| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Efexor
Re: Efexor
SvG
En hoe ga je stoppen denk je? Afbouwen of ook cold turkey gaan? Ik lees hier wel dat plots stoppen gevaarlijk kan zijn, maar ik nam het ook 'maar' 7 maanden en bij mij is het gelukt, wel was het niet makkelijk, maar goed. Je moet doorbijten. Eens je gestopt bent en die rotzooi is uit je lijf ga je je heel clean voelen (was bij mij toch zo).
Afbouwen was voor mij persoonlijk geen optie omdat dat te lang duurt en ik er echt vanaf wou. Als je afbouwt zit je nog maanden vast aan dat spul vreesde ik en dat wou ik echt vermijden. Volgens mij steken die fabrikanten daar iets in zodat je er verslaafd aan raakt.
En idd, de mensen rondom jou merken ook dat je jezelf niet meer bent door die pillen.
O ja, als je cold turkey stopt ben je wel een tijdje redelijk agressief erna (waarschijnlijk afkickverschijnsel van effexor, maar goed, het is nu eenmaal zo).
En hoe ga je stoppen denk je? Afbouwen of ook cold turkey gaan? Ik lees hier wel dat plots stoppen gevaarlijk kan zijn, maar ik nam het ook 'maar' 7 maanden en bij mij is het gelukt, wel was het niet makkelijk, maar goed. Je moet doorbijten. Eens je gestopt bent en die rotzooi is uit je lijf ga je je heel clean voelen (was bij mij toch zo).
Afbouwen was voor mij persoonlijk geen optie omdat dat te lang duurt en ik er echt vanaf wou. Als je afbouwt zit je nog maanden vast aan dat spul vreesde ik en dat wou ik echt vermijden. Volgens mij steken die fabrikanten daar iets in zodat je er verslaafd aan raakt.
En idd, de mensen rondom jou merken ook dat je jezelf niet meer bent door die pillen.
O ja, als je cold turkey stopt ben je wel een tijdje redelijk agressief erna (waarschijnlijk afkickverschijnsel van effexor, maar goed, het is nu eenmaal zo).
James86 schreef:
Inderdaad, maar dat heb ik achteraf maar bedacht... Je huisarts is toch je eerste aanspreekpunt hé. Hij zei dat effexor iets zéér goed was en dat het niet verslavend werkte. Nu besef ik dat die man waarschijnlijk net van een congres kwam waar effexor opghemeld werd door de fabrikant of dat hij een reisje kreeg als hij X aantal patiënten aan de effexor kon krijgen....
En eerlijk gezegd had ik ook een beetje schrik van een psychiater (onterecht natuurlijk) omdat je dan toch direct meer een etiketje op je kop krijgt geplakt.
Huisartsen zijn gewoon niet bevoegd om antidepressiva voor te schrijven, want ze kennen er gewoon niet genoeg van. Nu weet ik dat er verschillende soorten depressies bestaan en verschillende soorten chemische stoffen enzovoort, maar ja, ik kreeg effexor na 1 bezoekje aan de huisarts...
En als jullie eerst bij een huisarts liepen voor ondersteuning van deze medicatie dan ben je ook gewoon verkeerd bezig. Die fout nam ik ook in het begin. Een psychiater kan je hier 100 keer beter bij helpen.
Inderdaad, maar dat heb ik achteraf maar bedacht... Je huisarts is toch je eerste aanspreekpunt hé. Hij zei dat effexor iets zéér goed was en dat het niet verslavend werkte. Nu besef ik dat die man waarschijnlijk net van een congres kwam waar effexor opghemeld werd door de fabrikant of dat hij een reisje kreeg als hij X aantal patiënten aan de effexor kon krijgen....
En eerlijk gezegd had ik ook een beetje schrik van een psychiater (onterecht natuurlijk) omdat je dan toch direct meer een etiketje op je kop krijgt geplakt.
Huisartsen zijn gewoon niet bevoegd om antidepressiva voor te schrijven, want ze kennen er gewoon niet genoeg van. Nu weet ik dat er verschillende soorten depressies bestaan en verschillende soorten chemische stoffen enzovoort, maar ja, ik kreeg effexor na 1 bezoekje aan de huisarts...
