Ha IrisChan,
ik vind dat je je nog redelijk ingehouden hebt hoor.
Helaas zijn dit soort "liefdevolle doch vooringenomen moeders" geen uitzondering.
(Ik denk ook niet dat "lievemoeder" je berichtje zal lezen, laat staat tot zich door zal laten dringen b.t.w.)
Jammer dat de aanklacht ' je kind de juiste zorg onthouden' nooit echt keihard toegepast word op dit soort ouders.
Je kunt pas echt zeggen dat ritalin in jouw geval niet werkt als je het geprobeerd hebt; de effecten ervan zelf hebt meegemaakt of 24/7 hebt gezien.
Net als je kind moddervetmesten is je kind medicatie/medische zorg onthouden gewoon kindermishandeling, en in beide gevallen zal dat met de beste bedoelingen gebeuren (of uit pure arrogantie van de ouder "die zijn/haar kind het beste kent").
Maar ja, het ligt ook nooit aan de ouders, maar altijd aan de school, verkeerde vrienden bla bla bla.
Een groot stuk van mijn leven is de ongeconcentreerde mist ingegaan, juist omdat ik geen herrieschopper was op school. Ik zat het liefste thuis in een hoekje omdat alles me al teveel was, er teveel prikkels op me af kwamen en ik tegelijkertijd te weinig stimulatie ervoer.
(wat zijn studies traag, saaai en tegelijkertijd dodelijk vermoeiend zeg!)
Dus ja- Ritalin (de echte dus!) maakt een wereld van verschil.
Ik kan nu gewoon door een drukke winkelstraat wandelen zonder gillend gek te worden van alles en iedereen, ik kan me op een boek concentreren terwijl er in het huis achter me een feest aan de gang is, en ja, ik kan nu- met heel veel moeite- langzaam genoeg denken en praten zodat ik ook voor niet hyperinteligente mensen te volgen ben of mezelf 6x moet herhalen.
==
Waar ik trouwens helemaal kriegel van word:
Waarom krijg ik niet gewoon Ritalin(merk) vergoed door mijn ziektekostenverzekering, ik heb *alle* op de markt zijnde immitaties al geprobeerd, maar die werken bij mij slechter tot botweg bagger!
Heftigere bijwerkingen, kortere werkingsduur , overdoseringsverschijnselen en onvoorspelbare rebounds (qua timing en hevigheid).
Maar de echte krijg ik niet vergoed 'want dat is een merk-medicijn'. *zucht*
(Concerta en Medikinet zijn al geen opties vanqwege de idioot hoge kosten.)
RADAR, doe daar eens wat aan- we krijgen verplicht merkloos en dus gewoon meer problemen!
De merkloze alternatieven zijn gewoon slechter! (in dit geval tenminste) en dat zijn ze al jaren!!
Je zou toch verwachten dat de pillenmengmachines zolangzamerhand wat beter afgesteld zouden zijn.
Ik ken genoeg mede AD(h)D-ers die afgehaakt zijn op de bijwerkingen, gewoon omdat ze een slecht-te-verdragen 'naamloosje' hadden gekregen.
Weer een cariere naar de knoppen!
120-ish euro in de maand naar mijn ziektenkostenverzekeraar (85-ish ervan Rijksverplicht), en ik zit zonder goed werkzame medicijnen omdat ik ze niet (ook nog) kan betalen!?!?!