LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] citalopram/cipramil: reageer!

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
maanvogel

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door maanvogel »

hallo allemaal,

heb voor me een ongebruikt doosje citalopram 20 mg liggen -
om mee te beginnen dus

schrik toch wel een beetje van de bijwerkingen bij het beginnen hiermee

doe ik er verstandig aan om bijvoorbeeld eerst een paar dagen halve pillen te nemen en dan pas naar de volledige dosis te gaan?

vast dank

maanvogel
Laatst gewijzigd door maanvogel op 27 dec 2007 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.

ester1981

Ongelezen bericht door ester1981 »

hoi maanvogel,

mijn ervaring (en ook van een aantal anderen op dit forum) is dat het inderdaad erg heftig is om vanaf de eerste dag meteen met 20 mg te beginnen. Ik ben natuurlijk geen arts, dus bij twijfel altijd met je arts overleggen... maar je kunt met een halve tablet per dag beginnen en na een week oid doorgaan met een hele per dag. 't Duurt natuurlijk dan wel net ietsje langer voordat de medicijnen echt volledig werken (reken op ongeveer 6 weken vanaf 't moment dat je op 20mg zit, met geluk is dit al na 4 weken). Schrik niet te veel van de bijwerkingen, je krijgt ze echt niet allemaal ;-). Hou er echter wel rekening mee dat je je de eerste paar weken misschien wel beroerder gaat voelen dan nu (zowel fysiek als mentaal), dus vraag eventueel aan je huisarts om kalmeringstabletjes oid. Veel sterkte en succes! en als je tijdens de opbouwperiode ergens mee zit, gewoon op dit forum zetten... alle reacties van anderen hebben mij in het begin er ook doorheen geholpen.

maanvogel

Ongelezen bericht door maanvogel »

ha ester,

dank je wel

ga het zo maar doen
huisartsen zijn over het geheel genomen geen ervaringsdeskundigen, dus ik heb in deze iets meer vertrouwen in jou / jullie.

heb nog een restje oxazepam ergens in de kast liggen, voor als het echt te gek wordt

en zeker - een forum als dit is erg belangrijk om je op weg te helpen (en te houden)

anne 64

Ongelezen bericht door anne 64 »

Hallo maanvogel,
Ik heb het advies gekregen om met 5 mg te beginnen naar een paar dagen 5 mg meer en zo door. Zo heb je het minste last van de bijwerkingen. In ieder geval niet gelijk met 20 mg beginnen hoor!

Veel succes

ester1981

@maanvogel: hoe gaat het? ben je met 10mg begonnen?

@bonzo: tijd niets meer van je gehoord, betekent dat het goed met je gaat en dat het afbouwen gelukt is?

@ alle anderen: hopelijk is iedereen de kerstdagen goed (genoeg) doorgekomen... alvast een fijne jaarwisseling en de allerbeste wensen voor iedereen voor het komende jaar: veel zonnestralen, vrolijke gezichten en blije gedachten :)

Andre50

Ongelezen bericht door Andre50 »

Hoi iedereen,

Ben nieuw op dit forum. Ik heb gedurende 6 jaar 40 mg cipramil geslikt maar had het laatste jaar veel last van verstrooidheid, gevoel van afwezigheid. Op aanraden van mijn psych sinds 4 weken aan het afbouwen gegaan en ondertussen opbouwen met Zyban 150. 3 weken geleden eerst de dosis gehalveerd van 40 naar 20 mg gedurende 2 weken, en sinds vorige week naar 10 mg. Heb veel last van hoofdpijn (steken) en ben veel misselijk en draaierig.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

iemand24

Ongelezen bericht door iemand24 »

hey allemaal

Ik moet zeggen dat ik het echt niet meer weet. Ben de feverin alweer aan het afbouwen en moet werkelijk overal om huilen. Heb het gevoel dat ik mijn omgeving enorm belast en dat iedereen iets tegen mij heeft. Ik kan niet eens meer normaal op bezoek bij mensen. Ik word zo zenuwachtig dat ik niet eens meer in staat ben mijn glas fatsoenlijk vast te houden en begin te trillen. Ik heb voortdurend hartkloppingen en vraag mij af of er wel medicijnen zijn die mij kunnen helpen.
Soms denk ik dat het beter is als ik mij laat opnemen, maar dan?
Dan zit ik met dezelfde klachten in een vreemde omgeving.
Dat gaat denk ik ook niet werken.
Ik word er echt zo schijtziek van om altijd maar bang te zijn.
Ik heb mijn rug gebroken gehad een paar jaar geleden en door de stress verga ik echt van de rugpijn.
Ik weet het gewoon niet meer
Ik heb het gevoel dat ik alles verpest en iedereen er ondertusen schoon genoeg van heeft. maar ik kan ook geen toneel meer spelen. Heb ik iets te lang gedaan. Wat moet ik nu?????

