LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door james86 »

Hey Anna,

Die vrouw waar ik ben geweest deed cesar en hapto, dus ik weet niet of ze allebei toepaste ofzo. Alleen het was gewoon op een hele andere manier ontspannen als normaal.. beetje oefeningen doen...stelde niet zoveel voor verder. Het was lekker ontspannen, meer niet. Ik heb trouwens reiki 1 en 2, en jij? Of neem je alleen behandelingen?
Het is trouwens allemaal een leuke aanvulling op de reguliere zorg, en als je er verder niks bij doet qua psychische zorg dan kan het nog wel eens tegenvallen. Dus zie het alleen als een leuke aanvulling.

anna.m
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 nov 2007 15:24

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door anna.m »

Hoi James,

Nu ik ben benieuwd en wacht dus maar rustig af.
Ik heb ook reiki 1 en 2. De reikimaster die mij ingewijd heeft organiseert 3 keer in de maand een reiki oefenavond, dus dan behandel je en wordt je behandeld. Ben de laatste paar maanden echter niet geweest. Ben er niet helemaal bij. Volg overigens een korte cursus van de thuiszorg: omgaan met (ont)spanning.
Je krijgt practische tips hoe te kunnen ontspannen en inzicht in wat bij jou spanning op kan wekken en je deelt ervaringen met de andere deelnemers. Best wel intensief.
Neem momenteel allleen maar de efexor en ga niet naar een psych. Heb dit vorig jaar al gedaan toen ik met een burn out thuis zat. Toen weigerde ik nog medicatie. Zie er op het moment even geen heil in om weer te gaan (komt misschien nog wel weer), ik ga al naar enkele andere hulpverleners/cursussen en dan wordt het me wat te veel.
Verder tot voor kort nog enige begeleiding gehad van een stress coach en dus die ontspanningscursus. Volg ook nog een cursus voetreflexmassage. Zeer ontspannend, maar je leert er ook best wel veel over jezelf.
Hoe gaat het verder met jou?

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door james86 »

Hoi Anna,

Teveel dingen tegelijk werkt alleen maar averechts ja. Dat is niet echt een goed idee. Zelf behandel ik mezelf wel vaak met reiki en binnenkort start mn therapie voor paniekaanvallen. Verder slik ik nu lexapro en die begint lekker te werken dus ik ben erg blij. Voetreflex lijkt me ook wel interessant. Is dat een lange cursus? Als ik me volgend jaar helemaal beter voel ga ik een cursus accupressuur volgen.

groetjes

anna.m
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 nov 2007 15:24

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door anna.m »

Hoi James,

Lijkt me interessant, accupressuur. Hoop dat het je lukt, volgend jaar.Heb wel eens een paar behandelingen accupunctuur gehad, maar jij gaat het dus leren zonder naalden. Is dat een soort shiatsu?
De voetreflexcursus die ik volg is niet een officiele MBO opleiding (gelukkig, want dan moet je examen doen en daar heb ik geen puf in!), maar we krijgen wel 21 lessen van 2,5 uur. Eerst een stukje theorie en dan oefenen op elkaar. heerlijk! Me eigenlijk nooit zo beseft dat de voeten een soort spiegel van het lichaam zijn. En het werkt! Ik zal niet zeggen dat het een wondermiddel is, maar het werkt wel. Ik behandel mezelf momenteel zowel met reiki als met voetreflex. Maar het is ontspannender wanneer iemand je behandeld (vind ik).
Ben verder zowieso niet een voorstander van alleen maar alternatieve therapien; ze werken, dat weet ik, maar we kunnen ook niet zonder de reguliere geneeskunde. Ben er zelf in opgeleid!