Nou ik kan je zeggen, ik heb nu heel en heel graag dat etiketje op mn hoofd.....ik heb hiervoor 2.5 jaar met angstklachten rondgelopen en durfde nergens meer heen,. Nu is heel mn leven verandert in positieve zin. Doordat ik de hulp kreeg van een psychiater ben ik op de juiste medicatie gezet en merk ik niet eens dat ik me medicatie neem. Ja ik kom iets later klaar dan normaal, maar dat vind een vrouw heus niet erg. verder merk ik er totaal niets van. Elke antidepressiva werkt net even iets anders en een psych heeft er echt meer kijk op. JE moet alleen een stukje ego aan de kant schuiven en gewoon een afspraak maken. Maar ik heb er nooit spijt van gehad dat ik dat heb gedaan.
Ik vind het te makkelijk om mensen aan te vallen waarom ze zo lang doorslikken dit komt omdat de psyc. het vaak aanraadt. Het zou een langzaam werkend medicijn zijn vandaar dat je geduld moet hebben. Maar bij mij is het op. Ik lijk wel een robot en niet meer te leven op deze wereld, Heb ook niet het idee dat het beter wordt. Ik ben nu in 2 dagen van 150 naar 75 gegaan en weinig last. Ik ben ook gewoon benieuwd hoe ik me voel als ik weer clean ben. Wat zou ik dan voelen want nu ben ik zo slap en afwezig dat is ook echt niks, Wel ben ik positief over het onderdrukken van de angst gevoelens maar al het positieve verdwijnt ook als sneeuw voor de zon. Ik ga over een maand op vakantie maar zie er bijna niet naar uit, geen voorpret dat geldt b.v. ook op vrijdag niks geen weekend gevoel echt vervelend. Libido is ook nul waardoor je gaat twijfelen aan je relatie. Ook heb ik last van zwaar hoofd vooral in de ochtenden en veel moe zijn. Ik mis gewoon het happy zijn en is echt erg de levensvreugde het is moeilijk uit te leggen want echt depressief ben ik niet, Maar dat ik niet lekker in mijn vel zit is duidelijk. Vanaf volgende week ga ik weer lekker voetballen zo'n 2x in de week en hoop zo me ook beter te voelen en daarnaast de efexor af te bouwen. Ben benieuwd.
Ik gebruik nu 8 maanden efexor, 3 keer per dag 75 mg. In het begin heb ik me vreemd gevoeld en misselijk, en ik moest ontzettend veel gapen. Dat alles ging over, ik gaap nu alleen af en toe nog maar. Laats heb ik het middel 3 dagen niet geslikt omdat ik vergeten een vervolgrecept te vragen. Ik voelde me net een junk, zweten, trillen, concentratiestoornissen e.d. Snel weer begonnen en alles snel weer goed.
Nu is het zo dat efexor mij zo ontzettend goed geholpen heeft!!! Ik doe weer dingen, ik herken mezelf weer, ben weer enthousiast heb weer zin in dingen. Ben eerlijker maar ook aardiger tegen mensen om me heen, geen angsten meer, geen wanhoopsgevoelens die me uren uit mijn slaap hielden en eindelijk de kunstacademie afgerond en twee baan aangeboden gekregen. Mijn eigen kunstproject krijgt subsidie, mijn vriendje en ouders zijn blij, iedereen eigenlijk including me. Ik weet echt niet wat ik zonder dit middel was gaan doen, Ik had een matige tot zware depressie waar ik echt in vast zat. Deep down wilde ik zooo graag verder maar het lukte me niet. Ik ben in therapie gegaan, de derde psycholoog waar ik kwam daar klikte het echt mee (niets ten nadele van de eerdere), na drie maanden therapie begonnen met efexor. Langzaam ging het beter en opeens kon ik mezelf bij elkaar rapen en gewoon weer gaan knallen.
een paar punten die denk ik belangrijk zijn bij het gebruik van efexor.
afvallen:
Ik ben afgevallen (dit is een bijwerking die eerder staat vermeld dan aankomen) , Ik denk dat het er vooral aan ligt of je van tevoren ging eten bij stress of juist niet. Ik ging heel veel eten, dat doe ik niet meer dus ik ben afgevallen. Bovendien heb ik meer energie en sport ik weer. (ik was niet dik, en ik ben nu niet heel dun maar toch)
Bijwerkingen: Neem een zo laag mogelijke dosis, elke dag precies op dezelfde tijd, drink geen alcohol (heeeeel af en toe), koffie (echt niet doen!), cola en zwarte thee. (Zoek even uit wat de juiste dosis is door te proberen, twee weken per keer). Zo beperk je de bijwerkingen tot een minimum. Blijf je ernstige bijwerkingen houden probeer een ander middel!
