LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
appienono
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 feb 2008 14:07

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door appienono »

Mijn vriendin gebruikt Lexapro en dat werkt goed bij haar. Ze is een stuk stabieler geworden. Maar haar libido is helemaal verdwenen. Zij heeft nu helemaal geen zin meer in sex. Dit schijnt een bijwerking te zijn. Wie heeft daar ervaring mee en wat heb je daarmee gedaan?

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door james86 »

Hey appie,

Zelf had ik hier in het begin ook erg last van. Alleen bij mij is het vrijwel verdwenen. Hoelang slikt ze het nu al? De enige oplossing is stoppen met de lexapro maar dat brengt een hoop narigheid met zich mee. Wat je wel kan doen is sex niet alleen maar zien als op en neer en klaarkomen. Intiem zijn kan ook op velen anderen manieren. Dat is natuurlijk best vreemd als je altijd bepaalde dingen bent gewent....maar het is de enige oplossing naar mijn idee. Misschien dat iemand anders nog wat weet?

Shanti!
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 feb 2008 21:49

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door Shanti! »

hey appie,
ik ben zelf een vrouw :roll: en mijn libido schoot ook ineens omlaag in het begin. Het belangrijkste is dat je in het begin probeert een beetje afstand te nemen hierin en haar eigk zelf weer naar jou toe laten komen, anders gaat ze op een gegeven moment de druk voelen en dan is het einde helemaal zoek, vrouwen zijn zowiezo wezens die naar aandacht op zoek gaan wanneer ze het niet krijgen. Als na een tijd blijkt dat ze nog steeds geen behoefte heeft, kun je hier best eens over beginnen dat je er moeite mee hebt en dat zij misschien kan proberen om er wat meer mee bezig te zijn en mss zelfs probeert te fantaseren over sex.
Heel veel succes ermee, en laat me horen hoe het gaat!

appienono
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 feb 2008 14:07

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door appienono »

Bedankt voor jullie reacties!
Shanti, wanneer kwam het gevoel bij jou weer terug dan? Mijn vriendin gebruikt lexapro nu zo'n 4 maanden en nog geen belangstelling. We hebben wel gevreeen en dan vind ze het wel lekker, maar ik stoot 9 van de 10 keer mijn neus.

Shanti!
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 feb 2008 21:49

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door Shanti! »

oh echt! oh ik dacht dat ze pas begonnen was. Zo lang heeft dat bij mij niet geduurd. een paar maanden denk ik. Misschien is het dan toch iets om een keer mee naar de huisarts te gaan, want 4 maanden is wel lang..
Wat ik mij afvraag, vind ze het zelf ook vervelend dat ze geen zin heeft? Of zit ze er zelf niet zo mee?

appienono
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 feb 2008 14:07

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door appienono »

Shanti. Ze vindt het zelf ook vervelend, zegt ze. Ze vind het ook vervelend om erover te praten, al doet ze dat wel als ik erover begin. Ze zegt dat ik geduld moet hebben, maar dat is wel moeilijk. Als ik haar zie...tja! Ik vind het toch normaal om toch minstens een keer per week sex te hebben. Ze zegt dat ze met de huisarts heeft afgesproken dat er over twee maanden met afbouwen wordt begonnen en dat het dan vanzelf wel weer terug komt.

Shanti!
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 feb 2008 21:49

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door Shanti! »

