LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] citalopram/cipramil: reageer!

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
james86

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door james86 »

Hey beste mensen,

@mathy: Wat geweldig dat je je zo goed begint te voelen. Dat moet een enorme opluchting zijn dat je niet meer zovaak aan de paniek denkt. Dat scheelt weer een hele hoop energie! Ik ben echt blij voor je.

@iemand: Ontzettend knap dat je toch ondanks alles met die examens bezig bent. Petje af hoor. Dat zegt alweer genoeg over hoe sterk je bent.

Verder gaat het hiet even minder. Vorige week van 20 naar 30 gegaan en de eerste daagjes ging het wel. Maar de paniek en spannning word zo erg dat ik de hond niet eens meer durf uit te laten. Ik voel me weer steeds zwakker worden. Het is zo'n enorme domper omdat ik op de 20 mg zo lekker ging. Alleen die verhoging was nodig om me van de oxazepam af te helpen want die slikte ik wel 1 a 2 keer per dag nog. Nam ik die niet, dan was de paniek wat meer aanwezig. Ik moet zo weer bij een nieuwe psych zijn en ik wil hem toch eens dringend verzoeken om citalopram druppelvorm te geven. Gewoon even terug naar die 20 en dan wat rustiger opbouwen. Ik ga nu al 3 maanden op en neer alsof ik in een achtbaan zit. Dit begint gewoon zn tol te eissen omdat ik ook al overspannen ben. Het is gewoon superjammer omdat ik met de 20 mg weer met wat mensen had afgesproken en leuke dingen ben gaan doen.......en nu durf ik de deur niet eens uit....mensen blijven maar vragen of ik kom enzo, wat absoluut niet gaat :( Echt zonde. Ik herinner me dat iemand hier ook de druppelvorm had......Ik heb eerlijk gezegd even geen zin om alsmaar terug te scrollen bij oude berichten....dus als diegene dit leest.....wat zijn jou ervaringen met die druppels?

groetjes

inge82

Ongelezen bericht door inge82 »

Hee James,

Ik las je bericht net, ik ben diegene die druppels neemt, en ik moet zeggen dat ik het als heel prettig ervaar.. oke het gaat dan minder snel als met die pillen met opbouwen (en het is echt vreselijk goor :wink: ) maar ik voel me er goed bij.. ik weet dat het langer zal duren voordat ik me echt beter in mijn vel zal voelen maar ik merk bijna niets van de bijwerkingen.. ik heb wel eens dagen dat ik me kei angstig en gestresst voel maar daarvoor slik ik die medicijnen en dat gaat dus niet zo snel weg.. maar ja als ik jouw verhaal lees dan heb je derzelf nog veel meer last van.. ik kan het je wel aanraden, die druppels..

Ik hoop voor je dat je als je terug gaat naar 20 mg dat je je dan niet nog rotter gaat voelen.. Heb ik niet eens ooit van jou gelezen dat je dat toen je verhoogde naar 20 mg ook zo'n last van had? Je kan het natuurlijk altijd proberen, het is zeker de moeite waard, iedere druppel staat voor 2 mg dus je bouwt heel erg langzaam op, en je voelt de verschillen tussen de druppels eigelijk niet.. ik zit vanaf volgende week al op 10 mg.. en de enigste bijwerking waar ik last van heb is de verschrikkelijke jeuk waar ik van de week een bericht over had geplaatst.. maar voor de rest voel ik niet veel ervan!!

Dus als jij denkt dat als je nu terug gaat naar 20 mg en dan de rust hebt om zo rustig op te bouwen, dan zou ik er zeker met je psych over praten, want het heeft mij heel erg geholpen omdat ik net als jij bijzonder gevoelig ben voor die bijwerkingen.. ik slik er gemiddeld 1 keer per week een pam naast.. (en ik slik Alprazolam das niet zo zwaar als Oxacepam en niet zo verslavend, misschien ook een aanrader?)
Als je nog meer wilt weten dan hoor ik het graag, hoop dat je hier iets aan hebt, en veel succes ermee!!

