dit bij je arts moeten navragen.

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

was dit nog even vergeten te vragen, weet iemand misschien een soort site/forum for AD mensen om te praten en ervaringen uit te wisselen ?

emma61

Ongelezen bericht door emma61 »

..
Laatst gewijzigd door emma61 op 20 nov 2007 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.

PRINCESS

Ongelezen bericht door PRINCESS »

Hallo iedereen,

Zijn er ook mensen die ervaring hebben met efexor? Dit heb ik zelf een aantal jaren gebruikt en ben er een tijdje geleden op eigen houtje mee gestopt. Ik heb gelezen hoe gevaarlijk dit soort middelen zijn. Daarbij slikte ik ook lithium en daar ben ik ook mee gestopt. Bij de ggz stoppen ze je gelijk vol met allerlei rotzooi.
Ik ben dus overal mee gestopt en ik voel me goed, ben kilo's afgevallen. In plaats van efexor slik ik nu sint jans kruid.

G7

Ongelezen bericht door G7 »

Maar LET OP bij het gebruik van Sint Janskruid. :!: :!: Je kunt er hartkloppingen van krijgen en is voor hartpatienten, zoiezo sterk af te raden dat spul te gebruiken.

Keneth

Ongelezen bericht door Keneth »

G7,

Hebt u een verwijzing (bijv. online bron) naar wetenschappelijke artikelen of andere onderzoeken die dat hebben aangetoond?

Hier vind u een artikel over de werking en veiligheid van sint-janskruid.
http://www.vita-send.nl/stjanskruid.htm

G7

Nee, heb ik niet! Maar dat hoeft ook niet, want het is algemeen bekend, dat het hartkloppingen veroorzaakt en levengevaarlijk is voor mensen met hartproblemen.

Ik zou zeggen, zoek zelf even verder. Ik heb al menig topic van u zitten lezen hier en vind het onbegrijpelijk, wat u hier allemaal beweert. Het is voor u te hopen, dat U nooit iets ernstigs overkomt en de reguliere medici/medicatie zal hebben!

Hier wil ik het bij laten. Wens u nog een fijne 1e kerstdag verder.

Keneth

Uw tactiek is dus het verschuiven van de bewijslast. Als u iets beweert, hebt u in principe in eerste instantie de bewijslast daarvoor. Een bewering zonder enige onderbouwing is waardeloos, mijn beste. Dus blijft mijn vraag alsnog: geef mij een verwijzing die jou bewering staaft, zodat ik de door jou genoemde bron kan raadplegen of het werkelijk klopt. Ik ben benieuwd.

atos

Ongelezen bericht door atos »

G7 je hebt gelijk. Toen ik (hartpatiente) bloedverdunners slikte mocht ik absoluut geen Sint Janskruid slikken En Keneth dat staat gewoon op de bijsluiter van acenocoumarol, ook op de bijlages die ik van de apotheek heb ontvangen. Sint Janskruid versterkt de werking van de bloedverdunner. Dus dat kruid aanraden zou ik maar mee oppassen. Wat is trouwens je functie, beroep enz. Je weet blijkbaar alles beter dan mijn artsen (even gelezen bij jou berichten, je beweert nogal wat).

atos

Heb toch even de bijsluiter opgezocht. Kon het niet vinden. Als je leest op serviceapotheek.nl staat onder Sint Janskruid dat het niet gebruikt moet worden bij gebruik van anti-stolling. Genoeg bewijs Keneth.

Keneth

Diabetes door medicijnen

Medicijnen die ook aan kinderen en tieners met psychiatrische problemen worden voorgeschreven, kunnen later leiden tot insulineresistentie. Hierdoor wordt het risico van diabetes en hartziekten verhoogd. Dr. Mark Riddle presenteerde zijn bevindingen op een congres van de American Academy of Child and Adolescent ...

Congres van de American Academy of Child and Adolescent Psychiatry. Oktober, 2004. Washington, VS

G7

EN DAT GELOOF JIJ ALLEMAAL? Pffffff, word je nou nooit eens moe van jezelf?

Oh sorry :oops: , zal volgende keer weer in de u vorm schrijven.

atos

Keneth erg fijn dat je alles wat je maar kunt vinden hier neerzet maar wat is je verhaal er achter, wat is je bedoeling. Je gooit hier maar alles neer, soms reageer je op een reactie, als ik dan een reactie schrijf kom je alleen met het zoveelste stukje dat je hebt gevonden. Het begint er op te lijken dat er om de zoveel minuten standaard een berichtje uit die computer van je komt. Je vraagt anderen om bewijzen, maar van jou heb ik er ook nog geen gevonden. Ik hoop niet dat het bij jou een verslaving aan de computer is, van welk medicijn zou dat kunnen komen denk je?

Gesloten