hmm ja ik snap het. Ik zal je nu iets vertellen. Ondanks dat mijn libido wat minder was toen ik lexapro ging gebruiken is in de relatie met mijn huidige vriend van begin af aan zo geweest dat ik altijd meer zin heb dan hij (ja echt, andersom is ook mogelijk! haha). Dus ik weet precies hoe je je voelt. Het is voor mij altijd heel frustrerend geweest dat als ik zin had en hij niet en ik hier niks aan kon veranderen! Op een gegeven moment hou je ook maar op met proberen omdat je toch weet dat het 9 van de 10 keer nee is en je het niet leuk vind steeds afgewezen te worden.(mss herken je dit allemaal wel) We hebben hier veel over gepraat en hij begreep dat het belangrijk voor mij was waardoor hij probeerde er ook meer moeite voor te doen. Bijv savonds een avondje een keer niet de tv aan, overal kaarsjes neerzetten, muziekje erbij, elkaar een massage geven, evt. een jointje erbij, haha dat helpt ook.
Maar waardoor we nu vooral een goed sexleven hebben is dat ik het heb kunnen accepteren en los kon laten, en kan denken; het komt vanzelf goed. Maar hier gaat veel tijd overheen. Wat het iig makkelijker maakt voor jou; het komt bij haar door de medicijnen, het ligt niet aan jou! Dus het gaat net zo goed weer over

appienono
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 feb 2008 14:07

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door appienono »

Klinkt inderdaad allemaal bekend Shanti!! En als ik dan niks probeer zegt zij weer dat ik kennelijk ook niet wil!! Ook wil ze mij niet in verleiding brengen door tegen mij aan te gaan liggen. Zij wil dan alleen maar knuffelen en is dan bang dat ik verder wil. Maar zoals je zelf al zegt....praten, praten en nog eens praten. Dat kunnen we gelukkig wel. In ieder geval bedankt voor je reacties.!!!!!! Het is zo wel een heel ander onderwerp geworden hé!! De Lexapro werkt in ieder geval wel waar het voor bedoeld was. Hoe was het bij jou na het afbouwen? Kwamen de klachten nog terug?

Shanti!
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 feb 2008 21:49

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door Shanti! »

Hey Appie, ik ben op dit moment aan het afbouwen. Ik zit nu op 10mg, en de eerste dagen had ik last van hoofdpijn, misselijkheid en duizeligheid. maar dit klinkt allemaal ernstiger dan het was, ik vond het behoorlijk meevallen en de klachten waren vooral op de achtergrond aanwezig. Dus ik denk dat het verdere afbouwen vrij soepeltjes zal gaan!
En hoe gaat het nu met jullie?

Tulpie
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 feb 2008 08:28

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door Tulpie »

Hoi,

Ben even geleden na een lange periode burn-out in een diepe depressie weggegleden. Ik was nooit iemand die onbezorgd door het leven huppelde, maar dat het zo erg kon zijn was nieuw voor me!

De eerste weken heb ik Xanax geslikt om de angst even wat te onderdrukken, maar dat was maar een tijdelijke oplossing. Na lang twijfelen omdat ik er doodsbang voor ben -door nare ervaringen met Efexor in het verleden- heb ik gisteren dan toch maar het besluit genomen om weer aan de anti-depressiva te gaan, en de psychiater heeft Lexaprol geadviseerd. Eigenlijk had ik trouwens helemaal geen keuze meer; zonder medicijnen gaat het gewoon echt niet meer.

Ik ben meteen op internet gaan zoeken naar ervaringen en kwam tot mijn opluchting een hele hoop positieve ervaringen tegen op deze site! Sowieso fijn om een forum te treffen waar niet alleen maar negatieve spookverhalen op te vinden zijn, maar gewoon realistische en open en eerlijke verhalen, zowel positief als negatief.

Neemt niet weg dat ik bij het slikken van mijn eerste pil (10 mg) vanmorgen het idee had dat ik vergif in nam en dus nog steeds erg bang ben voor wat er gaat gebeuren. Ik heb nu al het idee echt HELEMAAL aan de grond te zitten. Ben angstig, paniekerig, de onrust giert door mijn lijf, ik slaap maar paar uurtjes per nacht ondanks de Xanax en vraag me af hoe dat moet als de klachten de komende weken eerst zullen verslechteren en de bijwerkingen zullen toeslaan.