Liefs,
Inge

james86

Hoooooi mensjes

Ik kom net weer bij mn psych vandaan. Mn vaste psych vanaf nu. Eerst had ik alleen vluchtig een gesprekje met mensen van de crisisdienst. Een hele beste man om eerlijk te zijn. Waarschijnlijk was 20 toch wel gewoon de juiste dosis voor me. Die vorige psych vertelde mij dat de werking optimaal is op 4 weken en dan komt er geen verbetering meer in. Vandaar dat ik dus naar 30 werd gezet omdat ik dan volgens hem sneller van de oxxazepam afben. Maargoed, die man van net vertelde me dat de optimale werking van een dosis 6-7 weken is. Ze konden op 4 weken dus nooit beoordelen of het de juiste dosis was. Ik voelde mij op 4 weken erg lekker met 20 mg, maar wel ondersteund door oxazepam. Waarschijnlijk als de werking gewoon werd afgewacht tot de 7de week had het misschien wel gewoon de juiste werking gehad om die oxazepam weg te laten. Waarschijnlijk heb ik nu gewoon dus een week met een overdosering rondgelopen.

De man die me nu begeleid is trouwens al dik de 50 gepasseerd en naar mijn idee veel meer ervaring. De man die me eerst begeleide was denk ik net schoon afgestudeert. Niet dat het iets hoeft uit te maken, maar bij deze man voel ik me toch veel prettiger. Toen hij hoorde dat ik een totaal merkloos citalopram slikte leek hij ook wat verbaast te zijn. Hij had toch duidelijk een mening dat de merkloze minder in kwaliteit zijn dan de echte cipramil of citalopram van een echt merk. Maar verder kwam hij ook met een verhaal dat er in een middel links en rechts draaiende moleculen zitten, waarvan er 1 de juiste werking heeft en de ander het iets tegenwerkt. Het zit er complex in elkaar, maar bij citalopram hebben ze als allerenigste antidepressiva de goed draaiende moleculen appart kunnen fabriceren tot medicijn waardoor je minder nodig hebt en het heel ietsjes sneller werkt. Voor de rest maakt het weinig uit, maar ik heb nu dus escitalopram gekregen. Eigenlijk een moderne variant op cipramil. 10 mg escitalopram staat gelijk aan 20 mg citalopram ofzoiets.

De bijwerkingen zijn ook nog net iets milder, wat handig is in verband met mijn gevoeligheid voor die bijwerkingen. Maargoed, het boeit me verder niet meer wat ik krijg.....als het maar gaat werken want na 12 weken proberen en aftasten heb ik het helemaal gehad. Ik wil het lekkere gevoel van 2 weken terug weer hebben :P Het blijft toch een heel gedoe met die medicatie zeg.....wat een gedoe is het al 12 weken :( mn stemming word daar ook niet beter op. Ik wil weer lekker aan het werk kunnen en met vrienden wat leuks doen....maargoed dat wil iedereen hier wel. jullie weten precies wat ik bedoel.

ik ga even lekker eten en vanavond een filmpje kijken en hopen dat er vanaf morgen weer verbetering inkomt.

prettige avond en groetjes

Bonzo1979

Ongelezen bericht door Bonzo1979 »

@ James:
Erg balen dat je je niet goed voelt en fijn dat je nu een psychiater hebt waar je je wat beter bij voelt.
Ik vraag me als leek alleen wel af of dat je nu al kunt zeggen dat je met een overdosis hebt rondgelopen en of je niet beter nog even door had kunnen zetten. Maar goed, ik ben dus geen psych...Sterkte in ieder geval en alles komt wel weer op z'n pootjes terecht joh.

@ Mathy:
Relaxed dat het goed met je gaat! Voor dit soort perioden doe je het uiteindelijk toch? Geniet ervan en probeer het zo te houden!

james86

@bonzo: Ik kreeg korte koortsaanvallen met hevig hallicuneren de laatte dagen. Zonder dat ik echt ziek was. En ik was zwaar onrustig. Hij vond het ook te riskant om met 30 mg verder te gaan omdat ik symptonen begon te krijgen die heel erg lijken op een serotoninesyndroom. Dat schijnt nogal heftig te zijn dus uit voorzorg mocht ik zowiezo niet doorzetten met 30 m
hoe bevalt de medicatie bij jou nu eigenlijk?
jij bent volgens mij wel erg snel omhoog gegaan ook. Wel erg heftig in ieder geval. Voel je je wel gewoon stabiel enzo?

