LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] seroxat - fijne dikmaker...

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
sylvia valk

seroxat - fijne dikmaker...

Ongelezen bericht door sylvia valk »

Door het gebruik van seroxat ben ik ruim 25 kilo aangekomen. Hiervoor ben ik niet gewaarschuwd door de huisarts, waar ik achteraf dan ook niet zeker blij mee ben, maar op dat moment moest er gewoon iets gebeuren en dus werd er seroxat voorgeschreven.

Mentaal voel ik me echt prima en vind ik het wat dat betreft ook echt een toppilletje, al ben ik nu wel drastisch aan het minderen met de medicatie ivm gewicht.
Dit doe ik heel erg langzaam omdat ik toch enige ´afkickverschijnselen´ heb bemerkt zoals gigantisch zweten en ook trillen, wat volgens mij toch duidt op een verslavende werking van medicatie.

Ik ben blij dat ik me mentaal goed ben gaan voelen, maar het overtollige gewicht is een onverwachte, vervelende en vooral zware dobber.

Ik vind dan ook absoluut dat een betere voorlichting over gebruik en eventuele bijwerkingen van anti-depressiva moet worden gegeven en dat moet mijns inziens toch echt van de (huis)arts uitgaan, aangezien je je op het moment dat je naar de (huis)arts gaat niet goed voelt en je dus ook niet altijd weloverwogen beslissingen kunt nemen over het gebruik van medicatie.

Miep

Re: seroxat - fijne dikmaker...

Ongelezen bericht door Miep »

Ik denk dat de gewichtstoename waarschijnlijk niet alleen te maken heeft met het middel seroxat. Over het algemeen zie je bij mensen die erg depressief zijn dat de activiteiten die ze normaal uitvoeren op een laag pitje komen te staan waardoor er minder in het lichaam wordt verbrand.
Ook zie je nog al eens dat mensen die in een depressie zitten hun heil zoeken in eten en soms overmatig eten. Door een mindere verbranding en door een veranderd eetpatroon is de kans groot dat je in gewicht zult toenemen.
Ik wil niet zeggen dat dit bij jou het geval is maar dit alles kan mee spelen bij de gewichtstoename.

liya

Ongelezen bericht door liya »

hallo

ik was een gebruikster van seroxat en ben er dus ook 20 kilo door aan gekomen en dat terwijl ik depressief was dat ik juist al overgewicht had en daar door straatvrees kreeg en nu nog 20 kilo zwaarder en heb heel veel problemen gehad met het afbouwen van de seroxat, ben daardoor door het afbouwen op de paaz terecht gekomen!!!!!

nicky

Ongelezen bericht door nicky »

Hoi liya,

Ik begrijp dat je helemaal gestopt bent met seroxat.
Voel je je nu wel beter? En zijn de kilo's er nu vanzelf afgegaan.
Ik vraag dit omdat ik ook veel ben aangekomen van seroxat en graag wil afbouwen.

Heidi

Ongelezen bericht door Heidi »

Hoi,

Ik heb nu 8 jaar Me (Chronisch Vermoeidheids Syndroom).
Ben in oktober 2001 begonnen met het slikken van Seroxat of Paroxetine (het ligt er aan bij welke apotheek ik het recept haal) i.v.m. een vermoede paniekstoornis.

Heb een paar maaden 40 mg geslikt. Was door de huisarts op de hoogte gesteld van beginners-bijwerkingen... alleen niet gewaarschuwd voor mogelijke gewichtstoename. Heb de medicijnen in eerste instantie niet voorgeschreven gekregen vanwege depressivitiet maar door een gewichtstoename van ruim 10 kilo in een paar maanden tijd, zou ik het er wel van worden! Ik baal als een stekker van al die kilo's.

Ben nu zelf aan het afbouwen en zit op 10 mg. Dit gaat op zich goed, hoewel er wel veel klachten terug lijken te komen. Angst.. trillen.. zweten.. gevoel van malaise.. slap voelen.. maar ja, die kilo's zal ik kwijtraken :-)

Vraagje: Kan iemand die ook aangekomen is door het gebruik van Seroxat/Paroxetine mij misschien vertellen hoe het met het gewicht na het stoppen ging? Verdwenen de kilo's (gedeeltelijk) vanzelf weer of niet?

Groetjes!

sylvia

Ongelezen bericht door sylvia »

Hoi Miep,

Ik ben het met je eens dat je minder actief bent als je depressief bent, maar ik ben juist actiever geworden omdat ik me mentaal gewoon toppie voel (ik was ook niet superdepressief maar mis gewoon iets in m´n koppie waardoor ik (in dit geval is gekozen voor seroxat) iets moest slikken.
Ook de huisarts en de voedingsconsulente hebben me gezegd dat er in (o.a.) seroxat iets zit wat de stofwisseling door de war kan schoppen en als je dan ook nog aanleg hebt om dikker te worden, tja (het is alleen jammer dat ik hiervoor niet ben gewaarschuwd...).
Ik ben in ieder geval nog steeds blij met m´n pilletje hoor, aangezien het m´n leven toch echt heeft verbeterd kwa positiviteit dan.
Dat gewicht, daar baal ik natuurlijk stevig van, maar m´n mentale gesteldheid vind ik toch belangrijker en die is echt prima.