Gevoel: Ik voel nog alles, alleen niet meer zo heftig wat goed is eigenlijk. De vraag wie je nu echt bent is moeilijk, met een depressie ben je ook niet jezelf. (wanneer wel...). Bovendien altijd antidepressiva in combinatie met therapie, anders ben je echt niets aan het veranderen. Bovendien dwing je jezelf zo te blijven nadenken over je gevoelens, die je echt wel hebt!!! Het is alleen makkelijker met efexor om ze te onderdrukken maar dat moet je juist niet doen. Je kunt er door efexor beter en rustiger mee omgaan maar verplicht jezelf wel na te denken over waarom je je rot voelde en hoe je je nu voelt.
Vooral voor jonge mensen is het nemen van antidepressiva zonder therapie iets heel erg vreemds vind ik, je gaat nog zo lang leven. Dat wil je toch ook zonder pillen kunnen? Daarom therapie en zelfonderzoek, waarom ging het mis en niet alleen observeren wat er gebeurt is maar echt erover nadenken waarom dit nu zo'n grote invloed op je had.
Ik wil graag gaan stoppen over een half jaar en vanwege wat ik hier lees gaat het ontzettend moeilijk worden, maar het gaat wel lukken!! Het nare van fora is dat vooral mensen met negatieve ervaringen zoveel van zich laten horen. Dat is niet bevorderlijk voor de meeste lezers, (de meeste die dit lezen zijn al depressief). Daarom heb ik geschreven hoe het voor mij voelt. Tot nu toe erg goed dus. Wat ik heb bereikt de afgelopen maanden neemt niemand mij af, ook een eventuele terugkerende depressie niet! Maar daar gaan we dus niet van uit, want ik kan namelijk voor het eerst in twee jaar ook iets nieuws: Positief denken!!!
Nu is het zo dat efexor mij zo ontzettend goed geholpen heeft!!! Ik doe weer dingen, ik herken mezelf weer, ben weer enthousiast heb weer zin in dingen. Ben eerlijker maar ook aardiger tegen mensen om me heen, geen angsten meer, geen wanhoopsgevoelens die me uren uit mijn slaap hielden en eindelijk de kunstacademie afgerond en twee baan aangeboden gekregen. Mijn eigen kunstproject krijgt subsidie, mijn vriendje en ouders zijn blij, iedereen eigenlijk including me. Ik weet echt niet wat ik zonder dit middel was gaan doen, Ik had een matige tot zware depressie waar ik echt in vast zat. Deep down wilde ik zooo graag verder maar het lukte me niet. Ik ben in therapie gegaan, de derde psycholoog waar ik kwam daar klikte het echt mee (niets ten nadele van de eerdere), na drie maanden therapie begonnen met efexor. Langzaam ging het beter en opeens kon ik mezelf bij elkaar rapen en gewoon weer gaan knallen.
een paar punten die denk ik belangrijk zijn bij het gebruik van efexor.
afvallen:
Ik ben afgevallen (dit is een bijwerking die eerder staat vermeld dan aankomen) , Ik denk dat het er vooral aan ligt of je van tevoren ging eten bij stress of juist niet. Ik ging heel veel eten, dat doe ik niet meer dus ik ben afgevallen. Bovendien heb ik meer energie en sport ik weer. (ik was niet dik, en ik ben nu niet heel dun maar toch)
Bijwerkingen: Neem een zo laag mogelijke dosis, elke dag precies op dezelfde tijd, drink geen alcohol (heeeeel af en toe), koffie (echt niet doen!), cola en zwarte thee. (Zoek even uit wat de juiste dosis is door te proberen, twee weken per keer). Zo beperk je de bijwerkingen tot een minimum. Blijf je ernstige bijwerkingen houden probeer een ander middel!
