LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] door ad (citalopram) meer alcohol?

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Paulien

door ad (citalopram) meer alcohol?

Ongelezen bericht door Paulien »

Ik begeleid een alcoholist die op doktersvoorschrift (lang leve het RIAGG...)een tijdje citalopram gebruikte. Hij werd hier erg ziek door, had vrijwel alle bijwerkingen die in de bijsluiter stonden (slapeloosheid, moeite met plassen, sexuele stoornissen, diaree, stokkende ademhaling, misselijkheid, braken, geen eetlust,...) plus wat er niet in stond - agressief, ongeremd enz.
Hij merkte dat door deze vergrote innerlijke onrust de drang naar alcohol ook vergroot werd! Hij ging dus steeds meer drinken om toch een beetje rustig / verdooft te voelen. Nu hij met het medicijn gestopt is voelt hij zich stukken beter (ook vrolijker!) en drinkt (vrijwel) geen alcohol!

Heeft iemand hier een vergelijkbare ervaring?

Volgens informatie die ik over het middel op internet vond zou gelijktijdig gebruik met alcohol het versuffende effect versterkt worden...

Paulien

Paulien

Re: door ad (citalopram) meer alcohol?

weet echt niemand hier iets over?

anoniem

Ongelezen bericht door anoniem »

Hoi paulien,
alcohol met medicijnen : je hebt gelijk dat bij gelijktijdig gebruik het versuffende effect versterkt wordt.
dit is niet alleen bij citalopram, maar ook bij andere niet- antidepressiva soms het geval .
Waarschijlijk heeft men de Aversietherapie willen toepassen.
dit is een therapie waarbij men gebruik maakt van medicijnen waardoor het drinken van alcohol lichamelijke klachten veroorzaakt oa. misselijkheid of overgeven e.d.
Na enige tijd wekt dan de alcohol zelf deze reactie op . dit is hiervan de bedoeling . Het lijkt me echt niet fijn .maar naar het schijnt helpt het vaak wel om van de drank af te komen en een terugval te voorkomen . er zijn zo verschillende geneesmiddelen die anders werken maar met hetzelfde doel. blijkbaar is dit ook de bedoeling van het riagg . Lijkt me natuurlijk niet leuk , maar de alcoholist zou zo geholpen kunnen worden. natuurlijk zullen er ook nog wel andere oplossingen bestaan . succes beiden.

Paulien

Hoi anoniem,

Bedankt voor je reactie.
Wat je schrijft is heel wat anders dan wat er bij de patient die ik hier beschrijf het geval is. Hij werd door de citalopram dus juist NIET!! extra versuffend (!) maar juist ongeremt, aggressief, hyper! Hij ging soms zelfs 's nachts buiten rondstruinen, pakte mensen in de kraag enz. terwijl het van nature een rustige jongen is. Ook met veel alcohol op!
Hij wordt dus niet aggressief van alcohol, wel van de citalopram.

Van nature is hij al onrustig, volgens hem ADHD. Zijn drang naar alcohol is vermoedelijk mede om die onrust wat te onderdrukken en zo weer een beetje in balans te komen. De onrust werd door de citalopram echter versterkt waardoor hij juist NOG MEER alcohol ging nemen.

Mijn vraag is of er meer mensen zijn met dergelijke ervaringen.

De citalopram was niet voorgeschreven om op de manier zoals jij vertelt van de alcohol af te komen, maar om een schijnbaar lichte depressie tegen te gaan.
De bijwerkingen als misselijkheid en diaree door de citalopram zijn aanwijzingen dat het lichaam alles doet om de giftige citalopram het lichaam uit te werken (natuurlijke afweer reactie dus).

Iets anders: door jarenlang alcohol misbruik is iemand's lever niet echt gezond meer. Daardoor zal zo'n lever ook ANDERS reageren op geneesmiddelen. Volgens mij zullen deze slechter afgebroken worden. Een hoge dosering is dus extra gevaarlijk bij dergelijke mensen.
De RIAGG arts heeft geen leverwaarden getest....

Een slecht werkende lever kan overigens ook aanleiding geven voor depressie. Alleen al omdat er zo stoffen in het bloed komen en in de hersenen die de stofwisseling verstoren.
Lees het boek "wat heb je op je lever" van M. de Waal Malefijt maar eens.

groeten,

Paulien

anoniem

Ongelezen bericht door anoniem »

hoi paulien,
ik heb zelf een dochter met vermoedelijk ADHD ,iets wat ik persoonlijk door de arts te snel beoordeeeld vind, maar ja op dat gebied ben ik ook maar een leek. In het begin heb ik niet zo geloofd in ADHD, maar ik begin nu inderdaad te twijfelen, want zij is wel heel onrustig en ook soms vreselijk agressief voor een zevenjarige. Als het dit jaar niet zou verbeteren ivm school prestaties wil men haar ritaline of hoe heet dat spul ook weer geven. Ik ben er een beetje op tegen , waarom , ik weet het niet eigenlijk. misschieen het feit dat ze al zo jong dan medicamenten slikt terwijl ik niet echt last heb van haar gedrag. Zelf ben ik ook heel actief . misschien heeft je patient inderdaad wel ADHD zoals hij denkt en misschien moet er op dat punt iets gedaan worden.
Ik wist alleen dat men soms bepaalde medicijnen geeft tegen alcoholisme om bijwerkingen te creeëren zodat men er sneller??? aan ontwent . verder weet ik het eigenlijk ook niet , ieder met een alchol of drugs of medicijn probleem reageert ook anders . ik weet over ADHD nog niet veel , vroeger hoorde je er nl. niks van . ik weet wel dat ikzelf ook zeer onrustig ben .Ik zou wel duizend en een dingen tegenlijk willen doen en dit zie ik ook in mijn dochter. veel succes met je patient. hopelijk kan iemand je vragen beter beantwoorden. doei anoniem

Gesloten