24marion

Ongelezen bericht door 24marion »

Hoi allemaal.
Wat prettig om jullie reacties te lezen.
Doet me goed om te lezen dat ik niet de enige ben.
Ik heb posttraumatische klachten aan een nare periode overgehouden. Ik had veel nachtmerries en onredelijke angsten had ik. Ook at ik veel door de stress.
Ik gebruik dit middel bijna 3 maanden nu en ervaar het als positief.
Ik voel me heel ontspannen en heb ik nog maar zelden een benauwd en gestresst gevoel. Ook eet en snoep ik minder, waardoor ik al 5 kilo kwijt ben. Ik droom nu wel veel en heb ook soms nog nachtmerries. Bijna alle dromen kan ik plaatsen en dat schrijf ik dan op. Ik ga elke 14 dagen naar het Rima (maatschappelijk werk) om te bespreken hoe het gaat. Grootste nadeel tot nu toe is bij mij de vermoeidheid. Ik werk al halve dagen, maar blijf erg moe.
Ik wens iedereen hier veel sterkte en een goede gezondheid met of zonder citalopram. Groeten 24Marion.

ester1981

@iemand: balen dat 't totaal niet lekker gaat... ik kan helaas even niet op wat opbeurende woorden komen (behalve natuurlijk VEEL sterkte!), maar zorg in elk geval dat je er wel met anderen over praat! als je 't niet aan vrienden wilt vertellen, praat dan met een huisarts, psychiater en/of psycholoog over wat die medicatie met je doet en bespreek de opties van ander medicatie, opname of dagtherapie e.d. met alle voor- en nadelen. Soms kan een opname je een stuk rust geven en kan het handig zijn bij de overstap naar andere medicijnen. Dan kan er van dichtbij in de gaten worden gehouden hoe het met je gaat. En als je het idee hebt dat je vastgeroest zit in alle hulpverlenging die wordt aangeboden, bel dan zo'n telefonische hulplijn, daar kun je je verhaal kwijt zonder dat mensen je zat worden en proberen ze je wel te helpen om je gedachten op orde te krijgen of geven ze advies wat je kan doen. Nogmaals veel sterkte!

24marion

Ongelezen bericht door 24marion »

@iemand:
Ben je ook 24 net als ik jaar?
Ik heb helaas te weinig verstand van medicijnen om je advies te kunnen geven over welke medicijnen goed werken. Ik wil je wel aanraden om hulp te blijven vragen. Denk niet dat je een ander lastig valt. Jij voelt je niet goed en hebt net als ieder ander mens recht op hulp. Ik hoop dat je de juist hulp krijgt en dat je je snel beter gaat voelen...veel sterkte en liefs.

Denjo

Ongelezen bericht door Denjo »

Nu ik het forum bekijk zie ik veel verschillen in uitwerking. Ik gebruik het nu 2,5 maand en zie nog weinig voordelen. Als je 5 kilo afvalt en je voelt je goed met het medicijn ben je op de goede weg, 24marion.
Ik teken er gelijk voor. Na een buikgriep heb ik in 2 dagen 1 boterham gehad en heb steeds een volle buik.
Volgende week heb ik een ingelast gesprek aangevraagd over de werking bij mij, heb het gevoel dat het tot nu toe niet het goede is.

iemand24: na mijn 40mg gedoe werd ik teruggebracht naar 20mg en als citalopram daarmee mijn hoogste dosis is, dan kan ik ernaast paroxetine gebruiken.
Het is altijd zoeken naar het beste evenwicht, het beste is geen medicijnen> al die bijwerkingen.

james86

Ongelezen bericht door james86 »

Hey Iemand,

Waarom ben je dat nieuwe medicijn weer zo snel gaan afbouwen eigenlijk? Wat een gedoe zeg :( Door dat geschommel word je echt niet vrolijker. Ik kan me goed voorstellen dat je de wanhoop nabij bent. opname is een optie.....alleen zodra je stabiel bent op de medicatie moet je gelijk weer weg. Meer kunnen ze niet echt doen. En ook al zit je ergens anders, als je op de juiste dosis zit duurt het nog 6 weken voordat die optimaal werkt. Die pillen gaan heus niet sneller werken als je ergens anders bent. Ik had ook vaak de neiging om sneller te stoppen door die bijwerkingen, maar het blijft gewoon een gevecht in de opbouw fase. Maar probeer je ego en trots eens opzij te zetten en stoppen met toneelspelen naar anderen, dat vreet toch veelsteveel energie :( Ik kan er over meepraten want ik heb het 2 jaar volgehouden en uiteindelijk komt echt de man met de hamer. Schaam je absoluut niet, en ga zeker niet boos op jezelf zitten zijn. Laat je desnoods gewoon opnemen in het nieuwe jaar. Mensen in je omgeving weten dan gewoon zeker dat het goed mis is en je hoeft er geen doekjes meer omheen te wikkellen. Het is alleen een kwestie van je trots aan de kant en gewoon alleen ff aan jezelf denken. F*ck iedereen en denk aan jezelf, hoe egoistisch het ook klinkt. Het bellemmert je toch in alles wat je doet??? en daar moet gewoon een einde aan komen, ongeacht wat iemand er ook van mag denken. Ik hoop echt voor je dat het snel wat beter mag gaan, want dit schiet ook niet op :(

groetjes

anne 64

Hoi iemand, Kijk eens op de website van maatkracht.com
Dat heeft mij heel goed geholpen ook al ben ik er nog niet. Misschien is het ook wat voor jou.
De mensen die dat doen zijn zelf ook allemaal ex-patienten en weten dus waar je over praat.
Sterkte.