Jana3

Ongelezen bericht door Jana3 »

Hoi allemaal

We zijn idd een beetje rustig deze week qua schrijven..
Zo fijn dat je je beter voelt Mathy!!!

James, heftige boel van die hallicunaties en ontzettend balen dat het met 20mg lekker ging en nu weer minder... Je hebt natuurlijk wel kans op bijwerkingen weer bij ophogen, maar als het zo heftig is, dan is het wel tijd om naar alternatieven te kijken.

Mijn 30mg valt ook nog niet helemaal lekker, ben gewoon onrustiger en veel eerder geirriteerd dan met 20mg. Maar ja, ik zit nu nog geen 2 weken op deze dosis, dus ik hou nog maar even vol.. Wie weet zie ik op langere termijn wel het positieve effect. Maar mijn gevoel zegt: terug naar 20mg! Ik geef het max 5 weken de tijd.

nou ik ga mn tas even pakken, ga een stedentripje doen naar Duitsland. Ben wel een beetje nerveus, maar ja, oxazepam in mn tas en gaan met die banaan. Jetst geht es los! :lol:
Lfs Jana

ester1981

Ongelezen bericht door ester1981 »

:( ik heb 't weer ff wat moeilijker. Heb te veel last van stress, ben onrustig en vertrouw m'n gevoel op het moment niet. Ik heb nu wel Tranxene van de huisarts gekregen, maar die had gezegd dat ik 't een keer moest gebruiken als ik een dag niets te doen had, om zo te weten hoe ik er op reageer.... maarja, daar heb ik nog geen tijd voor gehad deze week en ook nu kan ik dat niet proberen, want morgen moet ik werken (en autorijden). en ik heb net ergens gelezen dat tranxene 24 uur werkt en dat ik aansprakelijk ben ik als daarmee zou rijden en een ongeluk zou veroorzaken. Ik voel me rot :? en ik weet niet meer wat ik wil. Soms zou ik alles willen opgeven, lijkt alles zinloos... en op zo'n moment lukt het ook niet om het anders te zien. Nu gaat 't nog net, maar ik weet niet of ik dat onder controle kan houden. En ik móet morgen naar m'n werk, dus kan nu echt geen tranxene nemen. (is m'n eerste werkdag, dus kan moeilijk niet op komen dagen)

mathy02

Ongelezen bericht door mathy02 »

Hoi Ester en allemaal,

Nu jij hebt gemeld dat je tranxene gebruikt: ja dat komt mij bekend voor! Ik heb veel positieve ervaring met het middel.

Ik weet niet hoeveel mg je hebt gekregen, maar ze zijn er in capsules van 5, 10 en 15 mg. Ik heb het weken geslikt en totaal geen problemen gehad met autorijden e.d. Ik ben sowieso een rustige autorijder. Ik slikte s'ochtends 5 mg en s'middags 5 mg. Het spul kan wel 100 uur in je bloed blijven en heeft in die 100 uur een kalmerend effect. het is minder verslavend dan kortwerkende middelen als oxa. Ik heb het 2 maanden gebruikt en daarna ben ik overgestapt op valium, omdat deze pilletjes te breken zijn (in half en zelfs een kwart) en ik ben nu aan het afbouwen. Valium heeft overigens ook zo'n lange halfwaardetijd, net als tranxene.
Je kunt die tranxene rustig nemen hoor. Het geeft een soort kalme roes en maakt je veel minder angstig en vooral het piekeren over mijn toestand werd een stuk minder.

@ James: ik zit op 30. Maar ik ben een periode aan de 40 geweest en daar had ik geen hallucinaties, maar wel een vervreemdend gevoel. Alsof ik niet mezelf meer was. Een beetje 'uit fase'. Ik ben toen snel weer terug gegaan naar die 30.
Ik snapte destijds niet waarom jij, terwijl je je zo goed voelde, toch ging verhogen. Maar nu begrijp ik dat het vanwege die oxa's was.
Heb jij niet iets aan valium ipv oxa? Valium heeft een veel langere halfwaardetijd en kun je mooier afbouwen. Mijn psych zei me dat je in ieder geval nooit meteen moet stoppen ivm het rebound effect. Kun je niet met je psych kijken of je dat middel ernaast kunt slikken en een afbouwprogramma maken? Je hebt namelijk grote kans dat je zo paniekerig bent vanwege die rebound en niet vanwege die cip.