Kan iemand misschien wat vertellen over de bijwerkingen t.a.v. vermoeidheid en slapeloosheid? Met mijn burn-out ben ik al zo moe, ik zit niet op nog meer vermoeidheid te wachten. En bovendien heb ik het idee dat gebrek aan een goede nachtrust alle andere klachten verdubbeld -als je uitgerust bent ziet alles er vanzelf al positiever uit en vice versa- dus het feit dat dat als bijwerking genoemd staat maakt me wel bang. Of worden deze bijwerkingen goed gemaakt door het feit dat dat wanhopige en sombere gevoel in ieder geval verdwijnen?

Ik ben benieuwd naar de ervaringen van jullie en zal jullie op de hoogte houden van wat er bij mij gaat gebeuren....

Tulpie

Shanti!
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 feb 2008 21:49

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door Shanti! »

Lieve Tulpie, bedankt voor je openheid. Ik voel met je mee, wat moet jij een zware tijd doorgaan nou. Het voelt bijna zwaar om dit te typen maar ik moet toch echt zeggen dat ik de eerste paar weken heel veel moe was. Uiteraard is dit voor iedereen anders en ik hoop echt dat jij dit niet zal hebben. Wat ik je wel kan aanraden is als je zo slecht slaapt om dan eens Melatonine te proberen. Is een heel onschuldig middeltje die je gewoon bij de kruidvat kan halen en voor mij werkt het als een tierelier. Ik gebruik pilletjes van 0,1mg en heb er dan maar 2 of 3 nodig. Maar volgens mij heb je ze ook in de vorm van 1mg.
Heel veel succes

Tulpie
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 feb 2008 08:28

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door Tulpie »

Dank je voor je reactie op mijn bericht.

Die pilletjes waar jij zo goed op slaapt, zijn die nog van een bepaald merk? Of is de naam die je noemt het merk? Daar heb je verschillende soorten in geloof ik toch? Dan ga ik die meteen proberen! Als je het me zou willen laten weten, heel graag!

Heb het idee dat ik van een beetje normale nachten al wat zou opknappen; als je zo verschrikkelijk moe bent lijkt alles nog eens extra zwaar! Bovendien is elk uur dat ik wakker lig weer extra tijd om te piekeren en te malen....

Iemand anders nog goeie tips voor een beetje een redelijke nacht?

Ik las dat jij al aan het afbouwen bent. Heb je veel baat gehad bij dit medicijn? En heb je het lang geslikt? De reacties op dit forum geven mij echt goeie hoop; het lijkt een effectief maar niet té hardnekkig middel qua rare bijwerkingen...

Sterkte!

Shanti!
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 feb 2008 21:49

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door Shanti! »

heb even gekeken, het is van het merk Sleepzz, maar je kunt beste gewoon kijken naar melatonine, dat staat er groot op. Ik hoop heel erg dat het bij jou ook werkt. je moet even gebruiksaanwijzing goed lezen maar van die 0,1mg mag je er geloof ik tot max 9 innemen, dus moet je een beetje kijken wat werkt.
Ja wakker liggen is echt een hel, en moe zijn maakt de dagen zo lang.
Toen ik het niet meer trok in een bepaalde periode en ik melatonine nog niet had gevonden kreeg ik via de dok slaappillen, de eerste nacht heb ik daar enorm van liggen hallucineren, best heftig. kijk daar dus een beetje mee uit.
Ik denk dat ik het ong 1,5 a 2 jaar heb geslikt en het heeft me echt geholpen uit mijn depressie te komen (uit het diepste dal dan). Nu met afbouwen heb ik verbazend weinig lichamelijke klachten. maar deze week heb ik me afentoe wel down gevoeld en vandaag helemaal. Dat vind ik wel heel moeilijk, maar ik ga het toch nog een tijdje zo aankijken.
heel veel sterkte

Tulpie
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 feb 2008 08:28

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door Tulpie »

Zit met zoveel vragen nu ik net met Lexapro begonnen ben, het volgende schoot me net nog te binnen:

Rijden jullie gewoon auto met dit medicijn?