Hoe ziet jouw therapie voor paniekaanvallen er uit? Weet je dat al?

hyper
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 aug 2007 19:49

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door hyper »

Hallo ik las dat iemand nog om mijn ervaringen van de haptonomie vroeg. Ik kan inderdaad niet zeggen dat het niet geholpen heeft. H\Als je dit wilt gaan volgen hoef je heus nergens bang voor te zijn. het is juist ee nontspannende terapie. Hoewel ik het soms wel ee nbeetje zeverig vond en het einddoel soms niet goed kon plaatsen. Je ligt bijvoorbeeld op de bank en de terapeut zegt: breng je aandacht naar je voeten en vervolgens naar je benen,buik etc.etc. en vervolgens je gevoelens en je gedachten op dat moment gooi je door het raam.
Het lijkts soms op yoga maar bij haptonomie doe je veel meer zelf bij yoga heb je vaak ondersteuning door muziek. Ik heb dat ook wel gevraagd maar de terapeut zei dat dit bewust niet gedaan wordt bij haptonomie. Het is de bedoeling dat je een word met de omgeving en je alle prikkels beter observeerd zonder muziek,
Op dit moment ben ik ermee gestopt ik had het wel even gehad. Ik voelde me wel wat meer ontspannen. Ik moet wel zeggen dat ik ook veel gesprekken heb gevoerd met haar. Wat ook vaak heel opgelucht en ontspannen werkte . Tot dat ik op een moment kwam en dacht wat doe ik hier nog ik zit mijn tijd hier te verdoen. Dat was dus volgens haar ook net de bedoeling.
Ik kan iedereen de terapie aanraden. Je pikt er immers altijd wat van op. Ook al blijft het moeilijk om het juiste balans te vinden . ik ben overmezelf ook nog niet tevreden , volgens psychiater wil ik te snel. ik ben het gewoon zat, ik ben al ruim 1,5 jaar bezig met mijn angstaanvallen. 4 weken terug, had ik super weken het liep perfect, ik werk weer volledig.Maar toch vorige week weer een terug val gehad. Gelijk baal je dan weer en wordt er mee geconfronteerd dat het niet over is. Wat ik immers al wel stiekem dacht.
Maar goed we blijven positief ook al is dat soms best wel moeilijk. Werken geeft me een goeie afleiding. Al moet ik naar thuis toe met gezin met 2 pubers wel wat meer plannen. En geluk dat ik werk heb waar ze mijn situatie begrijpen. Ik heb me wel voorgenomen om wat beter op tek omen op het werk voor mezelf. Beter mijn grenzen aan geven. Collega`s kunnen het immers niet ruiken dat je tegen het plafond zit.Vanmorgen weer naar de psychiater geweest hem gevraagd of ik er nog een individuele cognitieve gedragsterapie voor me is. Vorig jaar toe ik net ziek werd heb ik de groeps terapie gevolg. Ik heb gevoel dat ik nog een keer op herhaling moet ik sta er nu heel anders in dan een jaar geleden. toen was ik zo HYPER, ik zat te zweten en te trillen. Ik was gewoon niet bij de les. dus wie weet kan ik het nu nog beter toepassen. De psychater gaat me hiervoor aanmelden,. Ik denk opera winfrey heeft hiervoor ook wel de beste terapie gehad die er is, waarom ik dan niet er zal vast nog wel iets zijn. Maar goed het lijft af en toe knokken. Maar we gaan er voor!!! Ook al ben je soms poepie zat en wil je weer gewoon in je oude lichaam.Een heel verhaal maar als 1 x aan het tikken bent?

anna.m
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 nov 2007 15:24

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door anna.m »

Hoi Hyper,

Inderdaad een heel verhaal. Bedankt voor je uitleg. Ik had daar inderdaad om gevraagd. Zweverig vind ik niet erg, zolang het maar niet te erg is. Ik dacht dat die therapie ook met aanraken ed te maken had. Tenminste zo begreep ik het uit de website van een haptotherapeute. Praten en aanraken (waarbij je deels ontkleed bent) en in contact komen met jezelf, je emoties, wie je bent etc.
Afijn, misschien heb ik het wel verkeerd begrepen.
Hyper, je moet inderdaad niet te snel willen. Ik herken dit wel, dacht ook dat het zo wel weer over zou zijn. Nu, we zijn inmiddels enkele jaren verder en met ontkennen van mijn problemen heb ik niks bereikt, alleen maar dat ik er nog niet voldoende aan gewerkt heb en er nog midden in zit. En dan heb je inderdaad wel eens een terugval. Maar, na regen komt zonneschijn, gewoon doorknokken.

snuffer
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 nov 2007 17:45

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door snuffer »

