LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Iemand bekend met Rhodiola van Bloem?

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
triesje
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 sep 2007 17:01

Iemand bekend met Rhodiola van Bloem?

Ongelezen bericht door triesje »

Hallo, zoals het onderwerp al aangeeft ben ik op zoek naar mensen die bekend zijn met het gebruik van Rhodiola van Bloem. Ik wil dit gaan gebruiken i.p.v. de reguliere anti-depressiva/tranquilizers. De reguliere middelen kunnen verslavend werken en ze vlakken meestal je gevoel af. Ik wil toch wel erg graag bij mezelf kunnen blijven en naast natuurlijke middelen ook aan de oorzaak gaan werken. Mee eens/oneens?

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: Iemand bekend met Rhodiola van Bloem?

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Bloem Rhodiola.

Kijk, werken aan herstel is altijd goed.
Maar........ van wat?

Immers, dit product is er een van de velen die dingen beloven!
Alles in de context zoals gebruikelijk in het alternative circuit.

Aan de andere kant is het wel zo naar mijn mening dat in de reguliere geneeskunst er te snel en te vaak o.a. slaapmiddelen en anti-depressiva wordt uitgeschreven terwijl dit soort "genees"middelen ook vaak erger zijn dan de kwaal.
Immers, de gezonde slaap (droomslaap) wordt met dit soort middelen verstoord waardoor bij het stoppen met zo'n middel dromen in veel heftiger mate terug komen.
( Het lichaam wil die slaap versneld terughalen=angstdromen).
Bovendien is elk slaapmiddel en anti-depressivum verslavend!!

Alleen daarom is het al goed om alles eerst op een rijtje te zetten.

Praten helpt!
Men moet er alleen de juiste mensen voor vinden/hebben.
Meer wandelen/sportief hardlopen helpt ook.
Vooral dat laatste omdat door inspanning meer endorfines worden aangemaakt.

Wellicht heeft u al eerder van mij gelezen dat ik vaak het boek "Medicijnen"van auteur Ivan Wolffers aanraad om te lezen waar het gaat om medicijnen in het algemeen en dit soort eerder genoemde middelen in het bijzonder.[

Omdat u verder weinig informatie erbij geeft laat ik het hierbij hoewel ik het verstandig vind om niet teveel privé bloot te geven.

Dus mijn conclusie is dat ik het met u eens ben mbt tot de aanpak van de problemen.

Grootvader

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: Iemand bekend met Rhodiola van Bloem?

Ongelezen bericht door james86 »

Zelf ken ik dat middel niet, maar heb ik wel verschillende homeopatische/alternatieve dingen geprobeert. Sinds 2 jaar kamp ik met een depressie/paniekstoornis en in de tussentijd heb ik onder andere valeriaan, bach bloesems, aromatherapie, bach rescue spray, sint janskruid en nog wat middeltjes die bij de drogist verkrijgbaar zijn gebruikt omdat ik ook altijd zo tegen de reguliere medicijnen was. Ook heb ik talloze reiki/magnetiseer behandellingen ondergaan.

Deze middellen werken wel bij wat onrust en stress of een dipje in de winter. Maar als je daadwerkelijk echt depressief bent en dus als een gevolg daarvan ook met een paniekstoornis rondloopt is het naar mijn idee al te laat voor dat soort natuurproducten.

Als de depressie door teveel stress dus ook biologisch van aard is (serotonine tekort) dan is een rustgevend natuurproduct niet de juiste oplossing. Er zijn wel tryptofaan producten die op je serotoninehuishouding werken, maar die werken pas na hele lange tijd en ook bij een echte depressie is dit niet echt het juiste product. Dit is dan meer wat prefentiefs.

Natuurproducten die kalmerend werken kunnen ook wel degelijk verslavend werken. Als je je een lange tijd beter en rustiger voelt door deze middellen en je stopt ermee waardoor je je weer slechter/neveuzer gaat voelen krijg je wel degelijk te maken met iets zoals geestelijke verslaving. Wiet is toch ook een natuurproduct en word bij mensen met reumaklachten voorgeschreven. Nou geloof me, als deze mensen stoppen met de wiet waardoor ze zich minder pijnlijk en geestelijk wat rustiger voelde, dan krijgen die echt onthoudingsverschijnsellen. Zij zijn geestelijk afhankelijk van dit natuurproduct.

