LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
boulimia

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door boulimia »

bedankt voor je reactie ...

maar ik heb geen relatie ... dus daarom is het wel belangrijk voor mij om sexueel aktief te blijven :P ...

ik heb zo mijn goeie momenten en dan weer de slechte en ik kan de daarom niet zo goed beslissen wat nu op dit moment belangrijkere is voor mij ... de goeie momenten met alle uitspattingen en het leuke van het vrijgezelle leven of de mindere momenten met alle diepte punten zodat ik aan de lexapro moet en dan heb ik ook nog die eetstoornis en bang ben om aan te komen snap je

ik vind het zo moeilijk

james86

Ongelezen bericht door james86 »

Hey boulimia,

De sex is inderdaad wat minder, maar dat is bij elk antidepressiva zo hoor. Maar lexapro is over het algemeen 1 van de mildste pillen dus wat zulk soort dingen betreft zit je goed. Ook heb ik mij laten vertellen door mn psych dat citalopram en lexapro de enigste antidepressiva zijn die redelijk goed samengaan met alcohol....al raden ze het natuurlijk wel af omdat de medicatie ook flink in de lever word omgezet. Zelf slik ik 20 mg lexapro en ben wel iets aangekomen omdat ik gewoon veeeeel minder stress snap je. En het klinkt misschien gek, maar een antidepressiva werkt niet alleen voor depressie en paniek, het werkt ook heel erg op het sociale. Nog een heel gek ding maar ik zat er zelf ineens aan te denken.....het zou misschien weleens kunnen dat de medicatie een goeie invloed op je eetstoornis kan hebben. Die stoornis komt toch ook ergens vandaan en in dit geval iets psychisch. In ieder geval veel succes.

groetjes

hyper

Ongelezen bericht door hyper »

ben het helemaal met james 86 eens. Je zult toch tussen mischien 2 kwade moeten kiezen. Lexapro heeft ook z`n voordelen. Je kunt ook niet leven van de sex en uitgaan alleen, Tenminste ik niet, zou wel leuk zijn trouwens!. :lol: Eerst zullen de dagelijkse dingen goed/beter moeten gaan en dan kun je de rest ook aan. De lexapro heeft mij wat lakser en onverschilliger gemaakt. en dat is net wat ik nodig heb. De alcohol blijft altijd uitkijken. Het is wel verleidelijk. Alcohol haalt niet je problemen weg. En van alcohol kom je natuurlijk ook aan, ik tenminste wel.
Succes met je beslissing, kop op!!!
groetjes

ballet

Ongelezen bericht door ballet »

Hallo allemaal,

Ik kreeg een half jaar geleden lexapro voorgeschreven. Dosering 20mg, met opbouwschema eerste twee weken 10mg daarna 20mg.
Aangezien ik een eetprobleem heb met ondergewicht, leek mij het niet verstandig de volwassendosering aan te houden. Gevolg ik ben gestart met 5 mg. Hierop had ik inderdaad enorme last van bijwerkingen die men hiervoor ook beschreef; duizelig, en hartkloppingen waren bij mij de meest voorkomende. Verder had ik last van moeheid en geeuwen. Na twee weken heb ik ondanks dat de hartkloppingen aanhielden het toch opgehoogd naar 10mg. Weer was er een periode (weekje) dat de bijwerkingen verergerden. Nadat ik dit had uitgeprobeerd ben ik op de dosering van 15mg gaan zitten. Ik bleef toch last houden van hartkloppingen en duizeligheid. 's ochtends duurde het 30 minuten voordat ik eindelijk eens rechtop kon staan en normaal, zonder al teveel duizelingen liep, verder had ik bij inspanning last van die hartkloppingen.
Aangezien ik drie keer enorme last heb gekregen van paniekaanvallen tot spugen en flauwvallen aan toe, heb ik besloten de medicatie af te bouwen. Ik voel me er gewoon niet fijn bij. Mijn vraag is of er toevallig nog meer mensen zijn die met ondergewicht kampen en last hebben gehad van deze medicatie. Ik kom er namelijk niet echt achter of ik nu zelf idd ook nog aan een soort van depressie en/of angststoornis naast de angststoornis van het eten lijdt. Tot nu toe hebben mijn hulpverleners ook nog geen duidelijke handvaten kunnen geven voor de klachten/angsten die ik ervaar, die ik voorheen niet had. Ik breng het iedere keer weer bij een psychiater, psycholoog en andere hulpverleners aan de orde. Ik voel me af en toe net een soort hypochonder. Nu moet ik wel zeggen nu ik bezig ben met afbouwen, heb ik minder last van hartkloppingen en duizeligheid, ik ben alleen sneller angstig. Hopelijk heeft iemand tips... Hoe hiermee om te gaan of misschien een ander medicijn wat men uit ervaring bij soortgelijk ziektebeeld en angsten heeft gebruikt.
Alvast bedankt

Ballet

hennybakker

Ongelezen bericht door hennybakker »

Hoi!