Ik gebruik nu twee en een halve week lexapro in combinatie met mirtazipine, van bijwerkingen heb ik niet zoveel last, het is nog te vroeg om het effect precies te omschrijven. Wel voel ik een beetje verlichting in mijn gevoelens, langzaam lijk ik op een ballon van verlichting getrokken te worden zo wil ik het huidige gevoel van effect omschrijven. Maar omdat ik een combinatiemiddel slik is het ook moeilijk te beoordelen wat welk middel doet. Maar hoe dan ook ik heb eerst zoloft geslikt en daarvoor wel eens xeroxat je moet toch eerst proberen wil je iets weten, en wat ik eerder las bij iedereen reageerd elk middel weer anders.

hyper
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 aug 2007 19:49

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door hyper »

Hallo Anna, bedankt voor je opbeurende reactie.
Ik moet effe een pasje terug doen en mijn grenzen zoeken.
De berg is hoog waar je op moet klimmen. Dit gaat met vallen en opstaan. Wat de haptonie betreft hoop ik dat je een beetje beeld ervan hebt gekregen. Je ligt inderdaad (soms) in je ondergoed maar dat heb ik niet als onprettig ervaren. Misschien ook wel omdat ik een vrouwelijke terapeut had.
En verder ,alle bezoekers van deze site succes met je genezings proces.

boulimia
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 dec 2007 21:22

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door boulimia »

hallo ,

ik heb een paar vragen over het gebruik van lexapro , wie wilt en kan daar antwoord opgeven ?!

mijn psychiater heeft mij aangeraden om lexapro te gebruiken maar ik ben bang om aan te komen ook omdat ik lijd aan boulimia ... ook ben ik bang dat ik geen zin meer in sex krijg/heb als ik lexapro gebruik ook omdat ik er op dit moment erg van geniet :wink: ... en ook wil ik graag weten of je nog wel alcohol kan drinken want ik ben er zoooo dol op :P (als ik uit ga) wie kan mij zijn ervaringen vertellen ???!!! want ik ben er nog niet overuit :roll:

bedankt

hyper
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 aug 2007 19:49

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door hyper »

Je hoeft niet bang te zijn om aan te komen. Ik gebruik al 1,5 jaar lexapro, en ben pas aangekomen toen ik me weer beter voelde en weer kon genieten van het eten, dus ik denk niet dat het door de lexapro komt. maar gewoon omdat ik voorheen ook van lekker eten kon genieten. Wees hier dus niet bang voor. Wat alcholhol betetreft, ik heb half jaar niet gebruikt maar met klamelrings tabletten was dat ook niet nodig. Nu met alleen lexapro 20 mg per dag, gebruik al half jaar lang elke avond alchohol. mijn psychiater zei dat het geen kwaad kon om af en toe een glaasje te drinken. Maar hij weet niet dat ik soms wel ee nhalve fles wijn per avond drink . ik schaam me er wel voor. Maar voel me er heerlijk op. Soms wel een schuld gevoel maar dat praat je jezelf natuurlijk aan. Net als bij onze depressies. Wat het sex leven betreft is het wel wat minder maar je kunt niet alles hebben!! Je kunt ook genieten van de gewonen dagelijkse dingen met elkaar. die zijn nu met exapro ook erotisch,iets waar je normaal geen weet van hebt. Genieten van elkaar hoeft niet altijd sex te zijn. Je moet kiezen tussen 2 kwade , nou geef mij maar de lexapro. die werkt 24 uur , de sex komt vanzelf wel. Praat er met je partner over, Die heeft ook niks aan een partner die na 1 uurtje sex of weet ik hoe lang, daarna weer een hyperdepiep of sombere partner naast zich heeft. Zoek de balans met elkaar. Blijf praten met elkaar. dat houd je relatie op de been. Vecht ervoor. Het duurd gewoon lang als je psychische klachten hebt. Neem je partner af en toe mee naar ziekenhuis bezoek. Maar belast hem/haar niet met alle klachtjes. maar vind daar een belans in. Ik ben in de gelukkige situatie dat mijn partner het heel goed oppakt. Hoewel hij een gewone boerenjongen is. TOP-TOp . ik ben trots. hoewel de weg voor mij nog lang is. Maar wees tevreden met de dagen die goed gaan. want die helpen je je zelfvertrouwen weer terug te vinden. ook ik kreeg deze week te horen van mijn psychiater dat het nog wel enkele jaren kon duren voor dat mijn genezing inzicht was. Dat is niet leuk maar mijn partner en ik weten wel waar we aan toe zijn. Na 20 huwelijk en 2 kids geef je het natuurlijk ook niet zo maar op met elkaar. Ga vooral leuke dingen met elkaar doen. Wij hebben zelf veel gewandeld en gefietst. de afgelopen half jaar. Je geeft op die manier wel veel aandacht aan elkaar. Of in iedergeval, doe iets wat je allebei een goed gevoel,voldoending en aandacht voor elkaar bij hebt. succes!!!