Verder las ik in een ander bericht van je dat je zo erg last hebt van de bijverschijnsellen. Je voelt je nu rot en misschien heb je daarom zitten zoeken op internet en daar staat het vol met negatieve berichten over deze antidepressiva. Iedereen praat elkaar gek, want ze voelen zich met de bijwerkingen allemaal erg ****
Maar als je graag wat natuurproducten wil proberen moet je dat vooral doen. Misschien heb je er wel baat bij.
Maar als je echt een flinke depressie hebt te pakken vrees ik dat het verder tobben word.

En dat er met antidepressiva gevoel word afgevlakt is inderdaad zo. Maar dit is meestal het geval als mensen aan bijna het maximale dosis zitten. Ik las dat je efexor 75mg hebt. Dit is nog een lage dosis en daarbij worden de gevoelens echt niet ineens van afgestompt. als je op 325 zit ofzo is dat een ander verhaal. Maar antidepressiva is er ook juist om beter aan de onderliggende problemen te werken. Het is geen wondermiddel maar je problemen kun je wat nuchterder en helderder aanpakken. Dat eeuwige gepieker/chaos in het hoofd word er minder door en dan is het makkelijker om de problemen aan te pakken.

Denk er nog even goed over na, de bijwerkingen die je hebt van efexor zijn zeker ***. Maar dit verdwijnt echt. Maar als je natuurproducten wil gaan proberen moet je dat oiok vooral doen. Iedereen moet zijn eigen weg vinden, waar die zich het prettigst bij voelt.

Succes

mastertjuh
Berichten: 60
Lid geworden op: 12 apr 2007 22:21

Re: Iemand bekend met Rhodiola van Bloem?

Ongelezen bericht door mastertjuh »

Rhodiola is een prima middel voor lichte depressies.
Voor matig tot ernstig niet geschikt.

Laat je depressie door je huisarts beoordelen.
Liever door een psychiater natuurlijk.

*** antidepressiva zijn niet verslavend *** (in alle bijsluiters te lezen).

Alleen moeilijk af te bouwen.

groetjes Mastertjuh.

Feelgod
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 feb 2007 20:43

Re: Iemand bekend met Rhodiola van Bloem?

Ongelezen bericht door Feelgod »

rhodiola is een adaptogeen welke helpt het lichaam en geest meer in balans te brengen. het is niet giftig en kent geen bijwerkingen ook niet in combinatie met andere medicijnen, kruiden extracten.

gebruik het bij voorkeur niet in plaats van medicatie, maar onder toezicht van arts natuurlijk, naast de medicatie en zie wat het kan doen.


zie hier

succes

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: Iemand bekend met Rhodiola van Bloem?

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Antidepressiva zijn juist WEL verslavend!!

Als antwoord aan mastertjuh.

Een gevaarlijk antwoord van hem omdat elk antidepressivum en anti-psychoticum per definitie verslavend is.
Zoals trouwens elk middel dat de geest beinvloed zoals ook nicotine!!
Dit verzwijgen in bijsluiters is nog wat anders dan zeggen dat zo'n middel niet verslavend werkt.

Wie een van deze middelen gebruikt of moet gaan gebruiken kan dit beter navragen bij de huisarts dan bij mastertjuh.

Wellicht is het voor de alternatieven die willen spelen met voedingssupplementen beter om eens te kijken op een site als; Ergogenics.
Hoewel ik deze slechts vluchtig bekeken heb en nooit eerder zag denk ik toch dat dit meer toevoegt aan de vraag dan het antwoord van mastertjuh


Foei mastertjuh!!

Grootvader

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: Iemand bekend met Rhodiola van Bloem?

Ongelezen bericht door james86 »

Rhodiola extract is afkomstig van de plant Rhodiola Rosea, behorend tot de plantenfamilie Crassulaceae en voornamelijk voorkomend in Oost-Siberië en Azië. De belangrijkste werkzame stoffen van Rhodiola zijn de fenylpropanoïden. Hiertoe behoren o.a. salidroside en rosavine. De belangrijkste eigenschappen van rhodiola zijn de regulatie van de hormonale boodschappers bij stress en de verbetering van de werking van neurotransmitters, in het bijzonder serotonine. Rhodiola verbetert het transport van 5 HTP naar de hersenen. Verder remt het twee enzymen, te weten MAO (monoamine oxidase) en COMT (catechol-o-methyltransferase). Deze enzymen breken serotonine af tot het inactieve 5 Hydroxy indolazijnzuur.