Gevoel: Ik voel nog alles, alleen niet meer zo heftig wat goed is eigenlijk. De vraag wie je nu echt bent is moeilijk, met een depressie ben je ook niet jezelf. (wanneer wel...). Bovendien altijd antidepressiva in combinatie met therapie, anders ben je echt niets aan het veranderen. Bovendien dwing je jezelf zo te blijven nadenken over je gevoelens, die je echt wel hebt!!! Het is alleen makkelijker met efexor om ze te onderdrukken maar dat moet je juist niet doen. Je kunt er door efexor beter en rustiger mee omgaan maar verplicht jezelf wel na te denken over waarom je je rot voelde en hoe je je nu voelt.
Vooral voor jonge mensen is het nemen van antidepressiva zonder therapie iets heel erg vreemds vind ik, je gaat nog zo lang leven. Dat wil je toch ook zonder pillen kunnen? Daarom therapie en zelfonderzoek, waarom ging het mis en niet alleen observeren wat er gebeurt is maar echt erover nadenken waarom dit nu zo'n grote invloed op je had.
Ik wil graag gaan stoppen over een half jaar en vanwege wat ik hier lees gaat het ontzettend moeilijk worden, maar het gaat wel lukken!! Het nare van fora is dat vooral mensen met negatieve ervaringen zoveel van zich laten horen. Dat is niet bevorderlijk voor de meeste lezers, (de meeste die dit lezen zijn al depressief). Daarom heb ik geschreven hoe het voor mij voelt. Tot nu toe erg goed dus. Wat ik heb bereikt de afgelopen maanden neemt niemand mij af, ook een eventuele terugkerende depressie niet! Maar daar gaan we dus niet van uit, want ik kan namelijk voor het eerst in twee jaar ook iets nieuws: Positief denken!!!
Efexor helpt bij mij ook heel goed, 1 jaar geslikt nu! Waar ik zo last van heb is zweten! De hele dag, loopt met straaltjes langs mijn gezicht. Wordt er helemaal gek van. De andere bijwerkingen neem ik wel voor lief, maar dat zweten ... Herkent iemand dit? jrs66
Na totaal 1 jaar waarvan 5 maanden 150 mg efexor geslikt te hebben ben ik nu aan het afbouwen. Efexor heeft geholpen om rust te krijgen. Maar ik vond het welletjes en voelde me gevoelloos, zwaar hoofd, afwezig gevoel (stoned), verdoofd en van de wereld. Ik wilde weer voelen een libido hebben. Ben nu al dik 2 weken aan de 75 mg bevalt me goed. Ik begin weer wat te voelen (soms wel weer licht agressief) en mijn libido komt ook terug. Tevens wordt mijn geheugen beter. Ik probeer verder af te bouwen en sport 2x per week of 3x dat helpt goed. Ik ga proberen bewuster om te gaan met emoties gevoelens en het leven. Probeer alles rustig op een rijtje te krijgen en het juiste pad te vinden. Mijn leven verloopt tot nu toe zeer fijn alleen ervaar ik het nog niet zo op een of andere manier. De tijd zal het leren. Ik blijf mezelf overtuigen dat het goed komt en zoek afleiding. Mijn doel is om uiteindelijk weer lekker in mijn vel te zitten en te genieten van het leven. Volgende week heb ik vakantie en probeer daar kracht uit te putten. Hoe gaat het met jullie?
@jrs66: je vraagt of iemand dit herkent: NOU en OF! Ik word er helemaal gek van! Aangezien ik wat dikker ben denkt iedereen meteen dat ik geen conditie heb of iets dergelijks, maar zelfs bij een beetje stofzuigen in huis loopt het zweet over mn rug, haren nat etc. Heel erg vervelend! Een aantal weken geleden is mn dosering iets verhoogd (was begonnen met afbouwen, van 150 naar 112,50 dus nu weer naar 150) en sinds die tijd is het mis. Nou ja mis, voor de rest gaat het prima, dus het zweten moet ik er maar bij nemen. Maar vervelend is het zeker weten!!!! Zit nu ook met een natte rug en koppie, heb net de vloer gedweild
.