boulimia
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 dec 2007 21:22

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door boulimia »

bedankt voor je reactie ...

maar ik heb geen relatie ... dus daarom is het wel belangrijk voor mij om sexueel aktief te blijven :P ...

ik heb zo mijn goeie momenten en dan weer de slechte en ik kan de daarom niet zo goed beslissen wat nu op dit moment belangrijkere is voor mij ... de goeie momenten met alle uitspattingen en het leuke van het vrijgezelle leven of de mindere momenten met alle diepte punten zodat ik aan de lexapro moet en dan heb ik ook nog die eetstoornis en bang ben om aan te komen snap je

ik vind het zo moeilijk

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door james86 »

Hey boulimia,

De sex is inderdaad wat minder, maar dat is bij elk antidepressiva zo hoor. Maar lexapro is over het algemeen 1 van de mildste pillen dus wat zulk soort dingen betreft zit je goed. Ook heb ik mij laten vertellen door mn psych dat citalopram en lexapro de enigste antidepressiva zijn die redelijk goed samengaan met alcohol....al raden ze het natuurlijk wel af omdat de medicatie ook flink in de lever word omgezet. Zelf slik ik 20 mg lexapro en ben wel iets aangekomen omdat ik gewoon veeeeel minder stress snap je. En het klinkt misschien gek, maar een antidepressiva werkt niet alleen voor depressie en paniek, het werkt ook heel erg op het sociale. Nog een heel gek ding maar ik zat er zelf ineens aan te denken.....het zou misschien weleens kunnen dat de medicatie een goeie invloed op je eetstoornis kan hebben. Die stoornis komt toch ook ergens vandaan en in dit geval iets psychisch. In ieder geval veel succes.

groetjes

hyper
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 aug 2007 19:49

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door hyper »

ben het helemaal met james 86 eens. Je zult toch tussen mischien 2 kwade moeten kiezen. Lexapro heeft ook z`n voordelen. Je kunt ook niet leven van de sex en uitgaan alleen, Tenminste ik niet, zou wel leuk zijn trouwens!. :lol: Eerst zullen de dagelijkse dingen goed/beter moeten gaan en dan kun je de rest ook aan. De lexapro heeft mij wat lakser en onverschilliger gemaakt. en dat is net wat ik nodig heb. De alcohol blijft altijd uitkijken. Het is wel verleidelijk. Alcohol haalt niet je problemen weg. En van alcohol kom je natuurlijk ook aan, ik tenminste wel.
Succes met je beslissing, kop op!!!
groetjes

ballet
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 dec 2007 11:54

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door ballet »