mathy02

Ester, je gaat vandaag naar je werk. Je kunt rustig zo'n tranxene nemen hoor! Echt!

mathy02

@ iemand: inderdaad petje af dat je toch gewoon die toetsen aan het doen bent! Jeminee! Hulde! Je bent sterk!

james86

@mathy

Van rebound is toch sprake als je stopt met de oxa? ik was niet gestopt hoor overigens. Ik moest ze vanwege de verhoging zonodig zelfs meer gaan slikken. De dosering naar 30 was gewoon een te grote stap ineens. Jammer dat die vorige psych dacht dat de volledige werking van ad 4 weken is....ik moest na 4 weken naar 30 mg omdat hij dacht dat de 20 mg op de top van zn werking zou zijn. Maar gister kreeg ik dus te horen (zoals ik jou ook al eens heb horen zeggen) dat de optimale werking pas na 6-7weken is. Als ze bij mij nog langer die 20 mg hadden aangekeken had het misschien wel gewoon de juiste dosis geweest. Kan best. Ik heb net dus eigenlijk weer me oude dosis genomen en hoop dat ik snel weer bijtrek. Want zoals ik al zei....ik ging echt super op die 20 mg, ik voelde me zo blij om alles en was gelukkig. Volgende week moet ik weer bij mn psych zijn en ga het toch even over die kalmeringspillen hebben. Ik zit toch al een lange tijd aan de oxa....
Bij jou gaat alles nog lekker?

@bonzo: Hoe is het op het werk? Nog erg last van de grote verandering? Trek je het nog wel gewoon?

prettige dag nog verdr

cjm1980

Ongelezen bericht door cjm1980 »

Hallo mensen,

Ik ben hier vandaag voor de 1e keer. Ik was op zoek naar wat informatie over de medicijnen die ik nu ongeveer een week slik. ik slik dus ook citalopram, sinds donderdag. Ik heb best wel last van bijwerkingen: vooral heel misselijk en geen energie hebben, heb nog steeds last van huilbuien en dan zie ik de toekomst niet rooskleurig in, ik heb dan het gevoel dat het nooit gaat werken. Hadden jullie hier ook last van in het begin? En hoe snel verdwijnen die klachten??
Gr. cjm1980

james86

Hey CJM

Die klachten die je beschrijft zijn heel normaal, en ik denk dat we die allemaal hier hebben gehad. Het medicijn gaat werken in je hersenen en moet eraan wennen. Bij de 1 duurt dat 2 weekjes, bij de ander 4 weken. Welke dosis slik je? de eerste week 10 mg en daarna 20 mg? Bij mij duurde het in elk geval zo'n 3 weken in totaal voordat ik verbetering ging merken. ineens zag ik weer zin in het leven en werd een stuk vrolijker en socialer. Het is heel normaal dat je in het begin depressiever/paniekeriger word. Maar het is gelukkig allemaal tijdelijk. Slik je er ook oxazepam of iets bij om de bijwerkingen te beperken?

groetjes

cjm1980

Hoi James

Ik slik 20mg per dag. Ik neem deze 's avonds in, omdat ik merk dat ik er slaperig van wordt (slaap wel goed). Ik gebruik er verder niets bij. Waar ik nu helemaal crazy van wordt is die misselijkheid! Zelfs 's nachts wordt ik er wakker van. Nu begint dat ook al overdag! ik merk ook dat mijn omgeving (vooral werk) het niet echt begrijpt dat ik bijwerkingen heb. :cry: Hopelijk gaat het bij mij ook snel resultaat geven, niet dat ik écht depressief ben, maar het zou fijn zijn als ik inderdaad wat positiever in het leven kwam te staan en weer minder spanningen heb om alles!