Plato

Ongelezen bericht door Plato »

Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort citalopram 20mg voorgeschreven gekregen voor depressie en dwanggedachten. Nu heb ik na het lezen van een tiental reactie een beetje ambivalente gevoelens hierover. De een zegt dat het een prima middel, de ander heeft er weer minder goede ervaringen mee. Misschien is het ook een beetje zoeken naar het beste middel die bij jouw persoon het beste past. Ik ben alleen een beetje bang voor de eerste weken, als het middel nog moet inwerken. Maar ja, dat heb je bij iedere antidepressiva, dus ook citalopram. Ik ga vanavond de eerste pil innemen. Mijn huisart zei dat je beter 's avond dit middel kan innemen.
Ik zal mijn bevindingen hier zo nu en dan opschrijven.

Groetjes, Plato

anne 64

Hoi Plato,
Als je langzaam aan opbouwt hoef je nergens bang voor te zijn.
Succes!!

janinaa

Ongelezen bericht door janinaa »

Ik wil wat vertellen over mijn ervaring met citalopram, ik gebruik dir nu 6 weken. Ik was ontzettend bang voor bijwerkingen, voor ik mijn 1e pil durfde te nemen zocht ik het hele internet af, er stonden erg veel negatieve ervaringen.
Ik wil gewoon even zeggen dat ik, behalve wat moeheid en ene droge mond, geen enkele bijwerking heb gehad! Misschien is dat ook fijn als dat een x ergens staat :D

evelijntje

Ongelezen bericht door evelijntje »

hey kraanvogel..

dat oorsuizen heb ik dus ook! heel irritant maar niet altijd aanwezig...

groetjes,

evelijn

Bonzo1979

Ongelezen bericht door Bonzo1979 »

Hallo,

Vandaag neem ik afscheid van dit forum. Ik ben na een aantal weken van afbouw op het punt gekomen dat ik niks meer slik en dat is vanaf vandaag.
Ik ga over 2 weken in therapie en ik wil dan gewoon geen AD in m'n lijf hebben, zodat ik dan eventueel in overleg met de psychiater een ander en voor mij geschikter middel kan gaan proberen, indien nodig uiteraard.
Wat ik nog even kwijt wil, voor degenen die er wat aan hebben; van het afbouwen van 40 naar 10 mg. heb ik niets gemerkt! Alleen dat ik minder duf ben, meer sexuele gevoelens heb en weer begin af te vallen (gelukkig). Het is natuurlijk even afwachten hoe het de komende weken gaat, maar de in eerste instantie moeilijkste periode is achter de rug.
Voor de mensen die mij kennen; ontzettend bedankt voor de steun... en voor iedereen: heel veel sterkte!

Groet, Bonzo.

P.S: Esther, ik zag dat je je meerdere malen afvroeg hoe het met me ging. Het ging dus idd best goed. Ik hoop dat het met jou ook wat beter gaat. Bedankt dat je aan me dacht! :)

Plato

Ongelezen bericht door Plato »

Heb nu voor de 4e keer een pil ingenomen. Voelt op de vierde dag nog steeds een beetje high. Slapen gaat ook moeilijk, en ik sliep al slecht.
Dus heb ik beginperiode oxazepam gehad van arts. Dus ik moet nog ff de oplaad-periode doorstaan. Weet iemand de slaapproblemen ook aanhouden als het eenmaal gaat werken??

Groetjes, Plato

james86

Ongelezen bericht door james86 »

Hey Bonzo,

in ieder geval heel heel veel succes en sterkte!!!!!!!!!!! Hopenlijk word 2008 een beter jaar. En het is zeker wel een opluchting dat je je ook weer wat helderder voelt?

@plato: Ik sliep voordat ik ging slikken niet echt slecht, maar tijdens de opbouw werd ik 3 keer per uur wakker. Dat is nu na in totaal iets van 9 weken slikken minder aan het worden. Maar houd je nergens aan vast want echt iedereen reageert weer anders op medicatie. De ervaringen kunnen per persoon al dag en nacht verschillen.

@evelijntje en kraanvogel: Dat oorsuizen heb ik ook. Alleen ik merk het pas op als ik echt rustig op bed lig. Voor de rest nooit last van.

@iemand: Hoe haay het ermee?

groetjes

Gesloten