Hallo allemaal,

Ik kreeg een half jaar geleden lexapro voorgeschreven. Dosering 20mg, met opbouwschema eerste twee weken 10mg daarna 20mg.
Aangezien ik een eetprobleem heb met ondergewicht, leek mij het niet verstandig de volwassendosering aan te houden. Gevolg ik ben gestart met 5 mg. Hierop had ik inderdaad enorme last van bijwerkingen die men hiervoor ook beschreef; duizelig, en hartkloppingen waren bij mij de meest voorkomende. Verder had ik last van moeheid en geeuwen. Na twee weken heb ik ondanks dat de hartkloppingen aanhielden het toch opgehoogd naar 10mg. Weer was er een periode (weekje) dat de bijwerkingen verergerden. Nadat ik dit had uitgeprobeerd ben ik op de dosering van 15mg gaan zitten. Ik bleef toch last houden van hartkloppingen en duizeligheid. 's ochtends duurde het 30 minuten voordat ik eindelijk eens rechtop kon staan en normaal, zonder al teveel duizelingen liep, verder had ik bij inspanning last van die hartkloppingen.
Aangezien ik drie keer enorme last heb gekregen van paniekaanvallen tot spugen en flauwvallen aan toe, heb ik besloten de medicatie af te bouwen. Ik voel me er gewoon niet fijn bij. Mijn vraag is of er toevallig nog meer mensen zijn die met ondergewicht kampen en last hebben gehad van deze medicatie. Ik kom er namelijk niet echt achter of ik nu zelf idd ook nog aan een soort van depressie en/of angststoornis naast de angststoornis van het eten lijdt. Tot nu toe hebben mijn hulpverleners ook nog geen duidelijke handvaten kunnen geven voor de klachten/angsten die ik ervaar, die ik voorheen niet had. Ik breng het iedere keer weer bij een psychiater, psycholoog en andere hulpverleners aan de orde. Ik voel me af en toe net een soort hypochonder. Nu moet ik wel zeggen nu ik bezig ben met afbouwen, heb ik minder last van hartkloppingen en duizeligheid, ik ben alleen sneller angstig. Hopelijk heeft iemand tips... Hoe hiermee om te gaan of misschien een ander medicijn wat men uit ervaring bij soortgelijk ziektebeeld en angsten heeft gebruikt.
Alvast bedankt

Ballet

hennybakker
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 dec 2007 19:12

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door hennybakker »

Hoi!

Ik wil jullie laten weten wat mijn ervaring is met lexapro. Na de bevalling van mijn eerste kindje raakte ik overbelast en depressief. Toen mijn zoontje 1,5 jaar oud was ben ik naar de huisarts gegaan omdat ik dacht dat ik mij waarschijnlijk niet zo voel zoals andere moeders zich voelen. Mijn huisarts verwees mij naar een psycholoog. Na een aantal bezoeken daar besprak zij met mij de mogelijkheid om met anti-depressiva te beginnen. Ik heb dit ook met mijn huisarts besproken en hij heeft mij er uitleg over gegeven en schreef mij Lexapro voor. De eerste weken was ik een beetje misselijk en suf en duizelig maar na een week of drie ging dat weg. Na 5 of 6 weken begon ik het effect goed te merken. Ik voelde me eindelijk weer mezelf. Rustig en ik kon weer goed de dingen overzien. Ik ben in gewicht niets aangekomen, kon gewoon af en toe een paar wijntjes drinken, ik voelde me niet mat of afgevlakt, niet extreem happy gelukkig. Gewoon eindelijk normaal mezelf. Misschien iets minder zin in sex maar toen ik depressief was had ik nog veel minder zin in sex, ben er dus juist op vooruit gegaan! Ik heb Lexapro een half jaar gebruikt en ben er zeer tevreden over. Wat mij betreft gebruik ik het nog de rest van mijn leven. Afgelopen twee weken heb ik de dosering gehalveerd/afgebouwd en ben nu enkele dagen medicijn vrij. Het gaat prima, ik merk geen negatieve verschijnselen. Over een week ongeveer is de stof uit mijn bloed verdwenen. Daarna ga ik weer druk aan de slag met iets heel leuks want wij willen graag over 9 maanden weer een kindje!

groeten!

hyper
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 aug 2007 19:49

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door hyper »