Hoi Patries,
Jeetje klinkt raar, maar toch fijn om dit te horen. Dacht al dat het aan mij lag. Ik ben door de Efexor ook flink aangekomen, en echt het is helemaal niks. Zit soms met mensen te praten en dan breekt het zweet me uit, en er is helemaal geen reden voor. Maar goed, dat nemen we dan maar op de koop toe. Bedankt voor je reactie. Groetjes, jrs66
Jeetje klinkt raar, maar toch fijn om dit te horen. Dacht al dat het aan mij lag. Ik ben door de Efexor ook flink aangekomen, en echt het is helemaal niks. Zit soms met mensen te praten en dan breekt het zweet me uit, en er is helemaal geen reden voor. Maar goed, dat nemen we dan maar op de koop toe. Bedankt voor je reactie. Groetjes, jrs66
hallo ben nu aan het afbouwen van 150 mg. Heb 3 weken 75 mg geslikt en nu sinds 4 dagen 37,5 mg. Het gaat goed maar je moet wel geleidelijk afbouwen. Hopelijk ga ik weer meer voelen en kan ik gaan genieten van mijn vakantie.
Hallo,
Ik heb na een traumatische ervaring in 2001, 7 jaar lang efexor geslikt. Voornamelijk in de dosis van 75mg. Heb vaak willen stoppen omdat ik van mijn problemen niet echt last meer had, maar stuitte telkens op vreselijke 'ontwenningsverschijnselen' dit is ook eigenlijk de reden dat ik het medicijn zo lang geslikt heb.
Als ik een pilletje vergat, merkte ik dat gelijk door de hier al eerder genoemde 'zaps' in mijn hoofd. Heel vervelend.
Ik ben momenteel aan mijn 3e serieuze poging bezig om definitief te stoppen. Heb het als volgt afgebouwd; van 75 mg per dag naar de ene dag 37,5 , de andere dag 75 en dat 3 weken lang. Vervolgens 3 weken lang 37,5. De dokter adviseerde om vervolgens om de dag 37,5 te gebruiken voor 3 weken maar dat vond ik niet prettig en had ook niet het idee dat dat de juiste manier is. Ik merk namelijk gelijk als ik een dag geen capsule neem, de volgende dag is het weer goed, maar ik had geen zin om dit 3 weken lang te hebben.
Ik heb dus vervolgens de capsules opengemaakt en nauwkeurig gehalveerd, zodat ik 18.75 mg had. Dit heb ik 2 weken lang om en om met 37,5 geslikt. de laatste 2 weken alleen 18,75 en de laatste week de helft van 18.75.
Ik zit nu al 5 dagen zonder efexor en moet zeggen dat het 'redelijk' gaat. Heb zoals verwacht enorme last van 'Zaps' maar als het zo blijft kan ik daar nog wel 2 weken mee leven. Hoop echt dat het deze keer lukt, want ik vind het echt onzin om iets te slikken omdat ik niet tegen de ontwenningsverschijnselen kan.
'
Goed om te lezen wat de ervaringen van jullie allemaal zijn, het is fijn om een stukje herkenning te hebben. Zeker dat gevoel in je hoofd is moeilijk aan iemand uit te leggen, maar door hier te lezen kan ik het ook wat beter verwoorden.
Ik hou jullie op de hoogte...
Ik heb na een traumatische ervaring in 2001, 7 jaar lang efexor geslikt. Voornamelijk in de dosis van 75mg. Heb vaak willen stoppen omdat ik van mijn problemen niet echt last meer had, maar stuitte telkens op vreselijke 'ontwenningsverschijnselen' dit is ook eigenlijk de reden dat ik het medicijn zo lang geslikt heb.
Als ik een pilletje vergat, merkte ik dat gelijk door de hier al eerder genoemde 'zaps' in mijn hoofd. Heel vervelend.
Ik ben momenteel aan mijn 3e serieuze poging bezig om definitief te stoppen. Heb het als volgt afgebouwd; van 75 mg per dag naar de ene dag 37,5 , de andere dag 75 en dat 3 weken lang. Vervolgens 3 weken lang 37,5. De dokter adviseerde om vervolgens om de dag 37,5 te gebruiken voor 3 weken maar dat vond ik niet prettig en had ook niet het idee dat dat de juiste manier is. Ik merk namelijk gelijk als ik een dag geen capsule neem, de volgende dag is het weer goed, maar ik had geen zin om dit 3 weken lang te hebben.