Ik wil jullie laten weten wat mijn ervaring is met lexapro. Na de bevalling van mijn eerste kindje raakte ik overbelast en depressief. Toen mijn zoontje 1,5 jaar oud was ben ik naar de huisarts gegaan omdat ik dacht dat ik mij waarschijnlijk niet zo voel zoals andere moeders zich voelen. Mijn huisarts verwees mij naar een psycholoog. Na een aantal bezoeken daar besprak zij met mij de mogelijkheid om met anti-depressiva te beginnen. Ik heb dit ook met mijn huisarts besproken en hij heeft mij er uitleg over gegeven en schreef mij Lexapro voor. De eerste weken was ik een beetje misselijk en suf en duizelig maar na een week of drie ging dat weg. Na 5 of 6 weken begon ik het effect goed te merken. Ik voelde me eindelijk weer mezelf. Rustig en ik kon weer goed de dingen overzien. Ik ben in gewicht niets aangekomen, kon gewoon af en toe een paar wijntjes drinken, ik voelde me niet mat of afgevlakt, niet extreem happy gelukkig. Gewoon eindelijk normaal mezelf. Misschien iets minder zin in sex maar toen ik depressief was had ik nog veel minder zin in sex, ben er dus juist op vooruit gegaan! Ik heb Lexapro een half jaar gebruikt en ben er zeer tevreden over. Wat mij betreft gebruik ik het nog de rest van mijn leven. Afgelopen twee weken heb ik de dosering gehalveerd/afgebouwd en ben nu enkele dagen medicijn vrij. Het gaat prima, ik merk geen negatieve verschijnselen. Over een week ongeveer is de stof uit mijn bloed verdwenen. Daarna ga ik weer druk aan de slag met iets heel leuks want wij willen graag over 9 maanden weer een kindje!

groeten!

hyper

ik ben met een opbouwschema begonnen van 5 mg per dag lexapro. daarnaast slikte ik 10 mg clorapaatdikidal =rustgevendmiddel. De 5 mg lexapro heb ik ca .1maand gebruikt daarna per maand een opbouw van 5 mg .dus met ca. 3-4 maanden zat ik pas op 20 mg per dag.
Dus een hele langzame opbouw van de lexapro. Het rustgevend middel ben ik mee gaan afbouwen na ca. 4 maanden toen ik het gevoel had dat de lexapro begon te werken en ik aan de lexapro gewend was. ik heb inderdaad ongeveer alle bijwerkingen gehad die op de bijsluiter van de lexapro staan.Tot wel ongeveer een half jaar lang. Best heel verveldend en angnstig af en toe (vaak). De paniekaanvallen werden eerst erger i.p.v minder. Sinds een maand ben doe ik op eigen verzoek een poging om de lexapro te minderen, ik ben af en toe zo ontzettend moe. Maar of ik nu kan zeggen dat het beter er van wordt .. Ik heb nu het gevoel dat de bijwerking nu ik minder slik weer erger word en dan praat ik over 3 tabeltje minder in de week. , dus het afbouwen zal volgens mij net zo langzaam moeten gaan als het opbouwen van de lexapro. Ik lees regelmatig weer de bijsluiter en dan herken ik weer veel ervan. Dus ik weet ook niet goed wat ik er mee aan moet. Ik wil zo graag zonder lexapro maar wanneer is de tijd er rijp voor...
Ik merk alleen dat ik milder en onverschilliger word van de lexapro. En dat volgens de psych ook de bedoeling. Ik heb wel weer bij de psych. een aanvraag gedaan voor cognitiever gedragontwikkeling 1 op 1. ik had de terapie al in groepsverband gevolgd. Heb daar best veel baat bij gehad. Voor wie niet weet welke terapie dit is; dze terapie is bedoeld om je negatieve gedachten om te zetten in positeive gedachten. En dat scheelt er vaak aan als je last heb van een depressie. Volgens deskundigen schijnt deze terapie het beste resultaat te geven. Ook in groepsverband heb ik veel geleerd, ik ben 15 weken lang 1xper week naar de psycholoog in het ziekenhuis geweest hiervoor. Ma goed de bijwerkingen van de medicijnen blijven best heel verveldend maar sons heb je geen keuze. Je zult een balans hierin moeten vinden . Ook ik heb op dit moment weer een terug slag terwijl het 1 maand geleden super ging en ik dacht dat het over was , dus niet. de weg is heel lang. en dat is af en toe moeilijk te accepteren. Ik merk dat ik alles het gedosseerd moet doen. dus niet teveel hooi op de vork. En dat is een heel gepuzzel. S
Succes alle lexapro gebruikers en alle andere lotgenoten.het is goed om elkaar op de hoogte houden over allerlei ervaringen.