ik ben met een opbouwschema begonnen van 5 mg per dag lexapro. daarnaast slikte ik 10 mg clorapaatdikidal =rustgevendmiddel. De 5 mg lexapro heb ik ca .1maand gebruikt daarna per maand een opbouw van 5 mg .dus met ca. 3-4 maanden zat ik pas op 20 mg per dag.
Dus een hele langzame opbouw van de lexapro. Het rustgevend middel ben ik mee gaan afbouwen na ca. 4 maanden toen ik het gevoel had dat de lexapro begon te werken en ik aan de lexapro gewend was. ik heb inderdaad ongeveer alle bijwerkingen gehad die op de bijsluiter van de lexapro staan.Tot wel ongeveer een half jaar lang. Best heel verveldend en angnstig af en toe (vaak). De paniekaanvallen werden eerst erger i.p.v minder. Sinds een maand ben doe ik op eigen verzoek een poging om de lexapro te minderen, ik ben af en toe zo ontzettend moe. Maar of ik nu kan zeggen dat het beter er van wordt .. Ik heb nu het gevoel dat de bijwerking nu ik minder slik weer erger word en dan praat ik over 3 tabeltje minder in de week. , dus het afbouwen zal volgens mij net zo langzaam moeten gaan als het opbouwen van de lexapro. Ik lees regelmatig weer de bijsluiter en dan herken ik weer veel ervan. Dus ik weet ook niet goed wat ik er mee aan moet. Ik wil zo graag zonder lexapro maar wanneer is de tijd er rijp voor...
Ik merk alleen dat ik milder en onverschilliger word van de lexapro. En dat volgens de psych ook de bedoeling. Ik heb wel weer bij de psych. een aanvraag gedaan voor cognitiever gedragontwikkeling 1 op 1. ik had de terapie al in groepsverband gevolgd. Heb daar best veel baat bij gehad. Voor wie niet weet welke terapie dit is; dze terapie is bedoeld om je negatieve gedachten om te zetten in positeive gedachten. En dat scheelt er vaak aan als je last heb van een depressie. Volgens deskundigen schijnt deze terapie het beste resultaat te geven. Ook in groepsverband heb ik veel geleerd, ik ben 15 weken lang 1xper week naar de psycholoog in het ziekenhuis geweest hiervoor. Ma goed de bijwerkingen van de medicijnen blijven best heel verveldend maar sons heb je geen keuze. Je zult een balans hierin moeten vinden . Ook ik heb op dit moment weer een terug slag terwijl het 1 maand geleden super ging en ik dacht dat het over was , dus niet. de weg is heel lang. en dat is af en toe moeilijk te accepteren. Ik merk dat ik alles het gedosseerd moet doen. dus niet teveel hooi op de vork. En dat is een heel gepuzzel. S
Succes alle lexapro gebruikers en alle andere lotgenoten.het is goed om elkaar op de hoogte houden over allerlei ervaringen.

paula renes
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 nov 2007 14:34

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door paula renes »

alle lexapro gebruikers.

ik gebruik nu bijna 6 weken lexapro 10mg.
maar zonder enig resultaat wel bijna alle bijwerkingen,gehad en nog last van moeheid. heb nu een afspraak bij de psychiater gemaakt.
werk nu ook even niet meer. ik vind het moeilijk aan anderen mijn toestand uitteleggen.
ik heb liever een gebroken been.
sterkte allemaal.
groetjes paula

hyper
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 aug 2007 19:49

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door hyper »

Beste Paula, ik heb pas het gevoel gehad na 5-6 maanden dat de lexapro hielp. Ik merkte het pas dat ik me zelf wat onverschilliger vond worden. En enkele bijwerkingen heb ik volgens mij nog nu na 1,5 slikken. Maar sommige bijwerkingen van de lexapro en sommige klachten van mijn angst en paniekaanvallen lijken soms ook wel erg op elkaar. Dus dan zoek maar uit waar het vandaan komt. Het zal ongetwijfeld per persoon versschillen hoe en hoe snel het helpt. Mijn klachten van mijn angst en paniekaanvallen zijn ook niet in 6 weken gekomen maar wel over een tijd van ca. 5 jaren.
Succes, maar geef de lexapro wel de tijd om zijn werk te doen. Natuurlijk kloten van die nare bijwerkingen. En trouwens ik ben ca. 9 maanden niet naar mijn werk geweest. Wel contact gehouden door af en toe op de koffie te gaan met mijn man samen. eerst voor jezelf kiezen en dan komt werk weer vanzelf. Je lichaam geeft zelf wel aan wanneer je weer aan werk toe bent, Ik voelde me heel schuldig dat ik niet naar mijn werk ging. Maar absoluut niet doen. Jij kunt er immers niks aan doen dat dit jou overkomt. Gelukkig snapte ze dat op mijn werk heel goed en kreeg ik alle tijd om te reintegreren. Nu werk ik sinds 5 weken weer 100% d.w.z 20 uren per week.En verder probeer je niet te schamen voor je klachten. ook al moet jezelf het messte doen om er vanaf te komen. (ooit)
Ook bij mij is het nog steeds vallen en opstaan.