Ik lees zoveel over duizeligheid als bijwerking... Moet er namelijk niet aan denken dat dat niet zou kunnen en mijn vrijheid zou beperken!!!

rob k
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 feb 2008 14:35

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door rob k »

Hoi Tulpie sorry voor het lange wachten,die duizeligheid gaat vanzelf over,zul je al wel gemerkt hebben hoop dat het je goed gaat en dat je je snel top voelt

Shanti!
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 feb 2008 21:49

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door Shanti! »

ja ik vergat te reageren, ten eerste; als je zoveel vragen hebt lijkt het me slim een keer een afspraak met een psychiater te maken, die kan je zon beetje antwoord op alles geven. ten tweede; ik heb geen rijbewijs, maar ik kan me niet voorstellen dat ik geen auto zou kunnen rijden, lijkt me geen probleem. alleen dus beetje letten op die duizeligheid in het begin

paula renes
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 nov 2007 14:34

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door paula renes »

ik gebruik 20mg lexapro en reed auto de bijwerkingen verdwijnen, bij de een sneller dan bij de ander. nu rijd ik geen auto omdat ik ook lithium gebruik en me niet zeker voel.
groeten paula

Tulpie
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 feb 2008 08:28

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door Tulpie »

Even een verslagje van mijn eerste dagen Lexapro. Ben afgelopen vrijdag begonnen met 10 mg en voel me al dagen afschuwelijk! Alsof mijn keel wordt dichtgeknepen, koude rillingen, tintelende handen, 'slapende' lichaamsdelen, verergering van mijn angst- en paniekklachten, een raar gevoel in mijn hoofd, vreselijk onrustig, duizeligheid, de spanning giert door mijn lijf, etc. Bovendien word ik elke nacht om een uur of 3 of 4 wakker (ondanks dat ik Alprozalam slik om beter te slapen) en lig dan met een verschrikkelijk gevoel de uren af te tellen tot de ochtend. Herkent iemand die slapeloosheid in de ochtend als bijwerking?

Ik vind het doodeng, zou het liefst meteen willen stoppen. Maar ik moet iets en op een ander medicijn overstappen brengt misschien ook weer een hoop ellende met zich mee. Moet ik gewoon even doorzetten? Het is niet mijn bedoeling om paniek over dit medicijn te zaaien, maar herkent iemand deze klachten en (wanneer) gaat dit voorbij?

Ik vraag me af of ik hier even doorheen moet, of dat dit echt goed mis is. Heb volgende week een afspraak met de pscyhiater, maar nog een week zo door trek ik niet!

Herkenbaar voor iemand?

Blitwi
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 feb 2008 16:05

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door Blitwi »

Pfff ik heb stoppen met Lexapro afgebouwd in ruim 4 weken en zit nu een week zonder, maar wat een ramp!
Toch nog last van afkickverschijnselen duizelig alsof ik allemaal electrische schokken in mijn hoofd heb vreselijk! Verder zware oogleden, zweten dan weer rillen, buikpijn.
Nou ik ga maar eens contact opnemen met de huisarts.
Iemand dezelfde ervaring?

rob k
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 feb 2008 14:35

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door rob k »

Hoi Blitwi,zoals je hebt kunnen lezen in een vorige topic van me ben ook ik een paar dagen gestopt geweest met het gebruik van Lexapro,had achteraf gezien niet abrupt moeten stoppen maar rustig af moeten bouwen,volgens sommige ,ben er nu alweer huiverig voor om er ooit weer mee te stoppen als ik jou topic zo
lees,hoop dat de ontwenningsverschijnselen die jij vertoonde alweer voltooid verleden tijd voor je zijn en dat het snel beter met je gaat sterkte in ieder geval greetz Rob

Gesloten