paula renes

Ongelezen bericht door paula renes »

alle lexapro gebruikers.

ik gebruik nu bijna 6 weken lexapro 10mg.
maar zonder enig resultaat wel bijna alle bijwerkingen,gehad en nog last van moeheid. heb nu een afspraak bij de psychiater gemaakt.
werk nu ook even niet meer. ik vind het moeilijk aan anderen mijn toestand uitteleggen.
ik heb liever een gebroken been.
sterkte allemaal.
groetjes paula

hyper

Beste Paula, ik heb pas het gevoel gehad na 5-6 maanden dat de lexapro hielp. Ik merkte het pas dat ik me zelf wat onverschilliger vond worden. En enkele bijwerkingen heb ik volgens mij nog nu na 1,5 slikken. Maar sommige bijwerkingen van de lexapro en sommige klachten van mijn angst en paniekaanvallen lijken soms ook wel erg op elkaar. Dus dan zoek maar uit waar het vandaan komt. Het zal ongetwijfeld per persoon versschillen hoe en hoe snel het helpt. Mijn klachten van mijn angst en paniekaanvallen zijn ook niet in 6 weken gekomen maar wel over een tijd van ca. 5 jaren.
Succes, maar geef de lexapro wel de tijd om zijn werk te doen. Natuurlijk kloten van die nare bijwerkingen. En trouwens ik ben ca. 9 maanden niet naar mijn werk geweest. Wel contact gehouden door af en toe op de koffie te gaan met mijn man samen. eerst voor jezelf kiezen en dan komt werk weer vanzelf. Je lichaam geeft zelf wel aan wanneer je weer aan werk toe bent, Ik voelde me heel schuldig dat ik niet naar mijn werk ging. Maar absoluut niet doen. Jij kunt er immers niks aan doen dat dit jou overkomt. Gelukkig snapte ze dat op mijn werk heel goed en kreeg ik alle tijd om te reintegreren. Nu werk ik sinds 5 weken weer 100% d.w.z 20 uren per week.En verder probeer je niet te schamen voor je klachten. ook al moet jezelf het messte doen om er vanaf te komen. (ooit)
Ook bij mij is het nog steeds vallen en opstaan.

bibilana

Ongelezen bericht door bibilana »

Even kort mijn verhaal 9jaar geleden van de een op andere dag vreselijke angsten en straatfobie gekregen na een week of 3 aan de seroxat gezet eerst 1 toen 2 en later 3 na veel praten met dokter en ademhalingstheraphie .maatschappelijk werkster na 2jaar terug naar 2 pillen per dag .Vorig jaar voelde ik mezelf goed genoeg om af te bouwen.Samen met de huisarts in october begonnen van 2 naar 1,5 toen naar 1 en in maart naar een 0,5 ik voelde me wel wat nerveus maar was niet erg .Gaf zelf aan dat ik het laatste 0,5 er niet af wilde .
In mei ging het steeds meer berg afwaars in juli kwamen de angsten met grote snelheid terug .In augustus kon ik niet meer slapen ,misselijk de hele dag door trillen dus moest weer terug aan de pillen eerst 1 toen weer2 maar slaat niet meer zo goed aan als de eerste keer .Loop nu ook bij de phys en moest deze week over op lexapro vindt het doodeng want heb mezelf net weer een beetje in de hand Heeft iemand ervaring met deze overstap neem nu 1 seroxat en 1 lexapro en 2 oxa merk namelijk dat ik iets nerveuser wordt en weer slechter ga slapen en in de ochtend erg tril :?:

hyper

Hallo Bilbilana,(Ik ben zelf sinds 1,5 jaar ziek met angst en paniekaanvallen). Ik weet alleen van de lexapro dat het eerst de klachten versterkt.trillen, zweten,duizelig,gevoel van flauw vallen, veel dromen, hallucinaties en noem maar op, dus wees daar niet bang om. Veel wandelen , fietsen en fysio/sporten heeft mij in moeilijke tijden goed gedaan. Terwijl ik aboluut geen sporter ben. Ik weet niet hoeveel mg per dag je gebruikt . Maar eerst word het slechter voor het beter word. dus neem de tijd om lexapro te laten werken. Ik ben begonnen met 5 mg per dag, samen clorapaatdikidal (= voor de rust). Lexapro geeft inderdaad het nadeel dat je moeilijk kunt inslapen. Na ca. 3-4 maanden zat ik per dag op 20 mg. lexapro dit is de maximale dosering die je mag hebben volgens mij. Het andere medicijn wat jij gebruikt zal op dezelfde aard zijn wat combinatie betreft, je mag er vanuitgaan dat de arts weet wat hij voorschrijft.Het zijn allemaal rustgevende middelen.
Ik gebruik nu al ruim 1 jaar lexapro. En heb in het begin alle bijwerkingen gehad die op de bijsluiter stonden. Dit wel ongeveer 3 maanden lang en nog soms.. Heb je wel eens gedacht over cognitieve gedragsterapie. Dit heb ik op advies van de psychiater vorig jaar gevolgd in het ziekenhuis. Heeft me heel goed gedaan. Ik ga binnenkort weer deze terapie volgen individueel. Vorig jaar was in groepsverband, ook heel leerzaam. dan weet je dat je niet alleen dit probleem hebt. Even weer een herhaling om het nog beter toe te passen.
De medicijnen zijn een ondersteuning met daarnaast deze terapie vind ikzelf helemaal super. Het zit natuurlijk allemaal tussen onze oren , tenminste dat knoop ik mezelf steeds in. en dat werkt (af en toe)Veel succes in dit stadium. Ik weet zeker dat het binnenkort beter met je zal gaan, geef de medicatie de tijd en vertrouw daarop,(ondanks de vervelende bijwerkingen en de tijd dat de lexapro pas gaat werken) doe vooral dingen waar je je lekker bij voelt, daar wordt je sterk van en geeft je zelfvertrouwen, en vertrouwen in je lichaam. Het kost kracht en moet , maar het komt echt allemaal goed. SUCCES en veel goeds gewenst.

vera10

Ongelezen bericht door vera10 »

Hoi Bibilana,

Hoe gaat het nu met je? Zelf overweeg ik van seroxat over te stappen op lexapro.
Ben benieuwd hoe het jou bevalt.

Groetjes, vera10

oorth032

Ongelezen bericht door oorth032 »

Dames en heren,

Wil nog even waarschuwen dat je geen ST.JANSKRUID MOET GEBRUIKEN bij de anti-depressiva, eigenlijk helemaal verder geen "homeopatische hulpmiddeltjes".

DIT versterkt de bijwerking en dat is geen pretje, IK weet daar alles van. :shock:

Ik slik Lexapro al een jaar of 3, ik heb geen bijwerkingen gehad en je wordt ook niet zwaarder.

Succes! :wink:

Elisa8

Ongelezen bericht door Elisa8 »

Hallo Allemaal!

Sinds 10 januari (1,5 week) slik ik Lexapro. Weinig last van bijwerkingen gehad, wel erg moe en veel slapen en de eerste 2,3 dagen enkele momenten van duizeligheid. Vandaag had ik voor het eerst weer meer energie.
Wat fijn om op dit forum al zoveel te lezen over jullie ervaring met lexapro! Ik hoop dat er na mijn bericht reacties blijven komen over hoe het met jullie gaat en ik hoop dat er nieuwe mensen zijn die hun ervaringen willen delen.
Spannend hoe het verder zal lopen, het is echt wachten op de werking ervan. rond de 2 weken begint het meestal toch te werken? Ik hoop het zo......

X Elisa

james86

Hey elisa.