Ik heb dus vervolgens de capsules opengemaakt en nauwkeurig gehalveerd, zodat ik 18.75 mg had. Dit heb ik 2 weken lang om en om met 37,5 geslikt. de laatste 2 weken alleen 18,75 en de laatste week de helft van 18.75.
Ik zit nu al 5 dagen zonder efexor en moet zeggen dat het 'redelijk' gaat. Heb zoals verwacht enorme last van 'Zaps' maar als het zo blijft kan ik daar nog wel 2 weken mee leven. Hoop echt dat het deze keer lukt, want ik vind het echt onzin om iets te slikken omdat ik niet tegen de ontwenningsverschijnselen kan.
'
Goed om te lezen wat de ervaringen van jullie allemaal zijn, het is fijn om een stukje herkenning te hebben. Zeker dat gevoel in je hoofd is moeilijk aan iemand uit te leggen, maar door hier te lezen kan ik het ook wat beter verwoorden.
Ik hou jullie op de hoogte...
Nog ff een vraagje aan alle mensen die aan het afbouwen zijn...
Ik ben door Efexor best wel aangekomen, als je nu stopt, val je dan ook weer af??? Was ff benieuwd. Ben namelijk van plan om over een maandje ofzo ook af te gaan bouwen. Wens jullie allemaal suc6. jrs66
Ik ben door Efexor best wel aangekomen, als je nu stopt, val je dan ook weer af??? Was ff benieuwd. Ben namelijk van plan om over een maandje ofzo ook af te gaan bouwen. Wens jullie allemaal suc6. jrs66
-
thedude1975
Geen idee of je die extra kilo's weer zomaar kwijtraakt. Ik ben zelf niet echt aangekomen. Slik nu voor de tweede keer Efexor. Eerste keer een jaar lang 150mg gebruikt en nu sinds 21 maanden weer op 150mg.
Al met al op zich best positieve ervaringen met het middel. Ik ben in therapie geweest voor een piekerstoornis en ook dat heeft me goed geholpen. Het medicijn vlakt wel af en dat vind ik dan ook het grootste nadeel. Ik heb nu sinds kort weer een relatie en ondanks dat er wel gevoelens zijn van mijn kant is het niet wat het zou zijn als ik géén Efexor slikte. Ook mijn sexbeleving is vrij slapjes (letterlijk:'( Al heb je natuurlijk wel in je achterhoofd dat dit aan het medicijn ligt.
Ook ik wil eigenlijk gaan afbouwen. De vorige keer 'cold turkey' gestopt en dat kan ik niemand aanraden. Hallucinaties, flitsen in mijn hoofd, lichamelijk helemaal op, echt geen pretje. Ben wel bang voor het afbouwen en 'clean' zijn. Alsof ik niet meer weet wie ik was/ben. Toch ga ik het doen, want ik wil weer intens geluk en liefde ervaren als voorheen.
Groetjes en succes iedereen:)
Al met al op zich best positieve ervaringen met het middel. Ik ben in therapie geweest voor een piekerstoornis en ook dat heeft me goed geholpen. Het medicijn vlakt wel af en dat vind ik dan ook het grootste nadeel. Ik heb nu sinds kort weer een relatie en ondanks dat er wel gevoelens zijn van mijn kant is het niet wat het zou zijn als ik géén Efexor slikte. Ook mijn sexbeleving is vrij slapjes (letterlijk:'( Al heb je natuurlijk wel in je achterhoofd dat dit aan het medicijn ligt.
Ook ik wil eigenlijk gaan afbouwen. De vorige keer 'cold turkey' gestopt en dat kan ik niemand aanraden. Hallucinaties, flitsen in mijn hoofd, lichamelijk helemaal op, echt geen pretje. Ben wel bang voor het afbouwen en 'clean' zijn. Alsof ik niet meer weet wie ik was/ben. Toch ga ik het doen, want ik wil weer intens geluk en liefde ervaren als voorheen.