Groetjes

james86

@cjm:

Knap dat je het verder zonder oxazepam doet. Het is best zwaar allemaal die bijwerkingen. Ben je gelijk met 20 mg gestart?
Voor andere mensen is het altijd lastig te begrijpen, dat kan heel irritant zijn ja. Hopenlijk knap je er ook snel van op want die bijwerkingen zijn echt *****

cjm1980

Ja gelijk met 20 mg gestart. De eerste dag voelde ik me geweldig! Ik dacht als het zo blijft dan gaat het goed, toen voelde ik me weer de oude. Maar langzaam nam het toch af! En de oude ben ik al vijf jaar niet meer dus...? :wink: Ik heb nog even te gaan!

mathy02

Cjm, die misselijkheid kan ermee te maken hebben dat je de cip s'avonds slikt. Heb ik gehoord. Ik slik 'm in ieder geval altijd s'ochtends, omdat mijn maag ook vrij gevoelig is....

mathy02

@ James, ik dacht dat je gestopt was met die oxa joh. Nee, dan is het een ander verhaal. Ik zou inderdaad gewoon naar de 20mg teruggaan. Ik kan me overigens nog wel herinneren dat bij jou de stap van 10 naar 20 ook al moeizaam verliep. Ik zou inderdaad even vragen naar die druppels, want ik denk dat jij er erg gevoelig voor bent!

Hier gaat het echt goed hoor! Woepie! Ik loop overigens niet de hele dag te stralen hoor, dat niet. Maar van dip en angst geen sprake meer! Pffff....
Ik slik nog wel een halve valium per dag (das 1 mg, dus praktisch niks meer)

iemand24

Ongelezen bericht door iemand24 »

hey allemaal

@ mathy en james: dank u!! :D

Ik heb europees recht geleerd en het gaat hem echt niet worden!!!! Ben nog steeds ziek. Daar baal ik wel een beetje van.Ik heb zo'n gevoel dat het een combinatie van de griep en de afwenningsverschijnselen is. Ben benieuwd wat voor medicatie ik nu krijg. Ik las net dat sommige mensen echt gaan hallucineren van de citalopram?! Dat lijkt mij heftig! Ik kreeg er hele nare en negatieve gedachten van en werd behoorlijk agressief en daar schrok de psych wel van! (hij heeft het ook moeten ontgelden)Ik zit nu nog op 20 mg. Heb stiekem sneller afgebouwd dan mocht, dus het is ook wel een beetje mijn eigen schuld dat ik zo ziek ben.Ik herken zoveel verhalen op deze site en dat vind ik een heel fijn gevoel. Ik heb altijd gedacht dat ik de enige was met zulke klachten maar nu leer ik dat ik gelukkig hier niet alleen in ben.

groetjes

ester1981

Ongelezen bericht door ester1981 »

Hoi Mathy en de rest,

Ik heb tranxene 5 mg voorgeschreven gekregen en ik mag er max 3 per dag als het nodig is (en als het niet nodig is, natuurlijk niets). Bedankt voor je ervaring hiermee, dat stelt me wel wat gerust. Vanavond probeer ik 't nog zonder vol te houden, omdat ik gewoon echt niet weet hoe ik er op zal reageren. Maar valium is dus minder sterk dan tranxene? Valium klinkt voor mijn gevoel juist enorm zwaar, maar misschien heb ik 't dus mis. Echt fijn dat het nog steeds goed met je gaat! Dat lijkt me echt heerlijk rustig.

@cjm1980: zoals je misschien al hebt gelezen, ben ik nu 3 weken bezig met citalopram 20mg, ben ook vanaf de 1e dag meteen gestart met 20mg. Na de eerste week is de misselijkheid bij mij heel snel weer verdwenen, alleen die eerste week was ik dag en nacht heel erg misselijk. De dufheid neemt ook vanzelf weer af. Ik hoop 't niet voor je, maar hou er rekening mee dat de eerste paar weken je gevoel enorm kan schommelen... de leuke momenten voel je je dan erg goed, maar de lastige momenten zijn bij mij zelfs moeilijker geworden sinds ik ben begonnen met citalopram... vandaar dat ik nu tranxene voorgeschreven heb gekregen om door die moeilijke momenten te komen. Sterkte de komende weken!

@iemand24: succes met afbouwen, maar hou je aan de voorschriften van de psych. Vijf jaar geleden ben ik van het ene op het andere moment gestopt en dat is niet aan te raden. Rustig afbouwen voorkomt ook dat je terugvalt in een depressie.

@James: succes met je herziene dosering, hopelijk heb je niet te veel last van bijwerkingen!

Gesloten