Hier nog een lexapro slikker! Ik wil je helemaal niet ontmoedigen ofzo maar het is echt per persoon totaal verschillend wanneer het gaat aanslaan. Het hangt van zo verschrikkelijk veel factoren af. Maar wat een beetje het gemiddelde is dat een dosis na 6 weken goed werkt en daarna kan het nog omhoog schieten tot 12 weken. En dat is per dosis he. Dus al heb je bijvoorbeeld nu 10 mg en je hebt eigenlijk 15 nodig om jou klachten te behandellen dan zal je bij 10 mg bij zelfs 10 weken nog niet het gewenste effect hebben. Maar uiteraard hoop ik voor je dat je op de startdosis al gelijk goed reageerd. Dus als je nu de begindosis slikt zou ik gewoon 6 weken aanhouden eer dat het optimaal werkt. 2-4 weken aanhouden is alleen maar frustrerend want het kan gewoon langer duren. Maar er zijn ook wel mensen die na 2-4 weken al super reageren hoor. Als dat het geval is dan ben ik al helemaal blij voor je. Succes in ieder geval

groetjes

paula renes

Ongelezen bericht door paula renes »

hallo elisa

ik gebruik op moment 20 mg.lexapro, toen ik begon in nov. was dat 10 mg.
na 6 weken geen resultaat wel de bijwerkingen. toen kreeg ik dus 20 mg. dat is 6 weken geleden, met wat meer resultaat. er zijn weer momenten dat ik kan genieten. maar ook dagen dat het weer fout is. een gevoel dat iemand een sjaal te strak om mijn keel en maag trekt.
maar zoals ook anderen melden bij iedereen is het weer anders.
morgen moet ik weer naar de psychiater en een andere dag naar de arbo-arts dan weer opdraven naar je werk. soms is het teveel wat je allemaal moet. mijn wens is rust in mijn hoofd zodat ik alles op een rijtje kan krijgen.
ik koester de momenten dat ik wel geniet!!!

sterkte groetjes paula

sebas84

Ongelezen bericht door sebas84 »

Hallo allemaal,

Voor mij begint het 'avontuur' binnenkort. Op advies van mijn therapeut begin ik volgende week met lexapro. Dit omdat ik een ptss heb (trauma uit het verleden).

Ik heb jullie reacties en ervaringen grotendeels gelezen en heb er wel wat aan gehad, ben iig niet al te bang om te beginnen.

Ik zal denk ik om de zoveel tijd even een update geven van hoe het verloopt.

Wel heb ik een vraagje, ik begin 1 februari met een nieuwe baan en ik hoop dat het niet al te erg wordt met de bijwerkingen. Ik kan me niet veroorloven om een blunder te slaan. Kan je gewoon werken en lexapro gebruiken?

Groeten aan alle lotgenoten!
sebas

rob k

Ongelezen bericht door rob k »

Hoi mensen ben nieuw hier ,lees soms weleens de bevindingen van mensen op een forum die hetzelfde probleem als mij hebben of hadden.Sinds 2 jaar slik ik lexapro met daarbij mythylfenidaat,was zo druk in mijn hoofd dat ik hulp heb gezocht bij mijn doc,die mij deze medicijnen voorschreef.Ben sinds een paar dagen gestopt met het slikken van deze medicijnen,ben nu heel licht en duizelig in mijn hoofd kan iemand mij hier meer over vertellen hoor graag van jullie Thnx Rob k

james86

Hey Rob

Dit zijn gewoon afkickverschijnsellen van de medicatie. Het is in principe gewoon drugs wat je nam en daar moet je nu vanaf met alle afkickverschijnsellen van dien. Hoelang en hoe erg het nog zal blijven kan niemand je vertellen want echt ieder mens verschilt daar weer in. Het is natuurlijk te hopen dat het snel verdwijnt :P

rob k

Thnx James dacht al wel zoiets ,zat er zojuist aan te denken om er gewoon weer mee te beginnen ,geen prettig gevoel zo, hoop dat deze verschijnselen niet al te lang duren

rob k

Hallo allemaal,net trug van ut carnavallen,was er helemaal niet bij met me hoofd, alleen maar denken aan dat vervelend gevoel,kan er niet meer tegen ,net gelezen dat sommige patienten meer als 10 dagen afkickverschijnselen vertonen,nee dank je red ik niet ,ben er toch maar weer mee begonnen,was er al 3 dgn vanaf ,hopelijk voel ik me snel beter gr

Gesloten