bibilana
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 dec 2007 11:43

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door bibilana »

Even kort mijn verhaal 9jaar geleden van de een op andere dag vreselijke angsten en straatfobie gekregen na een week of 3 aan de seroxat gezet eerst 1 toen 2 en later 3 na veel praten met dokter en ademhalingstheraphie .maatschappelijk werkster na 2jaar terug naar 2 pillen per dag .Vorig jaar voelde ik mezelf goed genoeg om af te bouwen.Samen met de huisarts in october begonnen van 2 naar 1,5 toen naar 1 en in maart naar een 0,5 ik voelde me wel wat nerveus maar was niet erg .Gaf zelf aan dat ik het laatste 0,5 er niet af wilde .
In mei ging het steeds meer berg afwaars in juli kwamen de angsten met grote snelheid terug .In augustus kon ik niet meer slapen ,misselijk de hele dag door trillen dus moest weer terug aan de pillen eerst 1 toen weer2 maar slaat niet meer zo goed aan als de eerste keer .Loop nu ook bij de phys en moest deze week over op lexapro vindt het doodeng want heb mezelf net weer een beetje in de hand Heeft iemand ervaring met deze overstap neem nu 1 seroxat en 1 lexapro en 2 oxa merk namelijk dat ik iets nerveuser wordt en weer slechter ga slapen en in de ochtend erg tril :?:

hyper
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 aug 2007 19:49

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door hyper »

Hallo Bilbilana,(Ik ben zelf sinds 1,5 jaar ziek met angst en paniekaanvallen). Ik weet alleen van de lexapro dat het eerst de klachten versterkt.trillen, zweten,duizelig,gevoel van flauw vallen, veel dromen, hallucinaties en noem maar op, dus wees daar niet bang om. Veel wandelen , fietsen en fysio/sporten heeft mij in moeilijke tijden goed gedaan. Terwijl ik aboluut geen sporter ben. Ik weet niet hoeveel mg per dag je gebruikt . Maar eerst word het slechter voor het beter word. dus neem de tijd om lexapro te laten werken. Ik ben begonnen met 5 mg per dag, samen clorapaatdikidal (= voor de rust). Lexapro geeft inderdaad het nadeel dat je moeilijk kunt inslapen. Na ca. 3-4 maanden zat ik per dag op 20 mg. lexapro dit is de maximale dosering die je mag hebben volgens mij. Het andere medicijn wat jij gebruikt zal op dezelfde aard zijn wat combinatie betreft, je mag er vanuitgaan dat de arts weet wat hij voorschrijft.Het zijn allemaal rustgevende middelen.
Ik gebruik nu al ruim 1 jaar lexapro. En heb in het begin alle bijwerkingen gehad die op de bijsluiter stonden. Dit wel ongeveer 3 maanden lang en nog soms.. Heb je wel eens gedacht over cognitieve gedragsterapie. Dit heb ik op advies van de psychiater vorig jaar gevolgd in het ziekenhuis. Heeft me heel goed gedaan. Ik ga binnenkort weer deze terapie volgen individueel. Vorig jaar was in groepsverband, ook heel leerzaam. dan weet je dat je niet alleen dit probleem hebt. Even weer een herhaling om het nog beter toe te passen.
De medicijnen zijn een ondersteuning met daarnaast deze terapie vind ikzelf helemaal super. Het zit natuurlijk allemaal tussen onze oren , tenminste dat knoop ik mezelf steeds in. en dat werkt (af en toe)Veel succes in dit stadium. Ik weet zeker dat het binnenkort beter met je zal gaan, geef de medicatie de tijd en vertrouw daarop,(ondanks de vervelende bijwerkingen en de tijd dat de lexapro pas gaat werken) doe vooral dingen waar je je lekker bij voelt, daar wordt je sterk van en geeft je zelfvertrouwen, en vertrouwen in je lichaam. Het kost kracht en moet , maar het komt echt allemaal goed. SUCCES en veel goeds gewenst.

Gesloten