Deze middellen dus NIET met anti depressiva gebruiken zoals eerder werd beweerd. Dit middel kan ervoor zorgen dat er meer serotonine in de hersenen komt en dit is in combinatie met een serotonineremmer (antidepressiva) zeer gevaarlijk!!!!!!!!!!!!!!!!!

Rhodiola is wel effectief als je het tegelijk met 5-htp slikt. Dit is een voorganger van serotonine. 5htp word normaliter gemaakt uit l tryptofaan die in alle eiwitten zit. Maar 5htp hoeft dus nog maar 1 keer te worden omgezet en dan s het serotonine. rhodiola helpt de 5htp nog beter naar de hersenen te gaan. Ik ben in verband met erge bijwerkingen van antidepressiva veel over serotonine aan het lezen. Heel het internet staat vol met positieve rapporten. google 5-htp maar eens.

maar let op!!! Deze middellen niet samen met een antidepressiva gebruiken!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Feelgod
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 feb 2007 20:43

Re: Iemand bekend met Rhodiola van Bloem?

Ongelezen bericht door Feelgod »

Rhodiola is DUS geen antidepresiva maar heeft wel een soort gelijke werking. Het kan wel gecombineerd worden met anti depressiva maar alleen nadat je het met je huisarts hebt besproken!!

Rhodiola is een adaptogeen kruid dat lichaam en geest helpt zich aan te passen aan extreme omstandigheden. Rhodiola verzorgt het zenuwstelsel, zorgt voor een goede gemoedstoestand, werkt prestatieverbeterend, bevordert de nachtrust en helpt bij vermoeidheid. Ginseng is één van de bekendste adaptogene kruiden, maar rhodiola blijkt dezelfde sterke werking te hebben, maar dan zonder de bijwerkingen die soms gepaard gaan met het gebruik van ginseng.

Rhodiola is een natuurproduct. kijk anders eens op http://www.supervoeding.nl daar staat nog wat uitleg. :!:

komeko
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 mei 2009 09:15

Re: Iemand bekend met Rhodiola van Bloem?

Ongelezen bericht door komeko »

Hoi,

Ik heb Rhodiola gebruikt.

Bij mij is een paar jaar geleden ADHD geconstateerd en rkeeg daar Ritalin voor, ik was altijd een vrolijke meid, binnen anderhalve maand ben ik van 58 kilo naar 42 kilo gegaan omdat je eetlust stopt en je apatisch wordt althans ik enbinnen enkele maanden werd ik depressief en uiteindelijk suicidiaal, ik ben toen op aanraden van vrienden en docenten gestopt (de pscyh wilde zelfs dat ik er 6 per dag nam Affijn ik was gestopt maar de depressies bleven en de aanvallen tot suicide (het was net een drang bleven ook) toen heeft een kennis mij rhodiola aanbevolgen omdat zij en haar zus ook vaak zeer depressief konden zijn en baat erbij hadden, ik heb in de lopp van de jaren alles geprobeerd maar nooit werkte iets. Ik ben toen begonnen en nam Rhodiola van de tuinen van het merk Herb tech, bnnen een week waren mijn klachten verdwenen, ik werd weer vrolijk kreeg een gezond kleurtje , en kreeg weer interesse in de dingen om mij heen, ik heb het toen 7 maanden gebruikt,ik heb het eerst een maand gebruikt maar als ik het middel niet had dan kreeg ik de depressies en aanvallen terug, maar na 9 maanden gebruik werd ik helemaal de oude en heb ik een jaar zonder rhodiola kunnen blijven zonder depressies of aanvallen ik kon zelfs alles aan. zelfs toen ik een paar maanden zonder inkomen zat, nu is het afgelopen jaar van alles gebeurd en blijk ik een burn-out te hebben, maar ik ben weer begonnen vanaf vandaag met Rhodiola. Het werkt echt zonder bijwerkingen, ik heb vroeger weleens sint kruid gebruikt, maar als ik dan stopte dan werd ik 2 keer zo nerveus als anders. En bij het langdurig gebruik van Rhodiola verdwenen mijn klachten, en ik zat echt in een stessvolle situatie, adhd, alleenstaande moeder, student moeder die een hartinfarct kreeg, liefdesverdriet inkomen verliezen, angststoornissen, kind kreeg reuma .
Het werkt echt

Goldeen
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 feb 2012 11:56

Re: Iemand bekend met Rhodiola van Bloem?

