LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Multiresistente bacterieen en bacteriofagen

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
die_form
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 aug 2005 01:46

Multiresistente bacterieen en bacteriofagen

Ongelezen bericht door die_form »

Door de overconsumptie van antibiotica worden steeds meer bacterieen resistent tegen deze middelen (vb: MRSA = methicilline resistente staphylococcus aureus) met jaarlijks duizenden doden tot gevolg. De farmaceutische industrie zit met de handen in het haar want het aantal antibiotica is beperkt. Nu verkiezen ze om mensen die besmet zijn met resistente bacterieen toxische breedspectrum antibiotica te geven. Het probleem met deze antibiotica is dat het bijna alle bacterieen dood, dus ook de goede en het is maar een kwestie van tijd voor de bacterie zich aangepast heeft en dus ook tegen deze middelen resistent word. Maar er is een betere manier om dit probleem op te lossen namelijk bacteriofagen. Wat zijn nu deze bacteriofagen of in het kort gewoon fagen. Voor iedere bacterie op de aarde bestaat er een faag, deze voed zich met de bacterie. Het is de natuurlijke vijand van de bacterie. In de vroegere oostbloklanden passen ze fagentherapie al jaren toe. Ze hebben ginds hele fagenbanken voor verschillende bacteroilogische ziektes. fagen hebben verschillende voordelen. Ze vallen heel specifiek de ongewenste bacterie aan en als deze "evolueert" evolueert de faag gewoon mee! Resistentie is dus onmogelijk. Waar vinden we deze kleine wonderen der natuur? Gewoon in onze eigen afvalproducten (stoelgang en urine). Dus als we ziek zijn en de boosdoener is een bacterie gaan in onze uitwerpselen kleine hoeveelheden bacteriofagen te vinden zijn die onze ziekte kunnen genezen. Het enige wat we moeten doen is ze eruit halen en dan ze beginnen kweken. In ziekenhuizen zouden ze stalen van hun rioolwater kunnen gebruiken. Dit lijkt me een goedkope en permanente oplossing voor een levensbedreigend probleem. Waarom word dit nog niet toegepast hoor ik je al vragen. Bijna al het onderzoek is in het Russisch geschreven (ten tijde van de koude oorlog) en als je serieus genomen wilt worden in de medische wereld MOET je in het engels publiceren. Een andere factor is hoogstwaarschijnlijk de lage kostprijs, niet goed voor de winsten van de farmaceutische industrie. Ik vind dat hier eens dringend werk van moet gemaakt worden.

HendrikJanT
Berichten: 75
Lid geworden op: 07 okt 2004 23:25

Re: Multiresistente bacterieen en bacteriofagen

Ongelezen bericht door HendrikJanT »

Wat een briljante oplossing! Beetje vreemd dat er niemand in dat enorme gat in de markt is gedoken, vind je niet?
Enne, wat betreft dat publiceren in het engels....is voor de meeste russen in de wetenschap niet zo'n probleem hoor!
Vaag verhaal. :?

Ictinus
Berichten: 127
Lid geworden op: 07 jul 2005 01:00

Re: Multiresistente bacterieen en bacteriofagen

Ongelezen bericht door Ictinus »

Wat een onzin. Zometeen ga je me ook nog vertellen dat producten van Sunrider (een fameus MLM bedrijf) goed voor me zijn.

Ict

HendrikJanT
Berichten: 75
Lid geworden op: 07 okt 2004 23:25

Re: Multiresistente bacterieen en bacteriofagen

Ongelezen bericht door HendrikJanT »

Ik hoop niet dat er inderdaad straks links en verwijzingen naar dat Sunrider geberuen komen. Alhoewel, dan zou wel de bedoeling van de schrijver van het stukje helemaal bovenaan duidelijk worden: het aansmeren van troep!

Predicador
Berichten: 139
Lid geworden op: 06 jun 2005 14:45

Re: Multiresistente bacterieen en bacteriofagen

Ongelezen bericht door Predicador »

voor zover ik weet bestaan er geen specifieke fagen die alleen 1 bepaalde soort bacterien eten. Bovendien beschikt het menselijk lichaam zelf al over dit soort mechanismen om indringers te bestrijden.

lijkt me dus niet noodzakelijk om dit verder te onderzoeken.

Gesloten