Groetjes en succes iedereen:)
Al jaren slik ik anti-depressiva. De laatste jaren is dat 150 mg Efexor. Ik ben erachter dat ik lijd aan dysthymie...chronische depressie. Een depressie die altijd op de achtergrond is met periodes waarin het goed gaat en periodes waarin het minder gaat. Echter is de depressie niet zodanig dat ik de dagelijkse dingen (werken, huishouden, vrienden/familie) niet kan doen. Maar het is wel een gevoel van soms leven aan de zijlijn omdat je kampt met energiegebrek etc. De laatste tijd voel ik me erg afgestompt. Ik heb totaal geen enthousiasme meer voor dingen en voel weinig. Alsof het me allemaal niet zoveel kan schelen. Ik grijp makkelijk naar alcohol om bijv. het gevoel te hebben te leven...Ik merk dat dit geen goeie ontwikkeling is en ik heb besloten om te stoppen met efexor. Na jaren van gebruik, weet ik eigenlijk niet hoe het is om zonder medicijnen te functioneren. Het afbouwen is iets waar ik vreselijk tegenop zie, omdat de afkickverschijnselen vreselijk zijn. Ik heb dit eerder ervaren en ben toen gauw weer begonnen met Efexor, onder het mom van, het hoort bij me en ik kan niet zonder. Ik heb nu het gevoel dat ik eraf moet. Ik heb al gelezen op dit forum dat er veel mensen zijn die ook worstelen met die afkickverschijnselen en ik wil vragen of mensen tips voor mij hebben. Ik heb een fulltime baan en moet wel kunnen blijven functioneren. Ook ben ik bang om er mee te stoppen, omdat ik niet weet hoe het is om zonder efexor door het leven te gaan. Alle tips en ervaringen zijn welkom. Alvast mijn dank. Antonie
Hoi,
Heb zelf 0,0 problemen gehad met afkicken tot nu toe. Van 150 mg nu al op 37,5. Tip is om langzaam af te bouwen ik heb 3 a 4 weken een dosis genomen en zo verlaagd. Nu 3 weken aan 37,5 en nergens last van. Ben echt blij dat (sex)gevoel terugkomt en angsten weg zijn. Neem de tijd en gun je lichaam de tijd om af te bouwen. Drink veel water en sport.
Heb zelf 0,0 problemen gehad met afkicken tot nu toe. Van 150 mg nu al op 37,5. Tip is om langzaam af te bouwen ik heb 3 a 4 weken een dosis genomen en zo verlaagd. Nu 3 weken aan 37,5 en nergens last van. Ben echt blij dat (sex)gevoel terugkomt en angsten weg zijn. Neem de tijd en gun je lichaam de tijd om af te bouwen. Drink veel water en sport.
hallo SvG,
Bedankt voor je positieve bericht. Ik ga morgen inderdaad beginnen om van 150 mg naar 75 mg te gaan en dat in overleg met de huisarts 2 maanden vol te houden. Langzaam afbouwen is mijn uitgangspunt. Ik ben blij te lezen dat jij meer gevoel terugkrijgt en dat je je beter voelt. Hopelijk gaat het mij ook zo. hartelijke groet Antonie
Bedankt voor je positieve bericht. Ik ga morgen inderdaad beginnen om van 150 mg naar 75 mg te gaan en dat in overleg met de huisarts 2 maanden vol te houden. Langzaam afbouwen is mijn uitgangspunt. Ik ben blij te lezen dat jij meer gevoel terugkrijgt en dat je je beter voelt. Hopelijk gaat het mij ook zo. hartelijke groet Antonie
Ik slik ook 225 mg per dag. 75 mg 's morgens en 150'mg 's avonds. Helaas is er bij mij geen sprake van afbouwen want ik kan mij nu redelijk staande houden. Helaas heb ik meer kans dat ik naar een zogenaamd klassiek middel zal moeten overstappen. Hiervoor is dan een opname bij de GGZ nodig omdat het snel afbouwen en clean worden voordat ik een ander middel krijg nogal heel heftig is. Dus afbouwen doe je rustig aan en onder goede begeleiding van een huisarts of GGZ arts of psychiater.
Door de Effexor ben ik wel 10 kilo aangekomen en gezien de hoge dosis is zweten voor mij geen probleem
. Helaas schijnt dit bij een dosis van 150 mg of hoger niet te voorkomen zijn.
Door de Effexor ben ik wel 10 kilo aangekomen en gezien de hoge dosis is zweten voor mij geen probleem
Ik was ook ferm aangekomen, ik had zelfs andere broeken moeten kopen
Maar toen ik stopte zijn die kilo's er geleidelijk aan terig afgegaan hoor, maar dat zam wel verschillen van persoon tot persoon.
