LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Fem 7 Pleisters i.p.v medicijnen voor vrouwen in de overgang

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Geert Mestrom

Fem 7 Pleisters i.p.v medicijnen voor vrouwen in de overgang

Ongelezen bericht door Geert Mestrom »

Mijn vrouw gebruikt al zo'n vijf jaar Fem 7. Dat zijn pleisters die je gebruikt i.p.v. medicijnen.
Op de bijsluiter staat het volgende: De kans op borstkanker is bij gebruik van HST (Hormoonsuppletietherapie) iets verhoogd. Bij gebruik van HST gedurende 5 tot 15 jaar door vrouwen in de leeftijd van 50 tot 70 jaar is het aantal gevallen van borstkanker 47 tot 57 per 1.000 vrouwen ten opzichte van 45 per 1.000 vrouwen die geen HST gebruiken. Deze kans op borstkanker neemt toe met de leeftijd.Einde citaat.
Ik vind deze aantallen toch vrij hoog en de huisarts schrijft ze toch maar voor. Het lijkt mij verstandig om in uw programma ook hier aandacht aan te besteden.
Bij voorbaat dank.

Gast

Re: Fem 7 Pleisters i.p.v medicijnen voor vrouwen in de overgang

Ongelezen bericht door Gast »

Mijn vriendin heeft 7 jaar hormoonpleisters geplakt. Volgens de arts geen probleem. Op herhaald aandringen van mij is ze er mee gestopt.

Onbegrijpelijk dat een arts zoiets doet.

sofhia

Ongelezen bericht door sofhia »

Bijdeze wil ik even melden dat ik van die pleisters suikerziekte heb gekregen.
Ik kwam er achter door de assistent van de apotheek.
Zei vroeg of ik deze pleisters wel kon gebruiken daar ik suiker had.
Hier was mij niets van bekend maar toen ik thuis de bijsluiter ging lezen was dat niet de enige bijwerking.
Er stonden nog veel bijwerking in.
Ik had ook al een tijd last van wat men noemt een etalagebeen na onderzoek bleek er een bloedprop in mijn been te zitten.
Daar ben ik nu aan gedotterd.
Dus ik wil iedereen aan raden de bijsluiter goed te lezen voor U de pleister te plakken groetjes sofhia

Imken

Ongelezen bericht door Imken »

Bij hormoonpreparaten is de kans op borstkanker en trombose verhoogd. De huisarts moet dat inderdaad vertellen.
Met goede voorlichting kan een patient de voors en tegens goed tegen elkaar afwegen en zo de juiste keuze maken.
Er zijn vrouwen die zoveel last hebben van de overgang, dat ze het risico van de verhoogde kans erbij nemen. Maar dat is dan wel hun eigen keuze. Zoals dat ook hoort te zijn.
Maar voordat je wat voor medicijn dan ook gaat gebruiken, is het eigen verantwoordelijkheid om de bijsluiter te lezen. Dit gebeurd heel vaak gewoon niet.

Gesloten