Ongelezen bericht door Goldeen »

Rhodiola

Rhodiola kan je zien als een warme deken.
Jarenlang had ik s,ochtends doemgedachten, doemgedachte nr 1, extreme drang naar de dood.
Sins twee jaar gebruik ik rhodiola, 100mg
Ik koop losse capsules, splits 1 rhodiola 300 mg in drieeen.

Intussen heb ik verschillende merken geprobeerd.
Voor mij is er eentje dat er zo goed uitspringt, new chapter.
Een duur product, maar zeer effectief.

Mijn partner heeft last van winter depressie. Met pijn en moeite heb ik hem zover gekregen.
Hij geloofde er niet in en wilde geen slikken(ook vitamine)
Doch hij had belooft en kon er niet omheen.
(ik gaf hem ongeveer 150mg)( grote man)
Het werkt ook bij hem goed. Maar ook weer hier, wanneer hij stopt zie je gelijk oud gedrag.
Het leuke, hij weet het nu en voeld zich hierdoor beter.

andere merken gaven mij een te dunne deken. Doemgedachten kwamen weer naar boven.

Ik weet niet of het alleen door de rhodiola komt.
Gebruik ook een kleine dossering vitamine, ook van new chapter.
En iedere ochtend verse groentesap.
Het zal er allemaal wel mee te maken hebben.
Maar wanneer ik 10 dagen geen rhodiola neem, zijn mijn doemgedachten weer sterk aanwezig.

Ik wens iedereen sucses met het vinden van zijn/haar balans.

miauwTJE
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 feb 2012 16:27

Re: Iemand bekend met Rhodiola van Bloem?

Ongelezen bericht door miauwTJE »

ik ben ook begonnen met rhodiola. ik wilde de laagste dosering, omdat ik heel gevoelig ben voor de werking van middelen. ik heb vegetarische capsules gekocht. bij een kruidenwinkeltje, zoals ik het maar noem. hier zit dus wel 250 mg. rhodiola in. maar ik lees nu hier dat er dus ook nog lagere doseringen zijn?
ik ben er gisteren mee begonnen, en kon vannacht dus helemaal niet slapen. waardeloos! maar heb het gisteren ook pas om 16.30 U ingenomen. dus het nu 's morgens ingenomen, en kijken of het dan beter gaat.
ik voelde me gister gelijk al beter! veel rustiger. en niet meer zo´op de kast´.
zijn er hier mensen die ervaring hebben met de werkzaamheid van een lage doring rhodioloa? en welke dosering was dat?en waar koop je die tabletten-capsules?
bedankt alvast.

Nethergirl
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 mar 2012 12:11

Re: Iemand bekend met Rhodiola van Bloem?

Ongelezen bericht door Nethergirl »

Ik gebruik rhodiola en het werkt goed voor mijn PMS (depressie) en PSC waarvan ik veel vermoeidheid door ondervond. De PMS kreeg ik pas na een burn out twee jaar terug. Echter net als het vorige bericht houdt rhodiola (285mg All in One merk) mij in de nacht vreselijk wakker en kan ik moeilijk slaap vatten. De tijd dat ik dit schrijf zegt al genoeg;-).

Ik merk wel dat wanneer ik het met een omega-3 supplement gebruik (3x per dag 1 pil van Golden naturals merk) dat het wat slapen betreft beter gaat....gisteren was ik mijn supplement vergeten dus...

Ik ga met mijn internist kijken hoe mijn hormoonhuishouding is wat cortisol/ schildklierhormonen en oestrogeen betreft. Cortisol werkt depressiebevorderend bij lange periodes van aanmaak zoals burn out. Mocht je cortisol onderzoeken wees dan goed geïnformeerd want de meeste artsen doen hun standaard bloedtestjes die een momentopname weergeven. Je hebt echter een 24-uurs speekseltest nodig om een beter beeld te krijgen. Bloedtest geeft een gemiddelde en wanneer je schommelt tussen laag en hoog geeft zo'n labtest alleen een gemmidelde wat normaal uit kan vallen en waarop de doktor zegt dat er niks aan de hand is! Bij het testen van je schildklierhormoon let op het volgende: tests van TSH en FT4 zijn standaard en FTP3 en antilichaampjes worden totaal vergeten. En juist die doet er zeer veel toe om de juiste diagnose te stellen. FT3 toont nl of je hypofyseklier goed werkt welke de schildklierhormonen stimuleert. Die FT4 en TSH wordt eerder gebruikt om extreme ziekten uit te sluiten zoals "Cushing" of "Addison".

Lees meer: http://www.stopthethyroidmadness.com/th ... al-health/

Gesloten