Maar toen ik stopte zijn die kilo's er geleidelijk aan terig afgegaan hoor, maar dat zam wel verschillen van persoon tot persoon.
Ik zit nu een paar dagen op 75 mg (kom van 150 mg) en wonderwel voel ik me prima. De eerste 2 dagen zelfs heel goed en energiek, daarna een minne dag, erg moe en lusteloos en vandaag vrij redelijk. Ik heb alle berichten op de site gelezen en ben tot de conclusie gekomen dat bijna ieder lichaam anders reageert op medicijnen. Uiteraard is er veel overlap maar je leest positieve en negatieve berichten en soms is het bij iemand anders net weer een andere beleving. Na jaren van gebruik van AD (eerst seroxat en toen efexor) heb ik er positieve als negatieve ervaringen mee. Het heeft me zeker geholpen om me beter te voelen en te leren omgaan met mijn depressie. Eerdere pogingen om af te bouwen, waren erg moeizaam en vandaar ik nu ook zo verrast ben dat halvering van de medicijnen zonder slag of stoot mogelijk is. Tenminste tot nu toe! De laatste jaren ervoer ik toch gebrek aan gevoel. Je leest het eigenlijk steeds weer op dit forum. Het zombie gevoel. Ook herken ik het behoefte gevoel aan ritme. Doordeweeks prima voelen en in het weekend instorten. Ook herken ik het alcohol(mis)bruik, met gemak meer drinken zonder nare verschijnselen. Daarbij drink ik ook om meer te ervaren, roes/kick! en dit staat juist haaks op elkaar! Het is denk ik een feit dat er van Efexor en alle nieuwe AD medicijnen weinig bekend is over gebruik op lange termijn. Ik ben iemand die het jaren heeft gebruikt en ik heb sterk het gevoel dat ik op gevoelsgebied geen intense momenten meer heb. Ik denk dat afbouwen goed is en ik hoop dat ik als ik clean ben, een manier vindt om om te gaan met mijn chronische "milde" depressie en geen medicijnen meer nodig ben. Als dit wel zo moet zijn dan zal ik me erbij neerleggen, maar ik denk dat je op een gegeven moment toch moet kijken of je niet moet schommelen met doseringen. Het kan net even het verschil betekenen in wel of niet beter voelen. Maar ik ga nu voor een leven met meer gevoel, dus diepere dalen maar ook hoogtepunten en gevoelens van blijheid, dat is me meer waard dan een constant vlakgevoel. Ik voel me daar juist heel ongelukkig bij momenteel. Het is en blijft een gevecht, maar ik ben bereid het aan te gaan en daarbij goed voor mezelf te zorgen. Uiteindelijk moet je dat toch zelf doen! Bedankt voor alle ervaringen. Antonie
Het allerbelangrijkste wat ik geleerd heb als je wilt afbouwen met Efexor is het langzaam te doen! Ik heb ook een cold turkey gedaan maar dat ging niet goed. Ik had de hele dag last van duizelingen, elektrische schokjes in mijn hoofd, was heel erg prikkelbaar
en veel emotioneler. Na 4 dagen cold turkey vond ik het genoeg. Zo wilde ik het niet langer.
Ik heb toen eerst weer 2 dagen 37,5 mg geslikt en ben toen langzaam gaan afbouwen. Dat langzaam afbouwen deed ik met 10 korrels minder per capsule per dag en dat is goed gegaan!
Het is nu anderhalve week geleden dat ik ben gestopt en ik voel me goed! Heb af&toe nog last van duizelingen maar dat is heel goed te hanteren. Ook ben ik emotioneler maar dat vind ik niet erg zolang ik ook dit kan handlen wil ik niet meer terug naar Efexor!

Ik heb toen eerst weer 2 dagen 37,5 mg geslikt en ben toen langzaam gaan afbouwen. Dat langzaam afbouwen deed ik met 10 korrels minder per capsule per dag en dat is goed gegaan!
Het is nu anderhalve week geleden dat ik ben gestopt en ik voel me goed! Heb af&toe nog last van duizelingen maar dat is heel goed te hanteren. Ook ben ik emotioneler maar dat vind ik niet erg zolang ik ook dit kan handlen wil ik niet meer terug naar Efexor!