Ik ben begonnen met 2 tabletten en ben inmiddels zover dat ik probeer nu langzaam aan naar een halve tablet per dag te gaan in de hoop dat dit genoeg is en vooral dat daardoor m´n gewicht zal verminderen, waardoor ik me lichamelijk ook weer beter zal voelen.

Groetjes

gerrie

Ongelezen bericht door gerrie »

Hi Miep.

Ben bijna een jaar van de Seroxat af. Was 10 kg aangekomen
Nu ben ik de helft weer kwijt zonder er veel moeite voor
te doen. Als ik andere reacties lees heb ik veel geluk
gehad met stoppen. Totaal geen klachten. Ook tijdens ge-
bruik alleen soms schokjes in m'n arm in het begin.Was
erg bang om dit medicijn te gebruiken toen ik de bijwerkingen las op de bijsluiter. Juist, omdat ik door
de bijwerking van een medicijn tegen schimmel en de
vreselijke angst hiervoor heel m'n zenuwgestel op hol
geslagen was. Dus eerst Alprazolam geslikt en na dit
afgebouwd te hebben moest ik Seroxat gebruiken, omdat
ik het niet aan zou kunnen. Maar zowel Alprazolam als Seroxat moet je heel langzaam afbouwen. Als je het te
snel doet kom je jezelf goed tegen.(zelf ervaren door
even in de vakantie van de Alprazolam af te willen komen
in drie weken)

liya

Ongelezen bericht door liya »

nicki ik ben met heel veel moeite gestopt met seroxat, maar dat is nl verschillend per persoon. Ik heb een gezin met 2 kids op het moment dat ik aan het afbouwen was is mijn lichaam gaan protesteren en heb hele ernstige afkickverschijnselen gehad. Stond met mijn 2 kids bijv. in de supermarkt wist niet meer waar ik was wie ik was etc.
De afkickverschijnselen waren zo erg dat ik op de paaz ben opgenomen.
Ik ben nu ook nog steeds niet mijn overgewicht kwijt en dat terwijl ik bijna niets eet!!
ik hoop dat jij het beter krijgt met afbouwen.
groetjes liya

lida

Ongelezen bericht door lida »

Sinds 1992 slik ik seroxat, vanwege een uitputtingdepresie.
Mentaal gaat het stukken beter, dat ik nu ook wil afbouwen.
Ook ik ben 20 kilo aangekomen, heb al verschillende pogingen gedaan om af te vallen, maar de kilo's vliegen er zo weer aan.
Via Radar ben ik op internet gaan zoeken, naat lotgenoten.
Toen ik met het slikken van seroxat begon, werd mij verteld dat dit een nieuw anti-depressiva waar mee je gewoon kan stoppen, DUS NIET! (Neem de arts niets kwalijk)
Graag wil ik er van af, hoewel de arts het beter vind dat ik het blijft gebruiken, want het gaat veel te goed met mij. In 1992 was ikheel blij met seroxat, want op andere anti-depressiva reageerde ik niet. Ik heb veel baat gehad bij Seroxat. Verder nooit bijwerkingen ondervonden, hoewel ik af en toe best wel een beetje hieper voel en gewichtstoename.
Zeker nu ik weet dat Seroxat ook verslavend is wil ik er graag van af. Al merk ik dat dat heel moeilijk gaat.
Ik ben begonnen met om de twee dagen 10 mg, danweer twee dagen 20 mg., dit ging goed, nu wil ik om de dag 10mg - 20mg., maar dan beginnen de klachten, ik wordt heeel deprie en kan overal om janken en spring het liefst van een hoge flat.
Heeft iemand tips voormij.

Lida

mary

Ongelezen bericht door mary »

Wat raar, ik ben juist 5 kilo afgevallen van seroxat en een kennis die het ook gebruikte ook! Zo zie je maar, wat een verschil in reactie van het lichaam.

Jolanda

Ongelezen bericht door Jolanda »

Lida, waarom zou je stoppen als het mét Seroxat goed gaat en zónder niet?
Waarschijnlijk ben je er geestelijk en lichamelijk nog helemaal niet aan toe.
Je slikt het nu 10 jaar, waarom niet rustiger afbouwen?
Zoals eerst 5 mg minder en na een maand (of 2/3) weer 5 mg minder (Ff priegelen met een mesje ofzoiets om kwartjes te krijgen!).
In ieder geval héél veel sterkte!

Gesloten